PDA

View Full Version : Søknad om rute til USA fra NAL og Braathens Safe

SK384
02-04-2021, 16:19
På en Facebook side om Den Norske Amerikaline dukket følgende interessante post opp:

Den 21. desember 1967 sendte Den Norske Amerikalinje søknad til luftfartsmyndighetene om å få konsesjon på opprettelse av en flytute mellom Norge og USA. Dette var et 50/50 pct samarbeide mellom NAL og Braathens. Selskapet skulle ha en kapital på kr 25 mill. Intensjon: Braathen skulle ta hånd om passasjerdelen og NAL om fraktdelen av selskapet. Dette var jo på slutten av passasjerskipsfarten og beggynnelsen på containeriseringen. NAL hadde store problemstillinger forran seg. Meg bekjent kom NAL aldri inn i luftfart og jeg kjenner heller ikke hva myndighetenes svar var. Sikkert flere her som har kjennskap til dette og kan fortelle. Pls do!

Det var helt ukjent for meg at NAL søkte om en slik konsesjon. Det er ikke nevnt et ord om dette i bøkene jeg har om rederiet. Er det noen av dere som kjenner noe til dette?

LN-BFT
02-04-2021, 17:57
I Fly-Nytt nr.3 1969(antaglig gått i trykk ca mai-juni),er dette omtalt iOdd Arnesens spalte"Lima November". --regjeringen har drøftet selskapenes søknad om konsesjon for flyging av post- og fraktruter påstrekningene Norge-New York og Norge-Fjerne Østen og at konsesjonssøknaden er avslått."

Midtiblinken
02-04-2021, 19:52
I Fly-Nytt nr.3 1969(antaglig gått i trykk ca mai-juni),er dette omtalt iOdd Arnesens spalte"Lima November". --regjeringen har drøftet selskapenes søknad om konsesjon for flyging av post- og fraktruter påstrekningene Norge-New York og Norge-Fjerne Østen og at konsesjonssøknaden er avslått."
Jeg leter enda etter Fjerne Østen på kartet.

KnutW
02-04-2021, 20:19

Begrepet er nok litt ullent, vil tro det er en mer eller mindre direkte oversettelse av «Far East». Om India er med vet jeg ikke, men alt øst av India er vel med. Dog brukes det som regel ikke om Sovjetisk/Russisk område, selv om det er mye lengre øst enn f.eks Japan som er inkludert i «fjerne østen». Det utgjør jo også «FE» i Braathens SAFE, og de fløy som kjent på Bangkok, Hong Kong og noen få turer til Tokyo. (De søkte konsesjon på Tokyo også, men SAS-monopolet skulle beskyttes)

Fellowship
03-04-2021, 13:32
Begrepet var ikke ullent i 1969
Helt sikkert en oversettelse av "The far East" ja, men dette var dagligtale og jeg tror vi skal husket på at det stammer fra skipsfarten, og tar tid å komme til både Bangkok og Tokyo med skip.

I 1969 tror jeg både Bangkok og Tokyo sto under kapitlet "Fjerne Østen" i SAS tidtabell for eksempel, og de var ikke det eneste flyselskapet som skrev det på den måten.

At søknaden ble avslått var en selvfølge utfra datidens tenkning om SAS monopolet som måtte beskyttes for envher pris.

Tertit54
14-04-2021, 19:38

Braathen SAFE ( South Amerika and Far East) visste nok hvor det Fjerne Østen var:D