View Full Version : Heimreise fra USA 16. Februar 2021 under COVID-19
På tide med en Trip Report igjen som da blir min niende tur til eller fra USA under COVID-19
Denne turen starta likt som førre heimreise med same helikopter til lands, og enda med same Widerøe maskin til Ålesund som utreisa denne turen
Trip Report fra dei åtte første turene finest på disse linkene:
Heimreise fra USA 15. April 2020 under COVID-19 (https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=151561)
Utreise til USA 26. Mai 2020 under COVID-19 (https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=151957)
Heimreise fra USA 5. Juli 2020 under COVID-19 (https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=152037)
Utreise til USA 17. August 2020 under COVID-19 (https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=152370)
Heimreise fra USA 26. September 2020 under COVID-19 (https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=152440)
Utreise til USA 28. Oktober 2020 under COVID-19 (https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=152766)
Heimreise fra USA 2. Desember 2020 under COVID-19 (https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=153115)
Utreise til USA 3. Januar 2021 under COVID-19 (https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=154116)
Egentlig skulle eg bytte veka før, altså den 10. Februar og da med den vanlig ruta MOB-ATL-AMS-OSL-AES. Men siden min avløyser fikk passet med det nye visumet tilbake fra Den Amerikanske Ambassaden akkurat for seint til å komme seg til US før vi seilte ut fra Mobile i Alabama, blei det ikke bytte på meg. Heldigvis var det planlagt mannskapsbytte veka etter, og da med helikopter, så det gjekk greit å stå litt ekstra
Men så åpna det seg en mulighet allerede på mandag 15. Februar da prosjektet skulle ha et helikopter ut med litt flere prosjektfolk da vi hadde fått litt ekstra jobb kor vi trengte disse. Eg var da snar og fikk min avløyser med på same helikopter og eg fikk ny reiserute MSY-ATL-AMS-BGO-AES
Mandagen kom og da var det kaldt og litt frost i New Orleans området som da lamma all helikopter trafikk dessverre
Men dagen etterpå var alt i orden og ut på ettermiddagen kom N811TA, same helikopter som eg fløy i land med førre tur, ut til oss
AgustaWestland AW-139, N811TA inn for landing 15:50 på helidekket vårt med 10 pax Outbound og 1 pax Inbound
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport329.jpg
Pga. tidsforskjell til UK kor vi våre flyginger blir bestilt, så hadde eg ikke fått nye flyrute enda
I det helikopter landa, både såg og hørte en av passasjerene en fugl som gjekk igjennom hovedrotor på venstre side av helikopteret. Vedkommende som så dette var ex. RAF helikopter teknikker, så han hadde erfaring med dette men da på Super Puma helikopter. Han gav beskjed til HLO som igjen gav beskjed til pilotene. Dette resulterte i at det shutta ned helikopteret for dei ville ta en inspeksjon av rotorbladet
Vi har satt opp en monitor i Heli resepsjon slik at vi kan følge med kva som skjer på helidekket
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport330.jpg
Helikopter blei tjora fast til helidekket, opp med gardintrapp for å sjekke rotorbladet samt ta bilder. Så sende bilder til teknisk på land samt prate med dei i telefon før «All Good» for videre flyging
Hadde en prat med pilotene som både forklarte hva som hadde skjedd samt visste meg kor fuglen hadde treffet. Alt OK for meg, men måtte ta bilde av helikopteret først før vi dro avgårde
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport331.jpg
Når kapteinen på helikopter så dette, insisterte han på at å ta et bilde av meg foran helikopteret også
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport332.jpg
Så var det å starta opp 16:25 og med take off kl. 16:34
Som eneste passasjer i et 12 setes helikopter, kunne man ikke klage på plass ihvertfall
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport333.jpg
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport334.jpg
Nesten reine Business Class kor man kunne strekke ut beina i sete "02D"
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport335.jpg
Første del av turen tok berre 9 min til "Marco Polo" plattforma for bunkring. Bunkring på høgre side av helikopteret med venstre dør åpen som rømmings veg for meg om noe skulle skje
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport336.jpg
Etter vel 15 min var vi ferdig bunkra og take off kl. 17:00 for Houma, LA
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport337.jpg
På vei inn til lands
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport338.jpg
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport339.jpg
Solnedgang
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport340.jpg
Nærmer seg Houma
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport341.jpg
Nesten nede kor vi landa etter en time i lufta
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport342.jpg
Vi var siste flight denne dagen, så resten av flåten stod parkert allerede
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport343.jpg
Terminal bygning til ERA
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport344.jpg
Parkert 18:03, henta bagasje og på vei ut av heliporten
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport345.jpg
Transport stod klar og etter vel en times kjøring var vi framme på Hilton New Orleans Airport så ligger ved den gamle terminal på sørsida av MSY
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport346.jpg
"Clean Stay" klistremerke var lett å ta av og sette på igjen heilt uten å øydelegge det, så det betydde egentlig lite
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport347.jpg
Men rommet var stort og fint, så ikke noe å utsette på det
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport348.jpg
Hadde forsett ikke fått ny reiserute da det visste seg å være vanskelig finne sete onsdag, så trulig måtte vente til torsdag. Men Crewing skulle følge med om det blei ledig
For øvrig var det nå over et år siden sist vert på land i USA og spist middag, så turen gjekk strake vegen med Uber til nærmeste Hooters restaurant
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport349.jpg
Hooters
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport350.jpg
Der blei det det vanlige med 20 Boneless Wings med Chipotle dressing, Blue Cheese og Curly Fries
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport351.jpg
Venter på Uber tilbake til hotellet
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport352.jpg
Etter en lang dag med jobb, helikopter flyging og middag var det til sengs for en god natt søvn på veldig så kaldt tom
Fikk først email fra Delta om innsjekk for flight først på torsdag, men et par timer etterpå ringte dei fra Crewing og sa det var nå ledig onsdags ettermiddag
DL2297 16 Feb MSY-ATL 15:05-17:32
DL74 16 Feb ATL-AMS 20:58-11:00
KL1189 17 Feb AMS-BGO 14:55-16:40
WF454 18 Feb BGO-AES 12:05-12:50
Ned til frokost, det hadde dei ikke. Rart at et Hilton hotell ikke har det, hadde kun en liten kiosk ved resepsjonen
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport360.jpg
På vei til hotellet kvelden før, så eg at det lå en IHOP rett ved hotellet, og dei pleier å ha OK frokost med speilegg med Sunny Side Up
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport354.jpg
Dessverre var denne stengt. Om det var pga. COVID-19 eller pga. at den lå ved den stengte terminalen vites ikke
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport355.jpg
Noen som veit kva som er plana med den gamle terminalen på MSY?
Det var egentlig veldig død rundt hotellet med store tomme parkeringsplasser og parkeringshus. Ikke var det så mange gjester på hotellet, men en god del United crew bodde der samt noen fra Southwest
Og lite av restauranter også, men motsatt vei i forhold til hotellet og ca. 15-20 min gange, så eg det var en McDonald restaurant. Regnet med at den var åpen, for det er vel det siste som stenger i USA om landet går under?
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport356.jpg
Mange bilder i Drive-Through, men ikke så mange gjester inne
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport358.jpg
Mulig det var et snev av is på enkelte veier, men ikke der kor eg gjekk i hvert fall
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport359.jpg
Bestilte en frokost, satte meg og pakka ut "gildet", men det gjekk ikke for det var ikke lov å spise inne
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport357.jpg
Så da var det å pakke ned og rusle tilbake til hotellet for å spise på rommet istedenfor. Deretter en dusj og samle sammen sakene sine, finne hotellet sin Shuttle Bus siden den nye terminalen på MSY nå ligger på nordsiden av flyplassen og tar 5-10 min å kjøre
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport361.jpg
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport353.jpg
Fikk ikke til å sjekke inn på App, så måtte i innsjekkskranken til Delta på MSY. Siden eg skulle reise via AMS blei det spurt etter PCR test. Det hadde eg jo ikke, og ikke trengte eg det eller siden sjømenn er unntatt fra denne regelen. Så blei det å ringe rundt for vedkommende før nokken høyrere opp i systemet kunne bekrefte at dette var rett
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport362.jpg
Så bar det ned til Sikkerhetssjekk, litt kø men raskt å komme seg igjennom
Etter passering
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport368.jpg
Resten av dagens avganger
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport367.jpg
Etter sikkerhetssjekken har dei nå fått opp et skilt som viser hva som var åpent, i motsetning til sist kor man måtte leite litt rundt å få finne ut av det
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport363.jpg
Fra samme sted hadde man utsikt til B-piren kor blant anna Southwest og American holdt til
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport364.jpg
N732SW
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport365.jpg
...og mot C-piren kor blant anna Delta og Continental brukte
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport366.jpg
"Slap Ya Mama" og da den hel røde boksen er en høydar, men billigere å kjøpe på Wal-Mart enn på flyplassen
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport369.jpg
Der kor man går ned til C-piren er Delta Sky Club inngangen, mens selve loungen ligger i andre etasje
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport370.jpg
Ikke så stor lounge, men fin og koselig. Var lite folk innom egentlig, dei fleste bare en liten tur innom før dei gjekk igjen
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport371.jpg
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport372.jpg
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport373.jpg
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport374.jpg
Utsikt til C-piren og mitt fly til Atlanta ved gate C8…
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport375.jpg
…og utsikt ned i selve terminalen
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport376.jpg
Flyet mitt, N3742C som er en Boeing 737-832 kom inn fra Salt Lake City
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport377.jpg
Masse folk i gate området. Folk var flinke å ha på maske, men overhode ingen avstand mellom dei
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport378.jpg
Blei kaldt opp til gaten på PA, igjen spørsmål ang. PCR test, igjen ringe for å sjekke, igjen OK
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport379.jpg
Boarding 14:25 for avgang 15:02. Hadde sete 17D, men så på Delta appen og eg hadde blitt oppgradert til Comfort+ og sete 14C
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport380.jpg
Utenom dei blokkerte midtsetene, så var flyet omtrent stappfullt
Servering var den vanlig Delta posen med snaks og drikke
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport381.jpg
Purser / Flight Leader var en artig skrue ved nam Fahim Hyder, veit ikke kor mange ganger han takka alle for vi flydde Delta, samt at han gjekk rundt og personlig takka alle Delta Medallion medlemmer
Pushback 15:06 og Take Off 15:21 med 57 min wheel to wheel
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport382.jpg
Ship #3742
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport383.jpg
Landa på ATL 17:13 mot øst og parkert ved gate B29 7 min seinere
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport384.jpg
Inne i terminalen var det en del andre passasjerer
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport385.jpg
Gjekk raskt mot senter av terminalen og ned til toget
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport386.jpg
Toget
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport387.jpg
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport388.jpg
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport389.jpg
Og så opp rulletrappa til Terminal E
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport390.jpg
Passerte Food Court og observerte at McDonald var stengt
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport391.jpg
Rett til gate E16 for registrering for Antigen Test som alle må ha for å fly til Roma og Amsterdam
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport392.jpg
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport398.jpg
Igjen var det spørsmål om min manglende PCR test, igjen gjekk det greit
Gula ut navnet på ei passasjerliste kor eg grovt regna ut ca. 60-70 passasjerer på min flight
Scanna QR kode som var nytt fra den dagen da tidligere måtte man fylle ut en papirlapp
Fikk kølapp nr. 86 og så tilbake til E14 for selve Antigen Testen, deretter vente ca. 15 min på svar
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport393.jpg
Med negativt svar, så var det avgårde til Delta Sky Lounge på samme terminal
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport399.jpg
Heilt kurant lounge med en del gjester
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport394.jpg
Utsikt fra der eg satt …
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport395.jpg
… kor det kom inn Boeing 757-300 fra Cancun, var ikke mange passasjerer som gjekk av ei heller tok lossinga lang tid
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport397.jpg
Etter hvert rusle seg til gate kor etter sjekk av passet mot ei passasjerliste fikk et blått band på handa. Dette for at boarding agenten skulle lett sjå at man har tatt Antigen testen i tilfelle noen prøve å snike seg unna
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport400.jpg
Nattens fly fra Delta var N506DN som er en Airbus A350-941
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport401.jpg
Det jobbes
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport402.jpg
Blei opplyst Flight time gate to gate 7 tima 34 min, kor boarding starta 20:10 mens døra blei stengt 20:55 for avgang
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport403.jpg
Kun 60 passasjerer ifølge flyvertinna, så god plass til alle kor eg hadde en treseter for meg selv
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport404.jpg
Mens så var det visst problemer med eine døra og man måtte vente 20 min på teknikker
Men det gjekk fortere enn det for 12 min seinere etter reset av en computer, så var vi Good To Go og pushback med Take Off etter relativ kort tid
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport405.jpg
Kabin rett før det var på med lyset igjen etter 15 min i lufta berre
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport406.jpg
Da det var utdeling av hand sanitizer, flaske vann og bestikk etterfulgt av mattralla. Her kunne man velge mellom Four Cheese Ravioli og Chicken Masala, styrte unna kyllingen fra tidligere erfaringer. Og det var bra for Ravioli var veldig god. Men isen denne kvelden var beinfrosen!
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport407.jpg
Så var det 2-3 runder å samle inn boss, av med lys og så legge seg etter bare 55 min i lufta
Sov i heile 6 tima 15 min og våkna til frokostservering som var det vanlige frukta med en liten kanelbolle samt Eplejuice
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport411.jpg
Venstre vinge
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport408.jpg
Knappe time igjen til Schiphol…
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport409.jpg
…kor vi da var over Kølaholmen
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport410.jpg
Etter 7 tima 5 min i lufta var det ned med hjula kor vi landa 15 seinere mot nord …
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport412.jpg
Og parkert ved gate D43 kl. 10:46
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport413.jpg
Ingen kontroll av COVID-19 el. lignende, men alltid hyggelig å bli møtt av en som er å sjå i heimbygda i ny og ne
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport414.jpg
Ingen poeng og gå igjennom passkontroll siden KLM Loungen i Schengen området stenger 12:00. Men den i Non-Schengen er åpen heile dagen
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport415.jpg
Litt lunsj som bestod av Pasta Penne …
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport416.jpg
… og så Marocco Style Chicken
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport417.jpg
Deretter finne seg en rolig plass i form av en bås …
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport419.jpg
… med denne utsikt som kunne blitt veldig bra hadde det ikke vert for den teite broa som er satt opp der
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport418.jpg
Tavla visst 29 min gange fra lounge til gate B23, er såpass kjente på Schiphol at eg visste at det ikke stemte for eg bruke kun 12 min
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport420.jpg
På vei dit var det lite folk å sjå
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport421.jpg
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport422.jpg
Ved gate stod KLM Cityhopper sin Embraer ERJ 175STD med reg. PH-EXK og venta, første tur i denne
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport423.jpg
Boarding starta 14:38 kor eg var oppgradert til Economy Extra og sete 04C. Var lite passasjerer, kun 23 kor dei fleste var utlendinger enda grensa til Norge er stengt. I gaten hørte eg fem spanjoler prata men kunne ikke sjå dei komme om bord, og det stemte bra med Kapteinen sin annonsering at nokre passasjer blei stoppa i gate pga. ikke gyldig innreise til Norge og at man måtte offloade bagasjen som ville ta ca. 5 min
Pushback 4 min etter rutetid kl. 14:59 med Take Off 6 min etterpå.
Heldigvis ikke Sitronkake og kjeksen denne gangen, men ei velsmakandes skive med "White wheat-rye bread Beemster cheese and basil spread" og drikke attåt
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport424.jpg
Turen gjekk med til å glo litt på Netflix kor vi landa mot sør 16:29 og parkert ved gate E27 2 min seinere på Flesland
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport425.jpg
Så var det igjennom passkontroll kor man må vise kvittering på at man hadde fylt ut innreiseskjema, så Tax-free og PCR test
Hadde lagt inn så god margin på PCR testing at eg var satt på fly videre til Ålesund neste dag, men brukte så kort tid at eg kunne komme med samme dag. Men siden karantene tida hadde starta allerede, så var det egentlig det samme om eg dro heim eller på hotellrom som var booka på Comfort Hotell Bergen Airport med veldig kort avstand å gå
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport426.jpg
Lite rom, men heilt kurant
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport427.jpg
Middagen var selvbetjening på en måte …
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport428.jpg
… men igjen god opplevelse. Det var forferdelig masse støy fra musikk på høyttalere, maten var svindyr, smakte ikke noe særlig og var full av fett som blant anna rann av hamburger brødet. Utlending av en kokk som ikke snakka norsk og kun gebrokken engelsk. Terminkast 1
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport429.jpg
Frokosten neste dag var derimot en mye bedre opplevelse
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport430.jpg
Med skikkelig norsk frokostbuffe
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport431.jpg
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport432.jpg
Etterhvert som gjester satte seg, plasserte dei ut disse skilte som stod til bordet var vaska og desinfisert
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport433.jpg
Bodø Glimt skulle spille kamp mot Brann denne dagen, så en del av rommet var avsatt gjengen på 26 sin frokost, ellers var det stort sett Polske gjester som spist denne morgenen
I 11:00 tida var det å rusle dei fire minutta tilbake til terminalen som var tom i innsjekkingsområdet
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport434.jpg
Droppa bagen min for å slippe å drasse mer på den, kunne ikke være så mange som skulle til Ålesund denne dagen for ho visst navnet mitt da eg sa eg kor eg skulle. Ho skulle visst i gaten etterpå så ho hadde sett på passasjerlista og sett at eg hadde printa ut bagasje lappe allerede
Gjennom Fasttrack i sikkerhetssjekken var det ingen kø, litt passasjerer i terminal og da mange ved gate B16 som skulle til Torp. Igjen var det mange fra Polen hørtes det ut til
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport435.jpg
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport436.jpg
Avgang var fra gate B17 …
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport437.jpg
… som var 10 min sein pga. fly sein til gate fra hangar
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport438.jpg
Som nevnt, var det samme maskin som da eg fløy AES-BGO som skulle fly til Vigra i dag, nemlig LN-RDZ som er en DHC-8-402Q Dash 8
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport439.jpg
Boarding, kun 28 passasjerer
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport440.jpg
Hadde samme sete som sist
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport442.jpg
De-boarding på Vigra etter 32 min i lufta med avgang mot sør og landing mot sørvest
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport443.jpg
Enjoy :)
Lang reise, bra du fikk sove på flyet.:cool:
Tok litt ekstra lang tid å komme seg heim denne gangen, vanligvis mønstrer vi av i lunsjtider på onsdag og er da heime torsdags ettermiddag
Forøvrig har eg på kvar eneste tur siste året, alltid hatt ei heil sete rad for meg selv, så da er det jo kurant å gå sove :devot:
Men nå er det slutt på Block Middle Seat på Delta dessverre - Goodbye empty middle seats. Delta is selling the whole plane starting May 1 (https://edition.cnn.com/2021/03/31/business/delta-middle-seats/index.html)
Herlig!
Hyggelig gjensyn med Schiphol. Savner den flyplassen
Tusen takk for at du deler
Takker for rapporten.
Gleden med å reise forsvinner litt i alt styret rundt det.
Skal bli godt når man kommer seg på tur uten alt styret.
Sent fra min SM-G781B via Tapatalk
Tusen takk for nok en glimrende rapport! Den middagen på Hooters så bare utrolig god ut, etter å ha vært et helt år uten amerikanske middagsporsjoner :D
Nydelig rapport.
Er Fast-track åpnet igjen på BGO? Den kan jeg ikke huske å ha sett åpen siden mars i fjor.