PDA

View Full Version : Flere slots på AMS -> færre


Someone
16-05-2020, 10:18
Mulig noen av de innfødte derfra er bedre enn Google translate, men slik jeg forstår det så ligger det an til å øke taket på antall slots/flighter på AMS fra dagens 500.000 per år til 540.000 per år. Kanskje ikke et stort hast i disse Koronatider, men på sikt så skaper det muligheter for flere å øke trafikken på AMS, som jo nå har en ny pir under bygging

I tillegg vil flyplassen i Lelystad få et tak på 45.000 når den åpner


https://www.parool.nl/amsterdam/kabinet-schiphol-mag-groeien-lelystad-kan-open~b4e57ba0/?referer=https%3A%2F%2Fwww.airliners.net%2Fforum%2 Fviewtopic.php%3Ff%3D3%26t%3D1446289

De komende dertig jaar kan de luchtvaart in Nederland volgens het kabinet gemiddeld 1,5 procent per jaar toenemen. Schiphol wordt daarbij, zoals vorig jaar al is besloten, beperkt tot maximaal 540.000 vluchten, Lelystad Airport tot 45.000. Het kabinet wil door groei toe te staan de sleutelpositie van Schiphol behouden, de werkgelegenheid zeker stellen en het netwerk van rechtstreekse verbindingen met de rest van de wereld versterken.

toftos
16-05-2020, 19:56
Men er vel ikke mer en to-tre år siden de strammet inn på slots ? Var det ikke bla flere cargo flighter som ikke fikk fortsette ? Var vel snakk om Air Bridge cargo som fløy til Osl ble påvirket av dette ?

Someone
16-05-2020, 19:57
Men er vel ikke mer en to-tre år siden de strammet inn på slots ? Var det ikke bla flere cargo flighter som ikke fikk fortsette ? Var vel snakk om Air Bridge cargo som fløy til Osl ble påvirket av dette ?

Var det ikke at de da nådde taket på 500.000, og flyplassen valgt å nedprioritere enkelte cargoaktører?

toftos
16-05-2020, 22:51
Var det ikke at de da nådde taket på 500.000, og flyplassen valgt å nedprioritere enkelte cargoaktører?

Godt mulig at det var grunnen

DCHalvorsen
17-05-2020, 09:31
Interessant. Amsterdam har jo startet en aktiv kamp mot overturisme, hvor et av virkemidlene skulle være å kutte i kapasiteten på AMS:

The gentle-sounding name "City in Balance" conceals an uncompromising program: a halt to building new hotels and souvenir shops, ticket sales outlets and cheese shops in which no local would ever set foot. The capacity of Schiphol Airport is to be capped and the berths for passenger vessels moved out of the city center.

Kilde: https://www.dw.com/en/how-amsterdam-is-fighting-mass-tourism/a-47806959

Pelikan
17-05-2020, 13:12
Godt mulig at det var grunnen

Jo stemmer det. Da de ikke hadde lovt å forskjellsbehandle trafikk (men ønsket vekk cargo for å gi plass til pax) innførte de regel om at de som ikke hadde 90% regularitet av bruk av sin slot tid kunne miste denne (og i praksis var jo dette bare cargo). ABC ble da fratatt flere av sine slots nesten over natten. Men russere kødder du jo ikke med, så der fikk Nederland beskjed om at KLM ville bli nektet overflyvning over Russland hvis ikke ABC fikk sine slots tilbake, noe de da fikk.

IL-2
17-05-2020, 21:14
Dette ble vedtatt allerede i fjor. Saken er vel egentlig bare at viruset ikke har endret noe, selv om luftfarten har avtatt.

Bergern
18-05-2020, 00:11
Interessant. Amsterdam har jo startet en aktiv kamp mot overturisme, hvor et av virkemidlene skulle være å kutte i kapasiteten på AMS:



Kilde: https://www.dw.com/en/how-amsterdam-is-fighting-mass-tourism/a-47806959

Økt aktivitet er ikke nødvendigvis en motsats til satsningen på en mindre destruktiv turisme. De fleste som ankommer AMS er enten nederlendere selv, eller skal videre ut i verden. Hvis det er så viktig å begrense turismen, kan man jo feks øke avgiftene på non-transfers. Og hva med resten av turismen i området? Overnatting, underholdning, sightseeing og bespisning?

Someone
25-06-2022, 08:17
Men nå blir det færre, da myndighetene ligger an til å kutte antallet tillatte bevegelser på AMS fra 500.000 i året, til 440.000

https://apnews.com/article/netherlands-amsterdam-pollution-ac23e08623f38235f201b59453b58f21

The Dutch government said Friday it will cut the maximum number of flights allowed each year at the country’s busiest aviation hub, Schiphol Airport, in an attempt to reduce noise and air pollution.

The decision — expected to take effect late next year — to cut the number of flights allowed from around 500,000 to 440,000 is a further blow to the airport.

Dette vil vel ramme KLM ganske hardt, samtidig som det er noen lufthavnsjefer og flyselskap i nabolandene som nå kan gni seg i hendene

L-1011
25-06-2022, 13:38
Men nå blir det færre, da myndighetene ligger an til å kutte antallet tillatte bevegelser på AMS fra 500.000 i året, til 440.000

https://apnews.com/article/netherlands-amsterdam-pollution-ac23e08623f38235f201b59453b58f21



Dette vil vel ramme KLM ganske hardt, samtidig som det er noen lufthavnsjefer og flyselskap i nabolandene som nå kan gni seg i hendene

Är det döden för KLM City Hopper med dess regional jets?
160 flighter per dag på AMS tas bort när myndigheterna minskar flygtrafiken på AMS.

Someone
22-09-2023, 21:18
Air India blir første offer her

https://airwaysmag.com/air-india-to-stop-flying-ams/

Air India (AI) has made the decision to no longer operate flights to Amsterdam Schiphol Airport (AMS) starting in late October 2023. The reason behind this decision is the slot constraints at AMS, which have prevented Air India from scheduling flights during the Winter 2023 season.

view
23-09-2023, 23:30
Nå klinker nederlandske myndigheter til med en egen "transfer tax" på Schiphol. Det gjenstår å se hva denne endelig blir, men om den ligner skatten de tar fra de som starter i AMS så kan den bli opp til 52 Euro for en retur via AMS.
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/3/airports/meerderheid-in-tweede-kamer-steunt-vliegtaks-voor-transferpassagiers

Dette kan vel potensielt bli tøft for KLM, hvis det gjør dem mindre konkurransedyktig enn andre konkurrerende knutepunkter i Europa.

Scandinavien_Airlines
24-09-2023, 12:41
Nå klinker nederlandske myndigheter til med en egen "transfer tax" på Schiphol. Det gjenstår å se hva denne endelig blir, men om den ligner skatten de tar fra de som starter i AMS så kan den bli opp til 52 Euro for en retur via AMS.
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/3/airports/meerderheid-in-tweede-kamer-steunt-vliegtaks-voor-transferpassagiers

Dette kan vel potensielt bli tøft for KLM, hvis det gjør dem mindre konkurransedyktig enn andre konkurrerende knutepunkter i Europa.

KLM ska holde fast i servering ombord, også vil folk vælge dem på det parameter.

Someone
29-09-2023, 10:22
En rekke flytyper vil heller ikke kunne fly til AMS pga nye støykrav

https://twitter.com/AirlineFlyer/status/1707417490962157577

https://pbs.twimg.com/media/F7H2ohHXsAAwldu?format=png&name=small

jb1
29-09-2023, 10:34
Den listen av flytyper inneholder jo mest meget gamle fly. For passasjertrafikken har det vel minimal betydning, men mulig noen gamle fraktere omfattes.


Sent from my iPhone using Tapatalk

MountainDew
29-09-2023, 11:04
Dornier 328? Bråker vel ikke noe mer en Dash-8 og ATR.

Blubird
29-09-2023, 11:23
En rekke flytyper vil heller ikke kunne fly til AMS pga nye støykrav

https://twitter.com/AirlineFlyer/status/1707417490962157577

https://pbs.twimg.com/media/F7H2ohHXsAAwldu?format=png&name=small

Litt artig i den sammenheng å tenke på at AMS for bare (relativt) få år tilbake vel var den flyplassen med størst trafikk av DC10 i hele Europa.

Jens W
29-09-2023, 15:56
Dornier 328? Bråker vel ikke noe mer en Dash-8 og ATR.

EASA har en (lang) liste. Det er jo forskjell på motortyper og propeller og alt sånt, og uten at jeg har finregnet på det, så ser ATR-ene ut til å ligge noen decibel lavere enn Do328 og Dash 8. Men alle beveger seg rundt i området 80-85dB alt etter variant. (ATR har noen nede mot midt-70)

https://www.easa.europa.eu/en/domains/environment/easa-certification-noise-levels

Someone
30-10-2023, 20:09
I følge slot-koordinatoren på AMS, må nå selskapene med slots neste sommer redusere trafikken med 3-4% som følge av dette

Ellers har artikkelen til Airlineweekly her en veldig bta oppsummering

https://airlineweekly.skift.com/2023/10/amsterdam-schiphol-wants-to-set-the-record-straight-on-flight-cuts/

Airlines with historical slot portfolios at Schiphol, in other words, a right to future slots at the airport, must reduce their schedules by 3-4%, he said. The slot coordinator, ACNL, is working with airlines to determine the best solution for them.

Someone
02-11-2023, 11:44
I følge slot-koordinatoren på AMS, må nå selskapene med slots neste sommer redusere trafikken med 3-4% som følge av dette


For KLM sin del betyr det 17 færre daglige flighter.

https://www.aviation24.be/airlines/air-france-klm-group/klm-royal-dutch-airlines/klm-will-have-to-cut-17-daily-flights-after-downsizing-of-amsterdam-schiphol/

KLM will have to cut 17 daily flights after downsizing of Amsterdam Schiphol

Someone
06-11-2023, 10:40
Full krig nå, og ser ut som amerikanske selskaper og myndigheter ikke gir seg uten kamp her, og mener det er et brudd på Open Skies avtalen

https://www.ch-aviation.com/portal/news/133582-us-hits-back-over-schiphol-slot-constraints

In a retaliatory move, the US Department of Transportation has hit back at the Dutch government's decision to proceed with slot constraints at Amsterdam Schiphol by ordering Dutch carriers KLM Royal Dutch Airlines, Martinair (Netherlands), and TUI fly (Netherlands) to file schedules for all their services to/from the United States within seven days for re-consideration.

The November 2 order came in response to what the DOT labelled the Dutch government's "unlawful experimental regulation" being implemented when Airport Coordination Netherlands (ACNL), on the same date, reduced or denied slot holdings at Schiphol for the IATA Summer 2024 season (end of March to October 2024). Consequently, Airlines for America (A4A) member carriers lost 339 historic slots at Schiphol, while airlines without historical slot allocations, such as JetBlue Airways (B6, New York JFK), have been denied slots entirely for the 2024 summer season.

Chriscross
07-11-2023, 13:47
Hvem har egentlig regjeringen i Nederland må? Er dette noe som typisk reverseres med ny regjering, eller stikker reduksjonen dypere enn som så?

OttoL
07-11-2023, 14:14
Hvem har egentlig regjeringen i Nederland må? Er dette noe som typisk reverseres med ny regjering, eller stikker reduksjonen dypere enn som så?

VVD vant valget sist iaff (mars 21), og de sitter godt ute på høyresiden. Det som kanskje kan sammenlignes med MDG, SV og AP gjorde et historisk dårlig valg. Er vel et parti som heter D66 som også gjorde det bra (likt venstre), som virker å ivre mest for dette. Virker å være bred politisk enighet om at flytrafikken må ned uansett, som isolert sett sikkert er fornuftig.

Someone
10-11-2023, 11:22
KLM risikerer å bli tvinget til å redusere like mye til amerikanske flyplasser, som de amerikanske selskapene mister av slots på AMS. Dette kommer i så fall til å gå kraftig ut over deres amerikanske nettverk.

https://www.aviation24.be/airlines/air-france-klm-group/klm-royal-dutch-airlines/klm-faces-potential-loss-of-over-1000-flights-to-the-usa-amid-amsterdam-airport-downsizing/

The Dutch government’s plan to reduce Amsterdam Schiphol Airport’s capacity may lead KLM Royal Dutch Airline to lose more than a thousand flights to the United States, according to sources within the airline. This downsizing has already resulted in American carriers losing 1,135 slots at Amsterdam Schiphol. If KLM experiences a similar loss of slots at American airports, it will represent 22% of the total flights operated by the Dutch airline.

AndreasN
10-11-2023, 11:30
Potensielt spennende med SASinaviske øyne?

Someone
14-11-2023, 18:37
Kuttet utsettes et år, da nederlandske myndigheter gir etter for presset. Så da blir det 500.000 årlige slots også gjennom sommeren 2024

https://twitter.com/ByERussell/status/1724463525530136693

The Dutch government has backed down on plans to cut flights at @Schiphol
next summer following European Commission and US pressure. Airlines will be allowed to operate their full schedules.

MountainDew
14-11-2023, 20:02
Skulle da bare mangle. Behøver nytt styresett i Nederland om ikke dette blir permanent.

magtje
15-11-2023, 11:53
Skulle da bare mangle. Behøver nytt styresett i Nederland om ikke dette blir permanent.

Nå blir det nok et skifte i styresettet etter valget neste uke (22. nov).
Valget skjer etter at Rutte regjeringen falt tidligere denne sommeren. (Rutte stiller ikke til gjenvalg).
Siden forrige valg i 2021 så har det vært en betydelig politisk endring hos folket blant annet på klima spørsmålet. Så sjansen er nok stor for at det blir endringer på flere områder inkl klimatiltakene og restriksjonene på Schiphol.

Midtiblinken
15-11-2023, 16:12
Nå blir det nok et skifte i styresettet etter valget neste uke (22. nov).
Valget skjer etter at Rutte regjeringen falt tidligere denne sommeren. (Rutte stiller ikke til gjenvalg).
Siden forrige valg i 2021 så har det vært en betydelig politisk endring hos folket blant annet på klima spørsmålet. Så sjansen er nok stor for at det blir endringer på flere områder inkl klimatiltakene og restriksjonene på Schiphol.
Klima er mest business.

EB
16-11-2023, 06:54
Å tenke bærekraft, (bærekraft er også sunn økonomi og ikke bare miljø) det koster på kort sikt - men er nok helt nødvendig på lengre sikt.

Someone
29-01-2024, 15:08
KLM forsøker være litt proaktive og minste nattestøyen, så re-timer noen flighter så ingen skal ankomme eller ha avgang mellom midnatt og 06:00.

https://nltimes.nl/2024/01/26/klm-will-stop-overnight-passenger-flights-schiphol-within-two-months

The Dutch airline will not schedule flights to depart or land at Schiphol between the hours of midnight and 6 a.m. once the summer season timetable is underway the airline confirmed after it was first reported by Luchtvaartnieuws.

Someone
09-02-2024, 13:27
Fra Q4 rapporter til Icelandair, når de nevner økningen på AMS nå i Q1

Investment in AMS slot assets anticipating future slot reductions

Det kan nok forklare hvorfor endel selskaper, blant annet SAS, nå øker litt på AMS med det de kan få tak i slots. Med stor sannsynlighet vil selskapene på et tidspunkt få beskjed om å redusere med x-prosent. Og da da det være en fordel sitte på det tidspunktet med flest mulig slots, for å kunne beholde fleste mulig flighter.

EB
10-02-2024, 06:36
Fra Q4 rapporter til Icelandair, når de nevner økningen på AMS nå i Q1



Det kan nok forklare hvorfor endel selskaper, blant annet SAS, nå øker litt på AMS med det de kan få tak i slots. Med stor sannsynlighet vil selskapene på et tidspunkt få beskjed om å redusere med x-prosent. Og da da det være en fordel sitte på det tidspunktet med flest mulig slots, for å kunne beholde fleste mulig flighter.

SAS har vel flere grunner til å ønske seg flere slott på AMS;-)