View Full Version : Japan Airlines Boeing 747 (-200?)
Under gjennomgang av fotoalbum med gamle flybilder, fant jeg dette bildet fra Narita i 1998.
Jeg var helt sikker på at dette var en -100, men når jeg slår det opp på nett, viser det seg at det faktisk er en -200. Jeg var ikke klar over at det ble produsert -200 maskiner med bare tre vinduer i andre etasje, men det ble tydeligvis gjort. Noen som har noe info om dette?
https://live.staticflickr.com/65535/50141614911_0d6ed49873_h.jpg (https://flic.kr/p/2joQTcV)JL_B742_HND (1 of 1) (https://flic.kr/p/2joQTcV) by Knut Nordlid (https://www.flickr.com/photos/137801979@N08/), on Flickr
Kun noen av tidligmodellene som hadde dette.
A few early -200s retained the three-window configuration of the -100 on the upper deck, but most were built with a 10-window configuration on each side.
https://www.boeing-747.com/boeing_747_family/747-200.php
Twin Otter
22-07-2020, 23:05
Hvordan var det å sitte i upper deck med så lite vinduer. Var det vanligere med «lounge» på øvredekket på de tidlige modellene?
Hvordan var det å sitte i upper deck med så lite vinduer. Var det vanligere med «lounge» på øvredekket på de tidlige modellene?
Stort sett lounge på de første -100 seriene og enkelte -200. Tror f.eks AF hadde lounge på -200. Drivstoffkrisen 73/74 tok knekken på det meste av luksus der oppe og de aller fleste ble bygd om med 10 vinduer.
Blir vel litt som på andre wide-body, man savner ikke vinduene så mye. Pga skrogets fasong blir det mye vinduskarm og ganske skrå vinduer, så man ser egentlig mest himmel hvis man ikke bøyer seg langt inn mot vinduene.
Japsene hadde litt av hvert med hensyn til Classic 747:
Husker ikke nøyaktig om -200 med bare tre vinduer i andre etasjen på pax fly, men vanlig på frakt maskiner.
Dem hadde også -100 serie med langt “upper deck” som en -300 og mye annet rart.
(Var på kurs i Japan for mange år siden, har vel enda noen notater)
Dem fikk også godkjent lav avgang og landingsvekt for innenriks fly med mange pax, men på korte ruter, for å spare landings avgift. (High density, short flight)
Tror det var over 550 pax på kort ruter.
Husker dem hadde vann avkjølte motorer, man måtte tappe vannet hvis det var nattstopp i Alaska på vinteren, hvis ikke fryser det, hadde ikke frostvæske i tanken.
(Vannet ble sprøytet inn i turbinen for å kjøle ned EGT på avgang)
Fløy ikke mange timer i Japan, vi ble fort uenig, men det var på mange måter grundig kurs og mye pugging. Ble godt vant med Japansk mat og drikke etter 6 måneder i Tokyo.)
Takk for tilbakemeldinger, jeg kjente til SR- og SUD-modellene, men disse tre-vindus -200 utgangene kan jeg ikke huske å ha hørt om. Må kanskje gå gjennom flere gamle bilder og se om jeg har flere slike ;,)
Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Fellowship
23-07-2020, 10:14
Det var helt vanlig med bare tre vinduer på -200 på 70-tallet. SAS sin to første hadde aldri mer enn 3 vinduer i 2.etg, ikke engang etter at de forlot SAS og fløy for andre selskap.
Jeg tror BA var et av de selskapene som først endret fra 3 til 10 vinduer, men det var på -100 serien også.
Alla 747-100 och -200 till och med skrovnummer 147 hade tre fönster på övre däck, därefter blev 10 st standard.
Några äldre 747 med tre fönster modifierades senare till 8 eller 10 fönster, några andra äldre med tre fönster hade ibland ett pluggat och två öppna (t ex Pan Am).
Ex SAS OY-KHA som senare blev G-BMGS hos British Airways fick 1991 övre däck modifierat från 3 till 8 fönster under sin tid som G-VOYG i Virgin Atlantic.