View Full Version : Den store motoreksplosjonsdagen ....
To friske episoder i dag ....
United B777-200 N772UA - maskin nummer 5 av samlebåndet - 'mistet' en motor under clinbout fra Denver og det regnet motordeler over et par nabolag ..
https://heavy.com/news/broomfield-plane-explosion-photos-airplane-parts/
“Getting reports that a plane flying over @broomfield had engine trouble and dropped debris in several neighborhoods around 1:08 pm. No injuries reported at this time. Plane did not land in Broomfield,” Broomfield police wrote on Twitter. “The plane landed safely at DIA (Denver International Airport.) We still haven’t received reports of any injuries.”
Og i tillegg hadde en Longtail Aviation 747 VP-BWT en tilsvarende episode over Nederland inder climbout fra Maastricht.
https://avherald.com/h?article=4e35302b
A Longtail Aviation Boeing 747-400 freighter, registration VQ-BWT performing flight LGT-5504 from Maastricht (Netherlands) to New York JFK,NY (USA), was in the initial climb out of Maastricht's runway 21 when the #1 engine (PW4056, outboard left hand) suffered severe damage and began to distribute engine parts (turbine blades) over the village of Meerssen (Netherlands) about one to two nautical miles past the runway end. An elderly lady on the ground was hit by the debris and received minor injuries. The crew declared PAN PAN, then Mayday, and reported they had lost the #1 engine. The aircraft stopped the climb at FL100, entered a hold to dump fuel and diverted to Liege (Belgium) for a safe landing on runway 23L about one hour after departure.
https://twitter.com/michaelagiulia/status/1363241125495136267?s=21
Video filmet om bord. Fytterakkern så godt at det endte bra uten skader på noen om bord eller på bakken.
Fra VG sin forside:
NYHETSDØGNET
23:14
PASSASJERFLY NØDLANDET I BROOMFIELD
23:03
PASSASJERFLY NØDLANDET I BROOMFIELD
Hvor landet egentlig flyet?
De landet trygt i Denver.
CNN er i ekstase, og reporterdama utbrøt etter å ha hørt ATC-kommunikasjonen: -'A heavy mayday, wow!' .. :spin
Er vel P&W på begge her?
Ja, det stemmer.
VQ-BWT 4x PW PW4056
N772UA 2x PW PW4077
I tillegg hadde en United 737-800 motorproblemer over Meksiko-gulfen tidligere i dag, men er ikke sikker på hva som egentlig skjedde der.
Northrider
20-02-2021, 23:49
https://twitter.com/RyanCBS4/status/1363240379777048578
Noen har truffet med dash-cam'en og fått med seg hendelsesøyeblikket.
Video fra kabinen.
https://twitter.com/michaelagiulia/status/1363241125495136267?s=21
Jøss. skal si den hadde fått juling. Fantastisk at det gikk så godt som det gikk
avgeekery.com ....
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210220/f833dcd7a3fe8437c0a99e40414dceea.jpg
I tillegg hadde en United 737-800 motorproblemer over Meksiko-gulfen tidligere i dag, men er ikke sikker på hva som egentlig skjedde der.
Ser ut som det var en «vanlig» engine shut down, men at det var noen etterfølgende problemer med å få ut flaps?
Undra om vi kan vänta oss mer motorexplosioner när flygplan som varit parkerade i över ett år pga Covid-19 börjar flygas igen?
RescueMe
21-02-2021, 13:20
Litt usikker på koblingen til MGP hos VG...
Undra om vi kan vänta oss mer motorexplosioner när flygplan som varit parkerade i över ett år pga Covid-19 börjar flygas igen?
Nei, dette skjer så sjelden at det nærmest er en statistisk umulighet at det skjer to ganger på samme dag. Så ingen grunn til å tenke på sånt.
Undra om vi kan vänta oss mer motorexplosioner när flygplan som varit parkerade i över ett år pga Covid-19 börjar flygas igen?Denne maskinen N772UA har aldri vært parkert ifm pandemien. Flydd nesten hver dag siden Covid-19 traff oss. Så vi kan utelukke dette her...
VASAviation har laget et klipp med ATC audio
https://www.youtube.com/watch?v=G7-zh7Sebr8
https://twitter.com/RyanCBS4/status/1363240379777048578
Noen har truffet med dash-cam'en og fått med seg hendelsesøyeblikket.
Det er noe med den videoen som får meg til å undres om den er ekte. Én ting er at det zoomes inn på flyet akkurat i tide til hendelsen, en annen er at flyet på videoen tilsynelatende aksellererer umiddelbart etter flammene og røyken sees, for deretter å gå tilbake til opprinnelig hastighet. Mulig det er ekstreme tilfeldigheter og optiske illusjoner ute og går, men det virker likevel litt odd.
Det er noe med den videoen som får meg til å undres om den er ekte. Én ting er at det zoomes inn på flyet akkurat i tide til hendelsen, en annen er at flyet på videoen tilsynelatende aksellererer umiddelbart etter flammene og røyken sees, for deretter å gå tilbake til opprinnelig hastighet. Mulig det er ekstreme tilfeldigheter og optiske illusjoner ute og går, men det virker likevel litt odd.
Zoomen er nok digital i etterkant og kombinert med lyktestolpen som beveger seg i bildet gir nok noen rare visuelle effekter
triple seven
21-02-2021, 20:26
Nei, dette skjer så sjelden at det nærmest er en statistisk umulighet at det skjer to ganger på samme dag. Så ingen grunn til å tenke på sånt.
Er ganske nøyaktig 3år siden samme hendelse med samme type motor\fly og samme destinasjon
http://aerossurance.com/safety-management/ndi-failures-b777-pw4077-fbo/
Er ganske nøyaktig 3år siden samme hendelse med samme type motor\fly og samme destinasjon
http://aerossurance.com/safety-management/ndi-failures-b777-pw4077-fbo/
Og den hadde l/n 4 så det var søstermaskinen. :cool:
triple seven
21-02-2021, 21:30
Og den hadde l/n 4 så det var søstermaskinen. :cool:Da kan det være en genfeil[emoji16]
Sent fra min Nokia 7 plus via Tapatalk
Er ganske nøyaktig 3år siden samme hendelse med samme type motor\fly og samme destinasjon
http://aerossurance.com/safety-management/ndi-failures-b777-pw4077-fbo/
Og det var faktisk denne som tok passasjerene fra Denver til Honolulu i går kveld .... Dette skulle gjestene ha visst ... :lol:
N773UA 20 Feb 2021 Denver (DEN) Honolulu (HNL) UA3025 6:20 18:14 19:18 22:40
Da parkerer United sine Boeing 777 med PW4000-motorer.
United airlines said Sunday it is “voluntarily and temporarily” halting flights of Boeing 777s with Pratt & Whitney 4000 engines of the sort that disintegrated shortly after takeoff Saturday on a United flight out of Denver.
The airline said the grounding affects 24 jets that were in active use. Its fleet of 777s also includes 28 that are currently in storage.
https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/united-airlines-temporarily-grounds-boeing-777-jets/
Boeing anbefaler alle operatører av 777 med PW4000-motorer om å sette disse på bakken midlertidig. Gjelder blant annet ANA også.
https://www.theguardian.com/business/2021/feb/22/boeing-777-grounded-by-airlines-after-faa-japan-issues-emergency-order
Da parkerer United sine Boeing 777 med PW4000-motorer.
https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/united-airlines-temporarily-grounds-boeing-777-jets/
Ikke bare United, og det er vel FAA som har beordret en midlertidig grounding av samtlige 777 med PW4000 motorer under deres jurisdiksjon. Dog er det vel bare United som har 777 med P&W motorer i USA. American har jo Rolls-Royce på sine 777-200ER maskiner
Det samme har japanske luftfartsmyndigheter, hvilket rammer ANA og JAL, som har henholdsvis 19 og 13 maskiner med disse motorene
Synd at 777, som vel er et fly som har en tilnærmet plettfri historie, nå også rammes av feil.
Det virker som Boeing er utsatt for en form for woodoo :-(
Hvor stor del av flåten er utstyrt med disse motorene ?
Hvor stor del av flåten er utstyrt med disse motorene ?
128 fly i følge Boeing, men av disse er bare 69 i drift, mens 59 er [korona?] parkert
Ser av nye bilder på Twitter at også områdene rundt vingeroten har blitt skadet på United maskinen
https://mobile.twitter.com/NarangVipin/status/1363651593325989888/photo/1
Motorene er da designet for å tåle et brudd i et blad, er de ikke? Mener å ha sett dette blir testet ut.
Visttnok en spesiell type fanblades som er hule på denne motoren..
Visttnok en spesiell type fanblades som er hule på denne motoren..
Anbefaler å lese hele rapporten triple seven viser til tidligere i denne tråden. NTSB var svært kritisk til P&W's overhalingsfasilitet og -prosedyrer hvor man prioriterte å "få unna backlog" over skikkelig opplæring av personellet:
http://aerossurance.com/safety-management/ndi-failures-b777-pw4077-fbo/
Hendelsen den gang er jo svært lik denne siste, så det kan jo tyde på at stikkordet kan bli "vedlikeholdsfeil"...
Motorene er da designet for å tåle et brudd i et blad, er de ikke? Mener å ha sett dette blir testet ut.
Nå har det jo vært nok eksempler som viser at dette ofte ikke er tilfelle. Selv om det består testen med «høne inn i motoren»
Vi har jo et forum medlem som er på fornavn med alle disse PW ;) Dr. Johnsen er sikkert litt små opptatt akkurat nå. Selv har jeg mange timer i disse maskinene fra den tiden jeg pendlet til Hawaii med 95% av flightene med disse. Husker at jeg hadde Dag på tråden når jeg endte opp med maskinen som hadde blitt stående en stund ute i Stillehavet.
Jeg ser at artikkelforfatteren bak denne
https://simpleflying.com/engine-failure-differences/
betegner den på 777-en som en uncontained engine failure, mens det utfordres i kommentarfeltet. Hva mener dere, contained eller uncontained?
Midtiblinken
23-02-2021, 05:40
Jeg ser at artikkelforfatteren bak denne
https://simpleflying.com/engine-failure-differences/
betegner den på 777-en som en uncontained engine failure, mens det utfordres i kommentarfeltet. Hva mener dere, contained eller uncontained?
Uncointained! Intærne deler spredd over et stort område.
Er ganske nøyaktig 3år siden samme hendelse med samme type motor\fly og samme destinasjon
http://aerossurance.com/safety-management/ndi-failures-b777-pw4077-fbo/
Og den hadde l/n 4 så det var søstermaskinen. :cool:
Dr.Johnsen kan sikkert utdype / korrigere - men jeg vil tro at disse PW motorene skiftes mellom fly individene, så teoretisk kan jo motorene som feilet opprinnelig ha blitt levert med nyere individer. Selskapene har vel noen ekstra motorer, slik at et individ med motor problemer «bare» får en ny motor og blir stående inntil motoren er reparert.
branserud
23-02-2021, 06:58
Most gas turbine engine failures are “contained” which means that although the components might separate inside the engine, they either remain within the engine case or exit it via the tail pipe. This is a standard design feature of all turbine engines and generally means that the failure of a single engine on a multi engine aircraft will not present an immediate risk to the safety of the flight. Sizeable pieces of ejected debris may, though, present a hazard to persons on the ground.
However, an “uncontained” engine failure is likely to be a violent one, and can be much more serious because engine debris exits it at high speeds in other directions, posing potential danger to the pressurised aircraft structure, adjacent engines, the integrity of the flight control system and, possibly, directly to the aircraft occupants.
Uten å ha sett bilder av motoren i detalj mener jeg contained hvis den ikke har gått igjennom motor casingen
Helt sikker på at de vil finne mere skader på skrog,vinger og stabbe i og med at allt som kommer ut av tailpipe er i en rotasjon
NTSB sine foreløpige undersøkelser tyder på at det er snakk om metalltretthet
https://www.flightglobal.com/safety/ntsb-says-united-engine-failure-caused-by-metal-fatigue/142556.article
After a preliminary onsite exam, the National Transportation Safety Board (NTSB) says the engine failure on a United Airlines aircraft on 20 February was likely caused by metal fatigue.
https://d3lcr32v2pp4l1.cloudfront.net/Pictures/780xany/1/0/3/77103_50970654253_58989d1399_4k_209990.jpg
De har forresten ikke definert det som en uncontained failure. Samtidig så forstår de ikke hvorfor hele motor cowlingen forsvant
After the initial investigation, Sumwalt says that the NTSB is currently not defining the incident as an uncontained engine failure.
“We, according to our strictest definition, do not consider this to be an uncontained engine failure. For the public it doesn’t matter. It was still an event that we don’t like to see,” he says.
De har ikke definert det som det foreløpig, men det må ha vært noe kraft i den cowling delen som laget hullet i fairingen ved vingerota.
Ser ut til å være endel likheter med JAL sin B772 (http://avherald.com/h?article=4e011c3a&opt=0) sist desember.
Twin Otter
23-02-2021, 09:08
Er det kun -200 maskiner som er utstyrt med PW4000 eller finnes den på -300 maskiner også?
Er det kun -200 maskiner som er utstyrt med PW4000 eller finnes den på -300 maskiner også?
Finnes på -300 varianten også, den er kun levert med PW og RR, ingen GE. Men nå snakker jeg om ikke-ER varianten. -300ER er kun levert med GE motorer
Uncontained, spør du meg.
Og "seriøse" nyhetskanaler er som vanlig veldig oppdatert på fly og dets ting:(
Dette er et gammelt klipp fra 2014, da MH370 forsvant
Dette er et gammelt klipp fra 2014, da MH370 forsvant
Ok, plukket fra en Twitter post i forbindelse med denne saken:cry:
Ok, plukket fra en Twitter post i forbindelse med denne saken:cry:
For alt på Twitter er jo sant.... [emoji13]
triple seven
23-02-2021, 19:51
Nå har det jo vært nok eksempler som viser at dette ofte ikke er tilfelle. Selv om det består testen med «høne inn i motoren»
Blir naturligvis noe ''baluba'' inne i motoren når et blad på 1m ,15+Kg og en periferihastighet på 360M\s(ved max rpm) slipper taket.
For alt på Twitter er jo sant.... [emoji13]
Var så naiv at jeg trodde det som kom fra denne karen var sant:8:
Scott Bateman MBE Blue heart
@scottiebateman
Veteran | Chair
@pilotstogether
| Pilot C130, BN-2, 747, A350 | Owner & Producer
@9lineMedia
Var så naiv at jeg trodde det som kom fra denne karen var sant:8:
Scott Bateman MBE Blue heart
@scottiebateman
Veteran | Chair
@pilotstogether
| Pilot C130, BN-2, 747, A350 | Owner & Producer
@9lineMedia
Altså, det er helt legitim kritikk mot den veldig tendensiøse fremstillingen mange nyhetshus og tv-kanaler har av luftfartsrelaterte hendelser. Men kan jo være greit at CNN rapporterte dette for 7 år siden, og ikke forbindelse med helgens hendelser :)
Japan Airlines benytter nå muligheten til å fremskynde pensjoneringen av sine P&W motoriserte 777 maskin, de hadde vel 3 777-300 og rundt 7 777-200 igjen med disse motorene, primært til bruk innenriks
https://www.jal.co.jp/jp/en/info/2021/other/210222/
Retirement of P&W equipped Boeing 777 Aircraft
Og da er N772UA fikset opp nok til å klare turen ned til sol, varme og klapperslanger i Victorville. På vei nå.
United sine P&W motoriserte 777 maskiner står fortsatt på bakken, men ser ut som de kan komme seg tilbake i luften igjen i starten av 2022
https://check-in.dk/uniteds-boeing-777-200-kan-komme-tilbage-paa-vingerne/
Nu har FAA udarbejdet tre såkaldte AD-noter (Airworthiness Directive), der skal sikre, at der fremover ikke opstår lignende motorhavarier med pågældende motorvariant. Boeing 777-200-fly med disse motorer vil dermed kunne vende tilbage på vingerne i begyndelsen af 2022. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
Tok sin tid, men nå i slutten av mai planlagger United den første av sine PW drevne 777 maskiner i drift igjen
https://www.flightglobal.com/networks/united-to-gradually-return-pw4000-powered-777s-to-service-from-26-may/148654.article
United to ‘gradually’ return PW4000-powered 777s to service from 26 May
Midtiblinken
16-05-2022, 12:47
De flygere jeg snakker med sier at alle kommer i drift “snart”, er vel ca 50 av de.
Final report fra NTSB er ute for UA328
https://www.flightradar24.com/blog/wp-content/uploads/2023/09/NTSB-Final-Report-UA328-Engine-Failure.pdf