View Full Version : FlygBRA starter å fly til Aarhus
Bll spotter
01-06-2021, 23:03
Ja hvorfor ikke, hvis man har for mange penge.
Det nye flyselskab kommer til at have base i Aarhus lufthavn, hvor det starter med tre ruter fra september. Det fremgår af en invitation til et pressemøde, der skal finde sted på fredag, fra Aarhus Airport.
https://mobilitywatch.dk/nyheder/persontransport/article13023533.ece
Scandinavien_Airlines
02-06-2021, 01:56
Ja hvorfor ikke, hvis man har for mange penge.
https://mobilitywatch.dk/nyheder/persontransport/article13023533.ece
Fra Aarhus? Mhhh spændende hvilken flytype de vil starte med og hvilke ruter, jeg vil personligt ikke lige mene at Aarhus er den lufthavn i Danmark der er bedst at starte noget fra, jeg sagde det samme om Great Dane men de fandt jo en god niche i Vietnam :-)
Selv om man kan si det kanskje er en god tid å starte flyselskap, så er jeg usikker på om Aarhus er riktig flyplass å basere seg ut fra. Bortsett fra feed til hubber, og litt charter, er det jo lite som har funket derfra uten en god dose lokal sponsing
Og vi snakker også om en flyplass som i 2019 var halvparten av f.eks Aalesund Lufthavn i passasjertall
Selv om man kan si det kanskje er en god tid å starte flyselskap, så er jeg usikker på om Aarhus er riktig flyplass å basere seg ut fra. Bortsett fra feed til hubber, og litt charter, er det jo lite som har funket derfra uten en god dose lokal sponsing
Og vi snakker også om en flyplass som i 2019 var halvparten av f.eks Aalesund Lufthavn i passasjertall
Har brukt den noen ganger. Aarhus som by har potensiale, men AAR ligger bare veldig feil til i forhold til byen og omegnen. Litt for langt borte til å være lokalt (40-50 min bilreise) og dermed altfor utsatt i forhold til utenrikstilbudet fra BLL (+15-20 min). Samtidig tar toget bare 2 1/2 time til Køben så innenriksmarkedet er marginalt (knapt noen tidsinnsparing i praksis)
De skulle med andre ord virkelig ha tatt i for å ha klønet det mere til. Derfor har man også Nordic Seaplanes med rute fra Aarhus havn for de som vil komme frem raskere...
Så veldig spent på hva de har tenkt å gjøre -- nå har vel myndighetene deromkring satset vilt på å subsidiere ruter for å prøve å gjøre AAR populært så det kan jo være det er noen subsidier inne i bildet?
Noe mer informasjon her: https://stiften.dk/artikel/nyt-flyselskab-pr%C3%A6senteres-i-aarhus-lufthavn-rigmand-holder-pressem%C3%B8de
Ser ut til at det skal flys utenriks med "miljøeffektive fly". Mener de 737MAX? Det burde jo være relativt enkelt å få tak i sånne om dagen.
Må jo elske dansk: "Mød den kendte rigmand og eneejer "
Har brukt den noen ganger. Aarhus som by har potensiale, men AAR ligger bare veldig feil til i forhold til byen og omegnen. Litt for langt borte til å være lokalt (40-50 min bilreise) og dermed altfor utsatt i forhold til utenrikstilbudet fra BLL (+15-20 min). Samtidig tar toget bare 2 1/2 time til Køben så innenriksmarkedet er marginalt (knapt noen tidsinnsparing i praksis)
Ut fra satellittbildet på gurglekart ser AAR ut til å være en jagerflybase med sivil terminal attåt, litt som BOO eller EVE?
SASViking
03-06-2021, 12:26
Ut fra satellittbildet på gurglekart ser AAR ut til å være en jagerflybase med sivil terminal attåt, litt som BOO eller EVE?
Rigtigt. AAR blev bygget af tyskerne under 2. Verdenskrig. Siden overgik den til det danske flyvevåben og endnu senere til NATO. Dog har militæret ikke brugt AAR siden 1998
SASViking
03-06-2021, 13:55
Ifølge denne låste artikel fra check-in.dk, er det BRA der starter op i AAR:
https://check-in.dk/bra-lander-i-aarhus-airport/
Scandinavien_Airlines
03-06-2021, 15:41
"Nyt" selskab er det jo så ikke, de har fløjet fra Danmark før dog ikke rute men masser charter.
Den ene af ruterne skulle eftersigende være Göteborg, så vil det give konkurrence med Ryanair's forsøg fra Billund.
"Nyt" selskab er det jo så ikke, de har fløjet fra Danmark før dog ikke rute men masser charter.
Den ene af ruterne skulle eftersigende være Göteborg, så vil det give konkurrence med Ryanair's forsøg fra Billund.
Altså, overrasker ikke HELT. Hver gang noen snakker om "miljøriktige" fly så dukker ATR opp...
Og når man leser uttalelsen fra AAR så stemmer det godt:
"Aarhus Airport præsenterer nyt flyselskab, som træder ind på det danske marked for første gang nogensinde og derved gør deres entre i international luftfart"
GOT kan være OK om de kombinerer ruten AAR-GOT-ARN kanskje? Ellers litt småmerkelig rute å starte konkurranse på.
Litt spent på hvordan dette skal stemme for feriereiser også -- med mindre man på ferie i Göteborg eller Tyskland ;) En ATR har ikke SÅ stor rekkevidde.
SASViking
03-06-2021, 19:27
Altså, overrasker ikke HELT. Hver gang noen snakker om "miljøriktige" fly så dukker ATR opp...
Og når man leser uttalelsen fra AAR så stemmer det godt:
"Aarhus Airport præsenterer nyt flyselskab, som træder ind på det danske marked for første gang nogensinde og derved gør deres entre i international luftfart"
GOT kan være OK om de kombinerer ruten AAR-GOT-ARN kanskje? Ellers litt småmerkelig rute å starte konkurranse på.
Litt spent på hvordan dette skal stemme for feriereiser også -- med mindre man på ferie i Göteborg eller Tyskland ;) En ATR har ikke SÅ stor rekkevidde.
Feriedestinationer i eks. Norditalien, Kroatien, Frankrig etc. burde kunne nås evt. med en lille payload restriction. Alternativt er der andre feriedestinationer på f.eks. de britiske øer
Bll spotter
03-06-2021, 19:52
"Nyt" selskab er det jo så ikke, de har fløjet fra Danmark før dog ikke rute men masser charter.
Nu var det flere medier der rapporterede at det var en århusiansk rigmand, der ville starte selskab, dette er nu fjernet eller rettet.
Rigtigt. AAR blev bygget af tyskerne under 2. Verdenskrig. Siden overgik den til det danske flyvevåben og endnu senere til NATO. Dog har militæret ikke brugt AAR siden 1998
Det forklarer kanskje hvorfor den ligger så feil lokalisert i forhold til byen.
Man man nå booke på flygbra.se.
Bromma med stopp i GOT daglig unntatt lørdag og den eksotiske feriedestinasjonen SMA/Sälen to/uke
Underwhelmed. Om dette er alt var det da veldig mye styr for veldig lite nytt?
Oppå det at det er veldig få avganger så har jo AAR allerede avganger til ARN med jet (SAS) på tilsvarende tidspunkt. Som tar en time mindre.
Imponerende PR arbeid for ganske lite [emoji12]
Får se vad som sker med AAR-GOT om det eventuellt blir liv i planerna från Nordic Seaplanes att starta downtown-downtown.
Får se vad som sker med AAR-GOT om det eventuellt blir liv i planerna från Nordic Seaplanes att starta downtown-downtown.
Tolker jeg hva checkin.dk skriver bak betalingsmuren riktig har det hittils vært 11 passasjerer i snitt per flyvning. Så har kanskje ikke helt truffet her?
Får se vad som sker med AAR-GOT om det eventuellt blir liv i planerna från Nordic Seaplanes att starta downtown-downtown.
Og AAR-GOT ser ut som dras ned til 2x ukentlig nå i vinter?
Scandinavien_Airlines
04-01-2022, 16:39
Og AAR-GOT ser ut som dras ned til 2x ukentlig nå i vinter?
BRA har ikke held i Aarhus, transporten der ud til nærmest Grenå er forfærdelig. de lagde ingengang "Trikken"/Letbanen til at kører ud forbi på trods af at det var i planerne.
Hvis letbanen var blevet lagt forbi AAR istedet for nøjagtig på den gamle jernbanestrækning. så skulle i se løjer over hvor mange der ville rejse fra Aarhus istedet for Billund for så havde der været. ja ORDENTLIG offentlig transport og som man ved = Bedre transport = Flere fly og selskaber = mere attraktivt.
BRA endrer nå AAR-ruten når de nå returnerer her fra 7/11. Stoppet i GOT dropes, og de flyr isteded nonstop BMA-AAR
https://www.aeroroutes.com/eng/220915-tfnov22aar
TF3412 BMA0840 – 1020AAR AT7 1234
TF3412 BMA0930 – 1110AAR AT7 5
TF3411 AAR1050 – 1220BMA AT7 1234
TF3411 AAR1140 – 1310BMA AT7 5
Bll spotter
19-09-2024, 19:31
Så var den også slut.
Nyt selskab dropper Aarhus Airport - og flere er måske på vej
Fra årsskiftet mister Aarhus Airport yderligere en destination. Det står klart, efter at flyselskabet har droppet en kun tre år gammel rute.
https://stiften.dk/trafik/nyt-selskab-dropper-aarhus-lufthavn-og-flere-er-maaske-paa-vej?teaser-referral=ddf03680-265c-44bf-a624-bca06d9e2516-10&utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=artikel-reach&utm_content=ap_5yaesdgp22&fbclid=IwY2xjawFZPf5leHRuA2FlbQIxMQABHQ-9ReWo-s_0NepUZ0ap1LmBJX08CkPGztJPmtzAIJvZ1eRiYIHjVxcrfg_ aem__UpBmEB-t1H-Ze-dj815-g
mlindgreen
19-09-2024, 20:00
[QUOTE=Bll spotter;1314136]Så var den også slut.
BRA lukker alle deres ruter de flyver - fremover skal de kun flyve ACMI og charter.
SAS har wet leaset hele deres ATR flåde.
Så en ret intetsigende historie du har fundet i stiften. De har vist ikke opfattet at BRA lukker ned for al deres rutetrafik, som de selv sælger billetter til.
Så var den også slut.
BRA lukker alle deres ruter de flyver - fremover skal de kun flyve ACMI og charter.
SAS har wet leaset hele deres ATR flåde.
Så en ret intetsigende historie du har fundet i stiften. De har vist ikke opfattet at BRA lukker ned for al deres rutetrafik, som de selv sælger billetter til.
Nå står det vel kun i saken at Aarhus mister en rute - ikke noe galt i seg selv, men kunne vært en del av saken som forklarte hvorfor.