jb1
15-03-2021, 17:42
Tripreport WAW-FRA-ARN-FRA-WAW
Tur til Stockholm via Frankfurt stod på planen. Min familie har flyttet til Stockholm hvor min samboer er fra da hun måtte begynne å jobbe igjen etter litt barnepermisjoner. Billett ble kjøpt med Lufthansa via Frankfurt da direktefly var betydelig dyrere og jeg hadde lyst på en liten omvei med business saver billett på retur. Da kan jeg sammenligne Eco og biz, og SAS Plus service i disse merkelige tider. Men man må passe ekstra nøye på hvilken bookingklasse man har, da LH er blitt virkelig strenge på hvilke klasser som gir poeng, særlig når man samler poeng i andre Star-programmer. Selv business discount billetter har bokstavklasser som ikke gir opptjening.
Jeg har flyttet til et nytt sted i Warszawa som ligger i nærheten av en liten stasjon, Warszawa Powisle, hvorfra der går lokaltog ut til Chopin-flyplassen. Sportrafikken gikk helt etter planen, godkjent kroppstemperatur ble målt ved inngangen til terminalen og check-in gikk fort etter fremvisning av negativ Covid-19 test (antigen).
Dato: 10. mars 2021
Rute: WAW-FRA
Selskap: Lufthansa
Flytype: A319
Klasse: Economy
Flytid: 1:25
LOTs Polonez business lounge, som jeg har adgang til med Star alliance gull, er åpen, men det er ikke servering, ikke en smule eller dråpe. Jeg hadde lest at Preludium-loungen hvor priority pass gir deg adgang gir deg en pose med mat når man forlater loungen. Det stemte, man kunne velge mellom vegetar- eller kyllingsandwhich med en salat, samt frukt, sjokolade og vann. En hyggelig gest i serveringsskralle tider. Dette ble da fortært ombord etter avgang.
49841
I motsetning til mange selskaper som boarder strengt etter seterader i corona-tider, boarder LH etter grupper trykket på boardingkortet. Dette ble strengt overholdt, og det ble gitt beskjed om at man ikke kunne boarde utenom sin gruppe. Jeg hadde Gruppe 1, jeg fikk vite at min tøyansiktsmaske ikke var godkjent. Jeg fikk derfor utdelt en ny «kirurgisk en».
49843
Eksemplar av arten corona-reisende
Et par dager før utreise ble setet endret fra 10C til 8C p.g.a. endring fra A320 neo til A319. Vel ombord ble midtgangsete på rad 8 til rad vindussete 9 da en treseter var ledig etter «boarding completed». Flyet var m.a.o. ikke fullt, men jeg vil gjette på ca. 60 % belegg. Benplassen var godkjent, med ca. to knyttnever. Jeg fortærte min «lounge-niste» kort tid etter avgang. LHs servering i Eco i Europa er kun en flaske vann. Ellers skjedde det lite, jeg jobbet litt og så begynte innflyvningen mot FRA.
49842
FRA var stille og flere lounger er stengt. Det var ikke plassmangel, men litt folk var det jo i loungen. Her var det heller noe på buffetbordene *savne*. Jeg hadde i underkant av tre timer å vente og jobbet litt, samt så meg litt rundt, kjøpte flere godkjente ansiktsmasker og litt annet. Skjermene viste ikke mange avganger til FRA å være.
49844
Dato: 10. mars 2021
Rute: FRA-ARN
Selskap: Lufthansa
Flytype: A319
Klasse: Economy
Flytid: 1:50
Idet man forlater loungen kan man få med seg en erketysk Laugenbrezel, en flaske vann og kaffe. Jeg kjøpte også litt mat i en butikk rett ved utgang A13 da det var lenge siden siden kroppen hadde fått mat. Boarding startet idet jeg kom til utgangen, og som medlem av Gruppe 1 kunne jeg finne 15C fort. Det var bra belegg på denne turen, ca. 80 % vil jeg anslå.
Flyturen gikk uten store begivenheter. Mannskapet passet på at alle hadde masker på seg til enhver tid unntatt ved inntak av mat og drikke. Det var sent på kvelden og rolig stemning ombord med mange som sov, men også noen lystige samtaler.
Landing i Stockholm skjedde etter tabell, og jeg gikk til pendeltoget. Flygbussarna har kun én avgang i timen, og det ville blitt lenge å vente. Dessuten er det ombygging utenfor Terminal 5 og man må gå gjennom Sky City til Terminal 4 for å komme til flybussen; pendeltoget har inngang til stasjonen fra SkyCity og avgang hver 30. minutt. Valget falt derfor på det. Arlanda Express har også kuttet i frekvensen, forståelig nok, men koster det samme før. Men de har sluttet å selge sine forhåndsbetalte billetter, senest syv dager før, til redusert pris. Siste Arlanda Express for dagen hadde uansett forlatt stasjonen.
Dato: 15. mars 2021
Rute: ARN-FRA
Selskap: SAS
Flytype: A320neo
Klasse: Plus
Flytid: 1:50
Retur til WAW var også via FRA, men SAS tok seg av første flyvning. Som nevnt hadde jeg kjøpt business saver på på returen. Med SAS vil det selvsagt si Plus. SAS gir «gammeldagse» poeng (minimum hhv. 600/1200) når man krediterer poengene til Aegean Miles+Bonus, hvilket jeg setter pris på. Dessverre reduseres dette noe fra 1. april. Billetten til Frankfurt av meg 200 %, men fra neste måned vil dette være 150 %. Eco billetter vil variere fra 50 til 75 % avhenging av bokstavkode., og flere klasser er ikke listet for opptjening, og ser derfor ut til å ikke gi poeng, synd.
Pendeltoget tok meg igjen til Arlanda. Det var flere folk enn ved tidligere corona-reiser, men det gikk fort å komme seg gjennom formalitetene. Jeg spiste litt frokost i American Express’ lounge i Pontus in the Air restauranten, som har holdt åpent gjennom pandemien. Maten der er bedre enn i SAS’ lounge for tiden, men man stiller heller ikke veldig store krav nå. Det ligger en merkelig stemning over hele Europa og verden: når blir vår verden mer normal?
Jeg gikk også til SAS-loungen. Kun gull-delen er åpen for tiden, og jeg spurte om jeg kunne dusje. Man vet jo aldri hva som er mulig i disse tider, men det var mulig og den vennlige loungedamen låste opp dusjrommet. SAS har aldri utmerket seg med et godt utvalg av toalettartikler i lounger, og det var kun shampoo og dusjsåpe 2 in 1 på dispenser tilgjengelig. En tannbørste og tannpasta hadde jo ikke skadet , men men, alt i alt poeng for at servicen finnes.
Nydusjet tok jeg en kaffe og begav meg mot utgangen, som var i F-delen. All trafikk er flyttet til T5 på Arlanda, selv innenriks og utenriks som normalt er fra T2, så litt trafikk er det jo i terminalen til tross for grufulle passasjertall er og ellers.
Ved Gate F35 var boarding etter seterader i gang. Det er forståelig nok endel forvirring rundt covid-reglene. En mann mente at skulle man være mindre enn 72 timer i Tyskland behøvde man ingen test. Personalet måtte sjekke dette, men han kom ikke med etter det jeg så. En dame som snakket et ugjenkjennelig sprog, men hadde et EU-pass etter hva jeg kunne se, hadde ingen test og fikk ikke bli med. Hun ringte desperat i telefonen og var fortvilet. Skal man umiddelbart videre til et annet land fra Tyskland er det endelige ankomstlandets regler som gjelder, i motsetning til f.eks. Nederland som krever negativ PCR test 48 eller 72 før innreise, samt en antigentest senest fire timer før avreise også ved transfer. Det har vel avlivet det meste av transfertrafikken for KLM, vil jeg tro.
49845
49846
Avgang var etter tidtabell i en ca. halvfull maskin og vel i luften ble det servert veldig uspennende polarruller og vann i Plus av blide SAS-folk, som bestod av to kvinner og én mann. Kapteinen var norsk og styrmannen svensk. Flyturen var ellers uten store begivenheter, WiFi fungerte meget bra. Det ble en stille formiddagstur ned til FRA.
49849
Innflyvning Bankfurt
49847
Fra FRA
En tur til Senator lounge hadde jeg god tid til og jobbet og litt i de knappe to timene jeg hadde til neste avgang. Jeg plukket med meg en en brezel på vei ut.
Dato: 15. mars 2021
Rute: FRA-WAW
Selskap: Lufthansa
Flytype: A320neo
Klasse: Business
Flytid: 1:20
Det var overraskende fullt foran flyet utgang A54. Boarding startet i det jeg kom til utgangen og etter én person i rullestol og én barnefamilie gikk jeg ombord som endel av gruppe 1. Det er ikke mulig å gå ombord utenom egen gruppe, hvilket det ble opplyst om det flere ganger. Noen prøver seg alltid og fikk rødt kryss og en skambelagt alarmlyd og måtte tre til siden. Avgang litt sent i nydelig solskinn over Tyskland. Det var syv personer foran gardinen og her var servicen noe som kunne minne om de gode gamle dager; et lett måltid med kylling, med en god saus til og balsamico ble servert, med varme, kalde drikker med og uten alkohol ble servert av to damer lengst foran.
49848
Det hele ble bare forstyrret av en omfangsrik fyr i setet foran som stadig skulle ut og inn av setet og seteryggen trengte seg stadig inn på mitt bord. Uansett, turen var en hyggelig påminnelse om normale tider, bortsett fra maskene vi har på oss. Purser kom med en ganske personlig hilsen etter landing om at det var tunge tider i bransjen og at de ser frem til flyene kunne fylle himmelen igjen. Deboarding skjer etter seterader, business fikk forlate flyet først.
Takk for at du leste!
Tur til Stockholm via Frankfurt stod på planen. Min familie har flyttet til Stockholm hvor min samboer er fra da hun måtte begynne å jobbe igjen etter litt barnepermisjoner. Billett ble kjøpt med Lufthansa via Frankfurt da direktefly var betydelig dyrere og jeg hadde lyst på en liten omvei med business saver billett på retur. Da kan jeg sammenligne Eco og biz, og SAS Plus service i disse merkelige tider. Men man må passe ekstra nøye på hvilken bookingklasse man har, da LH er blitt virkelig strenge på hvilke klasser som gir poeng, særlig når man samler poeng i andre Star-programmer. Selv business discount billetter har bokstavklasser som ikke gir opptjening.
Jeg har flyttet til et nytt sted i Warszawa som ligger i nærheten av en liten stasjon, Warszawa Powisle, hvorfra der går lokaltog ut til Chopin-flyplassen. Sportrafikken gikk helt etter planen, godkjent kroppstemperatur ble målt ved inngangen til terminalen og check-in gikk fort etter fremvisning av negativ Covid-19 test (antigen).
Dato: 10. mars 2021
Rute: WAW-FRA
Selskap: Lufthansa
Flytype: A319
Klasse: Economy
Flytid: 1:25
LOTs Polonez business lounge, som jeg har adgang til med Star alliance gull, er åpen, men det er ikke servering, ikke en smule eller dråpe. Jeg hadde lest at Preludium-loungen hvor priority pass gir deg adgang gir deg en pose med mat når man forlater loungen. Det stemte, man kunne velge mellom vegetar- eller kyllingsandwhich med en salat, samt frukt, sjokolade og vann. En hyggelig gest i serveringsskralle tider. Dette ble da fortært ombord etter avgang.
49841
I motsetning til mange selskaper som boarder strengt etter seterader i corona-tider, boarder LH etter grupper trykket på boardingkortet. Dette ble strengt overholdt, og det ble gitt beskjed om at man ikke kunne boarde utenom sin gruppe. Jeg hadde Gruppe 1, jeg fikk vite at min tøyansiktsmaske ikke var godkjent. Jeg fikk derfor utdelt en ny «kirurgisk en».
49843
Eksemplar av arten corona-reisende
Et par dager før utreise ble setet endret fra 10C til 8C p.g.a. endring fra A320 neo til A319. Vel ombord ble midtgangsete på rad 8 til rad vindussete 9 da en treseter var ledig etter «boarding completed». Flyet var m.a.o. ikke fullt, men jeg vil gjette på ca. 60 % belegg. Benplassen var godkjent, med ca. to knyttnever. Jeg fortærte min «lounge-niste» kort tid etter avgang. LHs servering i Eco i Europa er kun en flaske vann. Ellers skjedde det lite, jeg jobbet litt og så begynte innflyvningen mot FRA.
49842
FRA var stille og flere lounger er stengt. Det var ikke plassmangel, men litt folk var det jo i loungen. Her var det heller noe på buffetbordene *savne*. Jeg hadde i underkant av tre timer å vente og jobbet litt, samt så meg litt rundt, kjøpte flere godkjente ansiktsmasker og litt annet. Skjermene viste ikke mange avganger til FRA å være.
49844
Dato: 10. mars 2021
Rute: FRA-ARN
Selskap: Lufthansa
Flytype: A319
Klasse: Economy
Flytid: 1:50
Idet man forlater loungen kan man få med seg en erketysk Laugenbrezel, en flaske vann og kaffe. Jeg kjøpte også litt mat i en butikk rett ved utgang A13 da det var lenge siden siden kroppen hadde fått mat. Boarding startet idet jeg kom til utgangen, og som medlem av Gruppe 1 kunne jeg finne 15C fort. Det var bra belegg på denne turen, ca. 80 % vil jeg anslå.
Flyturen gikk uten store begivenheter. Mannskapet passet på at alle hadde masker på seg til enhver tid unntatt ved inntak av mat og drikke. Det var sent på kvelden og rolig stemning ombord med mange som sov, men også noen lystige samtaler.
Landing i Stockholm skjedde etter tabell, og jeg gikk til pendeltoget. Flygbussarna har kun én avgang i timen, og det ville blitt lenge å vente. Dessuten er det ombygging utenfor Terminal 5 og man må gå gjennom Sky City til Terminal 4 for å komme til flybussen; pendeltoget har inngang til stasjonen fra SkyCity og avgang hver 30. minutt. Valget falt derfor på det. Arlanda Express har også kuttet i frekvensen, forståelig nok, men koster det samme før. Men de har sluttet å selge sine forhåndsbetalte billetter, senest syv dager før, til redusert pris. Siste Arlanda Express for dagen hadde uansett forlatt stasjonen.
Dato: 15. mars 2021
Rute: ARN-FRA
Selskap: SAS
Flytype: A320neo
Klasse: Plus
Flytid: 1:50
Retur til WAW var også via FRA, men SAS tok seg av første flyvning. Som nevnt hadde jeg kjøpt business saver på på returen. Med SAS vil det selvsagt si Plus. SAS gir «gammeldagse» poeng (minimum hhv. 600/1200) når man krediterer poengene til Aegean Miles+Bonus, hvilket jeg setter pris på. Dessverre reduseres dette noe fra 1. april. Billetten til Frankfurt av meg 200 %, men fra neste måned vil dette være 150 %. Eco billetter vil variere fra 50 til 75 % avhenging av bokstavkode., og flere klasser er ikke listet for opptjening, og ser derfor ut til å ikke gi poeng, synd.
Pendeltoget tok meg igjen til Arlanda. Det var flere folk enn ved tidligere corona-reiser, men det gikk fort å komme seg gjennom formalitetene. Jeg spiste litt frokost i American Express’ lounge i Pontus in the Air restauranten, som har holdt åpent gjennom pandemien. Maten der er bedre enn i SAS’ lounge for tiden, men man stiller heller ikke veldig store krav nå. Det ligger en merkelig stemning over hele Europa og verden: når blir vår verden mer normal?
Jeg gikk også til SAS-loungen. Kun gull-delen er åpen for tiden, og jeg spurte om jeg kunne dusje. Man vet jo aldri hva som er mulig i disse tider, men det var mulig og den vennlige loungedamen låste opp dusjrommet. SAS har aldri utmerket seg med et godt utvalg av toalettartikler i lounger, og det var kun shampoo og dusjsåpe 2 in 1 på dispenser tilgjengelig. En tannbørste og tannpasta hadde jo ikke skadet , men men, alt i alt poeng for at servicen finnes.
Nydusjet tok jeg en kaffe og begav meg mot utgangen, som var i F-delen. All trafikk er flyttet til T5 på Arlanda, selv innenriks og utenriks som normalt er fra T2, så litt trafikk er det jo i terminalen til tross for grufulle passasjertall er og ellers.
Ved Gate F35 var boarding etter seterader i gang. Det er forståelig nok endel forvirring rundt covid-reglene. En mann mente at skulle man være mindre enn 72 timer i Tyskland behøvde man ingen test. Personalet måtte sjekke dette, men han kom ikke med etter det jeg så. En dame som snakket et ugjenkjennelig sprog, men hadde et EU-pass etter hva jeg kunne se, hadde ingen test og fikk ikke bli med. Hun ringte desperat i telefonen og var fortvilet. Skal man umiddelbart videre til et annet land fra Tyskland er det endelige ankomstlandets regler som gjelder, i motsetning til f.eks. Nederland som krever negativ PCR test 48 eller 72 før innreise, samt en antigentest senest fire timer før avreise også ved transfer. Det har vel avlivet det meste av transfertrafikken for KLM, vil jeg tro.
49845
49846
Avgang var etter tidtabell i en ca. halvfull maskin og vel i luften ble det servert veldig uspennende polarruller og vann i Plus av blide SAS-folk, som bestod av to kvinner og én mann. Kapteinen var norsk og styrmannen svensk. Flyturen var ellers uten store begivenheter, WiFi fungerte meget bra. Det ble en stille formiddagstur ned til FRA.
49849
Innflyvning Bankfurt
49847
Fra FRA
En tur til Senator lounge hadde jeg god tid til og jobbet og litt i de knappe to timene jeg hadde til neste avgang. Jeg plukket med meg en en brezel på vei ut.
Dato: 15. mars 2021
Rute: FRA-WAW
Selskap: Lufthansa
Flytype: A320neo
Klasse: Business
Flytid: 1:20
Det var overraskende fullt foran flyet utgang A54. Boarding startet i det jeg kom til utgangen og etter én person i rullestol og én barnefamilie gikk jeg ombord som endel av gruppe 1. Det er ikke mulig å gå ombord utenom egen gruppe, hvilket det ble opplyst om det flere ganger. Noen prøver seg alltid og fikk rødt kryss og en skambelagt alarmlyd og måtte tre til siden. Avgang litt sent i nydelig solskinn over Tyskland. Det var syv personer foran gardinen og her var servicen noe som kunne minne om de gode gamle dager; et lett måltid med kylling, med en god saus til og balsamico ble servert, med varme, kalde drikker med og uten alkohol ble servert av to damer lengst foran.
49848
Det hele ble bare forstyrret av en omfangsrik fyr i setet foran som stadig skulle ut og inn av setet og seteryggen trengte seg stadig inn på mitt bord. Uansett, turen var en hyggelig påminnelse om normale tider, bortsett fra maskene vi har på oss. Purser kom med en ganske personlig hilsen etter landing om at det var tunge tider i bransjen og at de ser frem til flyene kunne fylle himmelen igjen. Deboarding skjer etter seterader, business fikk forlate flyet først.
Takk for at du leste!