View Full Version : Batik A320 landet med nesehjulet i 90 graders vinkel
En A320 tilhørende Batisk Air hadde nylig en interessant landing i Jakarta, men nesehjulet i en 90-graders vinkel
Mulig dette er en svakhet med A320, da det ikke er første gang det skjer, og kan ikke ikke det er så "vanlig" blant andre flytyper?
https://www.cnbcindonesia.com/news/20210306172837-4-228330/urgent-batik-air-tujuan-jakarta-dari-jambi-return-to-base
https://asset.kanalsumatera.com/post/images/master/insiden-batik-air-di-jambi-ganggu-jadwal-penerbangan-bandara-jambi-tunggu-alat-dari-batam-3s9dvzk0.jpg
https://gatra.cloud/foldershared/images/2021/ram/03-Mar/IMG-20210306-WA0010.jpg
90-graders posisjon inngår i nesehjulets design, og inntreffer når sensorer registrerer en feil. Dette gir retningsstabilitet og minst skade. Smartness i praksis.
Midtiblinken
07-03-2021, 05:14
Har skjedd altfor mange ganger.
Har skjedd altfor mange ganger.
Mener du antall ganger pr. mill. gjennomførte flyvninger? Sammenliknet med andre tilsvarende forholdstall for andre flytyper? Eller mener du ut fra hvor mange ganger du subjektivt har lest om slike hendelser? Disse hendelsene er jo lette å huske pga. denne spesielle egenskapen, så bias-fare er overhengende...
Mener du antall ganger pr. mill. gjennomførte flyvninger? Sammenliknet med andre tilsvarende forholdstall for andre flytyper? Eller mener du ut fra hvor mange ganger du subjektivt har lest om slike hendelser? Disse hendelsene er jo lette å huske pga. denne spesielle egenskapen, så bias-fare er overhengende...
Det har skjedd minst to ganger allerede i år. Kall meg gjerne biased, men jeg synes det er påfallende mye med tanke på hvor forholdsmessig lite som flys for tiden og hvor lenge man har hatt tid til å luke bort feil i systemet til typen.
Midtiblinken
07-03-2021, 14:44
Mener du antall ganger pr. mill. gjennomførte flyvninger? Sammenliknet med andre tilsvarende forholdstall for andre flytyper? Eller mener du ut fra hvor mange ganger du subjektivt har lest om slike hendelser? Disse hendelsene er jo lette å huske pga. denne spesielle egenskapen, så bias-fare er overhengende...
Mitt selskap hadde en for 12-14 år siden, tid nok til og fikse det.
JetBlue hadde jo også et lignende uhell i 2005 http://avherald.com/h?article=410e3b5a
Har visst vært et vedvarende langvarig problem dette tydligvis, med flere ulike årsaker.
PDF: IFALPA (https://ifalpa.org/media/2252/06sab006-a320-nose-gear.pdf)
Har visst vært et vedvarende langvarig problem dette tydligvis, med flere ulike årsaker.
PDF: IFALPA (https://ifalpa.org/media/2252/06sab006-a320-nose-gear.pdf)
LATAM hadde nylig en slik landing, så skjer med jevne mellomrom
https://www.aviation24.be/airlines/latam/airbus-a320-performs-emergency-landing-at-medellin-after-nose-gear-problems/
LATAM Airlines Airbus A320 performs emergency landing at Medellin after nose gear problems
https://pbs.twimg.com/media/FPC-OWCXoAQe2YW?format=jpg&name=900x900
raider66
02-04-2022, 08:20
Er det vanlig å benytte RAT - ram air turbine ved problemer med understellet?
Espen
Er det vanlig å benytte RAT - ram air turbine ved problemer med understellet?
Espen
Hvis jeg har forstått det riktig, så ligger det noe automatikk bak det.
Er det vanlig å benytte RAT - ram air turbine ved problemer med understellet?
Espen
Egentlig ikke. Vet ikke hvilke andre problemer de evtl. hadde.
Husker ikke detaljene, men siste episoden av fr24 sin podkast hadde forklaringen på dette.
Sent fra min SM-G781B via Tapatalk
Christian V
05-04-2022, 07:26
Skal si det understellet tåler mye når man kan lande med nesehjul slik. Halve navet i metall er jo slipt ned. Store krefter i sving.