PDA

View Full Version : Batik A320 landet med nesehjulet i 90 graders vinkel


Someone
06-03-2021, 18:01
En A320 tilhørende Batisk Air hadde nylig en interessant landing i Jakarta, men nesehjulet i en 90-graders vinkel

Mulig dette er en svakhet med A320, da det ikke er første gang det skjer, og kan ikke ikke det er så "vanlig" blant andre flytyper?

https://www.cnbcindonesia.com/news/20210306172837-4-228330/urgent-batik-air-tujuan-jakarta-dari-jambi-return-to-base

https://asset.kanalsumatera.com/post/images/master/insiden-batik-air-di-jambi-ganggu-jadwal-penerbangan-bandara-jambi-tunggu-alat-dari-batam-3s9dvzk0.jpg

https://gatra.cloud/foldershared/images/2021/ram/03-Mar/IMG-20210306-WA0010.jpg

B350ER
06-03-2021, 21:54
90-graders posisjon inngår i nesehjulets design, og inntreffer når sensorer registrerer en feil. Dette gir retningsstabilitet og minst skade. Smartness i praksis.

Midtiblinken
07-03-2021, 05:14
Har skjedd altfor mange ganger.

B350ER
07-03-2021, 14:21
Har skjedd altfor mange ganger.

Mener du antall ganger pr. mill. gjennomførte flyvninger? Sammenliknet med andre tilsvarende forholdstall for andre flytyper? Eller mener du ut fra hvor mange ganger du subjektivt har lest om slike hendelser? Disse hendelsene er jo lette å huske pga. denne spesielle egenskapen, så bias-fare er overhengende...

CFM
07-03-2021, 14:43
Mener du antall ganger pr. mill. gjennomførte flyvninger? Sammenliknet med andre tilsvarende forholdstall for andre flytyper? Eller mener du ut fra hvor mange ganger du subjektivt har lest om slike hendelser? Disse hendelsene er jo lette å huske pga. denne spesielle egenskapen, så bias-fare er overhengende...

Det har skjedd minst to ganger allerede i år. Kall meg gjerne biased, men jeg synes det er påfallende mye med tanke på hvor forholdsmessig lite som flys for tiden og hvor lenge man har hatt tid til å luke bort feil i systemet til typen.

Midtiblinken
07-03-2021, 14:44
Mener du antall ganger pr. mill. gjennomførte flyvninger? Sammenliknet med andre tilsvarende forholdstall for andre flytyper? Eller mener du ut fra hvor mange ganger du subjektivt har lest om slike hendelser? Disse hendelsene er jo lette å huske pga. denne spesielle egenskapen, så bias-fare er overhengende...
Mitt selskap hadde en for 12-14 år siden, tid nok til og fikse det.

Cecilie
07-03-2021, 15:24
JetBlue hadde jo også et lignende uhell i 2005 http://avherald.com/h?article=410e3b5a

Wahoo
07-03-2021, 17:35
Har visst vært et vedvarende langvarig problem dette tydligvis, med flere ulike årsaker.

PDF: IFALPA (https://ifalpa.org/media/2252/06sab006-a320-nose-gear.pdf)

Someone
02-04-2022, 08:02
Har visst vært et vedvarende langvarig problem dette tydligvis, med flere ulike årsaker.

PDF: IFALPA (https://ifalpa.org/media/2252/06sab006-a320-nose-gear.pdf)

LATAM hadde nylig en slik landing, så skjer med jevne mellomrom

https://www.aviation24.be/airlines/latam/airbus-a320-performs-emergency-landing-at-medellin-after-nose-gear-problems/

LATAM Airlines Airbus A320 performs emergency landing at Medellin after nose gear problems

https://pbs.twimg.com/media/FPC-OWCXoAQe2YW?format=jpg&name=900x900

raider66
02-04-2022, 08:20
Er det vanlig å benytte RAT - ram air turbine ved problemer med understellet?

Espen

Blubird
02-04-2022, 11:22
Er det vanlig å benytte RAT - ram air turbine ved problemer med understellet?

Espen

Hvis jeg har forstått det riktig, så ligger det noe automatikk bak det.

CFM
02-04-2022, 15:16
Er det vanlig å benytte RAT - ram air turbine ved problemer med understellet?

Espen

Egentlig ikke. Vet ikke hvilke andre problemer de evtl. hadde.

RJon
02-04-2022, 22:29
Husker ikke detaljene, men siste episoden av fr24 sin podkast hadde forklaringen på dette.

Sent fra min SM-G781B via Tapatalk

Christian V
05-04-2022, 07:26
Skal si det understellet tåler mye når man kan lande med nesehjul slik. Halve navet i metall er jo slipt ned. Store krefter i sving.