KnutW
25-01-2021, 10:18
For de som måtte være interessert i hvordan rullebanebruken på Gardermoen vil være frem til mai kommer det en ny AIP SUP ganske snart, se under. Nå er det vel som regel ikke aktuelt med så mye spotting i værforhold som nødvendiggjør avising, brøyting og lavsiktsprosedyrer, men her ser dere i allefall hvordan trafikkmønsteret er planlagt:
"Som et kostnadsreduserende tiltak i forbindelse med trafikknedgangen vil det frem til
01 MAY 2021 bare være brann- og redningsberedskap på én rullebane ad gangen på ENGM.
Det innebærer at flyoperasjoner kun kan planlegges på én rullebane og at den andre normalt ikke kan brukes som alternativ. Begge rullebaner holdes imidlertid driftsklare og snerydding samt SNOWTAM-utstedelse foretas på begge rullebaner. Vær oppmerksom på at det i perioder med høy trafikkbelastning og/eller lavsiktsprosedyrer (LVP) kan bli forsinkelser på grunn av økt avstand mellom ankomster for å få plass til avganger.
Konseptet for bruken av rullebanene følger under.
Ordinær drift uten avising, snerydding og/eller lavsiktsprosedyrer:
RWY 01L/19R vil primært være rullebane i bruk.
Ved avising og/eller snerydding:
Trafikkretning mot nord: RWY 01L, avising på A-SOUTH.
Trafikkretning mot syd: RWY 19L, avising på B-NORTH.
Informer TWR på første oppkall etter avising om «run-up» tid er nødvendig.
Unntaksvis kan RWY 19R benyttes, enten etter forhåndsavtale med ATC dersom flyets ytelsesbegrensninger nødvendiggjør det, eller for trafikk som må ha prioritet.
Mellom 2130-0530 UTC (2230-0630 lokaltid), hvis trafikkretning mot syd, benyttes RWY 19R med avising på A-SOUTH.
Ved lavsiktsprosedyrer:
Trafikkretning mot nord: RWY 01L.
Trafikkretning mot syd: RWY 19L, unntaksvis RWY 19R."
"Som et kostnadsreduserende tiltak i forbindelse med trafikknedgangen vil det frem til
01 MAY 2021 bare være brann- og redningsberedskap på én rullebane ad gangen på ENGM.
Det innebærer at flyoperasjoner kun kan planlegges på én rullebane og at den andre normalt ikke kan brukes som alternativ. Begge rullebaner holdes imidlertid driftsklare og snerydding samt SNOWTAM-utstedelse foretas på begge rullebaner. Vær oppmerksom på at det i perioder med høy trafikkbelastning og/eller lavsiktsprosedyrer (LVP) kan bli forsinkelser på grunn av økt avstand mellom ankomster for å få plass til avganger.
Konseptet for bruken av rullebanene følger under.
Ordinær drift uten avising, snerydding og/eller lavsiktsprosedyrer:
RWY 01L/19R vil primært være rullebane i bruk.
Ved avising og/eller snerydding:
Trafikkretning mot nord: RWY 01L, avising på A-SOUTH.
Trafikkretning mot syd: RWY 19L, avising på B-NORTH.
Informer TWR på første oppkall etter avising om «run-up» tid er nødvendig.
Unntaksvis kan RWY 19R benyttes, enten etter forhåndsavtale med ATC dersom flyets ytelsesbegrensninger nødvendiggjør det, eller for trafikk som må ha prioritet.
Mellom 2130-0530 UTC (2230-0630 lokaltid), hvis trafikkretning mot syd, benyttes RWY 19R med avising på A-SOUTH.
Ved lavsiktsprosedyrer:
Trafikkretning mot nord: RWY 01L.
Trafikkretning mot syd: RWY 19L, unntaksvis RWY 19R."