PDA

View Full Version : Kreta - erfaringer, tips etc.

Hypern
03-08-2020, 09:48
Hei
Vurderer sterkt en tur til den største greske øya. Det blir TUI charter antagelig, men hvor på øya bør man bo? Jeg er ikke bare ute etter strand, men også ute etter å se ting som er verdt å se. Jeg har lappen så kan leie bil om nødvendig selv om den greske trafikken er litt hard å ha med og gjøre. Hellas er for meg en litt uoppdaga spot - har kun vært på Rhodos i 2013 hvor det ble mer fest og bading enn direkte opplevelser selv om det var litt av det og. Hva tenker flypraterne her?

Sondbjo
03-08-2020, 10:04
Husk at man må bruke munnbind overalt der nede nå, så kan bli slitsomt. Jeg ville ventet med Kreta til litt senere :) Flybillettene er også noe dyre.

Hypern
03-08-2020, 10:15
Husk at man må bruke munnbind overalt der nede nå, så kan bli slitsomt. Jeg ville ventet med Kreta til litt senere :) Flybillettene er også noe dyre.Synes ikke 5k for en uke fly tur retur og hotell er så ille jeg

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

TriStar
03-08-2020, 10:24
Husk at man må bruke munnbind overalt der nede nå, så kan bli slitsomt. Jeg ville ventet med Kreta til litt senere :) Flybillettene er også noe dyre.

Nei, det må man ikke... nettopp kommet hjem fra Hellas. Munnbind må brukes på all offentlig kommunikasjon (inkl taxi) og i butikker. Absolutt ingen krav om munnbind utendørs. Forøvrig følte vi oss komfortable med å være der og folk var flinke til å overholde regler og distanse på 1,5 meter.

Hypern
03-08-2020, 10:36
Nei, det må man ikke... nettopp kommet hjem fra Hellas. Munnbind må brukes på all offentlig kommunikasjon (inkl taxi) og i butikker. Absolutt ingen krav om munnbind utendørs. Forøvrig følte vi oss komfortable med å være der og folk var flinke til å overholde regler og distanse på 1,5 meter.Dette kan jeg fint leve med. Men ønsker mer tips enn noe annet [emoji2369]

TriStar
03-08-2020, 12:30
Dette kan jeg fint leve med. Men ønsker mer tips enn noe annet [emoji2369]

Kan dessverre ikke hjelpe deg med Kreta... Vår kun i Athen og på Mykonos.

svetho
04-08-2020, 13:50
Jeg var reiseleder på Kreta i 1999, og du har masse å velge i. Jeg vil dog anbefale Platanias, eller område i nærheten der. Jeg jobbet i Rethymnon, og det også en Ok by, men ikke det genuine greske. Platanias ligger også veldig nært Chania, som er en veldig koselig by.

Jeg husker dessverre ikke alle stedene som er verdt å besøke, men det er masse av de:)

Det er lett å kjøre på Kreta, så det er ikke noe å uroe seg for..

C130
04-08-2020, 18:42
Hei
Vurderer sterkt en tur til den største greske øya. Det blir TUI charter antagelig, men hvor på øya bør man bo? Jeg er ikke bare ute etter strand, men også ute etter å se ting som er verdt å se. Jeg har lappen så kan leie bil om nødvendig selv om den greske trafikken er litt hard å ha med og gjøre. Hellas er for meg en litt uoppdaga spot - har kun vært på Rhodos i 2013 hvor det ble mer fest og bading enn direkte opplevelser selv om det var litt av det og. Hva tenker flypraterne her?

Jeg kan fortelle deg en del om Kreta.
Jeg har hus her nede, siden 2007, og leier ut ferieleiligheter, et stykke vest for Chania og 8 km fra Platanias som en annen her anbefaler.
Platanias er jo selve navet i den skandinaviske ferieherligheten her nede.
Der har alle reiseselskapene de største hotellene sine, og der kryr det av nordmenn, danske, svensker og finner.
I Juli og August kan det rett og slett bli litt mye, du treffer kjentfolk hele tida, men i år er det nok ikke så mye folk.
Dersom du vil ha det litt roligere så er det fint i Gerani og Maleme også :-)

Når det gjelder å ta seg ut på tur så bør du nesten leie deg en bil ja.
Du har jo de tre "obligatoriske" strendene du må besøke; Elafonissi, Falassarna og Balos.
Til Elafonissi tar det 1,5 time fra Chania, til Falassarne og Balos litt under en time.
Dersom du liker å gå tur bør du få med deg Europas lengste kløft, Samaria, der du starter på 1230 meters høyde og går ned til Agia Roumeli på sørkysten.
Turen er 18 km lang og litt krevende; du kjenner det i leggene i tre dager etterpå :-)
Deretter tar du båt i en time til Sougia der du tar bussen tilbake til utgangspunktet og henter bilen din.
Eventuelt bestiller en komplett tur fra hotellet.

Ellers er det jo kultur så det holder her nede, fra Minoerne, Romerne og Tyrkerne.
Ja endatil eldre ting enn fra den minoiske perioden; Kreta er jo den Europeiske sivilisasjonens vugge :-)
Av byer å besøke er det jo verdt å nevne Chania (som uttales Hànja, IKKE CHania slik Nordmenn gjør !!!!!), Rethymnon og Paleochora på sørkysten.

Er det mer du lurer på er det bare å spørre, jeg forteller mer enn gjerne !

Hypern
06-08-2020, 12:15
Jeg kan fortelle deg en del om Kreta.
Jeg har hus her nede, siden 2007, og leier ut ferieleiligheter, et stykke vest for Chania og 8 km fra Platanias som en annen her anbefaler.
Platanias er jo selve navet i den skandinaviske ferieherligheten her nede.
Der har alle reiseselskapene de største hotellene sine, og der kryr det av nordmenn, danske, svensker og finner.
I Juli og August kan det rett og slett bli litt mye, du treffer kjentfolk hele tida, men i år er det nok ikke så mye folk.
Dersom du vil ha det litt roligere så er det fint i Gerani og Maleme også :-)

Når det gjelder å ta seg ut på tur så bør du nesten leie deg en bil ja.
Du har jo de tre "obligatoriske" strendene du må besøke; Elafonissi, Falassarna og Balos.
Til Elafonissi tar det 1,5 time fra Chania, til Falassarne og Balos litt under en time.
Dersom du liker å gå tur bør du få med deg Europas lengste kløft, Samaria, der du starter på 1230 meters høyde og går ned til Agia Roumeli på sørkysten.
Turen er 18 km lang og litt krevende; du kjenner det i leggene i tre dager etterpå :-)
Deretter tar du båt i en time til Sougia der du tar bussen tilbake til utgangspunktet og henter bilen din.
Eventuelt bestiller en komplett tur fra hotellet.

Ellers er det jo kultur så det holder her nede, fra Minoerne, Romerne og Tyrkerne.
Ja endatil eldre ting enn fra den minoiske perioden; Kreta er jo den Europeiske sivilisasjonens vugge :-)
Av byer å besøke er det jo verdt å nevne Chania (som uttales Hànja, IKKE CHania slik Nordmenn gjør !!!!!), Rethymnon og Paleochora på sørkysten.

Er det mer du lurer på er det bare å spørre, jeg forteller mer enn gjerne !

Tusen takk -frister litt å bestille - men tja nå er det jo stor sjans for at alt plutselig blir rødt. Men Hellas har jo kommet veldig veldig greit fra det med lavere smittetall enn Norge pr innbygger og lavere dødstall. Har lagt merke til mye uro i kommentarfeltet om dagen så kan hende regjeringen bøyer av for det presset og erklærer land rødt selv om de er vel innafor kriteriene. Sydenfarere har jo blitt en slags pariahkaste her til lands og får i stor grad skylden for de utbruddene vi nå ser.

C130
06-08-2020, 17:33
Tusen takk -frister litt å bestille - men tja nå er det jo stor sjans for at alt plutselig blir rødt. Men Hellas har jo kommet veldig veldig greit fra det med lavere smittetall enn Norge pr innbygger og lavere dødstall. Har lagt merke til mye uro i kommentarfeltet om dagen så kan hende regjeringen bøyer av for det presset og erklærer land rødt selv om de er vel innafor kriteriene. Sydenfarere har jo blitt en slags pariahkaste her til lands og får i stor grad skylden for de utbruddene vi nå ser.
Ja stemmer det, det er en del som er helt krakilske mot turismen og ikke ofrer dem som lever av turismen rund Middelhavet en tanke :-)
Men her nede er det foreløpig rolig på korona-fronten og livet går stort sett sin vante gang.
Smittetallene har gått opp en del etter at turistene begynte å komme, men ligger fremdeles lang under det som kvalifiserer til rødt.
Man har skjerpet krava om munnbind til å gjelde alle steder innendørs i tillegg til kollektivtransport og supermarkeder som gjaldt fra før så vi får håpe dette begrenser spredningen tilstrekkelig :-)

Hypern
06-08-2020, 17:38
Ja stemmer det, det er en del som er helt krakilske mot turismen og ikke ofrer dem som lever av turismen rund Middelhavet en tanke :-)

Men her nede er det foreløpig rolig på korona-fronten og livet går stort sett sin vante gang.

Smittetallene har gått opp en del etter at turistene begynte å komme, men ligger fremdeles lang under det som kvalifiserer til rødt.

Man har skjerpet krava om munnbind til å gjelde alle steder innendørs i tillegg til kollektivtransport og supermarkeder som gjaldt fra før så vi får håpe dette begrenser spredningen tilstrekkelig :-)Gjelder dette på hotell og restauranter altså munnbind? Jaja kommer nok til å befinne meg mest utendørs tror jeg

C130
06-08-2020, 20:37
Gjelder dette på hotell og restauranter altså munnbind? Jaja kommer nok til å befinne meg mest utendørs tror jeg

Det gjelder nok i fellesområder på hotellene vil jeg tro, men ikke i restauranter.
Alle spiser jo utendørs nå i varmen og det er ikke krav om munnbind utendørs.
Men de ansatte på restaurantene må ha munnbind.