View Full Version : Norske F-104 og farger
Ser på bilder av norske F-104 Starfighters og ser det er endel variasjon i malingen av flyene. Noen er grønne, mens andre er søvfarget, mulig også noen grå?
Er det en logikk eller system bak fargevalget, som f.eks skvadron eller tidsepoke?
Scandinavian
18-12-2020, 21:49
331 skvadron hadde sølvfargede og grå, mens 334 skvadron hadde grønne.
331 skvadron drev med avskjæring. Flyene kom levert i sølv uten maling andre steder enn på vingene som var malt hvite. Mener det var for å begrense varmeutvikling som følge av friksjon når de fløy.
Mot slutten av karrieren ble disse malt grå. Sølvfargede fly var gått av moten.
334 skvadron sitt primæroppdrag var anti-ship og luft til bakke, så de fløy med grønne fly for å passe bedre inn i sitt element. De prøvde samme fargen på F-5, men det ble med prøveprosjektet mener jeg.
raider66
19-12-2020, 13:22
Hadde ikke fargene også noe å gjøre med hvor flyene kom i fra? Vi kjøpte jo fly både fra USA, men også fra Canada. Jeg mener å ha lest at de grønne flyene kom fra Canada. Håper noen kan oppklare dette.
Espen
Scandinavian
19-12-2020, 13:51
331 fløy amerikanskbygde RF-104G, F-104G og TF-104G. Siste var toseter utgave.
334 fløy canadiskbygde CF-104 og CF-104D, hvor D versjonen er toseter utgave. Det er en av de som vi har (hadde?) i flygende stand i Bodø.
Så fargene skiller jo for så vidt mellom amerikansk og canadisk versjon av Starfighter, men det er nok skvadronsrollene som faktisk gjør det.
Jeg antar at det er skrivefeil, men det var 334 Skv som fløy de Canadisk bygde flyene var grønnmalte.
Mvh, ´
Scandinavian
19-12-2020, 18:27
Det var bare en skrivefeil ja. :)