Savipix
24-09-2006, 22:14
(Med den vanliga reservationen för ev. stavfel och andra felaktigheter beträffande tider etc. )
"Blårussen" i mig räknade ut att det blev billigare att ta tåget från Stockholm-Västerås (90km)och bo över hos en kamrat (109SEK) istället för att ta taxi 15km hemifrån till ARN (275SEK). Sagt och gjort tog jag tåget på onsdag kväll efter arbetet och intog en god middag innan det var dags att gå till sängs på grund av den tidiga avgången.
STD STA ETD ATD TOFF ETA TDWN ATA
21SEP VST CPH 0420 0520 0433 0438 0538 0547
CRJ OYMBJ Plats 08F
Väckarklockan ringde 04:00 vilket är tidigt till och med för mig som vanligtvis går upp 05:00 varje morgon. Dusch, rakning och frukost gick fort och jag lämnade lägenheten 0445 för att gå 500m ner till terminalen.
Väl framme vid terminalen blev jag fort klar över att det är en liten flygplats i Västerås. Terminalen var nämligen STÄNGD! Först 05:10 kom den första ur personalen och släppte in mig. Sedan tog det ytterligare 30 minuter innan check-in personalen öppnade och då var jag fortfarande ensam i terminalen bortsett från ett ungdomsgäng som sökte sig in i värmen. Efter som det bara var 50% av alla säten som var bokade kunde jag med glädje få 08F (nödutgång). Sedan ytterligare 10 minuters väntan innan security öppnades och jag hamnade bakom 2 spanjorer som var på gott morgonhumör på turen hem till Barcelona (did you say your name was Manuel :cool: )
Boarding startade 06:10 och detta var det som tog längst tid på hela flygningen när 26 pax sulle försöka ta sig ombord. Ingen förstod riktigt varför tills att vi kom ombord och möttes av Sussane(?) som var purser på flighten och stod och lämnade ut frukostpåsar till alla. Har bara upplevt detta till Karlstad tidigare och det var inte så lätt för folk som hade barn etc att få med sig allt. Väl tillrätta ombord meddelar kapten att vi måste invänta slottiden ca 15 minuter innan vi får avgå.
Väl uppe i luften komme Sussanne runt med kaffe och te och alla åt av innehållet i påsen. Det nästa jag kommer ihåg är att vi flög över Barsebäck på väg in mot 22L på Kastrup.
På väg in mot parkeringsområdet såg jag den första Air China Cargo flighten lämna CPH. Vi parkerade på en av H parkeringarna uppe vid SAS hangererna framför den nyaste A319 till SAS DK.
Buss in till terminalen och direkt upp till Novia Loungen för lite mer kaffe
STD STA ETD ATD TOFF ETA TDWN ATA
21SEP CPH NCE 0750 1010 0800 0811 1007 1014
321 OYKBL Plats 11E
Boarding skedde via gate B3 och det rådde ett lite mindre kaos då det var fullt av passagerare på den är flighten till Côte d'Azur. Men tids nog kom vi oss iväg mot Nice och detta med en besättning av blandad ålder men alla med glatt humör. Med min plats i monkey så fick jag köpa mig en wrap med "Thai Beef" som smakade helt OK. Sedan somnade en trött Savipix igen (vad gjorde jag dagen innan egentligen :cry: ) och vankade inte innan vi satte hjulen i backen och taxade inte till gate 10A. För FÖRSTA gången av minst 60 som jag har flugit med bags in till NCE kom de första väskorna 5 minuter efter "on block" och jag letade vant upp min buss till Monaco.
STD STA ETD ATD TOFF ETA TDWN ATA
24SEP NCE ARN 0950 1250 1008 1024 1256 1300
M81 9810 LNROP Plats 04F
Det blev så dags att ta mig hem igen och tack vare att jag vaknade lite för sent (trodde jag) blev det att ringa en god vän som i bästa franska stil körde mig till Nice Côte d'Azur och terminal 1. Det visade sig att jag råkade blanda ihop två avgångar (LX till ZRH) och därför var på flygplatsen nästan 3 timmar innan avgång. Då jag stod på väntelistan blev det därför en lång och svettig väntan allt eftersom pax från SK793 (CPH) blev överflyttade till vår maskin och säte efter säte försvann framför mina ögon. Till sist, 20 minuter innan avgång ropadades "Monsieur Reeeeejjjjt" upp och jag fick springa som f*n genom security (där än en gång blev uttagen till NCE securitys "Randöm secjurity cheque" och kom ombord som den sista passageraren.
Vi lämnade gate nästan 20 minuter sent och satte kurs norröver via Zürich, Stuttgart, Malmö/Köpenhamn, Jönköping och startade en Trosa 1M STAR till ARN. Under vägen serverades dryck och mat (som jag stod över och kan därför inte uttala mig om vad det var). Fick däremot inspiration till min thesis som jag kom ganska långt med. Vi tog mark klockan 1456 och var "on block" bara 10 minuter sent efter ännu en positiv SAS upplevelse. På väg av såg jag två pax från C klass bli hämtade av svarta bilar och herrar i uniform (dessa två pax var för övrigt sist ombord i NCE). Fortsatte ut genom tullen och ut till väntande Savipix 2.
Desvärre inga bilder den här gången heller. Får ta och skärpa mig snart
"Blårussen" i mig räknade ut att det blev billigare att ta tåget från Stockholm-Västerås (90km)och bo över hos en kamrat (109SEK) istället för att ta taxi 15km hemifrån till ARN (275SEK). Sagt och gjort tog jag tåget på onsdag kväll efter arbetet och intog en god middag innan det var dags att gå till sängs på grund av den tidiga avgången.
STD STA ETD ATD TOFF ETA TDWN ATA
21SEP VST CPH 0420 0520 0433 0438 0538 0547
CRJ OYMBJ Plats 08F
Väckarklockan ringde 04:00 vilket är tidigt till och med för mig som vanligtvis går upp 05:00 varje morgon. Dusch, rakning och frukost gick fort och jag lämnade lägenheten 0445 för att gå 500m ner till terminalen.
Väl framme vid terminalen blev jag fort klar över att det är en liten flygplats i Västerås. Terminalen var nämligen STÄNGD! Först 05:10 kom den första ur personalen och släppte in mig. Sedan tog det ytterligare 30 minuter innan check-in personalen öppnade och då var jag fortfarande ensam i terminalen bortsett från ett ungdomsgäng som sökte sig in i värmen. Efter som det bara var 50% av alla säten som var bokade kunde jag med glädje få 08F (nödutgång). Sedan ytterligare 10 minuters väntan innan security öppnades och jag hamnade bakom 2 spanjorer som var på gott morgonhumör på turen hem till Barcelona (did you say your name was Manuel :cool: )
Boarding startade 06:10 och detta var det som tog längst tid på hela flygningen när 26 pax sulle försöka ta sig ombord. Ingen förstod riktigt varför tills att vi kom ombord och möttes av Sussane(?) som var purser på flighten och stod och lämnade ut frukostpåsar till alla. Har bara upplevt detta till Karlstad tidigare och det var inte så lätt för folk som hade barn etc att få med sig allt. Väl tillrätta ombord meddelar kapten att vi måste invänta slottiden ca 15 minuter innan vi får avgå.
Väl uppe i luften komme Sussanne runt med kaffe och te och alla åt av innehållet i påsen. Det nästa jag kommer ihåg är att vi flög över Barsebäck på väg in mot 22L på Kastrup.
På väg in mot parkeringsområdet såg jag den första Air China Cargo flighten lämna CPH. Vi parkerade på en av H parkeringarna uppe vid SAS hangererna framför den nyaste A319 till SAS DK.
Buss in till terminalen och direkt upp till Novia Loungen för lite mer kaffe
STD STA ETD ATD TOFF ETA TDWN ATA
21SEP CPH NCE 0750 1010 0800 0811 1007 1014
321 OYKBL Plats 11E
Boarding skedde via gate B3 och det rådde ett lite mindre kaos då det var fullt av passagerare på den är flighten till Côte d'Azur. Men tids nog kom vi oss iväg mot Nice och detta med en besättning av blandad ålder men alla med glatt humör. Med min plats i monkey så fick jag köpa mig en wrap med "Thai Beef" som smakade helt OK. Sedan somnade en trött Savipix igen (vad gjorde jag dagen innan egentligen :cry: ) och vankade inte innan vi satte hjulen i backen och taxade inte till gate 10A. För FÖRSTA gången av minst 60 som jag har flugit med bags in till NCE kom de första väskorna 5 minuter efter "on block" och jag letade vant upp min buss till Monaco.
STD STA ETD ATD TOFF ETA TDWN ATA
24SEP NCE ARN 0950 1250 1008 1024 1256 1300
M81 9810 LNROP Plats 04F
Det blev så dags att ta mig hem igen och tack vare att jag vaknade lite för sent (trodde jag) blev det att ringa en god vän som i bästa franska stil körde mig till Nice Côte d'Azur och terminal 1. Det visade sig att jag råkade blanda ihop två avgångar (LX till ZRH) och därför var på flygplatsen nästan 3 timmar innan avgång. Då jag stod på väntelistan blev det därför en lång och svettig väntan allt eftersom pax från SK793 (CPH) blev överflyttade till vår maskin och säte efter säte försvann framför mina ögon. Till sist, 20 minuter innan avgång ropadades "Monsieur Reeeeejjjjt" upp och jag fick springa som f*n genom security (där än en gång blev uttagen till NCE securitys "Randöm secjurity cheque" och kom ombord som den sista passageraren.
Vi lämnade gate nästan 20 minuter sent och satte kurs norröver via Zürich, Stuttgart, Malmö/Köpenhamn, Jönköping och startade en Trosa 1M STAR till ARN. Under vägen serverades dryck och mat (som jag stod över och kan därför inte uttala mig om vad det var). Fick däremot inspiration till min thesis som jag kom ganska långt med. Vi tog mark klockan 1456 och var "on block" bara 10 minuter sent efter ännu en positiv SAS upplevelse. På väg av såg jag två pax från C klass bli hämtade av svarta bilar och herrar i uniform (dessa två pax var för övrigt sist ombord i NCE). Fortsatte ut genom tullen och ut till väntande Savipix 2.
Desvärre inga bilder den här gången heller. Får ta och skärpa mig snart