PDA

View Full Version : OSL-ARN-OSL

Martin
24-09-2006, 19:15
For en måneds tid siden, ble det bestilt både flybilletter og hotellrom, samt at konsertbilletter ble ordnet, til Bryan Adams.

Fredagen kom, og for meg - som jobber fra 12-13-tiden på formiddagen til rundt ni-tiden på kvelden, og har døgnrytme deretter, ble det gøy å stå opp klokken 7..
Men, det gikk. Var på Gardermoen klokken halv ni, ca. to timer før avgang med SK864, klokken 10:25. Ca. en halv time senere, ankom min søster med flytoget fra Oslo. Innsjekk hadde jeg tatt meg av dagen før, og bordingpass var printet på automat.
Flyet var en B737-800, i de "nye" BUSK-fargene, som da burde være LN-RCN.

Flyet var noe forsinket inn, og tilsvarende ut. Skyldtes visstnok noe i Trondheim tidligere på dagen. Gjorde ingenting for oss, da vi allikevel ikke hadde det travelt. Var vel snakk om max 20 minutter..

Det ble boarding, og vi begav oss mot våre seter - 10A og 10B - som lå noe i forkant av vingen, som jeg valgte pga. at vi sikkert fikk bra utsikt*. Kan noen nå fortelle meg hvorfor det ikke er noe vindu ved sete 10A?? Det var faktisk et ved 10F.

Uansett, vi landet på Arlanda, og tok Arlanda Express til byen, og sjekket inn på Scandic Continental, hvor forøvrig The Beatles bodde da de var på sin første utenlandstur, i 1963. Dette var dokumentert med en liten bildemontasje i lobbyen. Helgen bestod stort sett av gåing, litt shopping, og konsert med bryan Adams i Hovet (som ligger rett ved Globen). Her klarte jeg selvfølgelig å havne bak to jenter som ville vifte med et kanadisk flagg, som førte til at jeg så svært lite*. Som om Bryan Adams ikke har sett et kanadisk flagg før..

Hjemreisedagen bestod stort sett av og stå opp, spise frokost, og komme seg til Arlanda. Arlanda Express er et bra tilbud. Ungdomsbilletten gjelder faktisk til du fyller 25, og ikke 20 som på Flytoget, og jeg kunne reise en vei for 100 SEK. Ikke dårlig.
Eneste er at setene var litt trange (evt. er jeg litt for bred:rolleyes: ), men man skal uansett ikke sitte der så lenge.

Fremme på Arlanda Terminal 5, fant vi en automat, dyttet inn Visakortet, og fikk automatisk tildelt seter, 32E, og 32F.

En positiv opplevelse var sikkerhetskontrollen. I motsetning til forrige gang jeg var på ARN, var det ingen kø (Og nå fant jeg ut at jeg kunne brukt Fast Track den gang..).
Etter at en mann hadde sjekket boarding cards, og håndbagasje, lommebok og mobiltelefon overlevert til en svensk dame, gikk jeg mot detektoren, hvor han som stod der faktisk nikket høflig og hilste. Da jeg gikk "lydløst" gjennom, henviste han meg videre mot båndet hvor bagasjen kom ut. Veldig proft og bra gjort av han. 10 poeng til sikkerhetskontrollen på ARN.

Tiden gikk så til litt spising og handling i et håp om å bli kvitt sine siste svenske kontanter. De siste 70 SEK gikk faktisk til Røde Kors, så da har man også gjort en god gjerning i dag og :-p Opplevde også, da jeg satt og surfet på en internettkafe, at et par andre reisende kom og spurte meg om bl.a. om hun måtte sjekke inn på nytt for å komme seg til Thailand.. Godt råd: Ikke sett deg på en pc som står plassert slik at du ser ut som du sitter ved en slags skranke.

Ved prissøk på wideroe.no, ble det oppgitt at denne flighten skulle gå med MD-80, og jeg håpet selvfølgelig på dette, da det ikke er en flytype jeg flyr for ofte. Og jaggumeg ble ikke en MD-80 (OY-KGZ) tauet til gaten. Ja, den ble tauet inn, så flyet skulle dermed ikke tømmes for andre passasjerer. Boarding startet fra gate 7 ca. 20 minutter før avgangstid, og vi kan ikke ha vært så fryktelig forsinket, da take-off power ble satt ca. 10 minutter etter oppsatt avgangstid. Avgang fra 19R, før kursen ble satt vestover.
Jeg lærte også at rad 32 er den nest bakerste raden på en MD-80, og mesteparten av utsikten min var en rødmalt sak fra Pratt & Withney*.

Ellers en grei tur over til Gardermoen, med litt turbulens da vi dro gjennom skylaget både på vei opp og ned.

Edit: Sikkerhetskontrollen på ARN og tyrkeren Leif

Blubird
24-09-2006, 19:42
Utsikt er en fin ting! :lol: