View Full Version : Bok om SAS Boeing 747 kommer 2021
Hej Flyprat!
Long time no see. Jag hoppas allt är väl med er i dessa tider.
Sedan förra året skriver jag en bok om Boeing 747 i SAS. Våren 2021 är det 50 år sedan SAS första 747 levererades, och världens då största passagerarflygplan väckte stor uppmärksamhet i pressen som under flera år skrivit om de utmaningar och möjligheter som 747:an erbjöd. Det var "jumbo-feber" i Skandinavien!
I 16 år, 1971-1987, var Huge och hans vänner omtyckta vikingar i SAS och detta förtjänar att uppmärksammas i form av en bok som hyllar detta fantastiska flygplan och personerna som arbetade med 747:an ombord, på marken och på alla andra möjliga sätt. Boken berättar om 747 på SAS interkontinentala linjer, Scanairs charterflygningar, hadj-operationer och lease till Gulf Air och Nigeria Airways. I slutet av 90-talet fick vi dessutom tillbaka jumbon i SAS som fraktare via Atlas Air.
Boken kommer att publiceras under våren 2021 och jag kan lova flera överraskningar. Jag har bl a forskat i SAS koncernarkiv och har dokument som visar tidigare okända detaljer om köpet av 747; jag har även intervjuat tekniker, kabinpersonal, piloter och fler väntar.
Tyvärr har Corona-krisen gjort att mina planerade besök på SAS Museet på Gardermoen och SAS Flyvehistorisk Sektion på Kastrup blivit försenade, men jag hoppas att det snart blir tillåtet för en svensk att besöka sina grannar.
Jag söker bilder, memorabilia och annan information om SAS 747, särskilt från Norge, och jag hoppas att någon av er kanske kan ha något att bidra med!
Finns det någon som har material om SAS 747 i Bergen till exempel? Under många år gick slingan CPH-GOT-JFK-BGO-CPH, men jag kan inte finna mycket information från Bergen. Avinors arkivtjänst har lovat att hjälpa mig, men det är förståeligt nog inte deras högsta prioritet just nu.
Låter detta intressant så hör av er till mig! Tack på förhand!
Flyghistoriska hälsningar
Hans Jakobsson
https://forumbilder.com/images/2020/05/21/10517.jpg
SAS Boeing 747-283B Ivar Viking på Arlanda för första gången i november 1971. Bild från Luftfartsverkets arkiv via Riksarkivet i Härnösand.
Et VELDIG interessant prosjekt! Lykke til! Ser frem til å lese boken:)
HANS !! Velkommen tilbake !
Gleder meg til å se denne!
En SAS B747 bok!! :) :)
Dette gleder jeg meg veldig til :)
Lykke til!
Denne gleder vi oss til!
Jeg husker Bergen-Flesland utvidet apron for å kunne parkere 747, dette var omtrent der den åtte-kantede terminalbygningen kom mange år senere. Jeg har dessverre ikke hverken dokumentasjon eller kart over dette, men Avinors arkiv kan sikkert hjelpe. Lykke til videre i arbeidet med boken!
Den var fin I SAS farger ja.
Boken kommer ut på Svensk antagelig?
Var jo flytende på det språket etter å ha abonnert på MC Nytt i 70 årene:
«Flickar gillar Yamaha killar» husker jeg det ble avertert.
Kjørte Zundapp og MZ-EZ isteden så man måtte jobbe litt mere for å få Flickar, men du verden, gode tider, SAS jumbo inkludert.
Scandinavian
22-05-2020, 03:41
På Information Alfa, flyhistorie fra A til Å. gruppen på Facebook er det flere som har god kunnskap om det som har bevegd seg på Flesland oppigjennom årene, og som også har tilgang til Avinor sine arkiver om jeg ikke tar feil. Ville tatt turen innom der og spurt. :)
Gleder meg og til denne ja, du får trykke opp en norsk eller dansk oversettelse og. :D
Fellowship
22-05-2020, 15:41
Dette er vel hva vi har av bilder av SAS N747 på Airpics:
https://www.airpics.com/?fq=operator:"Scandinavian Airlines (SAS)"&q=747&rows=6
Tack för fin respons allesammans, och tipset om Information Alfa!
Jag hoppas boken kommer att finnas tillgänglig i Norge och Danmark också - jag skriver den för oss alla skandinaver och lovar att språket blir lätt att läsa ;)
https://forumbilder.com/images/2020/05/22/lnrna-1977.jpg
Leverans av 747-283B Combi LN-RNA Magnus Viking i Seattle 1977. Bild via SAS.
Jag hoppas boken kommer att finnas tillgänglig i Norge och Danmark också - jag skriver den för oss alla skandinaver och lovar att språket blir lätt att läsa
Ikke noe problem. De fleste nordmenn forstår svensk aldeles utmerket.
Ikke noe problem. De fleste nordmenn forstår svensk aldeles utmerket.
Tja, vi gir ikke inn for lett, dem tok jo Jemtland og Herjedalen, ikke glem det. :cry:
Tja, vi gir ikke inn for lett, dem tok jo Jemtland og Herjedalen, ikke glem det. :cry:
Og Bohuslän. Men det har vi kjøpt tilbake. Det er knapt svensker igjen mellom Svinesund og Grebbestad... Nuvel, back to topic!
Dette er en bok jeg ser fremtil å lese når den kommer ut. Det er flott at du tar skriver en bok om dette.
Finns det någon som har material om SAS 747 i Bergen till exempel? Under många år gick slingan CPH-GOT-JFK-BGO-CPH, men jag kan inte finna mycket information från Bergen. Avinors arkivtjänst har lovat att hjälpa mig, men det är förståeligt nog inte deras högsta prioritet just nu.
Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg så mye med dette utover at jeg bodde ganske nært Flesland i den tiden de fløy fra BGO til JFK. Jeg husker meget godt 747'en til SAS som kom like over huset. De brukte også DC10 på ruten husker jeg. Det ble også fløyet direkte fra BGO til JFK på slutten av 70 tallet uten at jeg husker slingen ellers.
Dette er en bok jeg ser fremtil å lese når den kommer ut. Det er flott at du tar skriver en bok om dette.
Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg så mye med dette utover at jeg bodde ganske nært Flesland i den tiden de fløy fra BGO til JFK. Jeg husker meget godt 747'en til SAS som kom like over huset. De brukte også DC10 på ruten husker jeg. Det ble også fløyet direkte fra BGO til JFK på slutten av 70 tallet uten at jeg husker slingen ellers.
Tack för intresset!
BGO hade direkttrafik till JFK med DC-8 1976, men när 747 Combi (LN-RNA) levererades 1977 slingade SAS trafiken CPH-BGO-JFK-GOT-CPH på tisdagar och torsdagar, och CPH-GOT-JFK-BGO-CPH på onsdagar. DC-10 ersatte 747 på denna och de flesta andra linjer vid olika tillfällen.
@HansJ: I den grad det har noe å si for boken; vær oppmerksom på at BGO kun hadde 2440 meter rullebane + 275 meter overrun på 1970- og 1980-tallet. Selve rullebanen var like lang som i dag, men taksebanene gikk ikke helt til enden den gangen. Dette var NATO-standard, det vil si 8000 fot banelengde og 900 fot overrun i hver ende. Det er først i de seneste årene BGO har fått hele banelengden på 2990 meter tilgjengelig i forbindelse med en oppgradering av taksebanesystemet.
RF-4E_348_MTA
09-01-2021, 18:46
Hello and a good new year!
Any news about the book? :)
Hello and a good new year!
Any news about the book? :)
Happy New Year to you too!
Thanks for asking. The book project is unfortunately affected by a slight delay, a medical delay if you will, caused by the virus that have closed Scandinavian borders.
I need to visit the SAS Museum archives in Oslo and the DDL-SAS collections in Copenhagen for final research but hopefully the situation betters soon. As of now, I am hoping for the book to be ready by November but it depends on the above.
Best regards,
Hans Jakobsson
49666
RF-4E_348_MTA
16-01-2021, 17:14
Thank you very much Hans for the detailed answer :)
Then, let us have a little more patience.
I am sure, the result will be really great!
Take care
Marcus
Jag har öppnat en Facebook-sida för uppdateringar och information om bokprojektet och SAS 747-epok -https://www.facebook.com/denstoravikingen är adressen.
Sidan är tillgänglig för alla och kan läsas även om man inte är medlem i Facebook. Välkomna!
Hej flygentusiaster!
I oktober kommer äntligen 747-B: DEN STORA VIKINGEN efter tre års arbete.
Jag konstaterar att det inte var en god idé att försöka producera en bok under pågående pandemi :D men tack vare den extra tiden så har jag funnit mer material i unika arkiv. Det har resulterat i en bok som omfattar ca 250 sidor.
Eftersom flera mycket kompetenta flyghistoriker finns på Flyprat så undrar jag om någon känner till förnamnen på två av SAS första 747-piloter som fick flygutbildning i Moses Lake 1971. Jag har försökt finna ut det i flera andra källor men inte lyckats.
L Bøgh (3/P, CPH)
R S Rasmussen (2/P, OSL)
Tack på förhand. Jag återkommer med mer information om boken när utgivningen närmar sig till hösten!
Med vänlig hälsning
Hans Jakobsson
51072
raider66
30-03-2022, 19:18
Jeg gleder meg Hans!
Espen
Rob Mulder
21-06-2022, 10:18
Forfatteren kommer til Fly & Bok den 15. oktober 2022 for å holde et foredrag om bok. la oss håpe han kan ta med boken.
Forfatteren kommer til Fly & Bok den 15. oktober 2022 for å holde et foredrag om bok. la oss håpe han kan ta med boken.
Jag ska göra mitt bästa för att ha med boken! Ser fram emot att träffa er.
Rob Mulder
23-06-2022, 12:47
Hi,
La oss håpe boken er ferdig. Det hadde vært flott å kunne presentere den i Oslo. Det er sikkert mye interesse for den.
Boken är färdig och är just nu på tryckeriet! I Sverige lanseras den i bokhandeln 15 september, en månad tidigare än planerat. Jag är ingen expert på bokdistribution och vet ännu inte var den kommer att säljas i Norge och Danmark, men jag kan se att den går att bevaka på norska Adlibris (https://www.adlibris.com/no/bok/747-b-den-stora-vikingen-9789189243125).
Boken har 16 kapitel och beskriver inte bara historien om Boeing 747 i SAS, utan också om SAS tillkomst och trafik över Nordatlanten mellan 1946-2019. Scanairs bruk av jumbon har ett eget kapitel, liksom fraktepoken 1996-1999 då 747 gjorde comeback i SAS. De sista kapitlen är av mer kuriös art och tar upp SAS 747 i kulturen och som modellobjekt. Avslutningsvis finns ett kapitel med individuell flygplanshistorik och ett kapitel med exempel på innehåll från flygmanualer och checklistor.
Jag har forskat i flera arkiv och hittat tidigare okänd information som nu publiceras för första gången, inklusive flera överraskningar.
Trots att antalet sidor utökats från 250 till 320 fick inte allt material plats :D därför kommer jag att lägga ut bonusmaterial på en hemsida som lanseras senare i höst.
Med vänlig hälsning
Hans Jakobsson
51840
raider66
16-08-2022, 20:48
Gratulerer så mye!! Jeg gleder meg til denne er i hus.
Espen
Ser spennede ut ja.
Hvorfor tittelen 747-B?
Jeg tror B betegnelsen var før Boeing kalte den neste utgaven -200 og de første -100.
Derfor: Hadde SAS bare 747-200, eller hadde de også noen -100?…
(3 sidevinduer i andre etasjen betyr i mange tilfeller -100, men med unntak)
@HansJ: Hvilke(t) språk er boken skrevet på?
Hadde SAS bare 747-200, eller hadde de også noen -100?
747B var sannsynligvis mer for markedsføring enn en teknisk betegnelse. Det er jo slett ikke uvanlig at markedsføringsavdelingen kommer med sine egne betegnelser som ikke stemmer overens med de teknisk korrekte betegnelsene. Eksempler på dette er Super DC-8 / DC-9 og Dreamliner.
Jeg fant disse utklippene på nettet:
No airplane ever flew designated as a 747B. Instead, this version got the name 747-200B. There was not a standard -200, just the -200B. It raises the question if there were ever marketing materials for a "747A". I am not sure when they decided to call the early models the -100.
There was no real rule for Boeing for series designations. Early 707s were 707-100s (Pan Am got 707-121s for example). Early 727s were just 727s. No series at all. Northwest got 727-51s, for example. They didn't get a series until after the -200s went on the market. Later deliveries did become 727-100s. 720s were -000 series. In other words, Eastern got 720-025s. Bottom line is there was no standard system, and the 747 is the only airplane that had an increase gross weight version marketed as a "B".
The 747-200B is an extended-range passenger version of the basic 747-100 series aircraft. The exterior geometry of the 747-200B is
identical to the 747-100 and aircraft systems are essentially unchanged except for differences resulting from changes outlined below. The
principal differences involve the following:
Increased strength wing structure, local body and empennage changes for increased strength, increased center wing tank fuel capacity,
increased strength landing gear, modified nacelle and engine acoustic treatment, increased gross weight, and modified balance limits.
De to siste avsnittene er hentet fra typesertifikatet.
Som nevnt over, Boeing brukte "B"-betegnelsen litt ymse, tilsynelatende uten noe særlig system. På 707 og 720 ble den brukt på de med fan-motorer, men det var aldri noen 727B, 737B etc. Offisielt fra Boeing var det vel strengt tatt heller aldri noen 747A, men betegnelsen ble brukt internt i PanAm på modifiserte utgaver av de første 747'ene deres. Disse fikk mod'et opp drivstoffsystemet, hydraulikksystemet og dørene, samt at motorene fikk vanninnsprøytning og dermed endret betegnelse fra -3A til -3AW.
Og for virkelig å spikke fliser: Det skal vel strengt tatt ikke være noen bindestrek mellom 747 og B, men SAS brukte i alle fall bindestrek på typebetegnelsen øverst på halen. Den tekniske betegnelsen var 747-283B, så kanskje markedsavdelingen bare tok bort 283 og lot bindestreken stå igjen? HansJ: Noen forklaring på dette?
Kom forresten over et artig bilde av den første Northwest 747'en med "B"-betegnelsen malt på siden.
SAS kjøpte aldri noen-100, men sommeren 1982 leide de inn en ex Alitalia -100.
https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=150360
Ok, da skjønner jeg tegninga.
Jeg gikk kurser på både -100 og -200 serien, fuel systemene og sekvens med å bruke drivstoffet var ganske likt, men forskjellig og man måtte pugge begge systemene og ikke blande dem sammen mår det var klart for muntlig eksamen.
Det var også litt større hjul på -200 og selvfølgelig vekten, de tyngste -200 jeg fløy var 833,000 lbs, de letteste -200 var 775,000 og en vanlig -100 pax versjon var 734,000.
Legg på 3,000 lbs på alle de for taxi fuel.
Også mange andre vekter og utgaver som varierte litt mellom selskapene.
Skal artig å lese den boken, muligens har jeg flydd noen jumboer som begynte sitt liv i SAS flåten.
Boken är färdig och är just nu på tryckeriet! I Sverige lanseras den i bokhandeln 15 september, en månad tidigare än planerat.
I hvilke butikker kommer den til å selges i Sverige?
Så kom den ! Tack Hans för den trevliga presentationen av boken idag på klassisk mark , SAS före detta huvudkontor på Bromma. Mycket trevligt att träffa gamla kollegor och flygentusiaster. Hoppas på stor framgång för den praktfulla boken !
Hvor selges den i butikk/på nett?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvor selges den i butikk/på nett?
SAS-museet har sagt at de vil ta den inn ...
https://www.sasmuseet.net/
Ellers kan du jo bestille rett fra forlaget ... De har dog ikke oppdaget kredittkortbetaling ennå ..
https://tnf.se/product/747-b-den-stora-vikingen/
Ellers kan du jo bestille rett fra forlaget ... De har dog ikke oppdaget kredittkortbetaling ennå ..
https://tnf.se/product/747-b-den-stora-vikingen/
Da er den billigere her:
https://www.adlibris.com/no/bok/747-b-den-stora-vikingen-9789189243125
Så kom den ! Tack Hans för den trevliga presentationen av boken idag på klassisk mark , SAS före detta huvudkontor på Bromma. Mycket trevligt att träffa gamla kollegor och flygentusiaster. Hoppas på stor framgång för den praktfulla boken !
Tack Rolf, det var trevligt att träffa dig också. Boken har redan nått större framgång än jag räknade med, stor succé!
SAS-museet har sagt at de vil ta den inn ...
SAS Museet kommer att sälja den från början av oktober :) Den finns, som nämnts, redan nu på Adlibris i Norge till mycket bra pris.
Sånn, da er boken bestilt. Gleder meg til å lese den.
raider66
17-09-2022, 23:32
Min ble levert i går. Praktfullt!!
Espen
Min kom for et par dager siden. Ut fra det jeg har lest så langt virker dette som et strålende verk. :)
Da har Den Stora Vikingen landet i Georgia også. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220924/2ba44c88d9b67971add39735b843cb3a.jpg
Interessant hvordan den svenske pressen så for seg at maskinen kunne brukes på svensk innenriks for å desentralisere styringen. 490 seter med fem daglige rundturer mellom Norrland og Gøteborg/Malmø .. Her snakker vi Avatar-visjoner. :D
Interessant hvordan den svenske pressen så for seg at maskinen kunne brukes på svensk innenriks for å desentralisere styringen. 490 seter med fem daglige rundturer mellom Norrland og Gøteborg/Malmø .. Her snakker vi Avatar-visjoner. :D
Til en viss grad var det tilsvarende i Norge. Da 747 var ny tidlig på 70-tallet ymtet SAS selv frempå om «747-aktige» fly mellom Oslo og Bergen/Trondheim rundt 1980.
Med daværende monopol FBU-BGO hadde SAS sikkert også klart å fylle f.eks en A300 på noen rundturer, men den gangen var det ikke på langt nær de frekvensene vi har nå. Mener å huske 5-6 t/r FBU-BGO på hverdager?
SAS prøvde seg med en innleid DC-8-63 fra Scanair på strekningen FBU-BGO. Dette var på midten av 80 tallet og maskinen tok 254 passasjer om jeg husker riktig. Dette er ganske grundig diskutert i denne tråden
https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=153052&highlight=DC8
For SAS skapte dette mye trøbbel, men for oss som likte å se på fly i Bergen var det jo helt topp å få besøk av åtteren.
Flesland hadde vel relativt bra med besøk av både DC-8 og 747 opp gjennom 1970 og 80-tallet, men det er jo alltid kjærkomment.
Og hvilken bok! Hans J, dette er knallbra.
I tillegg til en særs bra historie om SAS’ 747-operasjoner er det mange godbiter med tilleggsstoff og historien rundt. Velskrevet er det også. Sågar en del nyheter for meg, f.eks misforståelsen rundt «kjøpet» av MD-11 visste jeg ikke om.
En ørliten kommentar, og sikkert bare oss gamle nerder som legger merke til det:
Oversikten på side 263 over Scanairs 747-ruter i 1982-83 er lagt på et nytt kart med grensene etter 1990.
Etter utallige forsøk har jeg endelig kommet meg til SAS-muséet. Under besøket kjøpte jeg det siste eksemplaret de hadde av SAS 747 boken. De sa de skulle få inn flere. Det muséet er veldig hyggelig å besøke, med dedikerte veteraner.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221115/a3afc9493f7ff18944c113548ae1df35.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221115/3328eb3e298b3ca9c45df6ed1334d4a6.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221115/c6957db3eea218d7aa1e5c9e12adab09.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221115/797181bde56aa6bce0be349042e38665.jpg
Etter utallige forsøk har jeg endelig kommet meg til SAS-muséet. Under besøket kjøpte jeg det siste eksemplaret de hadde av SAS 747 boken.
Så det var altså deg..! Jeg var også innom i dag sammen med en bekjent som skulle kjøpe boken, men da var de utsolgt.
Nuvel, det ligger flere og venter et sted nede i Østfold. De må bare få organisert transporten til museet. Forøvrig knallbra bok, anbefales!
Så det var altså deg..! Jeg var også innom i dag sammen med en bekjent som skulle kjøpe boken, men da var de utsolgt.
Nuvel, det ligger flere og venter et sted nede i Østfold. De må bare få organisert transporten til museet. Forøvrig knallbra bok, anbefales!
Må vel få trasket meg avgårde til SAS museet en vakker dag.
Hvor langt unna OSL terminalen er det?
Hehe, «beklager» det. Jeg var der fra ca. 13:30 og i 45 min eller så. Jeg håper du får tak i et eksemplar snart.
Det ligger like ved den gamle GEN terminalen, nåværende GA-terminalen. Å gå fra nåværende terminal tar en stund, men det går buss 2 ganger i timen fra rett utenfor ankomst innland (perrong 48) på syv-åtte minutter. Den stopper ved døren til muséet. Stoppet heter sågar SAS muséet.
Tack för att ni uppskattar min bok. Jag beklagar att SAS Museet inte har den i lager för närvarande. Jag skulle leverera en stor mängd böcker till dem i söndags men det blev dessvärre inte möjligt.
Ni som inte kan eller vill vänta till böckerna kommer till SAS Museet kan beställa den via Adlibris i Norge: https://www.adlibris.com/no/bok/747-b-den-stora-vikingen-9789189243125
Med vänliga hälsningar Hans Jakobsson
Vær veldig oppmerksom på åpningstidene. De har åpent bare noen få timer og kun to dager i uken. Men vel verdt et besøk hvis det passer med tidene når du er forbi Gardermoen.
Vær veldig oppmerksom på åpningstidene. De har åpent bare noen få timer og kun to dager i uken. Men vel verdt et besøk hvis det passer med tidene når du er forbi Gardermoen.
Ja, skal passe på.
Har som regel overnatting på Gardemoen så man har god til.
(Fordelen med å være pensjonist)
Enig, det er vel verdt et besoek. Ettersom det drives av frivillige og det er gratis inngang er det naturlig med begrensede aapningstider. Det kjennes litt som et slags klubbhus med en veldig stor samling "pokaler". Det er artig at det finnes.
En veldig bra og detaljrik bok. Jeg har brukt jule- og nyttårs tiden på å lese boken. Få bøker er så omfattende som denne boken. Gratulerer til forfatteren.
Man må nok tilbake til bøkene som John Wegg produserte over Finnair historien og Caravelle boken for å finne noe tilsvarende.
Og da var 'Viking Tails' åpnet ...
https://vikingtails.se/
raider66
20-02-2023, 14:58
Flott!
Espen
Flott!
Espen
Tack för intresset! Senare i vår planerar jag att öppna en bloggsektion på Viking Tails där jag publicerar intressant material ur mitt arkiv.