PDA

View Full Version : Flyprats adventkalender


Fellowship
01-12-2020, 07:19
I dag er det 1.desember
Jeg ønsker å dele en kalender igjen. Med litt blanding av nye eller litt eldre historiske bilder. Startet med et av høydepunktene etter at alt ble avstengt i mars. Det var vel ca 5 lørdager i mai at Etihad kom grytidlig med 787-10 til OSL antakelig med smittevern-utstyr. Dette er fly vi vanligvis bare ser flyr over oss på flyradaren, så det var stas å få de inn på bare 01L. Etihad har et av de fineste skjemaene jeg vet om, så det var en stor glede å være en av mange som var ved OSL før kl 06:30 en frilørdag:

Den først kom 2.mai, så vidt jeg vet første landing med Dreamliner 10 på OSL, og med en spesiell variant av fargeskjema de kaller "Greeliner", et samarbeid Etiahd har med Boeing, her er A6-BMH som ble levert 21.januar i år:
https://live.staticflickr.com/65535/49845802043_7d0319d174_b.jpg (https://flic.kr/p/2iWGLm4)Etihad B787-10 A6-BMH at ENGM/OSL 02-05-2020 (https://flic.kr/p/2iWGLm4) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

2 uker seinere var mange av oss der igjen, da kom A6-BME som ble levert 29.januar i år...
https://live.staticflickr.com/65535/49900592506_a5e0c4fe94_b.jpg (https://flic.kr/p/2j2xzDd)Etihad B787-10 A6-BME at ENGM/OSL 16-05-2020 (https://flic.kr/p/2j2xzDd) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

God Advent!

Fellowship
02-12-2020, 08:02
I dag er det 2.desember
Kalenderen rykker 21 år bakover. Hvorfor 21 år? Hva skjedde da?

For 21 år siden skrev vi årstallet 1999, og for meg som flyspotter var det første sesong med "alt på 1 flyplass". Etter avskjeden med FBU ble det stadig flere turer til OSL når snøen forsvant og lyset ga rom for lange dager.
Selv var jeg fortsatt ikke på nett, og det var den samme gjengen jeg av og til traff på FBU som også lusket på jordvollene den første sesongen, og vi var en håndfull samlet på dager hvor det kom noe spesielt.

Den første nyheten var jo den nye B737-600 som SAS hadde begynt å ta i bruk. Også de ble levert med registreringer i de tre ulike land, og med to eller tre ulike konfigurasjoner ombord, for hhv europaruter eller innenriksruter.

20.mars var første turen jeg tok dit og bevilget meg tid til å kikke litt på fly.
SE-DNS "Signe Viking" ble levert til SAS 21.januar 1999, selv om det fløy første gang 2.mars 1998 og var et de flyene som Boeing brukte til sertifiseringen av 737-600. Det hadde CY112 seter i europa-config, og ses her ved pushback fra gate 43, med en MD-90 og en DC-9-41 bak. (Vi ser på jordvollinnkjøringa på østsiden at det var ikke mye tilrettelagt med snømåking og slikt vi er blitt bortskjemt med de senere årene).

I 2001 ble Signe Viking omregistrert til LN-RRY, og da er det nok noen som kjenner det igjen. i 2005 var LN-RRY det første 737-600 som fikk SAS Braathen farger, og var operativ for CNO fra første dag selv om det lille flagget på nesehjulsdøra ikke kom før i april 2006. I 2007 ble det med inn i SAS Norge men fløy fortsatt med SAS Braathens merker i et og et halvt år til.

1.oktober 2009 ble alt sammen Scandinavian Airlines igjen, men slik den så ut i 1999, ble LN-RRY ikke igjen før i 2013. Den fløy i over 20 år til wfu på OSL 7.august 2019, og 20 dager seinere dro den til St Athan for skraping.

https://live.staticflickr.com/65535/49670693912_6a1645531f_b.jpg (https://flic.kr/p/2iFehNm)SAS B737-683 SE-DNS at ENGM/OSL 20-03-1999 (https://flic.kr/p/2iFehNm) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
03-12-2020, 07:41
I dag er det 3.desember

De siste årene Fornebu var operativ, var det en del skriverier om flere nye selskap som ønsket å fly til Oslo og som ville komme når OSL åpnet, da det ikke var tilgjengelige slots i de mest trafikkerte tidene på FBU lenger.

Noen nye selskap ble det, og i dagens luke kommer Estonian Air som åpnet rute fra Tallinn to ganger daglig.
Her er kveldsruta OV133 på vei inn til gate 43 med Fokker 50 ES-AFL. Dette flyet ble i 1988 levert til Maersk som OY-MMJ, og de leiet det il Estonian fra oktober 1996 til desember 1999. Deretter fløy det som OO-VLO for VLM frem til det ble parkert i Antwerpen i 2015. Skroget blir brukt for å trene hunder til å finne eksplosiver eller narkotika.


https://live.staticflickr.com/65535/50665385746_dbaa7a3e7e_b.jpg (https://flic.kr/p/2kc8m2y)Estonian Air Fokker 50 ES-AFL at ENGM/OSL 13-08-1999 (https://flic.kr/p/2kc8m2y) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
04-12-2020, 08:29
I dag er det 4.desember

God fredag, og idag åpnes luke 4, som igjen er fra 1999.. PIA var av de selskapene som var ventet skulle starte rute til Oslo, og 1.mai 1999 startet de opp med rute til Islamabad og Karachi på lørdager, og Lahore og Karachi på onsdager. Begge dagene kom flyet inn fra CPH, og det var A310-300 som ble satt inn på OSL. Den var hovedmaskin frem til de satte inn B777-200 i 2005, men det var noen anløp av B747-300 på spesielt trafikkerte dager før de kom så langt. PIA fløy til OSL helt til alt stengte ned i mars, og det spørs vel om de kommer tilbake..(?)

Uansett, her er en onsdagsavgang som PK742 til LHE og KHI, med AP-BEG A310-308 i ferd med å entre østre rullebane for avgang 30.juni 1999.
Flyet ble levert nytt til PIA i september 1992 og fløy for selskapet i 3 ulike fargeskjema til det ble parkert for godt i KHI i desember 2015



https://live.staticflickr.com/65535/50554320043_93f98063cc_b.jpg (https://flic.kr/p/2k2j74D)PIA A310-308 AP-BEG at ENGM/OSL 30-06-1999 (https://flic.kr/p/2k2j74D) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
05-12-2020, 12:42
God lørdag 5.desember!

Luke nr 5 er viet Norwegians samarbeid med Unicef. Ideen fikk jeg da LN-LNT ble levert tilbake til utleier sist uke var det vel. I 2007 hadde DY 4 ulike "logojets" gående på nettet sitt, og det var fint for oss spottere. LN-KKS var det første av 4 fly som har hatt Unicef merking, og det hadde teksten "Unite for Children" på halen. Men det som gjorde den så fin, var tegningene til en dengang tolv år gammel jente fra Tromsø. Etter at LN-KKS ble rød og hvit igjen, ble LN-KKW Unicef fly, deretter LN-NGE som fløy lenge med merkingen, så om Dreamliner LN-LNT (ex GKLZ) og MAX LN-BKC, men den fly jo ikke...

LN-KKS fly sine siste 7 å for Norwegian og var i bruk fra april 2005, da var LN-KKS første fly med Eduard Munch på halen (seinere LN-NOF og LN-LNG), med etter Unicef perioden var den en hvithale frem til wfu i april 2012.
Da det bel parkert for godt hadde fløyet i 23 år, var bygget i 1989 fløy først som F-ODGX og så ZK-PLU.

Bildet er tatt søndag 14.oktober 2007 fra taket på SAS museet, og LN-KKS har landet som DY265 fra Alta, og vi ser at det lenge var lett å ha oversikt over trafikken på OSL, (og at SAS Norge hadde mer enn nok å å holde fingrene i + å sette et par fly til i hangaren for ommaling)

https://live.staticflickr.com/65535/48745727762_891a460a46_b.jpg (https://flic.kr/p/2hguAA7)Norwegian B737-33A LN-KKS at ENGM/OSL 14-10-2007 (https://flic.kr/p/2hguAA7) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
06-12-2020, 09:22
God 2.søndag i advent!
Det er 6.desember og vi åpner luke nr 6

Sabena åpnet ruten til Oslo/FBU i 1985 og hadde i alle år brukt B737 og BAe 146 i samarbeid med Delta Air Transport. Sommeren 1999 hadde jeg i juni en gang sett en nymalt 737-300 OO-SYA, og i august kom også en nymalt BAe-146 OO-MJE. Da denne taxet inn til å parkere på gate 39 var det første gang jeg så en SN Airbus. og dette var mandag 6.september, og OO-SNE var blitt levert ny til Sabena 27.august, så den var rimelig ny :)

OBS, dette er ikke det samme flyet som det Büssels Airlines flyr rundt med nå som også er en A320 registrert OO-SNE, den ble ikke levert før i 2010.

Dette flyet fikk ikke mer enn 2 år i Sabena før det gikk tilbake til utleier. Det fløy videre som F-OHJZ for Khalifa, TC-JLG for Turkish, SU-LBJ for Lotus Air og Kuwait Airways, VQ-BNR for Yamal Airlines og til slutt som D-ASPI for Small Planet. I november 2018 ble det parkert på KGYR i USA, og det ble vel rundt 19 år for ulike selskap.

Bak skimtes en MD-90 på gate 45, og en A300 på gate 49 (OY-CNK som begynte sitt liv i SAS som SE-DFK, men det er en annen fortelling)

https://live.staticflickr.com/65535/50677114347_84d547664c_b.jpg (https://flic.kr/p/2kdaswP)Sabena A320-214 OO-SNE at ENGM/OSL 06-09-1999 (https://flic.kr/p/2kdaswP) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
07-12-2020, 07:34
I dag er det 7.desember!
God mandag og luke 7 er nok det selskapet det var størst forventinger til mht det å åpne ruter til Oslo igjen, før OSL åpnet. Northwest fløy fra JFK til GEN mellom 1980 og 1986, mest med B747 men siste året med DC-10-40.

2.mai 1999 åpnet NW098 med daglig rute fra Minneapolis til Oslo med DC-10-30 med ankomst kl 09:55. Den sto ofte på gate 48, og avgangstiden for returen tilbake som NW097 var kl 13:30.

4.juli 1999 gikk avgangen på bane 19L, og det var N233NW som var her den dagen. Flyet var nytt i 1977 som 9M-MAS for MAS - Malaysian Airlines System. De kom til Northwest som ship 1233 i februar 1996 og NW brukte det i 10 år før wfu juni 2006, og det ble skrapet i 2007.

30.oktober 1999, etter 6 måneder med daglige anløp, var eventyret over for NW på OSL

https://live.staticflickr.com/65535/50584851451_2d377ae236_b.jpg (https://flic.kr/p/2k51zZe)Northwest DC-10-30 N233NW at ENGM/OSL 04-07-1999 (https://flic.kr/p/2k51zZe) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
08-12-2020, 07:52
Idag er det 8.desember

Luke 8 er viet Luftforsvarets gamle gode traver, Lockheed C-130H Hercules. I og med at 957 "Brage" ser ut til å ha fått nytt liv etter å stått over 10 år i ørkenen, så lette jeg frem det siste landingsbildet jeg tok av en C-130H, og det var dette bildet fra 4.april 2008, selv om det handler om 956 "Ty". 957 sto parkert den dagen.

"Ty" fløy første gang i 1969 med serienummer fra USAF 68-10956
Levert til Luftforsvaret på Gardermoen i september 1969 og var i tjeneste til mai 2008, de første 24 årene i kamuflasjefarger, og de siste 15 årene i de grå fargene som på bildet.

I november 2019 ble de 5 flyene som har stått nesten 12 år i Arizona, kjøpt av Coulson Aviation, og blir bygget om til innsats mot brannslukning. Flyet heter fortsatt "Ty" og er registrert N132CG.

https://live.staticflickr.com/65535/49724878681_c511e499f0_b.jpg (https://flic.kr/p/2iL213v)Royal Norwegian Air Force C-130H "956" at ENGM/OSL 04-04-2008 (https://flic.kr/p/2iL213v) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
09-12-2020, 07:41
God onsdag, 9.desember

Et dypdykk til første sesongen jeg brukte lysbildefilm. Motlys, ja, men så spent jeg var der jeg sto og tok bildet gjennom vinduet i B-piren på Kastrup etter å ha landet med en DC-9-41 fra FBU, studietur til Israel, og her står OY-KTG ytterst på C-piren og klargjøres for SK771 til Tel Aviv. Jeg satt i et F sete og husker bare opplevelsen av at jeg syntes dette var den nydeligste flyturen jeg noengang hadde opplevd.

OY-KTG var en DC-8-63PF bygget for Eastern og levert i november 1969 som N8758. (PF var Douglas-språket for "Provisional Freighter"). SAS kjøpte to slike fra Eastern i 1973 (etter at de ga tre av sine nye DC-8-63 til Thai), og OY-KTG kom til SAS i mars 1973 og ble "Torodd Viking". I april 1984 var den en av de aller første DC-8 som ble malt i det nye fargeskjemaet, slik den sto på CPH 13.juni 1986. I januar 1988 gikk den til Scanair, og før nyttår samme år ble den N790AL hos Challenge Air Cargo, og bygget om til rent fraktfly. Fra januar 1991 N816AX ABX Air, først for Airborne Express, og seinere for DHL. I juni 2008 gikk den til Airlift International som 9G-RAC. Da den ble parkert, antakelig i 2014, hadde flyet vært i aktivitet i 45 år!! Og søk på 9G-RAC på flickr, så finner dere at den var innom OSL i april 2013, dokumentert av Inger Bjørndal Foss

Nok prat, det var fremmøte 2 timer før avgang, så da var det bare å løpe ned trappen til underetasjen for den inntil da grundigste sikkerhetskontrollen jeg hadde opplevd. Så var det buss ut til flyet, forbi andre store fly på C-piren...
Her er luke nr 9:
https://live.staticflickr.com/65535/49838271598_98eb763a88_b.jpg (https://flic.kr/p/2iW3aNN)SAS DC-8-63PF OY-KTG at EKCH/CPH 13-06-1986 (https://flic.kr/p/2iW3aNN) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
10-12-2020, 08:03
God 10.desember!

Luke 10 bringer oss tilbake til nyheten i åpnignsssongen på OSL. Det er vel ikke så mange som husker at BA åpent rute både fra Manchester og fra Aberdeen. British Regional Airlines (som seinere ble både British Airways CitiExpress og BA Connect, før Embraerene stort sett gikk til Flybe) fløy nyleverte ERJ-145 fra Manchester og Brymon Airways fløy Dash 8-300 fra Aberdeen.

Så her følger et lite utsnitt fra disse rutene, BA var jo også midt i et fargeskifte:
Manchester ruta åpnet 1.juni, og bildet er tatt 20.juli. der vi ser G-EMBE (levert i februar 1998) på avgang som BA1695 til Manchester, og viser fra halen som ble kalt "Waves of the City"
https://live.staticflickr.com/65535/50593047647_9257093d21_b.jpg (https://flic.kr/p/2k5JAqX)BA ERJ-145 G-EMBE at ENGM/OSL 20-07-1999 (https://flic.kr/p/2k5JAqX) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Legger også ved et bilde av samme avgang 8.oktober, med G-EMBH (levert i januar 1999) som har den svenske halen "Blomsteräng", her ser vi også Århus-flyet OY-SVJ med samme hale, og G-BRYO som var dagens ABZ flight:
https://live.staticflickr.com/65535/50691861698_c2e3d2dd2a_b.jpg (https://flic.kr/p/2ket3pu)BA ERJ-145EU G-EMBH at ENGM/OSL 08-10-1999 (https://flic.kr/p/2ket3pu) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Så er et nærbilde av Aberdeen flightene på avgang, BA4121 var rutenummeret med G-BRYM, en Dash 8-311 fra 1991 som hadde en fortid for United Express, og var i Brymon fra 1996 til 2002, gikk videre til V2-LFW og C-FIDL og er fortsatt i bruk etter snart 30 år.:
https://live.staticflickr.com/65535/50583806003_fc8f4d2d76_b.jpg (https://flic.kr/p/2k4Vedg)Brymon Airways DHC-8-311 G-BRYM at ENGM/OSL 04-07-1999 (https://flic.kr/p/2k4Vedg) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
11-12-2020, 10:28
I dag er det 11.desember

Luke 11 viser kanskje den mest spesielle varianten som dukket opp under hamskiftet til Braathens ASA, valget som ble gjort for Malmö Aviation. De 4 Fokker 100 flyene som de hadde overtatt fra Transwede, ble sommeren 1998 malt i det nye BU skjemaet med blå hale, og satt inn på ruten fra Stockholm til Oslo. Våren 1999 fikk de røde "Malmö Aviation" titler under vinduene, etter at navnet ble endret til Braathens Malmö Aviation, og i juli så dukket også den tradisjonelle halelogoen til det svenske selskapet opp i ny versjon. Dette var vel det første forsøket på norske farger på et svensk selskap, og det ble ikke veldig godt mottatt. Et drøyt halvt år seinere het selskapet Malmö Aviation igjen, og Fokkerne var fløyet utenlands.

Første gang jeg så denne var 4.juli 1999, her er SE-DUD på avgang tilbake til ARN som BU615. En fokker F100 fra 1991, levert ny til Air Europe (som btrutke den på FBU) som PH-CVC, i september 1993 til SE-DUD for Transwede. I mars 1998 til Braathens-gruppen, og i mars 2000 videre som F-GPNL for Air France via Régional Compagnie Aerienne, så til slutt fra jule 2007 HB-JVI for Helvetic Airways. Som F-GPNL var den å se på OSL i 2001, og som HB-JVI var den i hvertfall å se på OSL i 2014.
https://live.staticflickr.com/65535/50641868343_85551c2d3b_b.jpg (https://flic.kr/p/2ka3P86)Braathens Malmö Aviation Fokker 100 SE-DUD at ENGM/OSL 06-08-1999 (https://flic.kr/p/2ka3P86) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
12-12-2020, 09:22
I dag er det 12.desember
Da er vi vel halvveis i kalenderen og luke 12 handler om Color Air.

Det var en av de store nyhetene, og Color Air startet opp i august 1998, to måneder før "alle de andre" flyttet il OSL. De leiet inn først to, og så et tredje, B737-300 via Air Foyle, og her ser vi C-COLB ved ankomst østre bane som CLA254 fra Bergen, og flyet het "Trondheim". Det hadde 136 seter, og de var i priskrig med BU og SK, så det varte ikke stort mer enn et år. Men Color Line var jo med og innlede det som over tid ble store endringer av norsk luftfart.

G-COLB var bygget i 1992 og fløy for som N373TA TACA før det kom til Color Air. Det var en ILFC maskin, og fløy en kort tid i 2000 for Heliopolis som SU-ZCE, før det fløy et år for Mediterranean Airlines som SU-MBA, og fra juni 2001 SU-ZCF for Flash Airlines. I januar 2004 gikk det fryktelig galt etter en avgang fra Sharm El Sheik og flyet styrtet i Rødehavet.

Bildet er fra bedre dager, da det var vanlig å se blå fly flere ganger om dagen på OSL

https://live.staticflickr.com/65535/50206758723_7df434228c_b.jpg (https://flic.kr/p/2juALc6)Color Air B737-3Q8 G-COLB at ENGM/OSL 21-06-1999 (https://flic.kr/p/2juALc6) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
13-12-2020, 13:53
God 3.søndag i advent!
I dag er det 13.desember,
og luke 13 har imidlertid bilder fra en lørdag. I 1999 var ikke spotterne på OSL bortskjemt med så mange store fly som vi har blitt det siste tiåret. Men det var en en helg i juni hvor vi fikk se flere på to dager, mye på grunn av at Premiair hadde fått store forsinkelser pga snag på mist en DC-10. Vi kalte den helgen for "Jumbo-helgen", husker jeg.

Selv om det første bildet er en 737, så er det pga to ulike fortellinger: Bakgrunnen er et glimt fra "Jumbohelgen", en tidlig lørdag formiddag med DC-10 på gate 48 og TriStar på gate 46.

Novair var i 1999 et ganske nytt selskap på charter-himmelen og de fløy for Apollo, det vet vi jo de fortsatt gjør. Den sesongen leide de inn en temmelig ny B737-300 fra Air New Zealand, ZK-NGE som fløy fast fra OSL. På babord side hadde den vanlig Norair skjema, men på styrbord side var den en reklameplakat for Apollo slik bildet viser. Den er på vei ut til avgang som NVR161 til Chania (litt forsinket, dog..)

https://live.staticflickr.com/65535/50058840631_9e2ff4ea0a_b.jpg (https://flic.kr/p/2jgwDia)Novair B737-3U3 ZK-NGE at ENGM/OSL 13-06-1999 (https://flic.kr/p/2jgwDia) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Interessen er kanskje større for den andre Novair maskinen som står på gate 46, så jeg får ta med. Novair hadde to TriStar 500, men i 1999 fløy den langcharter for Premiair etter at DK året før hadde hatt store problemer med en DC-10-30. En rute gikk hver 14.dag ARN-OSL-VRA som DK193 innom OSL på fredag morgen, og returen lørdag morgen som DK194 VRA-OSL-ARN. Og her ser vi SE-DVF taxer ut for å fly tilbake til Stockholm en lørdag morgen. Jeg tror at disse anløpene er eneste gang det har gått L-1011 TriStar på fast rute til og fra OSL på alle disse årene. Vi gledet oss over lyden av 3x RB211.

Flyet ble levert tom CS-TEC til TAP i 1983. Kom til Novair som SE-DVF 31.oktober 1997, videre til Air Luxor som CS-TMR i april 2000 etter at NVR hadde fått A332. Etter et uhell med avbrutt avgang på Schipol i 2004 fløy den ikke flere pax, men ble ferget over til USA august 2007 og skal ha blitt prøvd å bli bevart som N91011 av Tristar History and Preservation men alle bilder tyder på at den fortsatt står på Victorville..

https://live.staticflickr.com/65535/50065664183_cea5089d40_b.jpg (https://flic.kr/p/2jh8BGB)Novair TriStar 500 SE-DVF, opf Premiair as DK194, at ENGM/OSL 19-06-1999 (https://flic.kr/p/2jh8BGB) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

LN-MOW
13-12-2020, 16:40
N91011 ble flyttet til Kansas City for et par år siden. Nettsiden ser imidlertid ut til å ha sertifikatsproblemer ..

https://www.tristarexperience.org/

Fellowship
14-12-2020, 07:40
I dag er det 14.desember

2.juni var jeg på Sola for å ta imot en gammel dame :)
Ivrig for å hilse den gamle damen velkommen flakset denne opp fra sin base langs midten på rullebanen, og telelinsen gjør at det virker som den var veldig nær oss, det var nok en kilometers avstand tenker jeg.

Mitt første bilde av en AW101 i lufta ble det, og der vi sto merket vi ikke mye til det etter hvert så berømte lufttrykket som gjør det vanskelig å lande på enkelte sykehus. Vi får håpe de klarer å finne gode løsninger.

Luke 14 er Luftforsvarets Redningstjeneste sin AW101 0264:
https://live.staticflickr.com/65535/50009968833_cf50f10167_b.jpg (https://flic.kr/p/2jcdapX)Norwegian Air Force AW101 "264" at ENZV/SVG 02-06-2020 (https://flic.kr/p/2jcdapX) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
15-12-2020, 09:44
I dag er det 15.desember

Luke 15 er viet Tu-134. Et lett gjenkjennelig fly både for øye og øre. Aeroflot brukte den til å åpne Oslo-ruta 1.april 1969.

Dette flyet bygget i 1978 og er en Tu-134A-3, og var registrert CCCP-65088 og fløy for Aeroflot.
I 1993 ble det LY-ABF for Lithuanian Airlines, i 1996 RA-65088 for Transaero Express før det kom til Pulkovo Aviation i desember 1998, et halvt år seinere sto den på OSL, vi ser det står Aeroflot med små bokstaver ende på grunnlinjen. Pulkovo benyttet flyet i ca 9 år til det ble skrapet ved st Petersburg i april 2007.

Bildet er tatt gjennom vinduet i den gamle charter-terminalen:
https://live.staticflickr.com/65535/49876360177_1646bc7171_b.jpg (https://flic.kr/p/2iZpodr)Pulkovo Avia Tu-134A-3 RA-65088 at ENGM/OSL 08-05-1999 (https://flic.kr/p/2iZpodr) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Twin Otter
15-12-2020, 10:08
Aeroflot brukte den til å åpne Oslo-ruta 1.april 1069.


Det hørtes veldig tidlig ut. :wow:

Spøk til side. Takk for veldig kjekk adventkalender så langt. Mange fine glimt her. Vanskelig å trekke frem en favoritt, men Dash 8 i Landor-fargene til BA hadde jeg helt glemt ut at en gang var en greie.

Fellowship
15-12-2020, 16:39
Det hørtes veldig tidlig ut. :wow:

Spøk til side. Takk for veldig kjekk adventkalender så langt. Mange fine glimt her. Vanskelig å trekke frem en favoritt, men Dash 8 i Landor-fargene til BA hadde jeg helt glemt ut at en gang var en greie.
Takk for gode ord :)
ja det var altfor tidlig. Sånn går det av og til når jeg har det for travelt. Skal rette det opp med en gang. 1969 var første året "jeg ikke kunne gå glipp av hva som kom eller gikk"...

Fellowship
16-12-2020, 08:04
Idag er det 16.september

Lørdag i det vi kalte "Jumbohelgen" kom det en og annen overraskelse. Dette var før flyradarens tid, så det var bare å stille seg opp og ta det som kom. Vi sto på vollen i øst og så at denne landet på vestre bane. Men den taxet ikke til militærterminalen, men kom mot oss og taxet foran oss til fjernparkering ved østre pir. Da tenkte jeg at vi vet jo ikke når og hvor den vil ta av, så jeg kjørte rundt til terminalen for å sikre meg et godt bilde av den. Dette var forøvrig en lørdag som startet med godvær og endte i regnvær. Og vi fikk da avgangen på 19L Det var gromlyd det!
Legger ved to bilder av RAF VC10 C1K slik den fremsto 19.juni 1999. Flyet ble levert til RAF i desember 1966 som VC10 C1, og i 1998 ble en oppdatert til en C1K. Den ble pensjonert i 2005 etter nesten 40 år! Og skrapet på St Athan i september 2006.....

Første bilde er fra parkengen og det ser ut som BU hadde noe med handlingen av flyet å gjøre:

https://live.staticflickr.com/65535/50066750972_8d9897c1db_b.jpg (https://flic.kr/p/2jhebLm)RAF VC10 C.1K XR810 at ENGM/OSL 19-06-1999 (https://flic.kr/p/2jhebLm) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Så var det full gass på østre bane :) :
https://live.staticflickr.com/65535/50066518991_72746646f0_b.jpg (https://flic.kr/p/2jhcZNF)RAF VC10 C.1K XR810 at ENGM/OSL 19-06-1999 (https://flic.kr/p/2jhcZNF) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Enjoy!

Fellowship
17-12-2020, 08:11
I dag er det 17.desember

I løpet av 90 tallet var jeg blitt vant til at det på mandager mellom mai og juli var lurt å følge med på charter-ankomster fra ulike franske byer.
Mandag 21.juni var jeg ved bane 01R fra morgenen av og i løpet av ca 90 minutter kom Star Airlines med A320, Air Liberté med MD-83, og 2x Euraiair med 737-200, (de to sistnevnte var begge helt hvite, MD-80n hadde fått BA-fager).

Luke 17 viser Star Airlines sin A320 F-GRSH, levert i desember 1997. Tidligere hadde jeg bare sett de med 737-300. De fløy den til desember 2004, etter det fløy det videre som I-EEZI for Eurofly og fra 2010 for Meridiana. I november 2014 var det slutt etter 17 år med 180 turister.

https://live.staticflickr.com/65535/50206416376_0fe9d923b2_b.jpg (https://flic.kr/p/2juz1qy)Star Airlines A320-214 F-GRSH at ENGM/OSL 21-05-1999 (https://flic.kr/p/2juz1qy) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Legger også ved et bilde av Euralair sin 737-800 tatt en måned seinere, en dag været ikke var like godt. Dette var første gang jeg så en 738, det tok enda et par år før de ble hverdagskost. Flyet var nytt i desember 1998, og fløy i juni 2004 videre som D-ABBL for Air Berlin. fra 2011 et par år som EC-LKO før det i mai 2013 med nymonterte Winglets ble G-GDFV for Jet2.

https://live.staticflickr.com/65535/50628930478_db9f4c47be_b.jpg (https://flic.kr/p/2k8Uv9s)Euralair B737-85F at ENGM/OSL 20-07-1999 (https://flic.kr/p/2k8Uv9s) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
18-12-2020, 11:19
I dag er det 18.desember

Under forberedelsen til luke 18 måtte Fellowship spørre seg selv om han kan gi ut en kalender uten en Fellowship? Svaret gir seg selv..

Luke 18 gir enda en ny aktør i 1999. Air Botnia OY ble startet som et lite regional selskap i 1987 med en rute fra Helsinki til Oulu. I januar 1998 ble selskapet kjøpt opp av SAS, og i og med at SAS skiftet farger så fant de på denne varianten for en flåte på 6 F.28-4000 som SAS hadde overtatt etter Linjeflyg, og selv om de holdt seg til blått og hvitt så ga de også disse håpløse halvmalte røde motorene til Air Botnia, og det blå korset skal altså forestille et finsk flagg..

SE-DGS kom til Linjeflyg i april 1986, ble med inn i SAS i 1993 som "Sigrun Viking" og ble overført til Air Botnia i mai 1999. Her avbildet 21.juni på returen til Helsinki som KF902, en rute som ble åpnet 24.mai samme år. I spetember 2001 fløy den videre som ZS-JES, føst for FN en stund før den avsluttet karrieren for South African Express. Parkert i 2011 etter 25 år i lufta.
Air Botnia konverterte til Avro 85 og ble Blue1 i 2004.

https://live.staticflickr.com/65535/50215136522_16aac344ba_b.jpg (https://flic.kr/p/2jvkGBU)Air Botnia F.28-4000 SE-DGS at ENGM/OSL 21-06-1999 (https://flic.kr/p/2jvkGBU) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
19-12-2020, 08:43
I dag er et 19.desember

B767 var i 1999 en vanlig maskin å se på OSL, den er fortsatt i trafikk på OSL, men nå bare som frakter. Men på "Jumbohelgen" kom denne på besøk, og om den var av de som Premiair leide inn den helgen, eller om det var noe annet, vet jeg fortatt ikke.

OE-LAT ble levert ny til Lauda Air i september 1991 som "Enzo Ferrari". I mars 1993 ble den overført til Lauda Air Italy spm I-LAUD. I februar 1994 omregistrert til PH-MCK, før det igjen ble OE-LAT i november 1995, fortsatt i Lauda Air Italy, og slik var det da den kom til OSL 19.juni 1999.
31-10-2004 ble OE-LAT overført tilbake til Lauda Air, og fikk Star Alliance farger. 31-03-2007 ble Lauda Air en del av Austrian, flyet fikk Winglets, og i februar 2009 fikk den Austrians farger. Sto på bakken i Vien mellom mars og september, men er tilbake i trafikk, og OE-LAT i skrivende stund lufta som OS65 til Chicago i "My Austrian" skjema, og neste år har den 30 års jubileum.

https://live.staticflickr.com/65535/50066540706_89f0c2e084_b.jpg (https://flic.kr/p/2jhd7g5)Lauda Air Italy B767-31A(ER) OE-LAT at ENGM/OSL 19-06-1999 (https://flic.kr/p/2jhd7g5) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

raider66
19-12-2020, 13:23
Det er 19. desember i dag Ole Johan :-) Tusen takk for nok en kjempefin og svært interessant adventskalender i år!

Espen

Fellowship
19-12-2020, 13:28
Det er 19. desember i dag Ole Johan :-) Tusen takk for nok en kjempefin og svært interessant adventskalender i år!

Espen
Litt fort i dag også, beklager, 9 og g 0 ligger ved siden av hverandre på tastaturet, og korrekturlesningen gjør jeg på infoen, skal sjekke dato nyere ;)

Takk for gode ord! :)

Fellowship
20-12-2020, 08:06
I dag er det 20.desember! God 4.søndag i advent! :)

Som leder av Fornebuhistorisk forening, må vi jo ha en luke med et bilde fra Fornebu!

Tirsdag 6.oktober 1998 fikk jeg stå noen timer på takterrasen på Koksaverkstedet så her følger et stemingsbilde fra den morgenen, ca kl 10:00. DC-9-41 var fortsatt arbeidshesten innenriks, og OY-KGP er blitt klaggjort til avgang etter pushback fra gate 28.
OY-KGP "Torbern Viking" ble levert til SAS i november 1974 som innenriks versjon med 122 seter. Antakelig en av de mange som ble malt om i 1984, men fikk alle DC-9-41 CY110 på den tiden? Flyet ble med over til OSL, men var et av de som ble erstattet av nyleverte B737-600/700 og ble parkert i juli 2000. Etter to år forsvant det over dammen og ble skrapet på Roswell i 2003.

https://live.staticflickr.com/65535/49535117607_66751e9156_b.jpg (https://flic.kr/p/2itfqFR)SAS DC-9-41 OY-KGP at ENFB/FBU 06-10-1998 (https://flic.kr/p/2itfqFR) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Barskog
20-12-2020, 11:33
DC-9-41 innenriksmaskinene til SAS hadde 122 seter livet ut. Stemmer at de som gikk utenriks hadde 110 seter, ja.

Fellowship
21-12-2020, 07:45
DC-9-41 innenriksmaskinene til SAS hadde 122 seter livet ut. Stemmer at de som gikk utenriks hadde 110 seter, ja.

Takk for svar :)

Fellowship
21-12-2020, 07:55
I dag er det 21.desember

Da er tiden kommet for luke 21, som viser den siste og kanskje mest overraskende ruten som ble åpnet i 1999, nemlig at Iran Air startet rute til Oslo på søndager med Boeing 747SP. Her er første gang jeg så den, og EP-IAB ble levert til Iran Air i mai 1976 med navnet "Khorosan". Den var i trafikk i 36 år før den ble parkert i Teheran i 2012.

Viser to bilder, et fra push-back fra gate 53, og et ved full power for take-off fra bane 19L.

https://live.staticflickr.com/65535/50588166767_eb9fa95c87_b.jpg (https://flic.kr/p/2k5izvR)Iran Air B747SP-86 at ENGM/OSL 04-07-1999 (https://flic.kr/p/2k5izvR) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

https://live.staticflickr.com/65535/50587418258_b3e0d944eb_b.jpg (https://flic.kr/p/2k5eK1w)Iran Air B747SP-86 EP-IAB at ENGM/OSL 04-07-1999 (https://flic.kr/p/2k5eK1w) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
22-12-2020, 07:55
I dag er det 22.desember!

Luke 22 er viet Premiair, og vi starter med et stemningsbilde der DC-10 OY-CNS ankommer på bane 01R som DK864 fra Rhodos en søndag ettermiddag, 8.august 1999.
Flyet fløy første gang i juli 1979 og var altså 20 år da bildet ble tatt. Først N913WA hos Western Airlines, overtatt av Delta 1.april 1987. Innleid av Scanair i juni 1988 og registrert SE-DHS for Scanair i desember samme år. 1.januar 1994 ble Scaniar og Conair slått sammen til Premiair, og knapt tre år senere ble Premiair kjøpt opp av Airtours gruppen, og flyet ble malt om til disse fargene og omregistrert til OY-CNS. I august 2000 ble flyet overført til Airtours som G-DSPS og ble med inn i MyTravel i februar 2002. Det beholdt basic fargene til Airtours resten av sitt flyliv etter at det gikk som 3D-MRR i november 2004 opf Interlink Airlines, og til slutt fra mai 2009 som S9-GAP for Global Aviation. Ble nok parkert for godt i Johannesburg før mars 2012, skal ha blitt omregistrert til ZS-GAP, men har aldri fløyet med den registreringen, men ble hugget opp i Johannesburg oktober 2015.

https://live.staticflickr.com/65535/50646001777_5e8d8b7831_b.jpg (https://flic.kr/p/2kapZRc)Premiair DC-10-10 OY-CNS at ENGM/OSL 08-08-1999 (https://flic.kr/p/2kapZRc) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Så et stemningsbilde til fra en lørdag i juli samme år som endte i regnvær, der vi ser de tre flytypene Permiair brukte i 1999 samlet med A320 OY-CNM som har landet på motsatt rullebane og taxer inn til gate og passerer DC-10 OY-CNT på gate 50 og A300 OY-CNL på gate 53.

Slik var det dengang!

https://live.staticflickr.com/65535/50630494351_955b34b847_b.jpg (https://flic.kr/p/2k93w2M)Premiair A320-211 OY-CNM at ENGM/OSL 20-07-1999 (https://flic.kr/p/2k93w2M) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
23-12-2020, 08:16
I dag er 23.desember, lille julaften

Luke 23 inneholder et kveldsbilde tatt gjennom vinduet i VIP terminalen
Et uventet besøk med reklame for Alsace sto på OSL 1.august 1999. Saab 2000 F-GMVE var byggenummer 40, og ble levert ny til Regional Airlines i oktober 1996. I 1999 fløy det som det eneste flyet i flåten med denne reklamen, året etter var det i standard farger igjen. i mai 2001 ble flyet overført til Régional og malt i Air France farger. Etter 10 år ble flyet levert tilbake til Saab i desember 2006, og fra 2.juli 2007 har flyet tilhørt Pakistan Air Force som 10040

https://live.staticflickr.com/65535/50638782827_ec6b830dd9_b.jpg (https://flic.kr/p/2k9LZUx)Regional Airlines Saab 2000 F-GMVE at ENGM/OSL 01-08-1999 (https://flic.kr/p/2k9LZUx) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
24-12-2020, 08:51
Det er Julaften, 24.desember! :)

For min egen del har det ikke vært noen større opplevelse mht fly i 2020, enn da jeg fikk stå sammen med mange andre rundt Sola lufthavn og ta imot N151 da den ankom 2.juni i år. Å se og høre den der den kom i skinnende gamle Braathens SAFE farger var som et speil av min egen oppvekst, der BU DC-6B var en av de fire faste som alltid var å se. Selv om bildene har vært delt før, så blir dette flyet innholdet i luke 24.

Flyet er en Douglas DC-6B, bygget i 1958, levert til Cathay Pacific som VR-HFK. 29.november 1962 kom den til BU som det første av 7 DC-6B og registrert LN-SUB. I juni 1971 gikk den til SAGA - Norsk Flytjeneste som LN-MTV. I oktober 1972 til Delta Air Transport som OO-LVG, året etter omregistrert til OO-VGL. I november 1976 kom den til Conair som C-GICD, og til sist i oktober 1997 til Everts Air Cargo som N151.

Som en takk til alle som gjorde dette mulig, og som en takk til alle Flypratere, vil jeg ønske dere alle en GOD JUL. Take Care and stay safe, og vis omtanke for dem som trenger det.

Her N151 forkledd som LN-SUB med lederen for Everts Air Cargo Robert Everts selv ved spakene i venstresetet:

https://live.staticflickr.com/65535/50005564102_4cc8cfc665_b.jpg (https://flic.kr/p/2jbPA3j)The old one flies, the new ones are grounded... (https://flic.kr/p/2jbPA3j) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

og på Final Approach til bane 36:
https://live.staticflickr.com/65535/50005562837_298d08d4ba_b.jpg (https://flic.kr/p/2jbPzEv)Douglas DC-6B N151 (panited as LN-SUB) returning to ENZV/SVG Sola airport 02-06-2020 (https://flic.kr/p/2jbPzEv) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

raider66
24-12-2020, 08:55
Tusen takk for en superflott adventskalender!! God jul alle sammen :-)

Espen

KnutW
24-12-2020, 10:42
En riktig god jul til deg også, Ole Johan! Tusen takk for at du tar deg jobben med denne kalenderen hvert år. Luke 24 kom vel kanskje ikke som noen stor overraskelse, og det var vel den største luftfartsbegivenheten i Norge i år. Det kan faktisk også godt være siste gangen et klassisk firemotors stempelmotorfly krysser Atlanterhavet for egen maskin.

God jul alle sammen!

krølle
24-12-2020, 13:12
Takk for denne flotte julekalenderen

LN-MOW
24-12-2020, 16:05
Grom avslutning. Godt det kom noe godt ut av 2020 tross alt .. Kanskje kommer det mer fra Fairbanks etter hvert også? :p

Takk for flott kalender!

Wig-wag
24-12-2020, 19:49
Tusen takk for alle fine bilder i adventskalenderen din!

Jeg har selv pver 40 års historie i norsk luftfart. Men det ble ekstra spesielt med bildene fra 24. Den aller første gangen jeg fløy med noe som helst var i en DC-6B fra Braathens-SAFE, en mil-charter fra FBU til BDU, en gang på tidlig 70-tall.

God Jul alle sammen!

sevenseas
28-12-2020, 18:17
Takk for mange flotte og (kjente bilder for meg).
Særlig Braathens Dc-6b som var det første flyet jeg var ombord i 7.8.67 fra stavanger til oslo Har skrevet opp at det var LN-SUI men stoler ikke 100 % på det , var jo ikke så gammel da.
Litt sent for God Jul men håper du og hele forumet får ett godt og bedre nytt år.
Hilsen Erik

TLS at OSL
29-12-2020, 14:35
Jeg slutter meg til alle de andre her og sier tusen takk for en flott kalender.
Det kommer vel en ny til neste år?