PDA

View Full Version : Vatle vil sile pax


The Ticketor
22-09-2006, 12:44
Vil ha strengere passasjerregler
- Dette er et kontroversielt utspill, men jeg synes det bør bli regler for hvilke passasjerer som skal få lov til å fly, mener administrerende direktør i Widerøe.

Aftenposten (http://www.aftenposten.no/forbruker/reise/article1468548.ece)

AirbusTrond
22-09-2006, 12:50
Hallo?! Kan han virkelig mene dette? Er han klar over hva han egentlig sier her? Hva blir det neste? For det første antyder han at det per i dag er farlig å fly pga at alle får fly - det er jo bare tull?!

For det andre, og det er mer alvorlig, dette åpner for tanker om at man i det hele tatt kan utelukke flere mennesker fra det vanlige fellesskapet - og det er da det virkelig blir farlig! Jeg er rimelig sjokkert.

The Ticketor
22-09-2006, 13:27
Noe overraskende er det ja...

Ellers (moderatorhatt på) så håper jeg at alle benytter seg av TTT-regelen før man poster noe i denne tråden. Dette er et følsomt tema, og kan fort skli ut dersom TTT ikke praktiseres.

Men diskuteres bør det nok.

Someone
22-09-2006, 14:35
Synes ikke forslaget er så veldig dumt jeg!

CK
22-09-2006, 15:25
uten at jeg helt vet hva sjefen har sagt (og hva journalisten har tolket) så er det vel noe a'la det amerikanske systemet han etterspør. Nå er jo heller ikke dét systemet uten feil (spør f.eks. Cat Stevens og Robert Kennedy) og kontroversielt er det iallefall...

The Ticketor
22-09-2006, 15:47
En no-flyliste pluss pluss altså. Personlig har jeg ingenting mot en svarteliste, men om man går for langt med det hele, og diskriminerer folk på grunnlag av special meals og annet, så er jeg ikke like begeistret for det.

OJB
22-09-2006, 16:00
Jeg er ikke sikker på om slike begrensninger som Hr Vatle her vil frem til er ønskelig .
Det er neppe grunn til å øke sikkerhetskontrollen utover det vi har idag. Det er traurig nok som det er for oss som reiser mye i jobb.
Det bærer vel litt preg av at tilløp til hysteri etter min mening.
Dersom hr Vatle mener at psykiatriske pasienter/personer er et problem for hans selskap får han ta dette opp med Samferdselsdepartementet og finne løsninger her for denne kundegruppen.

CK
22-09-2006, 16:15
for å øke sikkerheten kan som Einar er inne på en "no-fly liste pluss" være en idé, og får å gjøre hverdagen mindre sressende for hyppig-reisende og crew bør man da i sammenheng med det ha en løsning for dem - en "trusted-traveller" løsning som man har vært inne på tidligere

Edit: Moderators fornavn skrevet feil, rettet på. ;-)

Desk pilot
22-09-2006, 16:30
Som AirBusTero skriver så er jo dette en måte å sile/gruppere folk på og spørsmålet blir jo om en vil ha en slik utvikling.

Dersom jeg var tilhenger av en slik praksis og dersom en slik no-fly liste ble vedtatt så ville jeg gjerne ha flere grupper enn bare psykisk ustabile på en slik liste. Dette burde bl.a. inkludere terrormistenkte, overstadig berusede samt fotballtilhengere på vei til/fra Cupfinale.

EB
22-09-2006, 18:31
Ytterligere sikkerhetstiltak på flyplassene er nok en bedre løsning... Om noen businessmenn må bruke et par minutter ekstra hver gang de reiser - så frembringer ikke det så veldig stor medfølelse hos meg.