View Full Version : Air Iceland Connect, slås sammen med Icelandair
Air Iceland Connect slutter å eksistere som eget flyselskap og eget brand, og slås sammen med resten av Icelandair.
Antar vi etterhvert da får se noen Dasher i Icelandairfargene
https://www.aviation24.be/airlines/icelandair/air-iceland-connect-to-merge-into-icelandair/
Icelandair Group has announced today that it will unite its domestic and international aviation services under the same brand. From next Tuesday, Air Iceland Connect will be no more, and will instead become Icelandair, the Icelandic news site RÚV reports.
The two airlines’ route networks, sales, and marketing will merge under the current Icelandair brand.
Nordlanair og Atlantic Airways sine flyvninger får man ikke lengre til å kjøpe hos Icelandair sitt bookingsystem, mot tidligere i Air Iceland Connect sitt bookingsystem, disse flyvningen må nå kjøpes hos deres egne nettsider, men ser ut som iallfall interline med Atlantic Airways fortsetter.
Snakket for ikke lenge siden med en i ledelsen i Air Iceland Connect, og hen kunne fortelle at de jobbet med denne sammenslåingen, men viste ikke hva navnet kom til å bli - Icelandair Express .. Connect eller bare Icelandair ... tolker nyheten som at det blir kun navnet Icelandair fremover. Litt synd, da fargene til Air Iceland Connect er svært fine etter mitt syn.
Her er noe av endringene som kommer:
Major changes in services and fees
With the integration of Icelandair and Air Iceland Connect, there will be some significant changes in services and fees for domestic flights.
- Icelandair Economy fares take over from Air Iceland Connect Light / Classic / Flexible fares.
- The checked baggage allowance for domestic flights increases from 20 kg to 23 kg.
- New rules on change fees take effect. No changes will be allowed for Economy Light fares. The change fee for Economy Standard will be 4000 ISK per person. No change fee for Economy Flex.
- New rules on seat selection take effect. Seat selection will cost 900 ISK in Economy Light, but will be included in Economy Standard and Economy Flex.
- Members of Saga Club receive more Saga Points for each domestic flight after integration. Economy Light: 500 points (previously 200 points). Economy Standard: 1000 points (previously 500 points). Economy Flex: 1500 points (previously 1000 points).
How do I book flights to Norlandair destinations (Vopnafjörður, Þórshöfn, Grímsey, Bíldudalur and Gjögur)?
Unfortunately, it will not be possible to book flights to Norlandair destinations through Icelandair's website. All bookings to Norlandair destinations will therefore be handled by Norlandair from March 16.
Passengers are advised to contact Norlandair if existing bookings need to be changed or for other inquiries regarding booked flights.
https://www.icelandair.com/flights/campaign/icelandair-and-air-iceland-connect-integration/
Da var logo og navn byttet på iallfall et av flyene ...
https://scontent.fosl1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/162072542_4214601631884459_8952124651762142581_o.j pg?_nc_cat=102&ccb=1-3&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=o_0nNFBsH-0AX_lPbO-&_nc_ht=scontent.fosl1-1.fna&oh=9669efa4d0920a6bdb8c4856776cc2b3&oe=60785EE4
All of Iceland is now on the map – and within the world's reach! Domestic flights within Iceland just became even easier. From March 16, 2021, Air Iceland Connect has united with Icelandair.
Kilde: Air Iceland Connect på Instagram/Facebook
Selv om den er en hybrid, ser den likevel bedre ut enn Icelandairs nye dekor.
Litt bedre bilde her: https://www.jetphotos.com/photo/10106278
Legger merke til at de har benyttet en annen font enn den som finnes på selskapets større maskiner. Virker umiddelbart ikke logisk, med mindre det er noen justeringer på gang over det hele.
Legger merke til at de har benyttet en annen font enn den som finnes på selskapets større maskiner. Virker umiddelbart ikke logisk, med mindre det er noen justeringer på gang over det hele.
Heller litt mot hypotesen: "Det var det de hadde liggende" :p
Da ble det «Icelandair operert av Air Iceland Connect».
Samme som f.eks Finnair operert av NoRRA..
Ellers fløy Icelandair selv med en av deres 737MAX8 mellom RKV og AEY forrige uke:
Last week, one of our Boeing 737 MAX planes flew a domestic route, Reykjavík to Akureyri in North Iceland, because scheduled maintenance on our smaller aircraft, the Dash 8-400, took longer than expected. This was the first time a MAX was used for a domestic passenger flight in Iceland. The integration of Air Iceland Connect and Icelandair was completed just over 2 months ago. This merging of domestic and international air travel gives us increased flexibility to respond to unexpected situations and be able to stick to the planned flight schedule: bit.ly/3fgxoQS
Kilde: Icelandair på LinkdIn.
I tillegg så ser det ut til at Air Iceland Connect av og til stepper inn for Norlandair .. oppgradering fra Beechcraft B200 til Dash 8Q200 er ikke dumt det.
Legger merke til at de har benyttet en annen font enn den som finnes på selskapets større maskiner. Virker umiddelbart ikke logisk, med mindre det er noen justeringer på gang over det hele.
Ser nå faktisk ut til at Icelandair dropper gulfargen i "bølgene" som sees på halefinnen og winglets, til fordel for den hvite varianten som ble klistret på Dash'en (som nevnt lenger opp i tråden).
Scandinavien_Airlines
22-10-2021, 16:04
Ser nå faktisk ut til at Icelandair dropper gulfargen i "bølgene" som sees på halefinnen og winglets, til fordel for den hvite varianten som ble klistret på Dash'en (som nevnt lenger opp i tråden).
Altså fjerne disse farver her og lave ny livery?
https://cdn.jetphotos.com/full/5/49542_1616678795.jpg
I 2026 når flyplassen i Ilulissat er ferdig utbygd, kommer Icelandair (Air Iceland Connect) til å avslutte operasjoner med Dash 8 Q200, og ruten mellom Reykjavik og Ísafjörður legges ned.
https://www.mbl.is/frettir/innlent/2025/03/03/haetta_flugi_til_isafjardar/
Etter at Eagle Air Iceland la ned driften i 2024, er det kun igjen Norlandair og Mýflug som flyr innenriks på Island foruten Icelandair. Norlandair flyr med Beech King Air 200/250 og deHavilland Canada Twin Otter, men spørs om de kanskje må begynne å snuse på noen større maskiner. I tillegg flyr Mýflug med Beech King Air 200 fra Reykjavik RKV til Höfn og Vestmannaeyjar.
Så spørs om Widerøe kan begynne å sikle på disse Q200’ene.