View Full Version : Widerøe starter Bergen-London Heathrow
Widerøe starter en rute mellom Bergen og London Heathrow. 6x ukentlig fra 20 mai. Billetter ligger ute til salg. Med E190-E2
WF356 17:05-18:15
WF357 18:50-22:00
Hvilke norske destinasjoner har brukbare connections til/fra denne?
Og hvem på LHR har WF interline med?
Har ikke sjekket, men antar Terminal 2?
Korte connections til LHR med under 45 min fra FRO, SVG, TOS, HAU, BOO, KRS, TRD, TRF.
Ligger inne med Terminal 2 booking-systemene.
Utfordringen er vel connections videre fra Bergen på returen, men ser at både KRS og SVG kan være aktuelle noen dager i uken.
Uansett er dette tilnærmet perfekte tidspunkt for leisure for de som kun reiser fra BGO. Hvis bare Ola Nordmann blir klar over at ruten eksisterer, tror jeg dette kan bli en suksess.
AES er også aktuell dagene 1 4 og 7. Så passer også bra for helgeturister fra AES.
Lille Widerøe på svære Heathrow. Må innrømme at jeg ikke så den komme.
Uansett er dette tilnærmet perfekte tidspunkt for leisure for de som kun reiser fra BGO. Hvis bare Ola Nordmann blir klar over at ruten eksisterer, tror jeg dette kan bli en suksess.
Jeg mener den også er ganske bra for business også, for de i Bergen med 1 overnatting. Vanlig arbeidsdag i Bergen, flyr til London og rekker en middag (med kunder?), en overnatting og tilnærmet mulighet for en full dag i London, før retur til Bergen på kvelden
Min bedrifts erfaring er at selv fra OSL med god frekvenser er/var dagsturer til London vanskelig å få timet godt, med mindre man kun har et enkelt møte, midt på dagen
Hvilke norske destinasjoner har brukbare connections til/fra denne?
Og hvem på LHR har WF interline med?
Har ikke sjekket, men antar Terminal 2?
T2 er nærmest garantert siden bare 2+5 er åpen pga COVID.
Men etter COVID vil jeg anta T4 (KLM) og codeshare med KL-partnere/Delta.
I og med at WF fikk slots på LCY også (som er langt mer lukurativ om man bare skal til London) er videreforbindelser eneste tenkelige grunn jeg kan komme på for å gå for LHR istedet... Kan være attraktivt for turister fra over dammen -- og forøvrig også være en god strategi å fly "rett vei" til ruter vestover.
I og med at WF fikk slots på LCY også (som er langt mer lukurativ om man bare skal til London) er videreforbindelser eneste tenkelige grunn jeg kan komme på for å gå for LHR istedet...
Ja, det er jo nesten ingen som skal "bare til London" som flyr til Heathrow :rolleyes:
Ja, det er jo nesten ingen som skal "bare til London" som flyr til Heathrow :rolleyes:
Selvfølgelig er det det. Men med flytyper som kan lande på LCY er det få som foretrekker LHR med mindre det er betydelig transfer.
Det er tvert imot mange som flyr til begge bare for å tilby ekstra convenience for passasjerer, f.eks. LOT, LH, Swiss etc.
Det er kanskje mer åpenbart om du reiser ofte til begge. Landing på LCY + 10 minutter så er du på DLR. 15 minutter senere er du i City. På Heathrow er du fortsatt i køen på passkontrollen.
Selvfølgelig er det det. Men med flytyper som kan lande på LCY er det få som foretrekker LHR med mindre det er betydelig transfer.
Det er tvert imot mange som flyr til begge bare for å tilby ekstra convenience for passasjerer, f.eks. LOT, LH, Swiss etc.
Det er kanskje mer åpenbart om du reiser ofte til begge. Landing på LCY + 10 minutter så er du på DLR. 15 minutter senere er du i City. På Heathrow er du fortsatt i køen på passkontrollen.
Joa, jeg vet det. Har flydd til LCY fra AMS: Var på DLR "før" vi tok av fra AMS.
Men jeg TROR ikke bergenserne nekter å fly fordi det er til "feil" flyplass.
Den jevne nordmann har vel ikke hørt om LCY en gang?
Twin Otter
10-03-2021, 12:58
Hvis Widerøe ønsker at passasjerer skal på transfer videre fra LHR må de vel skaffe seg noen gode interline-avtaler, eller i ytterste konsekvens komme seg inn i en allianse igjen?
Hvis Widerøe ønsker at passasjerer skal på transfer videre fra LHR må de vel skaffe seg noen gode interline-avtaler, eller i ytterste konsekvens komme seg inn i en allianse igjen?
Nå har vel Widerøe en drøss med interlineavtaler
Og de har aldri vært medlem av en allianse. Og ikke trengs det heller.
Twin Otter
10-03-2021, 13:33
I en annen tråd blir det nevnt at WF kun har midlertidige slots på LHR og kan risikere å måtte stenge ruta dersom verden kommer tilbake på hengslene igjen. Kan det da bli aktuelt å flytte ruta tilbake til Southend eller London City?
Er ikke allianser litt "passé"? Min refleksjon er at det er mye krangel, en del uvennskap, og generell dårlig stemning med allianser om dagen.
Tror det er mye viktigere med gode bilaterale code-share avtaler mellom flyselskap, slik at man kan få gode gjennomgående priser når man kombinerer 2 flyselskap. At booking-klasser matcher osv. Det er nok det viktigste for majoriteten av den flyvende befolkning.
Ett eksempel på det kan være oljearbeideren i Florø som vil ta med kona på Post-Covid-tur til Boston. Å da få en gjennomgående WF-pris på ruta FRO-BOS med WF+WF+BA er jo da veldig kundevennlig, som ett tenkt eksempel. Dette løser ikke allianser, men bilaterale avtaler mellom flyselskap.
Twin Otter
10-03-2021, 14:00
Er ikke allianser litt "passé"? Min refleksjon er at det er mye krangel, en del uvennskap, og generell dårlig stemning med allianser om dagen.
Tror det er mye viktigere med gode bilaterale code-share avtaler mellom flyselskap, slik at man kan få gode gjennomgående priser når man kombinerer 2 flyselskap. At booking-klasser matcher osv. Det er nok det viktigste for majoriteten av den flyvende befolkning.
Ett eksempel på det kan være oljearbeideren i Florø som vil ta med kona på Post-Covid-tur til Boston. Å da få en gjennomgående WF-pris på ruta FRO-BOS med WF+WF+BA er jo da veldig kundevennlig, som ett tenkt eksempel. Dette løser ikke allianser, men bilaterale avtaler mellom flyselskap.
Hei Fluxie. Takk for bra tilbakemelding.
Gjorde en dummy-booking hos Widerøe på BGO-DUB. 20. mai med retur 24.mai. Da kom ikke Widerøes avgang opp på noen av alternativene.
Hvordan er det i det hele tatt potensielle connections til longhaul vestover ved ankomst LHR klokken 18:15? Tipper det er flere muligheter østover utover kvelden.
Hei Fluxie. Takk for bra tilbakemelding.
Gjorde en dummy-booking hos Widerøe på BGO-DUB. 20. mai med retur 24.mai. Da kom ikke Widerøes avgang opp på noen av alternativene.
Hvordan er det i det hele tatt potensielle connections til longhaul vestover ved ankomst LHR klokken 18:15? Tipper det er flere muligheter østover utover kvelden.
At du ikke finner muligheter betyr ikke at det ikke finnes. Dessuten må vel billetkombinasjoner files til hver enkelt destinasjon først, og tipper det neppe er gjort ennå? Og derfor ser du i dag ikke så mange muligheter. Hvis jeg forstår det riktig
Såvidt jeg kan se har vel Widerøe interline med de fleste relevante aktører på LHR, mulig utenom UA, AA og VS?
Nå er det jo Koronatimes, og begrenede avganger, men endel destinasjoner vestover hadde tidligere brukbart med kveldsavganger fra LHR også
Twin Otter
10-03-2021, 14:16
Synes det er spennende at Widerøe åpenbart har et ønske om å lykkes på London. Både med forsøk på BGO-SEN, KRS-SEN og nå BGO-LHR. Med tanke på at ruten til LHR er basert på midlertidige slots, er jeg spent på hvordan dette går dersom/når "korona-times" snur til det bedre. Dersom aktører med permanente slots på LHR vil tilbake kan Widerøe måtte trekke seg bort og ta til takke med LCY, SEN eller STN for den saks skyld. Hvis det er tilfelle faller grunnlaget for transfer i London bort og det blir kun snakk om business-pax og leisure fra Bergen og Widerøes rutenettverk. Men skal ikke se bort i fra at en del olje-folk kan benytte seg av ruta i tillegg at det sikkert er noen briter som har lyst å besøke Vestlandet også så nei. Det skal bli spennende å se.
London er kjernemarkedet og eventuelle transfer er bare smør på brødskiva. Ikke les for mye inn i dette.
Mistenker at dersom WF etterhvert må forlate LHR, vil Gatwick være mer enn lykkelige for å overta. De er om mulig rammet enda hardere enn Heathrow og vil nok ha ledige slots i lang tid.
Twin Otter
10-03-2021, 15:06
London er kjernemarkedet og eventuelle transfer er bare smør på brødskiva.
Ser den. Ser den.
petter380
10-03-2021, 23:20
Fantastiske nyheter! LHR er grunnen til min flyinteresse (flydd mye SVG-LHR i studietiden) og jeg gleder meg til å endelig kun fly BGO-LHR nå som jeg bor i førstnevnte [emoji2]
Fantastiske nyheter! LHR er grunnen til min flyinteresse (flydd mye SVG-LHR i studietiden) og jeg gleder meg til å endelig kun fly BGO-LHR nå som jeg bor i førstnevnte [emoji2]
Det er nå ikke mer enn 3 og et halvt år siden sist det var direktefly fra BGO til LHR :colgate:
Scandinavien_Airlines
11-03-2021, 10:05
Det er nå ikke mer enn 3 og et halvt år siden sist det var direktefly fra BGO til LHR :colgate:
Var det med SAS eller British Airways?
Var det med SAS eller British Airways?
BA, de "arvet" ruter til BGO og SVG fra British Midland. BA har dog floeyet til begge tidligere ogsaa.
Scandinavien_Airlines
11-03-2021, 10:07
BA, de "arvet" ruter til BGO og SVG fra British Midland. BA har dog floeyet til begge tidligere ogsaa.
Ohhh fair enough, var SAS egentlig selv fløjet BGO-LHR? og hvad var rutenummer?
SAS fløy BGO-LGW. Arvet ruten fra BU. Og det var SAS som i sin tid overførte ruten til BMI (som da var LH-eid og Star-partner) som så flydde til LHR istedet. Hadde en del flyvninger booket med SAS hvor BGO-LHR-delen var flydd av BMI.
(Som kuriositet ble det etterhvert mye ERJ-145 på den ruten med BMI)
London er kjernemarkedet og eventuelle transfer er bare smør på brødskiva. Ikke les for mye inn i dette.
Mistenker at dersom WF etterhvert må forlate LHR, vil Gatwick være mer enn lykkelige for å overta. De er om mulig rammet enda hardere enn Heathrow og vil nok ha ledige slots i lang tid.
Interessant. Det spør da spørsmålet om hva som da er grunnen til at man satser på LHR.
Har LHR satt ned gebyrene sine veldig pga Corona slik at det ikke utgjør stor forskjell? Er det det å evt kunne bli sittende på en verdifull slot etter CoViD som lokker? Det å få en fot innenfor på Heathrow med tanke på fremtidig ekspansjon? Er det lokal etterspørsel på vestlandet (LHR som merkevare eller for videre forbindelser) eller er det at man har kalkulert at ekstrakostnadene er verdt det som et eksperiment for å se hva slags forbindelser man kan tilby videre?
Er litt å gå fra det ene ekstrempunktet til den andre å skifte fra SEN til LHR, så blir fort litt nysgjerrig til hva slags tanker som ligger bak dette?
Forstår godt at CoViD gir noen unike muligheter -- og også om WF har litt risikoaversjon for å satse for sterkt på noe slikt, men å satse på LHR, spesielt med tanke på konstnadsnivå, gir jo visse signaler. De aller fleste selskaper som reiser punkt til punkt velger jo andre flyplasser, mye pga. kostnader.
Kun Heathrow er Heathrow. Ingen tvil om at det er lettere å få kunder der. Så når man skal i gang etter en krise som dette tror jeg Southend vil ha langt lavere potensiale.
Krysser fingrene.
Nå er det vel kun WF som flyr til LHR for tiden ? med tanken på at DY ikke flyr til LGW for tiden ?
Twin Otter
12-03-2021, 08:09
Artikkel i E24:
https://e24.no/naeringsliv/i/qAmdGO/wideroee-skal-fly-til-heathrow-for-foerste-gang?referer=https://www.bt.no
Det nevnes blant annet at Widerøe har fjernet fire seter fra de tre E2'ene og komforten ombord dermed blir noe bedre.
Widerøe setter inn flytypen Embraer E2–190, som er et mellomstort regionaljetfly som Widerøe foreløpig har tre stykker av i flåten. Widerøe har under coronapandemien benyttet sjansen til å bygge flyene noe om.
Det betyr blant annet at den opprinnelige kapasiteten på 114 seter er redusert til 110, som gir bedre benplass (pitch) på flere av setene.
Det er vel kun den fremste halvdelen av flyet som har fått litt bedre benplass, hvis jeg forstå det riktig
Det er vel kun den fremste halvdelen av flyet som har fått litt bedre benplass, hvis jeg forstå det riktig
Nødutgangenrekken er "fixed", så man har tatt bort 1 rad foran nødutgangen. Dvs de 10 første radene som har fått bedre beinplass.
Går du langt nok tilbake fløy SAS BGO-SVG-LHR i mange år på rutenummer SK515/516.
DC 10-30
12-03-2021, 09:26
Går du langt nok tilbake fløy SAS BGO-SVG-LHR i mange år på rutenummer SK515/516.
515/516 var morgenavgangen. Det var også ettermiddagsavgang med 519/520, også den via SVG.
Islending
12-03-2021, 17:43
Fantastiske nyheter! Dette slår SEN med god margin... Vil EBG+ få loungetilgang på LHR på WF-flighter?
Vil EBG+ få loungetilgang på LHR på WF-flighter?
Det oppdateres nok på wf.no når/hvis det gjøres avtale med en.
https://www.wideroe.no/fly-med-oss/fast-track-og-lounge
515/516 var morgenavgangen. Det var også ettermiddagsavgang med 519/520, også den via SVG.
Selv om dette etterhvert hører hjemme i flyhistorisk forum har det gjennom tidene vært utallige varianter BGO - LHR med SAS både via SVG og nonstop. Den opprinnelige ruten fra 60 tallet og i mange år var 515/516 fra LHR via SVG om formiddagen med retur fra BGO rundt kl. 15. Dette var samme maskin som gikk FBU - LHR som 511/512.
Ser ut som Widerøe nå starter denne på fredag, 18 juni. I første omgang 2x ukentlig på fredager og søndager. Før den ligger inne med daglige fra 20 august
Da var de i gang. Ser de i går også fikk vannsalut ved avgang BGO. Såvidt jeg ser er det også codeshare med Finnair på ruten
DCHalvorsen
20-06-2021, 12:31
Da var de i gang. Ser de i går også fikk vannsalut ved avgang BGO. Såvidt jeg ser er det også codeshare med Finnair på ruten
Ser at Finnair faktisk tilbyr gjennomgående billetter mellom Bergen og Helsinki nå i sommer ved hjelp av Widerøe. Man flyr da WF Bergen-Sandefjord, har der en transfertid på gode fem timer til Gardermoen (må selv ordne bagasje) og fortsetter så med Finnair OSL-HEL.
Disse billettene er relativt stivt priset, så hvilket kundegrunnlag de er ute etter, er ikke godt å si
petter380
27-06-2021, 17:44
Double daily på søndager i høst, morgen/formiddag er ekstra i tillegg til ettermiddag/kveld turen [emoji2956]
Double daily på søndager i høst, morgen/formiddag er ekstra i tillegg til ettermiddag/kveld turen [emoji2956]
Når er det fra?
Scandinavien_Airlines
27-06-2021, 18:05
Når er det fra?
Fra 29 August ser jeg første afgang.
https://gyazo.com/b46e76edcb1f90f0d75ed1ef6f1537ac
29 august spares det i gang. Avgang 0835 fra BGO.
Ser at Finnair faktisk tilbyr gjennomgående billetter mellom Bergen og Helsinki nå i sommer ved hjelp av Widerøe. Man flyr da WF Bergen-Sandefjord, har der en transfertid på gode fem timer til Gardermoen (må selv ordne bagasje) og fortsetter så med Finnair OSL-HEL.
Disse billettene er relativt stivt priset, så hvilket kundegrunnlag de er ute etter, er ikke godt å si
Nei si det, med buss for tog så er det vel også ganske fraværende med brukbare forbindelser mellom de to flyplassene også
Merkelig løsning. Det er vel mulig å komme fra BGO til OSL med One-stop på WF? Eller er det ikke tillatt med codeshare på PSO?
Fortsetter i S22 med samme rutetider. Om jeg leser rett på flyertalk så er "slot usage waiver" greiene til LHR er forlenget uten en gitt endedato. Det er vel fortsatt ikke slik at Widerøe har slot for en permanent rute?
Ja, de legger opp til WF + tog på mange connections. Kanskje de er ute etter uoppmerksome folk...
Ja, de legger opp til WF + tog på mange connections. Kanskje de er ute etter uoppmerksome folk...
Det er antagelig et resultat av det tullet at TRF ble innlemmet i OSL (som kode for stor-Oslo-området) i sin tid og derfor dukker opp automatisk på samme måte som connection LHR/LGW, CDG/ORY, LGA/JFK, IAD/DCA... (Fordi de ligger i samme "metro area") Det er mange snodige routinger som automatisk kommer ut av systemene med mindre man bevisst legger inn filtrering for å unngå dem.
Ser ut som Widerøe styrker samarbeidet med British Airways og har nå startet å tilby gjennomgående billetter til flere destinasjoner, foreløpig kun på de britiske (og nærliggende) øyer
Dublin, Inverness, Glasgow, Jersey, Newquay, Manchester, Edinburgh, Newcastle og Belfast
Går nå vel 9x ukentlig. Dog tyder det kanskje på at den siste økningen kom gjennom en slot de overtok fra Aeroflot, uten at det er bekreftet?
https://twitter.com/SeanM1997/status/1538889786206957568
Looking at London Heathrow Airport slots, it is noticeable that Aeroflot's slots have been handed to an array of carriers
Those without slots - these include:
Aurigny, Azul, Bamboo, Blue Air, DAT, Edelweiss, Flyr, Loganair, Rwandair, SkyExpress, SpiceJet, Turkmenistan, Wideroe
Scandinavien_Airlines
20-06-2022, 18:01
Går nå vel 9x ukentlig. Dog tyder det kanskje på at den siste økningen kom gjennom en slot de overtok fra Aeroflot, uten at det er bekreftet?
https://twitter.com/SeanM1997/status/1538889786206957568
Jeg ved ikke hvor Sean har dette fra. Men at DAT og Flyr ligeledes har fået slots i LHR. Lad os se hvordan det udvikler sig.
Ser ut som ruten går til STN nå om dagen, men ser ut som midlertidig når jeg søker
Ser ut som ruten går til STN nå om dagen, men ser ut som midlertidig når jeg søker
Ja, vi ble kastet ut fra LHR 15-23. desember, så da måtte Plan B iverksettes ... de fornekter seg ikke.
Har man vurdert London City? Embraer 190-E2 er jo sertifisert for flyvninger dit, med Helvetic som alt opererer fly dit, mens 195-E2 blir sertifisert snart.
Har man vurdert London City? Embraer 190-E2 er jo sertifisert for flyvninger dit, med Helvetic som alt opererer fly dit, mens 195-E2 blir sertifisert snart.
Nå er du uansett tilbake på LHR
Men en fordel LHR kontra LCY, er at de får vesentlig mer feed på LHR enn hva som er potensialet på LCY.
LHR har også et bredere nedslagsfelt, og det er kanskje ikke City som trekker mest trafikk til/fra Bergen (og Vestlandet)
LCY er riktignok en langt mer effektiv flyplass enn LHR, men samtidig har jo åpningen av Elizabeth Line gjort det vesentlig raskere å komme til fra LHR til steder mer østover (enn Paddington) i London
Ser WF er tilbake på Stansted i høst. Er det noe kortvarig eller er de ute fra LHR igjen?
Ser WF er tilbake på Stansted i høst. Er det noe kortvarig eller er de ute fra LHR igjen?
Flyttes til STN fra 26/3 og reduseres til 2x ukentlig. Var moro så lenge det varte.
Flyttes til STN fra 26/3 og reduseres til 2x ukentlig. Var moro så lenge det varte.
Synd. Det var en perfekt rute.
Islending
19-01-2023, 18:28
Å nei! Enig med Hickok. Perfekt rute. Synd den ikke kan fortsette... Blir det permanent STN og kun 2x ukentlig?
Som bergenser bosatt i London, så er jeg veldig glad i ruten, men hater Stansted, så blir nok at jeg enten har mellomlanding fra LHR eller flyr fra Gatwick i fremtiden... :(
Synd. Det var en perfekt rute.
Merkelig... jeg kan fortsatt bestille fra LHR lengre inn i året. Når jeg har flydd ruten har den stort sett hatt godt belegg så å droppe til 2x høres merkelig ut. Er det sikkert at dette ikke er i tillegg til LHR?
Merkelig... jeg kan fortsatt bestille fra LHR lengre inn i året. Er det sikkert at dette ikke er i _tillegg_ til LHR? Når jeg har flydd ruten har den stort sett hatt godt belegg så å droppe til 2x høres merkelig ut.
WF får ikke slots.
Kommer i neste Amadeus-oppdatering.
Hva med LGW? Får ikke slot der heller?
WF får ikke slots.
Kommer i neste Amadeus-oppdatering.
OK. Synd. Men skulle tro det var nok slots til mer enn 2x uka annet steds og forhåpentlig litt mer sentralt enn STN? LCY for eksempel kan vel umulig være full? (Den virker langt fra volumet den var på pre-covid)
Håper i det minste det åpner seg muligheter for å kunne bestille gjennomgående billetter DY-WF via BGO til andre destinasjoner? Hater å mellomlande i OSL...
Merkelig... jeg kan fortsatt bestille fra LHR lengre inn i året. Når jeg har flydd ruten har den stort sett hatt godt belegg så å droppe til 2x høres merkelig ut. Er det sikkert at dette ikke er i tillegg til LHR?
Det skyldes vel de bare hadde en midlertidig slot
Håper i det minste det åpner seg muligheter for å kunne bestille gjennomgående billetter DY-WF via BGO til andre destinasjoner? Hater å mellomlande i OSL...
Har DY så mye å tilby utenlands fra BGO da? Avtale er på plass, men er ikke sikker på om teknikken er helt klar ennå ..
Har DY så mye å tilby utenlands fra BGO da? Avtale er på plass, men er ikke sikker på om teknikken er helt klar ennå ..
Bor i London. Reiser en del til litt forskjellige steder i Norge. Så for meg betyr ikke de andre utenlandsrutene så mye normalt sett. Derav spørsmålet.
Bor i London. Reiser en del til litt forskjellige steder i Norge. Så for meg betyr ikke de andre utenlandsrutene så mye normalt sett. Derav spørsmålet.
OK, tenkte motsatt vei. Du vil kunne bestille LGW-BGO-innenlands når teknikken er klar. Avtalen ble jo inngått i sommer. Men det er jo ikke direkte overføring i BGO som det er på OSL, selv om ddu har gjennomgående billett. Fra innlandet vil bagasjen kunne gå direkte, dog.
Kommer i mars eller deromkring ...
Boeing_fan
20-01-2023, 03:29
Hva med LGW? Får ikke slot der heller?
STN fungerer greit nok for en helgetur til London og siden den i motsetning til LGW ligger nord for byen har den et litt annet nedslagsfelt. Like greit å ikke gå i direkte konkurranse mot Norwegian til akkurat samme flyplass.
STN fungerer greit nok for en helgetur til London og siden den i motsetning til LGW ligger nord for byen har den et litt annet nedslagsfelt. Like greit å ikke gå i direkte konkurranse mot Norwegian til akkurat samme flyplass.
Joda, men det er et nedslagsfelt som har blitt bevist utallige ganger at ikke fungerer så bra fra Skandinavia. SAS har vel kommet og gått flere ganger; DY startet ut der; kan også huske Braathens hadde noen avganger og flyttet. Det er en grunn til at FR har fått bli såpass enerådende der oppe.
Vil tro STN er greit om du ikke har andre alternativer (som da WF fløy KRS-STN), men 90% av passasjerene skal nok til sentral-London og om man sammenligner humpeturen (dårlige baner med flere stopp underveis), frekvensen og tiden det tar fra STN til London med Gatwick/Heathrow -- ja til og med Luton når DART er på plass -- så faller man tilbake på det som er mest behagelig -- med mindre det er andre grunner (som pris).
Ser det selv, har ett skifte til alle flyplassene hjemmefra -- og bare med STN føles det som man er på en inter-city-tur først, og såender man opp i det som minner mer om en hangar enn en "ordentlig" flyplass, svimlende med billigpassasjerer som ikke vet hvor de er på vei og fyller opp gangveiene. Er vel kanskje Londons svar på Torp på mange måter (men det er kanskje litt slemt mot Torp).
Litt derfor jeg tenkte på LCY. Det gir en forbindelse til innenriks -- det gir forbindelse til mange BA-flyvninger ut i Europa (+KLM, LOT osv.) -- og det har en fordel DY aldri kan få (med E190-E2 kan de lande "midt" i London på LCY med 15 minutter på bane til City).
MountainDew
20-01-2023, 08:18
I følge Speedbird som jobber på Flesland er det planlagt et transittpunkt utland - innland.
Boeing_fan
20-01-2023, 16:34
Joda, men det er et nedslagsfelt som har blitt bevist utallige ganger at ikke fungerer så bra fra Skandinavia. SAS har vel kommet og gått flere ganger; DY startet ut der; kan også huske Braathens hadde noen avganger og flyttet. Det er en grunn til at FR har fått bli såpass enerådende der oppe.
Vil tro STN er greit om du ikke har andre alternativer (som da WF fløy KRS-STN), men 90% av passasjerene skal nok til sentral-London og om man sammenligner humpeturen (dårlige baner med flere stopp underveis), frekvensen og tiden det tar fra STN til London med Gatwick/Heathrow -- ja til og med Luton når DART er på plass -- så faller man tilbake på det som er mest behagelig -- med mindre det er andre grunner (som pris).
Ser det selv, har ett skifte til alle flyplassene hjemmefra -- og bare med STN føles det som man er på en inter-city-tur først, og såender man opp i det som minner mer om en hangar enn en "ordentlig" flyplass, svimlende med billigpassasjerer som ikke vet hvor de er på vei og fyller opp gangveiene. Er vel kanskje Londons svar på Torp på mange måter (men det er kanskje litt slemt mot Torp).
Litt derfor jeg tenkte på LCY. Det gir en forbindelse til innenriks -- det gir forbindelse til mange BA-flyvninger ut i Europa (+KLM, LOT osv.) -- og det har en fordel DY aldri kan få (med E190-E2 kan de lande "midt" i London på LCY med 15 minutter på bane til City).
Tja, bevisene er ikke så veldig gode med tanke på at ingen av de London-flyplassene har flere Skandinaviske destinasjoner enn nettopp Stansted (som har et tosifret antall), så et visst marked må en jo anta at det er ;)
LCY er en ekstremt dyr flyplass og neppe særlig hensiktsmessig å fly ditt for et par ukentlige avganger og transfer med KLM til Amsterdam :D
Så har jo også andre aktører ganske så dårlig erfaring med å konkurrere med Norwegian på BGO-LGW. SAS er skvist ut for mange år siden fra den ruta. EasyJet prøvde seg og forsvant ganske raskt. Sistnevnte burde jo ha bedre forutsetninger for å konkurrere om O/D-passasjerene med tanke på kostnadsnivå og ikke minst at de er vesentlig bedre kjent i det britiske markedet enn Widerøe.
Tja, bevisene er ikke så veldig gode med tanke på at ingen av de London-flyplassene har flere Skandinaviske destinasjoner enn nettopp Stansted (som har et tosifret antall), så et visst marked må en jo anta at det er ;)
LCY er en ekstremt dyr flyplass og neppe særlig hensiktsmessig å fly ditt for et par ukentlige avganger og transfer med KLM til Amsterdam :D
Så har jo også andre aktører ganske så dårlig erfaring med å konkurrere med Norwegian på BGO-LGW. SAS er skvist ut for mange år siden fra den ruta. EasyJet prøvde seg og forsvant ganske raskt. Sistnevnte burde jo ha bedre forutsetninger for å konkurrere om O/D-passasjerene med tanke på kostnadsnivå og ikke minst at de er vesentlig bedre kjent i det britiske markedet enn Widerøe.
STN -- du teller FR. Det er et different ball game. Ja, de har BLL, CPH, OSL, ARN, GOT, Sandefjord international etc. -- men det er FR. WF er ikke FR og vil forhåpentlig aldri legge seg på den profilen. FR er ULCC, Stansted er på mange måter ULC Airport.
LGW -- korrekt angående LGW -- men de LGW-rutene arvet SK fra BU og var aldri så entusiastisk på -- de var stemorsbehandlet. Jeg tok de en del ganger og var det noe som ble ofret var det de. På buss og til Heathrow med morgenavgang dagen etter. Med mange helgependlere ble det til at folk ga opp og booket via OSL/CPH. EZY -- greit nok, men da selger du til engelskmenn ikke nordmenn. Likevel enig, LGW blir for likt -- og da konkurrerer man for mye på pris (selv om WF er mye bedre på service og om ting går galt ser ikke folk flest det).
Når det er sagt, STN er ikke å differensiere seg på noen god måte fra LGW for 90% av passasjerene... så ser ikke det som et argument for STN
LCY -- Jeg vet selvsagt at LCY ikke er lavprisflyplass, men den er heller ikke dyrere enn LHR -- og om man skal differensiere seg... man sparer jo mye på fravær av togbillett til London også!
LTN -- Undervurdert -- med DART påplass så snakker 30 minutter til sentral-London fra en langt finere og mer moderne flyplass enn STN
BHX -- må bare provosere litt -- det tar ikke stort lengre derfra (1 time) enn fra STN -- og man havner på en mer sentral togstasjon.
AndreasN
20-01-2023, 18:49
For det tilfelle at LCY skulle være aktuelt så ville det vel være for å opprettholde samme frekvens som til LHR og ikke som et weekend tilbud som det STN vil bli.
Det store spørsmålet blir jo hvor mange transfer passasjerer WF har fraktet til LHR? Dersom London er endestopp for de fleste reisende er jo LCY et glimrende alternativ også for dem som har London som utgangspunkt og WFs rutenett ut fra BGO blir jo bare bredere og bedre, så der er det vel et marked også fra LCY mens STN blir tungvint og lite attraktivt selv med sin plassering i forhold til London.
Men hva er egentlig mulighetene for at WF kan få tak i nye slots på LHR?
petter380
21-01-2023, 00:40
Eneste som er happy her er DY. Og LH litt som nå får mer transfer via FRA.
I mine øyne tap-tap situasjon både for LHR og WF. Det var gøy så lenge det varte, om ikke annet.
Ser ut som STN øker fra 2x til 3x ukentlig i april?
Ser ut som STN øker fra 2x til 3x ukentlig i april?
Ser ut til å kun være påsken. (10/4 )Men hos Avinor er det 3x fra juni.
Ifølge SeanM på twitter er det ikke mulig å booke denne ruten etter 8 april 2024, og det betyr jo som regel bare en ting
https://twitter.com/SeanM1997/status/1737537812059029562
Ikke overrasket. Når de mistet slotene på LHR ble det jo å gå fra en godt tilbud med god feed i begge ender. Til noe halvhjertet på STN
…og den nye eieren er vel mye bedre på London!
Ifølge SeanM på twitter er det ikke mulig å booke denne ruten etter 8 april 2024, og det betyr jo som regel bare en ting
https://twitter.com/SeanM1997/status/1737537812059029562
Det kan bekreftes. Ruta stenges i løpet av våren.
Det kan bekreftes. Ruta stenges i løpet av våren.
Da er WF ute av London??
FQTV