PDA

View Full Version : Flyfrakt av vaksiner


Scooter01
01-12-2020, 14:47
Ser ut som det ikke er helt slutt for alle ennå...

Quote: Tidenes logistikkøvelse krever 8000 Boeing 747 fly---

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/12/01/7593859/trenger-8.000-boeing-747-fly-for-a-fa-coronavaksinen-ut-til-alle

Scooter01

LN-MOW
01-12-2020, 15:13
Håpløst regnestykke egentlig, da transporten vil foregå over tid og også må sendes via ‘hubber’ til mindre fordelingssentraler over hele verden. Produksjonen vil være flaskehalsen og f.eks. USA alene vil heller ikke alene motta mer enn ca 30 mill doser i måneden.

raider66
01-12-2020, 15:50
Det blir spennende å se hvordan denne logistikkutfordringen skal løses. IATA har for en god stund siden addressert dette til både myndigheter, lufthavnoperatører (ACI) osv og varslet hvilket volum dette forventes å bli. Samt tydeliggjort hva de forventer at alle "stakeholders" må bidra med. Mye som skal til før denne operasjonen og distribusjonen kan gå sømløs og smertefritt.

Espen

Bluescan
01-12-2020, 15:50
Her er grunnlaget for artikkelen (IATA, september 2020) (https://www.iata.org/en/pressroom/pr/2020-09-09-01/).

The potential size of the delivery is enormous. Just providing a single dose to 7.8 billion people would fill 8,000 747 cargo aircraft. Land transport will help, especially in developed economies with local manufacturing capacity. But vaccines cannot be delivered globally without the significant use air cargo.

Nyhetene liker å lage litt "sensasjon" av en sånn uttalelse, men realiteten er vel som MOW sier. Det trengs ikke 8000 747er, selv om fraktfly blir en viktig del av distribusjonen. Et interessant poeng er dog at det virker som om fraktfly verden over allerede nå jobber på maks kapasitet og at vaksinedistribusjonen kommer i tillegg.

LN-MOW
01-12-2020, 17:00
Et interessant poeng er dog at det virker som om fraktfly verden over allerede nå jobber på maks kapasitet og at vaksinedistribusjonen kommer i tillegg.

Ja, alle Amazon-pakkene må jo ut før jul ... ;)

Det er fortsatt mye kapasitet å hente. Tenk på alle widebody passasjerfly som er parkert. Interkontinental passasjertrafikk er jo omtrent lammet så ikke noe problem å vekke opp noen av disse og det bør være lønnsomt selv om man kun kan bruke lasterommene til slik spesialfrakt.

Someone
01-12-2020, 17:31
Ja, alle Amazon-pakkene må jo ut før jul ... ;)

Det er fortsatt mye kapasitet å hente. Tenk på alle widebody passasjerfly som er parkert. Interkontinental passasjertrafikk er jo omtrent lammet så ikke noe problem å vekke opp noen av disse og det bør være lønnsomt selv om man kun kan bruke lasterommene til slik spesialfrakt.

Ja, jeg regner med at vaksinene blir såpass lønnsomme for flyselskapene at de enkelt kan finne frem parkert kapasitet for last hvor kundene er villig til å betale svært gode rater for

LN-MOW
01-12-2020, 18:35
Ja, jeg regner med at vaksinene blir såpass lønnsomme for flyselskapene at de enkelt kan finne frem parkert kapasitet for last hvor kundene er villig til å betale svært gode rater for

Litt interessant egentlig å se hva som er 'ledig'. Det er knapt noen 777-300 som ikke er i trafikk, selv blant de store operatørene. Andre flytyper er parkert i hopetall. Det gir jo en indikasjon på økonomien ..

United fraktet de første vaksinene forleden. De har også begynt å sette sine eldste 767-300 tilbake i trafikk. De er nok 'annenvalget'.

Bluescan
01-12-2020, 18:47
Ja, jeg er ikke uenig i det, men det styrker poenget deres om at det blir en logistikkmessig utfordring. "8000 jumbolaster" fordelt på belly cargo i passasjerfly? Det er en del flyginger det.

Men fraktmarkedet pleier å roe seg i slutten av desember, og flaskehalsene kan være andre steder også.


United fraktet de første vaksinene forleden.
Har du noe kjennskap til hva slags konteinere som blir brukt til dette?
Medisinsk utstyr har jo ofte egne konteinere med temperaturkontroll, er det samme type som brukes her, eller er det en spesiell type?

raider66
01-12-2020, 19:11
Det hjelper lite om antallet fly er tilpasset volumet hvis byråkratiske flaskehalser, eller begrensninger på bakken, herunder lufthavn, tolldeklarering, andre importformaliteter og securitybestemmelser ikke er tilpasset trykket og stikker kjepper i hjulene for en effektiv distribuering. Tenker ikke spesielt på Norge, men det er forhold som dette IATA setter søkelyset på.

Espen

LN-MOW
01-12-2020, 20:01
Har du noe kjennskap til hva slags konteinere som blir brukt til dette?



En slik mengde spesialkontainere vil det ikke være mulig å få tak i i tide. Så da blir det å pakke det i tørris.

LN-HFH
01-12-2020, 20:35
En slik mengde spesialkontainere vil det ikke være mulig å få tak i i tide. Så da blir det å pakke det i tørris.

Bør jo eventuelt være god butikk for Nordisk Aviation products som holder til i Holmestrand å finne en smart løsning på dette område. De er jo verdensledende på produksjon av ULD-konteinere og andre løsninger, så overasker ikke meg om vi ser noen smarte kjøleløsninger for vaksiner etter hvert.

Futura
02-12-2020, 01:16
Knapt noe av det jeg konsumerer er ikke fraktet på en lastebil og denne vaksinen skal vel ikke produseres på ett sted, men mange steder rundt i verden. En semitrailer kan kjøre tilnærmet non-stop i 21 timer med 2 sjåfører som deler på å kjøre. Byttes det så til ny trekkbil eller kommer nytt mannskap om bord, kan de kjøre i nesten 21 timer til. Det skulle rekke til noe sånt som Oslo-Madrid eller Rotterdam til Svartehavet, dermed kan alt som produseres i Europa, for konsum i Europa, transporteres på landeveien og være fremme på ca ett døgn dersom det ikke skal innom noen omlastings sentral.
Hadde alt skulle produseres i Kina ville det dog vært ett problem.

Midtiblinken
02-12-2020, 01:21
Ja, alle Amazon-pakkene må jo ut før jul ... ;)

Det er fortsatt mye kapasitet å hente. Tenk på alle widebody passasjerfly som er parkert. Interkontinental passasjertrafikk er jo omtrent lammet så ikke noe problem å vekke opp noen av disse og det bør være lønnsomt selv om man kun kan bruke lasterommene til slik spesialfrakt.

United flyr en del med 777 til Asia med frakt, særlig fra San F. Disse er passasjerfly med seter, frakt i belly.

LN-MOW
02-12-2020, 03:23
United flyr en del med 777 til Asia med frakt, særlig fra San F. Disse er passasjerfly med seter, frakt i belly.



Understatement of the year. Jeg teller 15 ‘fraktere’ over Stillehavet akkurat nå. I tillegg en haug over Atlanteren. Slik har de holdt på lenge. Alt du finner i 2000-serien er fraktere.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201202/18928a62d52450a7166379cbc0148b7b.jpg

Scooter01
12-12-2020, 14:36
Litt om hvorledes Lufthansa planlegger å gjøre det:

https://www.youtube.com/watch?v=xGkwu3TxuoE

Scooter01

LN-MOW
12-12-2020, 14:41
Sett at Qatar har hatt et par rundturer Brussel-OSL-Brussel, så da kan man jo gjette hva som har vært ombord der .. ;)

BU662
12-12-2020, 17:14
Det finnes seg noen "små" feil i dette regnstykke med 8.000 747 fraktere.

Først kommer det stadig flere vaksiner og ikke alle må transporteres i ekstremt kulde. Husk Moderna, Sputnik V og alle de indiske vaksiner som er på market.

Den annen sak er at man vil over tid produsere ikke bare ett sted, ergo har man en langt mer desentral distribusjon.

Men rett, under begynnelsen vil det være få produksjons-steder og Pfizer med sin super-cooled vaksin vil være en av de fa alternativer.

Someone
14-12-2020, 17:16
Ellers fikk jo FedEx og UPS starte frakt av dette nesten simultant i går, da en maskin fra hver tok av fra henholdsvis Lansing og Grand Rapids. UPS Lansing-Louisville med 757 og FedEx Grand Rapids-Mamphis med A300. Også videre ut i deres nettverk

Pfizer har slik jeg forstår det en fabrikk mellom Grand Rapid og Lansing

Someone
15-12-2020, 09:45
Da har også Amrican Airlines fraktet første vaksinedoser, men en 777-200ER fra ORD til MIA, og lasten skulle videre til Karibia

https://www.aviation24.be/airlines/american-airlines/american-airlines-transports-its-first-covid-19-vaccine-shipment-from-chicago-to-miami/

The American Airlines Cargo team carried its first shipment of coronavirus (COVID-19) vaccine last night. In close collaboration with pharmaceutical and cargo partners, the airline received the shipment by truck at Chicago O’Hare International Airport (ORD) and loaded the shipment onto a Boeing 777-200 aircraft flying to Miami International Airport (MIA).

Det virker jo som selskapene har greit kontroll på dette? Selv med -70 grader

LN-MOW
15-12-2020, 13:19
Det virker jo som selskapene har greit kontroll på dette? Selv med -70 grader


Man har jo drevet med transport av organer, prøver og medisiner i mange år. Man har allerede gode prosedyrer. Den største ‘faren’ er nok å overskride maks tillatt tørris. Men det er slikt man har fraktere til .. ;)

Midtiblinken
15-12-2020, 16:36
UPS bygde over sommeren et fryselager som kan holde temperaturen de trenger med plass til ca 14 millioner doser. Det som kommer ut av Michigan nå er lagret i spesialbeholdere som kan holde tempen i 10 dager med tørr is. Så mye av dette er forholdsvis lett og transportere, problemet er lagring i lange perioder. I USA er det kun Walgreens og CVS som har kapasitet, men de er og de største farmasøyt kjedene.

Glean EBG
22-12-2020, 16:18
Ser ut som Moderna vaksinen flys ut fra MHT (Manchester NH) flere fly fra Fedex og UPS til alle kanter av landet morgen og kveld.
Har vert på den flyplassen opptil flere ganger meget trivlig ‘små’ by.
Vaksinen blir vist produsert i nabobyen porthsmount.

LN-MOW
22-12-2020, 16:45
Ser ut som Moderna vaksinen flys ut fra MHT (Manchester NH) flere fly fra Fedex og UPS til alle kanter av landet morgen og kveld.
Har vert på den flyplassen opptil flere ganger meget trivlig ‘små’ by.
Vaksinen blir vist produsert i nabobyen porthsmount.

Det er to fabrikker i Massachusets. Moderna's egen, i Norwood, og Lonza Group, som ligger i Portsmouith. Lonza's går nok fra Portsmouth, ja.

Someone
26-12-2020, 07:11
Ellers er det jo neppe flyfraktkapasiteten som er noe problem for vaksinene. United som f.eks har fått lov til å flerdoble mengden tørris de kan ha ombord, sier de kan få med seg en million doser på en 777

https://www.chicagotribune.com/business/ct-biz-united-airlines-covid-19-vaccine-flights-20201211-4lj4xmu7xfbqdhmbjxlq5ptiii-story.html

A single Boeing 777 can carry up to a million doses of the COVID-19 vaccine.



United and other airlines worked with the FAA to get permission to carry more dry ice than usual in the cargo hold. United, for instance, can pack up to 15,000 pounds on charter flights between Brussels and Chicago flown to support distribution of the Pfizer COVID-19 vaccine, according to an FAA letter obtained by the Tribune.

Those planes can typically carry 3,000 pounds of dry ice. Dry ice is regulated because it turns to carbon dioxide gas at temperatures above about minus 109 degrees Fahrenheit, so airlines need to have procedures in place to keep carbon dioxide from building up in the plane, Busch said.


Til Norge ser det uansett ut som de første dosene sendes med lastebil fra Belgia?

LTH
26-12-2020, 11:10
Til Norge ser det uansett ut som de første dosene sendes med lastebil fra Belgia?

Varebil er vel mer betegnende...

Futura
26-12-2020, 12:49
Varebil er vel mer betegnende...
Jepp, Polske sprinter racere. Under 3,5 tonn, dermed ikke noe krav om å følge kjøre og hviletid eller krav til Transportløyve, bare tut og kjør. I dette tilfellet var det knapt last ombord, ellers kjører disse ofte med betydelig overlast.
Dermed har du ofte en stuptrøtt sjåfør i høy hastighet og med betydelig overlast, i ett kjøretøy som har kjørt flere hundre tusen kilometer siden forrige EU kontroll.

Wig-wag
26-12-2020, 19:40
Jepp, Polske sprinter racere. Under 3,5 tonn, dermed ikke noe krav om å følge kjøre og hviletid eller krav til Transportløyve, bare tut og kjør. I dette tilfellet var det knapt last ombord, ellers kjører disse ofte med betydelig overlast.
Dermed har du ofte en stuptrøtt sjåfør i høy hastighet og med betydelig overlast, i ett kjøretøy som har kjørt flere hundre tusen kilometer siden forrige EU kontroll.

Det er vel neppe den tilfeldige Pjotr fra Poznan som får transportoppdraget?

Vi snakker om biler som kan frakte gods i -70 grader.

Someone
26-12-2020, 20:05
Det er vel neppe den tilfeldige Pjotr fra Poznan som får transportoppdraget?

Vi snakker om biler som kan frakte gods i -70 grader.


Nja, nå er det vel ikke -70 ombord der?

gustavf
26-12-2020, 20:26
Det er vel neppe den tilfeldige Pjotr fra Poznan som får transportoppdraget?

Vi snakker om biler som kan frakte gods i -70 grader.

Logoen på siden av bilen tilhører et firma som har spesialisert seg på frakt av legemidler, men video fra andre steder der lik bil har levert tyder på at det de frakter er de omtalte spesialeskene med tørris rundt vaksinene.

Wig-wag
26-12-2020, 20:40
Nja, nå er det vel ikke -70 ombord der?

Det var det jeg leste at oppbevaring av vaksinen krevde. Det finnes sikkert ekspertise på dette forumet som vet bedre.

Koronavaksine må fraktes i superfrysere
Mandag kom nyheten om at det er utviklet en vaksine som skal være 90 prosent effektiv i beskyttelsen mot korona. Vaksinen må transporteres iskaldt for ikke å bli ødelagt.
https://www.nrk.no/norge/koronavaksine-ma-fraktes-i-superfrysere-1.15237218


--

jameson82
26-12-2020, 20:46
Men var en semi som gikk ut fra fabrikken så har nok blitt omlastet på veien. Så stakars Piotr har vel ikke kjørt fra Belgia men fra Tyskland eller Danmark

Airbus 330
26-12-2020, 23:25
Det var det jeg leste at oppbevaring av vaksinen krevde. Det finnes sikkert ekspertise på dette forumet som vet bedre.


https://www.nrk.no/norge/koronavaksine-ma-fraktes-i-superfrysere-1.15237218


--

Som det står på siden av bilen, så er de spesialister på transport fra -20 til +30. Vaksinen blir transportert kaldt og alle vaksinene er pakket i esker med tørris, slik at de holder -70.

Hilsen en som er i bransjen, selv om det er radioaktivt :cool:

gustavf
27-12-2020, 09:36
Det var det jeg leste at oppbevaring av vaksinen krevde. Det finnes sikkert ekspertise på dette forumet som vet bedre.

Boksen de bruker for å frakte vaksina i er beskrevet i denne videoen:
https://www.youtube.com/watch?v=W2hXQtA97RQ

Herlov
27-12-2020, 13:15
Jepp, Polske sprinter racere. Under 3,5 tonn, dermed ikke noe krav om å følge kjøre og hviletid eller krav til Transportløyve, bare tut og kjør. I dette tilfellet var det knapt last ombord, ellers kjører disse ofte med betydelig overlast.
Dermed har du ofte en stuptrøtt sjåfør i høy hastighet og med betydelig overlast, i ett kjøretøy som har kjørt flere hundre tusen kilometer siden forrige EU kontroll.

Det var da voldsomt? :D Med tanke på at det kun var en symbolsk last, som antagelig kunne fått plass i bagasjerommet på en stasjonsvogn, så var det ingen grunn til å bruke semitrailer. Det er ingen grunn til å betvile at denne transporten holder den høyeste standard med tanke på all oppmerksomheten den får. Jeg tviler på at Pzifer ønsker det rabalderet og enorme omdømmetapet som vil oppstå dersom transportøren blir stanset med slitte sommerdekk og overlast på Svinesund.

LN-MOW
27-12-2020, 14:20
Det var da voldsomt? :D Med tanke på at det kun var en symbolsk last, som antagelig kunne fått plass i bagasjerommet på en stasjonsvogn, så var det ingen grunn til å bruke semitrailer. Det er ingen grunn til å betvile at denne transporten holder den høyeste standard med tanke på all oppmerksomheten den får. Jeg tviler på at Pzifer ønsker det rabalderet og enorme omdømmetapet som vil oppstå dersom transportøren blir stanset med slitte sommerdekk og overlast på Svinesund.



Det ble lastet om til varebil underveis. Godt mulig at traileren var full ved avreise.

Discus
29-12-2020, 09:17
<mod>
Minner om temaet: Flyfrakt av vaksiner
</mod>

TG923
29-12-2020, 10:59
Tirsdag morgen klokken 07.15 landet det første flyet fra DHL Express på norsk jord. Med seg hadde det de første forsyningene med vaksine for videre distribusjon til hele Norge

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=52575

Someone
29-12-2020, 11:19
Tirsdag morgen klokken 07.15 landet det første flyet fra DHL Express på norsk jord. Med seg hadde det de første forsyningene med vaksine for videre distribusjon til hele Norge

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=52575


Har også sett video fra i dag hvor kasse(r) med vaksine ble lastet videre inn i et SAS fly