PDA

View Full Version : Gamle RNoAF Safirer

T J Johansen
20-07-2021, 21:51
Etter å ha opplevd Safir LN-FMU en rekke ganger på Eggemoen tilbake på 80 tallet med noen knallsterke low- pass som barberte stripa, har jeg vært litt fan av denne flytypen. Har også prøvd å holde litt styr på hva som skjedde med de individuelle flyene som flyvåpenet hadde mellom 1957 og 1982. Noen av dem har vært kjente og kjære siden både Kjeller og Sola har hatt flere av dem operative i noe tid.

Tre av dem som ikke har flydd på mange år er LN-SAK, LN-SAL og LN-SAM. Den førstnevnte var ikke flyvedyktig i sivilt eie så lenge. Allerede den 12/11-83 endte den opp som et anker i Tinnsjøen. SAL holdt noe lenger. Etter et takseuhell på Flesland i 1985 har den vel aldri blitt reparert. Sist ut er SAM som etter å ha fløyet frem til 1991 skal være under restaurering i Sola området. Det jeg lurer på er om noen har tatt noen bilder av disse mens de var flyvedyktige i sivilt eie? Kan nemlig ikke huske å ha noen gang sett bilder av noen av dem.

Så, over til forumets medlemmer.

Trygve

LN-KOG
21-07-2021, 22:00
Det heter visst Luftforsvaret på norsk. Jeg har hørt at det er et språk nordmenn forstår :p:colgate::cool:

KnutW
22-07-2021, 10:38
Det heter visst Luftforsvaret på norsk. Jeg har hørt at det er et språk nordmenn forstår :p:colgate::cool:

Er det ikke dette som omtales som Det Kongelige Norske Flyvåpen i enkelte kretser?

LN-KOG
24-07-2021, 11:15
Er det ikke dette som omtales som Det Kongelige Norske Flyvåpen i enkelte kretser?

Det har nå faktisk eksistert, men du tenker på dem som bruker forkortelsen KNL om det Kongelige Norske Luftforsvar :headbang

Someone
24-07-2021, 11:27
Ballongvesenet da?

semmern
25-07-2021, 09:40
Hærens Flyvevæsen?