SK384
02-04-2021, 16:19
På en Facebook side om Den Norske Amerikaline dukket følgende interessante post opp:
Den 21. desember 1967 sendte Den Norske Amerikalinje søknad til luftfartsmyndighetene om å få konsesjon på opprettelse av en flytute mellom Norge og USA. Dette var et 50/50 pct samarbeide mellom NAL og Braathens. Selskapet skulle ha en kapital på kr 25 mill. Intensjon: Braathen skulle ta hånd om passasjerdelen og NAL om fraktdelen av selskapet. Dette var jo på slutten av passasjerskipsfarten og beggynnelsen på containeriseringen. NAL hadde store problemstillinger forran seg. Meg bekjent kom NAL aldri inn i luftfart og jeg kjenner heller ikke hva myndighetenes svar var. Sikkert flere her som har kjennskap til dette og kan fortelle. Pls do!
Det var helt ukjent for meg at NAL søkte om en slik konsesjon. Det er ikke nevnt et ord om dette i bøkene jeg har om rederiet. Er det noen av dere som kjenner noe til dette?
Den 21. desember 1967 sendte Den Norske Amerikalinje søknad til luftfartsmyndighetene om å få konsesjon på opprettelse av en flytute mellom Norge og USA. Dette var et 50/50 pct samarbeide mellom NAL og Braathens. Selskapet skulle ha en kapital på kr 25 mill. Intensjon: Braathen skulle ta hånd om passasjerdelen og NAL om fraktdelen av selskapet. Dette var jo på slutten av passasjerskipsfarten og beggynnelsen på containeriseringen. NAL hadde store problemstillinger forran seg. Meg bekjent kom NAL aldri inn i luftfart og jeg kjenner heller ikke hva myndighetenes svar var. Sikkert flere her som har kjennskap til dette og kan fortelle. Pls do!
Det var helt ukjent for meg at NAL søkte om en slik konsesjon. Det er ikke nevnt et ord om dette i bøkene jeg har om rederiet. Er det noen av dere som kjenner noe til dette?