PDA

View Full Version : VG: Her er luftens sinker


LN-RKF
25-09-2006, 23:02
VG: Luftens sinker trer tydelig frem på punktlighetsstatistikken for trafikken på Gardermoen for august.I august kunne flyselskapene hverken skylde på været, syke piloter, syke flygeledere, dårlig bagasjeanlegg eller mye snø på banen.... (http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=131685)

http://www.vg.no/bilder/edrum/1159185836791_861.gif

Someone
25-09-2006, 23:05
Ha ha Sterling sin unnskyldning var noe tynn.....skylder på at de bruker T2 på CPH, mens SK bruker T3 og derfor har mindre forsinkelser.

....men nå flyr jo både NB og SK til andre steder fra OSL enn til CPH

Hurum
25-09-2006, 23:11
De mente kanskje at flyene som brukes fra Oslo er innom kastrup i løpet av dagen og dermed forplanter forsinkelsen seg...
Noen som vet om Sterling har fly som brukes hele dagen til/fra OSL, eller rulleres det med Kastrup og Arlanda etc i løpet av en og samme dag?
Air Malta er forresten alltid forsinket

Someone
25-09-2006, 23:14
TAP gjør det også svært dårlig og det at de flyr via CPH gjør det sikkert ikke noe lettere å holde tiden

Hurum
25-09-2006, 23:15
Burde jo nesten skille ut SAS Braathens og de andre SAS flyselskapene.....

LN-KGL
26-09-2006, 02:13
Eller skille de forskjellige SAS-destinasjoner - da får man slike tall for ankomster til OSL:

Fra Gjennomført Forsinket Punktlighet
ATH 9 0 100,0 %
CHQ 9 0 100,0 %
VIE 14 0 100,0 %
LYR 16 0 100,0 %
NCE 31 0 100,0 %
TXL 27 1 96,3 %
HAU 140 10 92,9 %
KEF 13 1 92,3 %
PRG 13 1 92,3 %
AES 194 17 91,2 %
NAP 9 1 88,9 %
LPA 18 2 88,9 %
ZRH 27 3 88,9 %
KRS 198 22 88,9 %
FRA 62 7 88,7 %
TRD 354 41 88,4 %
KSU 128 15 88,3 %
SVG 340 42 87,6 %
BGO 393 49 87,5 %
PMI 8 1 87,5 %
BDU 85 11 87,1 %
BOO 195 27 86,2 %
MAD 14 2 85,7 %
EVE 133 19 85,7 %
TOS 234 38 83,8 %
MOL 145 24 83,4 %
LKL 6 1 83,3 %
ARN 300 57 81,0 %
AMS 84 16 81,0 %
CPH 367 70 80,9 %
FCO 31 6 80,6 %
KKN 61 12 80,3 %
MXP 30 6 80,0 %
CDG 89 19 78,7 %
AGP 31 7 77,4 %
MAN 17 4 76,5 %
ALC 31 8 74,2 %
BCN 31 8 74,2 %
LHR 147 39 73,5 %
ALF 58 17 70,7 %
DUS 37 11 70,3 %
BRU 49 15 69,4 %
LIS 13 4 69,2 %
Total OSL 4222 641 84,8 %

Foruten LYR som er perfekt, så er HAU den beste norske flyplassen til å få avgårde flyene i tide (gleder en karmøybu).

LN-MOW
26-09-2006, 03:42
Originally posted by Hurum


Air Malta er forresten alltid forsinket

2 av 6 flighter .... jadda ....

Skal du bruke den logikken, saa maa du ikke glemme at Hemus og AEA ALLTID er forsinket. Og baade Continental, Aeroflot, Icelandair og BA har alle daarligere punktlighet enn Air Malta ..

Trety
26-09-2006, 08:54
Informasjonssjefen forteller at det nok ikke er så dumt å fly SAS:

- Forskjellen skyldes nok først og fremst at vi flyr fra terminal 2 på Kastrup, mens SAS bruker terminal 3 som har et nyere og mer pålitelig bagasjeanlegg, sier informasjonssjef Stefan Vilner i Sterling.

Jan
26-09-2006, 09:12
Sterling og Icelandair gør det temmelig skidt på OSL :white :white

CK
26-09-2006, 09:55
SAS er på toppen og for VG-leseren er SAS dermed "mest forsinket", mens det egenetlig er DY som er mest forsinket av de to - 20% mot SAS' 15%

TOS
26-09-2006, 10:11
Originally posted by CK

SAS er på toppen og for VG-leseren er SAS dermed "mest forsinket", mens det egenetlig er DY som er mest forsinket av de to - 20% mot SAS' 15%

Prosenter er jo så vanskelig å forstå at VG nok har vurdert det best å bare sette opp absolutte tall....:cry:

TUC
26-09-2006, 10:12
Originally posted by Jan

Sterling og Icelandair gør det temmelig skidt på OSL :white :white

Men det er BILLIG!!:colgate:

LN-RKF
26-09-2006, 10:24
Originally posted by CK

SAS er på toppen og for VG-leseren er SAS dermed "mest forsinket", mens det egenetlig er DY som er mest forsinket av de to - 20% mot SAS' 15%

"Typisk SAS å havne øverst på lista over forsinkete fly" sa min trønderske svigermor.... :lol

LN-KGL
26-09-2006, 10:45
Og hvis VG skulle blitt oppfatet som seriøs, så skulle sorteringen av tallene vært slik:

Minst punktlige ruteflyselskap
Selskap Gjennomført Forsinket Gjennomsnitlig forsinkelse
Air Malta 6 2 135
Hemus Air 3 3 43
Icelandair 49 26 39
AEA 1 1 30
Pakistan Internatinonal Airline 9 2 28
Continental Airlines 29 15 28
TAP - Air Portugal 31 20 25
Aeroflot 22 11 23
Atlantic Airways 6 2 20
Sterling 310 86 14
North Flying 28 5 12
Blue1 58 10 11
Turkish Airlines 22 7 11
City Star Airlines 38 5 10
Malev - Hungarian Airlines 17 3 9
Norwegian 1585 321 9
SN Brussels Airline 61 15 9
British Airways 109 61 9
Danish Air Transport 112 10 7
Austrian Airlines 62 12 7
SAS 4208 639 6
LOT- Polish Airlines 49 8 6
Germanwings 34 7 6
Condor Flugdienst 4 1 6
Air Baltic 69 5 5
Air France 62 7 5
Klm Royal Dutch Airlines 156 26 5
Coast Air 130 10 4
Czech Airlines 45 5 4
Finnair 83 10 4
Lithuanian Airlines 13 1 3
Widerøe 370 33 3
Lufthansa 148 18 3
Nordic East Airlink AB 47 4 2
Estonian Air 26 1 1
Cimber Air 72 3 1

Minst punktlige charterselskap
Selskap Gjennomført Forsinket Gjennomsnitlig forsinkelse
Guard Air 3 1 48
Pegasus 21 9 42
Hemus Air 1 1 36
Nordic East Airlink 20 7 34
AEA 6 3 25
Aegean Airlines 2 1 20
Travel Service Airlines 13 5 19
NovAir 44 12 13
Spanair 13 5 11
Widerøe 2 1 10
Atlantic Airways 53 18 9
SAS 125 26 8
Malmoe Aviaion 2 1 8
Britannia Airways 45 9 6
Nouvel Air Tunisie 9 2 6
SunExpress 4 1 6
My Travel Airways 67 8 5
Sterling 4 0 0
Adria Airways 2 0 0
Air Malta 2 0 0
Cimber Air 2 0 0
Coast Air 1 0 0
Pakistan Internatinonal Airline 1 0 0

CFM
26-09-2006, 11:16
Hvis VG skulle bli oppfattet som seriøs skulle de ikke publisert denne statistikken i det hele tatt.

Sitat VG:I august kunne flyselskapene hverken skylde på været, syke piloter, syke flygeledere, dårlig bagasjeanlegg eller mye snø på banen.

Snø på banen kan jeg være enig i, men hva vet de om alt det andre? Statistikken viser jo forsinkelse inn til OSL. Da har forsinkelsen gjerne oppstått et annet sted, slik som nevnte CPH.
Mange av charterselskapene flyr nettopp til destinasjoner som gjerne er temmelig kaotiske om sommeren og har heller dårlig bagasjeanlegg/handling etc.
Været? Vi har da hatt perioder med stengte flyplasser over kortere tidsrom pga uvær i Mellom-Europa. Nok til å gi oss en forsinkelse på 45 min. f.eks.
Syke flygeledere. Det er ikke kun i Norge man har for få flygeledere. Opplevde senest i Split å få en slot pga. lite bemanning.
Statistik...

LN-KGL
26-09-2006, 11:32
Når en tar for seg SAS-delen som jeg listet ovenfor, så kan man se at alle de nordnorske flyplassene er dårligere enn de sørnorske på punktlighet. Kan vi lese ut av det at det er Avinors BOO kontrollsentral som har forårsaket det? Når det gjelder non-stop LYR så flys den på tider med ekstremt lite trafikk (natt til fredag/lørdag og tidlig formiddag søndag) - derfor ingen problemer her.

Og hvis en krysser tallene for SAS til KEF med tallene til Iceair - så trer det frem at ikke KEF er skyld i alle forsinkelsene til Iceair, men de selv har problemer med sin 752-operasjon til/fra USA. Tallene til CO understøtter dette med 48% punktlighet og gjennomsnitlig forsinkelse på 28 minutter (gjennomsnitlig en time sen ankomst for de forsinkede flyene) - de har også to planlagte flighter som ikke ble gjennomført.

Med andre ord kan mye av forsinkelsene til SAS og SAS Braathens relateres til de områder en flyr og ikke er herre over. Bidragende variabler er:
- slotbegrensinger ved kryssing av linjen mellom LHR og AMS på vei til vesteuropeiske destinasjon.
- problemer i sikkerskontrollen på CPH (gjennomsnitlig er forsinkede flighter rundt en halv time for sene).
- hva er det ARN? SAS SE har både mange og lange forsinkelser sammenlignet med SAS Braathens-flightene.
- italienske forviklinger på MXP og FCO.
- Avinor over Nord-Norge

Da er det meste dekket, eneste spørsmål er så: Hva er problemet på DUS og MAN?

litt-amatør
26-09-2006, 12:47
Jeg leste artikkelen i VG i går. Og essensen der var at den var fryktelig dårlig skrevet og journalisten nok ikke helt visste hva han snakket om. Det er ingen konklusjoner, ingen forklarende setninger. Bare et meningsløst bilde av bakre del av en NB- maskin hvor det i billedteksten under konstateres at Sterling og Icelandair er verst på forsinkelser.

LN-MOW
26-09-2006, 12:51
Kurt, da ... man maa se paa prosentvis antall forsinkelser. Ikke lengden. ^_^

Det er AEA og Hemus som er minst punktlig paa OSL. De stiller med 0% i rute ..

LN-RKF
26-09-2006, 13:44
Originally posted by litt-amatør

Jeg leste artikkelen i VG i går. Og essensen der var at den var fryktelig dårlig skrevet og journalisten nok ikke helt visste hva han snakket om...

Jan Ovind hadde nok ikke den helt store dagen da dette ble skrevet.

litt-amatør
26-09-2006, 14:48
Originally posted by LN-RKF

Originally posted by litt-amatør

Jeg leste artikkelen i VG i går. Og essensen der var at den var fryktelig dårlig skrevet og journalisten nok ikke helt visste hva han snakket om...

Jan Ovind hadde nok ikke den helt store dagen da dette ble skrevet.

Ja, var det virkelig han som hadde skrevet det? Jeg glemte å se hvem det var, men hvis det var han så var dette skuffende. Men det betyr ikke at jeg mener at han ikke vet hva han prater om altså. Bare at den artikkelen virket halvferdig og uten noe sammenhengende innhold. Listen var også høyst uforståelig.

LN-MOW
26-09-2006, 14:51
Luftens sinker trer tydelig frem på punktlighetsstatistikken for trafikken på Gardermoen for august.
Av MARTIN NILSEN

LN-RKF
26-09-2006, 15:41
ooops....det var visst bildet i reportasjen hr.Ovind var ansvarlig for........

Savipix
26-09-2006, 15:45
"Nordic East Airlink Charter" PAH!

LN-KGL
26-09-2006, 19:28
Originally posted by LN-MOW

Kurt, da ... man maa se paa prosentvis antall forsinkelser. Ikke lengden. ^_^

Det er AEA og Hemus som er minst punktlig paa OSL. De stiller med 0% i rute ..



For den gemene passasjer (VG-leser) er det mer viktig å vite hva en kan vente seg av gjennomsnitlig forsinkelse når slike er relativt hyppige.

LN-MOW
26-09-2006, 19:47
Trodde ikke du hadde sunket ned til det nivaaet der ..... :naughty:

Hvis en delay er paa tredve timer og de andre paa 15 minutter, gir jo ikke snittverdien noe saerlig godt bilde av virkeligheten ...


Originally posted by CFM


Statistik...

Tiltredes ......

LN-KGL
26-09-2006, 22:02
MOW :naughty: :naughty: :naughty:

Setter meg bare inn i tankegangen til stakkars journalist fra VG jeg :love