PDA

View Full Version : Aeroflot DC-8

KnutW
15-01-2021, 14:08
Er det noen som vet noe mer om bakgrunnen og historien rundt denne mildt sagt spesielle Aeroflot-maskinen? Såvidt jeg kan se av reg-detaljer hadde den sommerjobb hos Aeroflot/Armenia Airlines i juni og juli 1991, men det er lite info ellers.

sevenseas
15-01-2021, 22:16
er vel cn 45912 del 67 to eastern. har vært innom air jamaica , capitol air .Eagle air arnaflug , nationair, reg 5n has fra 81 til 91 aeroflot armenia , pluna fra 1191. conv to freighter 0994, buffalo aw b/u canc reg 2012

LN-MOW
15-01-2021, 22:37
Er det noen som vet noe mer om bakgrunnen og historien rundt denne mildt sagt spesielle Aeroflot-maskinen? Såvidt jeg kan se av reg-detaljer hadde den sommerjobb hos Aeroflot/Armenia Airlines i juni og juli 1991, men det er lite info ellers.

August til november, iflg Planelogger. Må ha vært en form for joint venture. 5N er Nigeria, men jeg ser ingen spor etter nigerianske operatører eller eierskap. Høres ut som en shady deal .. :D

LN-KOG
15-01-2021, 22:53
Armenia og Nigeria er overhodet ikke shady...

LN-MOW
15-01-2021, 23:15
Armenia og Nigeria er overhodet ikke shady...

Nei, jøss .. så dumt av meg å antyde noe slikt ... :drunk:

dc-8-63
16-01-2021, 14:52

August til november, iflg Planelogger. Må ha vært en form for joint venture. 5N er Nigeria, men jeg ser ingen spor etter nigerianske operatører eller eierskap. Høres ut som en shady deal .. :D
ser ut som den kan ha vaert en maskin som ble brukt under oppstart av Aeroflot - Armenia, muligens til europeiske destinasjoner og muligens til USA ogsaa (ser bilder av den paa Shannon som var Aeroflot Hub).

Uten at jeg finner en direkte sammenheng, er det en fyr ved navn Shimon Lahel / Simon Spitz som oppfyller LN-MOW’s antydninger om shady deals - Simon Spitz har lenge vaert involvert i Armenia’s forskjellige flyselskap, han har ogsaa rotet en del med DC-8’ere (mest planer om diverse ShadyAirline).

Det finnes jo modell av denne maskinen ogsaa og den beholdt jo deler av livery ganske lenge inkludert logo’en i halen.

KnutW
16-01-2021, 23:38
Takk for info!