PDA

View Full Version : Widerøe Yak-40


KnutW
28-11-2020, 22:18
I sin tid vurderte Widerøe å kjøpe Yak-40, se bildet under. Er det noen som vet om det ble laget en tegning eller modell av Yak-40 i Widerøes farger?

Someone
29-11-2020, 01:20
Hvor på Widerøes rutenett kunne den brukes?

KnutW
29-11-2020, 15:54
Hvor på Widerøes rutenett kunne den brukes?

Godt spørsmål!

Selv om den ikke krever all verdens plass er den jo ikke noen kortbanemaskin. Internettet oppgir 1250 M på både avgang og landing, så 800 meter-banene på Widerøe-nettet hadde blitt i snaueste laget. Og den klatret jo ikke spesielt bra heller. I dag kunne den jo gått på f.eks Florø, Brønnøysund og Sandnessjøen, men dette er jo flyplasser som er utbygd for relativt få år siden og var bare 800 M den gang da.

Scandinavian
29-11-2020, 16:06
Har det vært snakk om å utvide kortbaneplassene kanskje?

Gandalf
29-11-2020, 19:29
Jeg husker ikke når, men vi hadde en utklippsbok i tårnet på Stokka, og der var det bilde av en YAK40 i Aeroflot farger som var nede på ENST. Det var i forbindelse med en rundtur de gjorde fra fabrikken sin side for å vise frem flymaskinen. Poenget mitt er at de var nedom før baneforlengelsen på Stokka.

Mvh,

Desk pilot
30-11-2020, 09:47
YAK-40 må kunne regnes som den første Regional Jet'en som ble utviklet. Lurer på hvor seriøst Widerøe vurderte denne istedet for Dash7.
Ifølge denne artikkelen trenger YAK-40 700 meter for å ta av.
takeoff distance 700 meters 2,300 feet

http://www.airvectors.net/avyak40.html

KnutW
30-11-2020, 10:21
Har det vært snakk om å utvide kortbaneplassene kanskje?

Yak-40 var aktuell da kortbaneflyplassene var relativt nye, så nei. i begynnelsen var samtlige "kyllingmarker" 800 meter. Uansett er det på mange av disse plassene begrenset hvor lang rullebane man kan bygge innenfor rimelighetens grenser. Selv etter et meget omfattende og kostbart arbeid de senere årene med å forlenge rullebanene og ikke minst utvide sikkerhetsområdet i baneendene, har det ikke blitt stort mer enn 1000 meter rullebane på de fleste av disse plassene.

LN-KOG
30-11-2020, 11:21
Widerøe's nevnte Jak-40 i en av sine publikasjoner fra slutten 1960-tallet. Jeg husker ikke om det var en årsrapport (noe jeg tror) eller en brosjyre. Jeg husker ikke om bildet var i Widerøe's farger eller ikke. Hvis det var Widerøe's fargeskjema, så var det første med vinget W, slik som Dash 7 på bildet.

Det kom nok en del politikk inn i bildet gitt at Jakovljev ikke akkurat er et vestlig selskap og rundt 1970 var klimaet mellom Norge (og Nato) og SSSR på vei mot 0 grader Kelvin.

Olebno
30-11-2020, 23:00
I løpet av mine 28 år i WF, og mye graving i gamle papirer har jeg aldri sett noen tegninger med YAK 40 i WF farger, ei heller noen modell av denne.

Fellowship
01-12-2020, 08:51
Jeg mener å ha sett en brosjyre der dette var omtalt, og at det var et bilde av en Yak 40 i Aeroflot farger i forbindelse med det. Har heller aldri sett noe tegn til at den har vært tegnet i WF farger. Men jeg kjenner igjen tegningen av Dash 7, og det ble jo den de valgte.

Gandalf
02-12-2020, 22:54
Jeg har hatt kontakt med gammelsjefen på ENST, han mener at YAK-en var nedom mellom 1970 og 1972. Dette var før RWY ble forlenget, den var 740 meter før forlengelsen.

Han sendte også utklippet fra avisen som viser maskinen på apron. Av teksten fremgår det at det var representanter for Samferdselsdepartementet, WIF og SAS samt en skokk russere med på turen.

Mvh,


49547

KnutW
04-12-2020, 15:18
Nummer 832 er show-nummeret fra Paris-utstillingen. Den var i juni 1971, så det var antagelig rett etterpå prøveturen fant sted. På nettet er det en del bilder av maskinen i Paris, Brüssel og Stockholm, så den var nok på salgsturné rundt i Europa. Dermed er det rimelig å anta at besøket på Stokka var i juni 1971.

Scandinavian
04-12-2020, 16:31
Det var i avisen 17. juni 1971.
https://www.nb.no/items/33e3ece0339237cf6988bcb30b842155?page=0&searchText=%22Jet%20for%20f%C3%B8rste%20gang%20p%C 3%A5%20Stokka%22