LN-REF
25-06-2020, 05:11
Etter ca. seks veker heime på fritur og fortsatt under COVID-19 krisa, var det å reise tilbake til Theodore, som ligger ved Mobile i Alabama i USA for nok en tur på skuta eg jobbar på. Som da eg reiste heim frå USA tidlegare, er vi ikkje berørt av innreiseforbudet til USA frå Europa som Trump innførte 12. Mars da med det visumet vi har (B1 OCS) fortsatt kan reise til og frå USA som vanleg
Vi får som regel reiseruta på fredagen, reiser bortover på tirsdagen og har mannskapsbytte på onsdag. Denne gangen ingen unntak, men i forkant av måtte vi fylle ut Travel and Health Questionnaire som er rederiet sitt eige online skjema kor man blir godkjent for å reise eller ei basert på den man svarer ang. COVID-19
SK1315 BUSINESS 26MAY AALESUND-AES OSLO-OSL 08:25 09:20 OK 00:55h ADULT 2PC
KL1144 ECONOMY 26MAY OSLO-OSL AMSTERDAM-AMS 11:50 13:40 OK 01:50h SEAMAN 2PC
DL 73 ECONOMY 26MAY AMSTERDAM-AMS ATLANTA-ATL 14:45 18:05 OK 09:20h SEAMAN 2PC
DL4774 ECONOMY 26MAY ATLANTA-ATL MOBILE-MOB 20:00 20:10 OK 01:10h SEAMAN 2PC
Vanlegvis flyr eg alltid AES-AMS-ATL-MOB, men siden KLM ikkje flyr på AES i disse tider, blei det via OSL denne gangen. Med "sein" avgang fra Ålesund Lufthavn, Vigra betyr det at eg kunne ta offentlig transport dit. Dvs. konemor kjørte meg først den 2 min lange turen ned på kaia for 07:00 avgangen med M/S "Nørvøy" til Ålesund, en tur som tar 7 minutter over Borgundfjorden. Kun 12 passasjerer på båten så god plass. Når eg har fly før 08:00, må eg ta taxi til flyplassen som tar ca. 45 min
M/S "Nørvøy" klar for avgang fra Lerheimkaia i Langevåg
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport28.jpg
Svært lite passasjerer på båten som sagt, vanligvis er den ganske så full på morgenen og ettermiddagen
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport29.jpg
Båten legger til rett ved Bussterminalen i Ålesund så veldig praktisk og 13 minutter etter ankomst, kom flybussen til Vy som tok meg direkte til Vigra på 19 minutter, kun 11 passasjerer på bussen forøvrig
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport30.jpg
Vanligvis reiser eg kun med handbagasje i form av en trillekoffert og ei lita PC veske. Siden SAS opplyste at man kun kan ha en handbagasje totalt sett, hadde eg denne gangen en bag for innsjekk for div. stasj fra kofferten slik at PC’n fikk plass i den igjen. Hadde også bestilt nokre flymodeller fra Zareh som venta på meg i USA, så baggen kommer godt med når man skal heim igjen. Printe ut bagasje lappe på automat gjekk ikkje, så måtte i skranken av en eller anna grunn. Fast Track i sikkerhetssjekken var stengt, men med veldig få passasjerer hadde ikkje det noko å seie på dei få minutta man brukte på å komme seg igjennom.
En liten tur i kiosken for en rask matbit før det etter kort tid var klar for boarding for SK1315 AES-OSL med LN-RRE "Knut Viking" som er en Boeing 737-85PWL. La ikkje merke til det nå før eg skriver dette at denne er i Star Alliance farger
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport31.jpg
Så starta kanskje det som var det mest rare og uvanlig med heile reisa egentlig, at alle utenom yngre barn måtte på med munnbind som resulterte i ei rar stemning ved gate. Boarding gjekk i puljer fra gruppe seter fra bakerst til fremst, eg hadde sete 01F så måtte vente til siste pulje
Boarding complete kl. 08:12 med pushback 08:25 og taxing 08:28. Så lina opp for avgang mot sørvest 08:31. Utenom dei blokkerte midtsetene, så talte eg 8 ledige seter. Det var ingen servering på denne flighten, og kun aktre toaletter kunne brukas. Etter 40 min i lufta landa og parkerte ved Gate A14 (P16) kl. 09:14. For øvrig skulle flyet videre via Tromsø til Longyearbyen som SK 4414 kl. 10:00
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport32.jpg
Var faktisk en del passasjerer på innenlands terminalen, men ikkje mer enn at det minte meg nesten som en rolig dag før COVID-19
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport33.jpg
Tenkte eg skulle få meg litt mat på Utenlandsterminalen, heldigvis hadde Avinor satt opp dette skiltet før man kom der som var en super gest egentlig. Så snudde og heller kjøpte en Baguett og en Wraps samt litt drikke for flyturen videre
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport34.jpg
For øvrig ikkje mange avganger resten av dagen fra OSL. Til det store utland var det kun Amsterdam, Frankfurt, Arlanda og Riga!
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport35.jpg
Så både i TaxFree butikken…
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport36.jpg
…og ellers på utlandsterminalen, E og F gater, var det så og seie heilt tomt
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport37.jpg
Dagens andre flight OSL-AMS flight KL 1144 som opprinnelig var oppsatt med en Embraer E190STD kor eg hadde fått tildelt sete 6C som var i Economy Comfort. Frykta litt som da eg reiste heim med stappfullt fly, heldigvis hadde KLM bytta til en B737 Dette var PH-BGH "Scholekster/Oystercatcher" som er en Boeing 737-7K2WL. På denne hadde eg fortsatt sete 6C
Den kom selvsagt inn fra Schiphol og parkerte ved gate E12/P40 kl. 11:12
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport38.jpg
Ved gate blei eg ropt opp, rekna med det var pga.at eg skulle til USA og det var det. SAS agentene i gaten synets det var rart at eg skulle til Amerika som dei sa, og lurte på eg hadde Green Card? Nei, eg har visa, B1 OCS. Men det kan du ikkje reise til USA mente dei og måtte ta en telefon. La da fram skriv fra US Coast Guard, Garantibrev fra rederiet, skriv fra rederiets advokater (Crewmember Exception to Suspension of Entry) og skriv fra US Custom and Border Protection (Clarification for Boarding Crew) som alle visste til at man med B1 OCS visa kunne reise til USA – og dermed var alt i orden, men fortsatt til dei i gaten store forundring. Så dei spurte meg om når vanlig folk kunne reise til US igjen etc.
Også KLM boarda fra bakerst til fremst og med sete 6C i Economy Comfort så var eg en i av dei siste som boarda. Sete 1 til 4 var for øvrig business class. Vel ombord så hadde KLM stua godt kor fra sete 10 og bakover var omtrent fult med 2 eller 3 passasjerer i alle tre-setere. På dei 9 fremste radene var vi kun ni passasjerer inkl. Stoltenberg og hans kone samt to livvakter. Av dette på sete 5 til 9 var vi kun 4 passasjerer og dermed veldig god plass med en tre seters for meg selv
For å minimere kontakt med passasjerene for flymannskapet, var den vanlig mateska satt i stolene før boarding…
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport39.jpg
…som bestod av det vanlige, dvs. ei velsmakandes skive, litt vann og den h……. Stroopkoekje
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport40.jpg
Flyet kom inn 10 minutt seint, så med opprinnelig avgang kl. 11:50 var vi 10 min sein ut med pushback 12:00 og avgang 5 minutter seinere. Turen var stille og rolig og med litt Netflix og søvn, landa vi plutselig 13:33 på Polderbaan som alltid ser det ut til. 12 min seinare parkerte vi ved gate D72. Stoltenberg og co forsvant ned trappa og inn i en svart bil, vi øvrig dødelige ankom en tom flyplass på samme måte som for seks veker sidan
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport41.jpg
Vi får som regel reiseruta på fredagen, reiser bortover på tirsdagen og har mannskapsbytte på onsdag. Denne gangen ingen unntak, men i forkant av måtte vi fylle ut Travel and Health Questionnaire som er rederiet sitt eige online skjema kor man blir godkjent for å reise eller ei basert på den man svarer ang. COVID-19
SK1315 BUSINESS 26MAY AALESUND-AES OSLO-OSL 08:25 09:20 OK 00:55h ADULT 2PC
KL1144 ECONOMY 26MAY OSLO-OSL AMSTERDAM-AMS 11:50 13:40 OK 01:50h SEAMAN 2PC
DL 73 ECONOMY 26MAY AMSTERDAM-AMS ATLANTA-ATL 14:45 18:05 OK 09:20h SEAMAN 2PC
DL4774 ECONOMY 26MAY ATLANTA-ATL MOBILE-MOB 20:00 20:10 OK 01:10h SEAMAN 2PC
Vanlegvis flyr eg alltid AES-AMS-ATL-MOB, men siden KLM ikkje flyr på AES i disse tider, blei det via OSL denne gangen. Med "sein" avgang fra Ålesund Lufthavn, Vigra betyr det at eg kunne ta offentlig transport dit. Dvs. konemor kjørte meg først den 2 min lange turen ned på kaia for 07:00 avgangen med M/S "Nørvøy" til Ålesund, en tur som tar 7 minutter over Borgundfjorden. Kun 12 passasjerer på båten så god plass. Når eg har fly før 08:00, må eg ta taxi til flyplassen som tar ca. 45 min
M/S "Nørvøy" klar for avgang fra Lerheimkaia i Langevåg
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport28.jpg
Svært lite passasjerer på båten som sagt, vanligvis er den ganske så full på morgenen og ettermiddagen
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport29.jpg
Båten legger til rett ved Bussterminalen i Ålesund så veldig praktisk og 13 minutter etter ankomst, kom flybussen til Vy som tok meg direkte til Vigra på 19 minutter, kun 11 passasjerer på bussen forøvrig
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport30.jpg
Vanligvis reiser eg kun med handbagasje i form av en trillekoffert og ei lita PC veske. Siden SAS opplyste at man kun kan ha en handbagasje totalt sett, hadde eg denne gangen en bag for innsjekk for div. stasj fra kofferten slik at PC’n fikk plass i den igjen. Hadde også bestilt nokre flymodeller fra Zareh som venta på meg i USA, så baggen kommer godt med når man skal heim igjen. Printe ut bagasje lappe på automat gjekk ikkje, så måtte i skranken av en eller anna grunn. Fast Track i sikkerhetssjekken var stengt, men med veldig få passasjerer hadde ikkje det noko å seie på dei få minutta man brukte på å komme seg igjennom.
En liten tur i kiosken for en rask matbit før det etter kort tid var klar for boarding for SK1315 AES-OSL med LN-RRE "Knut Viking" som er en Boeing 737-85PWL. La ikkje merke til det nå før eg skriver dette at denne er i Star Alliance farger
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport31.jpg
Så starta kanskje det som var det mest rare og uvanlig med heile reisa egentlig, at alle utenom yngre barn måtte på med munnbind som resulterte i ei rar stemning ved gate. Boarding gjekk i puljer fra gruppe seter fra bakerst til fremst, eg hadde sete 01F så måtte vente til siste pulje
Boarding complete kl. 08:12 med pushback 08:25 og taxing 08:28. Så lina opp for avgang mot sørvest 08:31. Utenom dei blokkerte midtsetene, så talte eg 8 ledige seter. Det var ingen servering på denne flighten, og kun aktre toaletter kunne brukas. Etter 40 min i lufta landa og parkerte ved Gate A14 (P16) kl. 09:14. For øvrig skulle flyet videre via Tromsø til Longyearbyen som SK 4414 kl. 10:00
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport32.jpg
Var faktisk en del passasjerer på innenlands terminalen, men ikkje mer enn at det minte meg nesten som en rolig dag før COVID-19
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport33.jpg
Tenkte eg skulle få meg litt mat på Utenlandsterminalen, heldigvis hadde Avinor satt opp dette skiltet før man kom der som var en super gest egentlig. Så snudde og heller kjøpte en Baguett og en Wraps samt litt drikke for flyturen videre
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport34.jpg
For øvrig ikkje mange avganger resten av dagen fra OSL. Til det store utland var det kun Amsterdam, Frankfurt, Arlanda og Riga!
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport35.jpg
Så både i TaxFree butikken…
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport36.jpg
…og ellers på utlandsterminalen, E og F gater, var det så og seie heilt tomt
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport37.jpg
Dagens andre flight OSL-AMS flight KL 1144 som opprinnelig var oppsatt med en Embraer E190STD kor eg hadde fått tildelt sete 6C som var i Economy Comfort. Frykta litt som da eg reiste heim med stappfullt fly, heldigvis hadde KLM bytta til en B737 Dette var PH-BGH "Scholekster/Oystercatcher" som er en Boeing 737-7K2WL. På denne hadde eg fortsatt sete 6C
Den kom selvsagt inn fra Schiphol og parkerte ved gate E12/P40 kl. 11:12
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport38.jpg
Ved gate blei eg ropt opp, rekna med det var pga.at eg skulle til USA og det var det. SAS agentene i gaten synets det var rart at eg skulle til Amerika som dei sa, og lurte på eg hadde Green Card? Nei, eg har visa, B1 OCS. Men det kan du ikkje reise til USA mente dei og måtte ta en telefon. La da fram skriv fra US Coast Guard, Garantibrev fra rederiet, skriv fra rederiets advokater (Crewmember Exception to Suspension of Entry) og skriv fra US Custom and Border Protection (Clarification for Boarding Crew) som alle visste til at man med B1 OCS visa kunne reise til USA – og dermed var alt i orden, men fortsatt til dei i gaten store forundring. Så dei spurte meg om når vanlig folk kunne reise til US igjen etc.
Også KLM boarda fra bakerst til fremst og med sete 6C i Economy Comfort så var eg en i av dei siste som boarda. Sete 1 til 4 var for øvrig business class. Vel ombord så hadde KLM stua godt kor fra sete 10 og bakover var omtrent fult med 2 eller 3 passasjerer i alle tre-setere. På dei 9 fremste radene var vi kun ni passasjerer inkl. Stoltenberg og hans kone samt to livvakter. Av dette på sete 5 til 9 var vi kun 4 passasjerer og dermed veldig god plass med en tre seters for meg selv
For å minimere kontakt med passasjerene for flymannskapet, var den vanlig mateska satt i stolene før boarding…
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport39.jpg
…som bestod av det vanlige, dvs. ei velsmakandes skive, litt vann og den h……. Stroopkoekje
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport40.jpg
Flyet kom inn 10 minutt seint, så med opprinnelig avgang kl. 11:50 var vi 10 min sein ut med pushback 12:00 og avgang 5 minutter seinere. Turen var stille og rolig og med litt Netflix og søvn, landa vi plutselig 13:33 på Polderbaan som alltid ser det ut til. 12 min seinare parkerte vi ved gate D72. Stoltenberg og co forsvant ned trappa og inn i en svart bil, vi øvrig dødelige ankom en tom flyplass på samme måte som for seks veker sidan
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport41.jpg