View Full Version : Martin drar på snartur til London - en slags ønskereprise
Siden det ble ytret minst ett ønske om mer tektst da jeg dro på Londontur i mai 2019 (https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=148696) så kaller vi dette en ønskereprise
Planleggingsbiten så sånn ut:
https://live.staticflickr.com/65535/51258933036_8e59a373e9.jpg (https://flic.kr/p/2m6zqXw)Skjermbilde (https://flic.kr/p/2m6zqXw) by martinfoss (https://www.flickr.com/photos/78065007@N07/), on Flickr
En gang på nyåret fant jeg altså ut at jeg ville reise til Storbritannia for å høre på Francis Rossi prate om den da nye boka si. Gikk gjennom turnelista og satte opp en oversikt over alle forestillinger som var på lørdager.
Husker ikke helt hvor nøye jeg sjekket alternativene, men sjekket helt sikkert ut Birmingham, helt sikkert Leeds, og jeg vet jeg sjekket ut Clacton, Sistnevnte ble nok litt for kronglete.
Valget falt på Bromley som ligger sørøst for London. Har visstnok en egen bystatus selv om stedet er innlemmet i Stor-London siden 1965. Var nok det som passet best mtp. flytider, og at jernbanestasjon, teater og hotell innenfor passe gangavstand.
Flybilletter ble booket hos Lufthansa, som skylle frakte meg ene vegen, mens Swiss skulle få frakte meg hjem. Prisen var nok i 3000-kroners-landskapet, og flytidene var nok "av alle onder velger man det minste" (Les: Komme seg fra Sørøst-London til Heathrow for å rekke 11:40 til Zürich). At man fikk testet en ganske ny flytype hjalp nok også litt på valget.
To be continued
https://live.staticflickr.com/65535/51259074940_d073d83fdd.jpg (https://flic.kr/p/2m6Aa99)OSL-MUC (https://flic.kr/p/2m6Aa99) by martinfoss (https://www.flickr.com/photos/78065007@N07/), on Flickr
11. mai 2019
Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL) – Munich Franz Josef Strauß Flüghafen(MUC)
Lufthansa 2453
Airbus A320 NEO
D- AIWA
Sete 4A
Lufthansa Business
Til OSL tok jeg bussen. Tårnet stod der fortsatt
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=46950
Skulle visst være med UA8762
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=46951
Jeg fikk sjekket inn. Bagasje ble ikke sjekket inn da jeg kun reiste med en ryggsekk. Var neppe innom en skranke heller. Kom meg helt sikkert gjennom sikkerhetskontrollen uten at det gikk noen større alarmer.
Jeg kom meg også opp i SAS-loungen. Husker jeg ikke helt feil, var det på denne turen jeg først prøvde meg på innenriksloungen som jeg ikke hadde vært i før, men der var det fullt, så jeg gikk utenlands.
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=46952
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=46953
Tidenes råd fra SAS. Bli sittende i loungen til flyet ditt drar. Personlig foreslår jeg å gå fra loungen minst en halvtime før, sånn at man rekker å bli med.
Jeg gikk fra gaten sikkert minst en halvtime før avgang, og fant vegen til pir nord:
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=46954
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=46955
Avgang var fra en av de aller borterste gatene
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=46956
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=46957
Var greit med plass om bord. Husker ikke om det satt noen i 4C
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=46958
Relativt ny winglet. D-AIWA hadde sin første flight 10.05.2017, som da var to år og en dag siden da bildet ble tatt.
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=46961
Fikk mat
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=46962
..og øl.
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=46963
Og vi landet i München.
https://live.staticflickr.com/65535/51257305977_50de70746d.jpg (https://flic.kr/p/2m6r6hM)MUC-LHR (https://flic.kr/p/2m6r6hM) by martinfoss (https://www.flickr.com/photos/78065007@N07/), on Flickr
11. mai 2019
Munich Franz Josef Strauß Flüghafen(MUC) – London Heathrow Airport (LHR)
Lufthansa 2476
Airbus A320?
D AIPD
Sete 3A
Lufthansa Business
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=46964
Skulle visst til H-gatene
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=46965
Litt terminalspotting i Munchen, uten at noen av de flyene på bildet var noe jeg skulle være med videre:
I Munchen var det akkurat passe med tid. Husker ikke tidene nå, men i følge de gamle boardingdkortene i Lufthansa-appen (jepp, de ligger der enda) var det boarding på Londonbalja tre timer etter boarding i Oslo. Husker jeg rakk å tisse, men ikke om det var før eller etter den litt kranglete pass-lese-automaten:
*Legger passet på maskinen*
"Please move your passport to the left"
*Flytter passet til venstre*
"Please move your passport to the right"
*Flytter passet til høyre*
"Please move your passport to the left"
*Flytter passet til venstre*
"Please move your passport to the right"
*Flytter passet til høyre*"Please move your passport to the left"
*Flytter passet til venstre*
"Please move your passport to the right"
*Flytter passet til høyre*
Skjønte til slutt at passet skulle ligge i midten (med ca. en millimeter klaring på hver side). Da slapp jeg ut av Schengen.
Fant gaten somm var ca. to oppstillingsplasser ved siden av den jeg hadde ankommet på. Litt eldre balje her, D AIPD som skulle fylle 30 i august det året, men ser hun ble pensjonert i juli.
Ingen bilder fra flyturen, men fikk helt sikkert noe mat og drikke, og etter ca.. passe lenge var i i London:
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=46966
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=46967
Første gang i toeren,.. som brura sa.. eller'no
Å komme seg til Bromley skulle ikke skje helt uten utfordringer.
Planen var Heathrow Express til Paddington, tuben til Victoria og toget ned til Bromley. Hadde så oppdaget at Heathrow Express solgte sykt billige billetter om man kjøpte tidlig nok, utenom rush, i helgen, etc. etc. etc.
Jeg fikk i hvert fall kjøpt en Business First-billett for godt under en norsk hundrelapp, og trodde jeg hadde gjort en god deal. Trodde jeg.
Fant først vegen til stasjonen, som virket som den var en halv dagsmarsj unna.
Så var det å vente litt på neste tog, og jeg kom meg om bord og fant meg en enseter i en relativt tom Business First-vogn. Klar for en avslappende tur inn til London Paddington. Trodde jeg.
Så kom konduktøren og skulle sjekke billetten. For mens min billett, i min app på min telefon sa "90 Day Advance Business First Single" (og har fortsatt bestillingsmailen som sier det samme), så stod det nemlig "Standard" på maskinen hans. Han virket heller ikke særlig interessert i å la meg forklare meg, og bare maste om at jeg enten måtte betale mer, eller flytte meg over i en annen vogn.
Så jeg endte opp med å sitte her:
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=46968
Jeg kom meg jo til London for 7 og et halvt pund, i en klasse som ville kostet 22 pund om jeg skulle kjøpt billetten samme dag, så jeg tapte jo sånn sett ikke noen penger på det, men kjente det la en liten demper på stemningen.
Uansett kom jeg meg levende fram til Paddington, og fant vegen videre til t-banen.
husker ikke helt routingen. Hadde funnet ut at det var to alternativer, med og uten å måtte bytte, og jeg hadde bestemt meg for å velte den uten å måtte bytte. Men den gikk visst ikke den helgen, så da ble det den andre. Husker ikke hvor jeg bytte.
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=46969
Stemningsbilde fra tuben
Kom så fram til Paddington og fant toget videre. Her kunne jeg forresten "kjøpe billett" ved å bare legge mobilen oppå leserne i gatene man måtte gjennom. Husker det var en ny, spennende opplevelse for en enkel gutt fra landet :)
Kom meg så hit:
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=46970
Ca. 5 minutters gangavstand unna (i følge Google Maps) fant jeg dette enkle herberget, etter en liten pitstop på Boots for noe lettvint å spise:
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=46971
Senga var antageligvis helt grei. Badet hadde sluk bare i dusjen, som igjen lå en halv centimeter eller noe over resten av badet, så alt vann som rant "ned" på gulvet, ble liggende der. Kjempepraktisk
Nye to minutters gangavstand unna, lå Kirkeåsen teater
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=46972
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=46973
Jeg var forøvrig ikke eneste nordmann der, basert på prat jeg overhørte ute i baren før man slapp inn.
Etterpå skulle så Francis Rossi klusse navnet sitt i bøker og CD'er man måtte kjøpe for å få de signert. Jeg observerte at køen faktisk ikke var så avskrekkende lang, og jeg hadde jo lyst på boka uansett, så jeg "løp" over til merchandiseskranken, og ba om "one book, please". Damen fant en book, og jeg ville betale med kort. Etter å ha brukt Apple Pay tidligere på dagen, var det "back to the 80's" eller noe sånt her, med sånn gammeldags maskin som tar et avtrykk av kortet ditt. "Yeah, I know..." sa damen.
Fikk betalt, stilte meg i kø. Det var kun ting man hadde kjøpt der man fikk signert, og bilder var strengt forbudt. Først skjønte ikke han som styrte køen at jeg var alene, så jeg ble nesten sendt inn sammen med de som var foran meg, men ble sendt kjapt tilbake da de skjønte det. Langt nok tilbake til at jeg ikke kunne få tatt noen bilder mens jeg ventet.
Vel inne tok assistenten til Francs (kjente henne faktisk igjen fra en DVD) tak i boka, og brettet den opp så han kunne klusse i den. Jeg må innrømme at jeg ble litt starstruck der jeg stod, så fikk ikke ut noe særlig. Hann klusset i boka, pekte på meg og sa jeg ikke måtte gjøre noe med øyenbrynene mine.
Fikk tatt han i hånden, og sagt et "Thank you". Han virkert veldig hyggelig, egentlig, men en liten magefølelse sa at det var nok andre som tjente penger på dette også
(Var en ganske lang turne. Det skulle vært en i fjor også, men den er utsatt til i år. Fyren er i 70-åra (69 år og 11 måneder på det tidspunktet), og trenger sikkert ikke pengene like mye som f.eks. medforfatteren som både var med som "bokbader"/intervjuer og "dørvakt" ved signeringsrommet).
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=46974
Ellers tror jeg det var bra, og verdt turen, og jeg fant vegen tilbake til hotellet, og prøve å få litt søvn før jeg skulle teste buss-for-tog på engelsk
Neste morgen var det opp kjempetidlig.
Planen var samme ruta tilbake til Heathrow for å rekke 12:05 til Zürich.
Min tommelfingerregler sier da at jeg liker å være på flyplassen 10:00-ish. Og deretter heller beregne litt for god enn litt for dårlig tid.
Hadde også fulgt med på togtidene frem mot avreise, og det ble visst "plutselig" buss for tog. Mener jeg først fant ut at det skulle gå ett tog ganske tidlig, før de stengte sporet, men så droppet de visst det. Uansett var jeg tidlig oppe, og fant vegen tilbake til Bromley South for å vente på en buss til Beckenham Junction (basert på dårlig husk og at jeg mener å kjenne meg igjen i Google Streetview). Det dukket så opp en buss det stod Beckenham Junction på. Den så dog ut til å være en vanlig rutebuss istedenfor en buss-for-tog-buss, så jeg havnet på Beckenham i god tid, faktisk før jeg skulle ha reist fra Bromley (tror jeg). Der ventet jeg litt, og plutselig kom det et tog som skulle til Victoria. Til å være i 7-8-draget en søndagsmorgen var det overraskende mange andre passasjerer..
Ankom Paddington der det ble en kjapp frokost i form av en sandwich og en cola fra Boots, før jeg tubet meg til Paddington.
Der skulle jeg prøve meg på Heathrow Express igjen, med samme type billett som dagen før. Fant meg plass i Business First, og denne gangen gikk det bra. Konduktørmannen kikket dog en ekstra gang på maskinen sin og billetten min, men sa ikke noe mer.
Forøvrig tror jeg de har kuttet ut det produktet nå, når jeg søker priser på nett.
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=46975
Kom meg til Herathow og inn i terminalen, og fant Lufthansaloungen.
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=46976
hadde antagelgivis vært raskere og blitt med en av disse.
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=46977
Tysk flyselskap til tross; engelsk scwung over frokosten.
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=46978
Luftthansagul kake
Så satt jeg sikkert og blomstret litt før jeg fant gaten, i altfor god tid
https://live.staticflickr.com/65535/51258234558_9dbeb26364.jpg (https://flic.kr/p/2m6vRjN)LHR-ZRH (https://flic.kr/p/2m6vRjN) by martinfoss (https://www.flickr.com/photos/78065007@N07/), on Flickr
12. mai 2019
London Heathrow Airport (LHR) – Flughafen Zürich (ZRH)
Swiss 319
Airbus A220
HB-JBC
Sete 3A
Swiss Business
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=46979
Stod nok som vanlig og blomstret litt for lenge ved gaten, men slapp etter hvert om bord i en Bomb.. eh, Airbus A220.
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=46981
HB-JBC var en 2016-modell, så den var to år eldre enn rebrandingen.
At Swiss faktisk hadde flyddd typen i over to år før denne turen, tenkte jeg faktisk ikke over, og mener å synes at jeg trodde det var et "nytt" fly. Men denne balja var altså faktisk over et halvt år eldre enn Airbusen jeg fløy OSL-MUC dagen før. Dette var altså min første tur med flytypen
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=46984
Litt snacks lå klart i setet, sammen med bl.a. en vannflaske.
Med 2-3-seating var det for øvrig i praksis ensetere på venstre side, da de kun solgte det ene setet. Mener å huske setekartet viste vindu og midtgang på annenhver rad, men tror ikke noen kjeftet på deg om du satte deg på motsatt sete
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=46985
Rosa gugge med tilbehør. Smakte antageligvis bedre enn "rosa gugge" høres ut som.
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=46986
Og den velkjente Swiss-sjokkisen.
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=46987
Nøt litt utsikt
Etter hvert landet vi i Zürich, og der så det bl.a. sånn ut:
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=46988
Fant loungen, der jeg satt og blomstret litt, og helst sikkert spiste og drakk noe.
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=46985
Rosa gugge med tilbehør. Smakte antageligvis bedre enn "rosa gugge" høres ut som.
Makan. Takk for rapport så langt, forresten.
Men makan!
Takk for rapporten hittil, mangler bare siste legget ;)
Uten at jeg har filla peiling på hvem han fyren du "besøkte" er, så savner man jo nesten å både kjøre Tuben og sitte vente på en connection i mellom-Europa
Takk for rapporten hittil, mangler bare siste legget ;)
Uten at jeg har filla peiling på hvem han fyren du "besøkte" er, så savner man jo nesten å både kjøre Tuben og sitte vente på en connection i mellom-Europa
Francis Rossi? Han med den grønne gitaren:
https://www.youtube.com/watch?v=6xQfFAf0v9c
https://live.staticflickr.com/65535/51258032636_aa07679d28.jpg (https://flic.kr/p/2m6uPio)ZRH-OSL (https://flic.kr/p/2m6uPio) by martinfoss (https://www.flickr.com/photos/78065007@N07/), on Flickr
12. mai 2019
Flughafen Zürich (ZRH) - Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL)
Swiss 1216
Embraer 190
HB-JVM
Sete 3A
Swiss Business
Etter litt for mye blomstring i loungen, hadde jeg plutselig litt for dårlig tid.
Jeg kom plutselig på at "jeg aner jo ikke hvor jeg skal??" (Gate altså, jeg visste jeg skulle fly til OSL. Og jeg visste helt sikkert gatenummeret, men ante ikke hvor gaten var). Plutselig ble jeg litt i overkant stresset, og minnes jeg var oppriktig redd for å miste flyet.
Havnet helt i kjelleren, faktisk. Ikke på den måten, men ned en trapp, til der gate A52 lå, der folk stod i busskø:
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=46989
I andre enden av en busstur stod denne Embraeren. For ordens skyld en LR-utgave, sånn i tilfelle. Opprinnelig levert Niki som OE-HJC i 2010, en liten svipp til Air Berlin som D-ARJC fra mars til september 2013, før den fløy for Niki igjen, fram til den ble levert Helvetic. og ble HB-JVM i januar 2015.
Og her oppdaget jeg "plutselig" at jeg ikke bare fikk ny flytype den dagen, men nytt flyselskap også.
https://live.staticflickr.com/65535/51264418144_92c1f6e1f4_c.jpg (https://flic.kr/p/2m74xum)Untitled (https://flic.kr/p/2m74xum) by martinfoss (https://www.flickr.com/photos/78065007@N07/), on Flickr
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=46991
Dokumenterer nytt selskap
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=46992
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=46993
Mat. Fikk mest sannsynlig noe å drikke til også.
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=46994
Stemningsbilde.
Vi landet, taxet, parkerte. Jeg kom meg av, handlet mest sannsynlig litt tax-free, og fant bussen hjem.
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=46995
Rosa gugge med tilbehør. Smakte antageligvis bedre enn "rosa gugge" høres ut som.
[IMG]ht
Det virker som rosa gugge er en klassiker hos Helvetic.
[url]https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=153451 (https://flic.kr/p/2m6vRjN)
Helvetic er litt som Crossair ar i gamle dager foer Swissair gikk dukken, da det opererer mange flyvinger paa vegne av Swiss som Crossair gjorde for Swissair. Crossair lever jo paa et vis gjennom Swiss' IATA kode: LX.
Crossair lever jo paa et vis gjennom Swiss' IATA kode: LX.
Crossair ble rebrandet som Swiss, så de lever i beste velgående. ;)
Moro å se Martin på Business class :)
Tusen takk for bra rapport.
Moro å se Martin på Business class :)
Tusen takk for bra rapport.
Jo takk. Flydd business class mange ganger jeg, men.
Jo takk. Flydd business class mange ganger jeg, men.
HVA?!? Hvorfor har jeg ikke sett det... Har du skrevet rapport om Business class før?
HVA?!? Hvorfor har jeg ikke sett det... Har du skrevet rapport om Business class før?
Tja, om du leser de første setningene i denne tråden, så har du et hint der.
Og søkemotoren på forumet er ganske praktisk til å bruke for å søke på f.eks. "tråden startet av" og så sett inn mitt nick, så skulle det vel dukke opp et par stykker.