View Full Version : Singapore Airlines flåte
Singapore Airlines og datterselskaper disponerer nå per januar 2021 følgene flåte
Singapore Airlines:
A330-300: 5* (Alle lagret)
A350-900: 50** (2 lagret)
A380: 19 ***(Ingen i drift)
777-200/200ER: 12* (Alle lagret)
777-300: 4* (Alle lagret)
777-300ER: 27 (18 lagret)
787-10: 15
* Skal ut av flåten i 2021 og kommer ikke tilbake i trafikk
** 26 -900, 19 "Regional" og 7 ULR. 1 Regional og 1 ULR er lagret
*** 7 maskiner er vedtatt ut av flåten
SIA Cargo:
747-400F: 7
Scoot
A320: 26 (3 lagret i ASP)
A320neo: 4
787-8: 10 (3 lagret i ASP)
787-9: 10
Silkair (snart SQ)
737-800: 17
737-8 MAX: 6 (5 lagret i ASP)
A320: 2
A319: 2
Har ikke sjekket hva Scoot og Silkair faktisk har i drift, kun hva som er plassert i ASP med møllkuler
Kilder
Singapore Airlines januar flåterapport
https://mainlymiles.com/2021/01/24/singapore-airlines-fleet-storage-report-january-2021/
Luftfartsregisteret i Singapore per 31/12
https://mainlymiles.com/wp-content/uploads/2021/01/CAAS-Register-201231.pdf
Og slik ser ordreboken ut, etter noen justeringer nå i februar
A320neo-family: 35
A350-900: 15
737-8: 31
787: 20
777-9: 31
https://links.sgx.com/FileOpen/NE-0621%20.ashx?App=Announcement&FileID=647770
Etter en trippellevering for noen dager siden er Singapore Airlines det selskapet med flest A350 i flåten, med 55 stykker. Qatar har 53, dog har de flere gjenstående bestilling enn Singapore Airlines, slik at de vel trolig bare låner førsteplassen
Singapore Airlines førtidspensjonerer 4 777-300ER
https://www.flightglobal.com/fleets/singapore-airlines-retires-four-boeing-777-300ers-early/143818.article
Singapore Airlines has retired four Boeing 777-300ERs earlier than expected, as part of its wider culling of aircraft it has “deemed surplus to fleet requirements”.
Deres lavprisselskap Scoot hr nå fått sine 2 først A321neo. 236 seter såvidt jeg ser, så tett opp mot max
Airbus A321 -251NX 10229 9V-NCA Scoot delivery 28-29may21 XFW-DWC-SIN (+ 10345 9V-NCB ex D-AVXS)
Da skal deres A380 maskiner tilbake i trafikk, i første omgang til LHR fra 19 november
https://gettravelfares.com/singapore-airlines-to-restore-a380-flights-with-london-route/
Singapore Airlines is to start returning Airbus A380s to service with the re-introduction of the double-deck type on the London Heathrow route.
The 471-seat aircraft, configured in four classes, will be redeployed to the UK capital from 19 November, the carrier states, serving one of its daily non-stop services.
Frode789
17-10-2021, 08:49
SQ fyrer igang med verdens korteste A380 rute mellom Singapore og Kuala Lumpur, som tar 1 time. Er vel sikkert noe ala BA sine korte runs til Frankfurt og Madrid for å gjøre crew etc kjent med A380 til reaktiveringen.
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=50368&stc=1&d=1634453267
Velger du 737 eller A380? :P
SQ har nå kvittet seg med den eldste av sine totalt 26 777-300ER i flåten. 15 år fikk den, dog har den vært parkert siden mars 2020
Boeing 777 -312 34568 586 N855BC Boeing Capital feried 28oct21 SIN-VCV ex 9V-SWA
Flåten i starten av 2023
A350-900: 61
A380: 15 (5 parkert)
737-800: 9
737-MAX 8: 16
747-400F: 7
777-300ER: 26
777F: 2 (operert av DHL)
787-10: 15
Lavprisselskapet Scoot:
A320: 24
A320neo: 6
A321neo: 9
787-8: 10
787-9: 10
777F: 2 (operert av DHL)
Opereres for DHL ;)
Singapore Airlines har kansellert 8 737-MAX 8. Dog har de fortsatt 13 i bestilling
I tillegg er 3 787-9 som skulle til Scoot, endret til 3 787-10 til Singapore Airlines
https://www.flightglobal.com/fleets/sia-cancels-eight-boeing-737-max-orders-in-fleet-rejig/153307.article
SIA cancels eight Boeing 737 Max orders in fleet rejig
Flåteplanen for inneværende regnskapsår 1. april til 31 mars 2024
https://mainlymiles.com/2023/06/25/sias-2023-fleet-development-plan-and-what-it-means-for-cabin-products/
This year the mainline carrier’s passenger fleet will grow from 133 to 142 aircraft, with most deliveries planned as Boeing 787-10s, featuring the 2018 Regional Business Class seats.
Med levering av nok en 787-10, blir dette da flåten ved inngangen til 2024
A350-900: 63
A380: 12 - Alle 12 planlagte A380 er nå tilbake i drift, de resterende vil bli hugget opp
737-800: 7
737-MAX 8: 16
747-400F: 7
777-300ER: 24 - Såvidt jeg kan se er 3 av disse parkert for godt
777F: 5
787-10: 22
Scoot:
A320: 19
A320neo: 6
A321neo: 9
787-8: 11
787-9: 10
Siste 737-800 er planlagt ut av flåten i september 2024.
Den nest siste passasjervarianten av A350 SQ har i bestilling ble levert nå i helgen
Airbus A350 -941 665 9V-SJH Singapore Airlines delivery 19apr24 TLS-SIN
DC 10-30
27-04-2024, 03:18
Med levering av nok en 787-10, blir dette da flåten ved inngangen til 2024
A350-900: 63
A380: 12 - Alle 12 planlagte A380 er nå tilbake i drift, de resterende vil bli hugget opp
737-800: 7
737-MAX 8: 16
747-400F: 7
777-300ER: 24 - Såvidt jeg kan se er 3 av disse parkert for godt
777F: 5
787-10: 22
Scoot:
A320: 19
A320neo: 6
A321neo: 9
787-8: 11
787-9: 10
1 av de 3 parkerte 777-300ER er i trafikk igjen, og ytterligere ett som var Preighter har fått setene inn igjen, noe som vel tyder på at også det snart er i trafikk igjen.
Da skal A350 flåten med Longhaul og Ultra-Longhaul produktene pusses opp i perioden 2026-2030.
De 7 ULR maskinene skal få innstallert First Class, mens disse og longhaul maskinene, som jo brukes mye til Europa blant annet, skal få tilsvarende ny business class som er planlagt for 777-9. Tillegg blir det oppdaterte seter i premium economy og economy
https://links.sgx.com/FileOpen/NE-1124.ashx?App=Announcement&FileID=823964
Singapore Airlines (SIA) is investing S$1.1 billion in a multi-year programme to
install its all-new long-haul cabin products across 41 Airbus A350-900 long-haul
and ultra-long-range (ULR) aircraft, redefining the premium travel experience on
its network.
SQs 65. og siste passasjerer A350 i bestilling er planlagt levert i dag
Airbus A350 -941 697 9V-SJI Singapore Airlines delivery 08nov24 TLS-SIN
Flåten ved starten av 2025
A350-900: 65 (+2) - Siste passasjerverson i bestilling ble levert 2024
A380: 12
737-800: 6 (-1)
737-MAX 8: 16
747-400F: 7
777-300ER: 22 (-2)
777F: 5 (for DHL)
787-10: 26 (+4)
Scoot:
A320: 14 (-5)
A320neo: 6
A321neo: 9
787-8: 11
787-9: 10
E190-E2: 5 (+5)
Scoot regner med å ta levering av mellom 14 og 16 nye fly i år
https://www.airwaysmag.com/new-post/scoot-new-destinations-aircraft-2025
Scoot's new aircraft delivery this year includes three wide-body Boeing 787 aircraft, seven to nine Airbus A320 family narrow-body aircraft, and four Embraer E190-E2 narrow-body aircraft.