PDA

View Full Version : Soloppgang i vest

KnutW
14-05-2020, 01:13
London ligger i nattemørket nesten 4000 km bak oss. Vi har vært underveis i flere timer og kommet til det punktet på en atlanterhavsflygning der man har to valg: Crème Brûlée eller Plat de Fromage. Hmmm. Vel, Premier cru’en smaker såpass fortreffelig at det får bli osten. Etterfulgt av kaffe, mørk sjokolade og Remy Martin. Napoleon selvsagt.

En drivstoffventil som ikke fungerte medførte at avgangen fra Heathrow ble over en time forsinket. Vi skulle egentlig tatt av rett før solnedgang, men nå ble det take-off i mørket. Etter som timene gikk og vi suste vestover i det halvlyset som kjennetegner de øvre luftlag i skumringen, ble det gradvis lysere. Og nå, rett utenfor Cape Race på Newfoundland, kommer solen opp over horisonten på høyre side av flyet. I vest.

Turen startet egentlig flere måneder i forveien. Jeg hadde tatt meg råd til å kjøpe flunkende ny bil for første gang. Husleien ble billigere enn forventet, og jobben betalte bra. Da opphavet sponset bilkjøpet med atskillig flere tusenlapper enn først antatt, ble det et solid overskudd på billånet. Ung og entusiastisk som man var måtte jo dette blåses av på noe spinnvilt. Damer og børst? Nah. Damene får vente, her skal det flys! Og det fort. Det er selvsagt med den store guttedrømmen: Concorde.

Så der sitter jeg da, sammen med bl. a. John McEnroe, og venter mens mekanikerne skifter drivstoffventilen.
Nuvel. Champagne smaker alltid godt, spesielt når den er «gratis». Solen går ned og en drøy time etter rutetid kommer vi oss av gårde fra gate 2, Concordens faste tilholdssted på terminal 3. De fire Olympusene startes en etter en og vi takser ut til enden av bane 28L på Heathrow. Line up på rullebanen, og three-two-one-NOW!
I motsetning til alle andre fly, der gasshåndtakene skyves sakte og rolig frem, blir de på Concorde brått og brutalt dyttet forover. Det gir signal til computeren om at det er på tide å få stumpen i gir, og samtidig sjaltes alle de fire etterbrennerne inn. Det gir totalt 148 000 pund skyvekraft og et forhold vekt/trøkk på 2,6. Det er det ingen andre rutefly som er i nærheten av. Trøkket behøves, vi skal opp i 400 km/t på samme antall meter rullebane som de andre bruker for å komme opp i 250. Akselerasjonen er heftig. Drivstofforbruket er også heftig, rundt en liter på meteren. Etter 35 sekunder heves nesa og det klirrer i tekoppene rundt Heathrow. For å dempe støyen en smule kuttes etterbrennerne 40 sekunder etter take-off. For en førstereisgutt virker det som om halvparten av motorene stopper. De sa visst noe om dette rett før vi tok av, men champagnemarineringen medfører at enkelte detaljer glipper.

Uansett klatrer vi fremdeles videre som en jetjager mens drinker og kanapéer serveres. Etter noen få minutter flater vi ut i 28 000 fot med 1000 km/t, Mach 0.95. Dette er den mest økonomiske farten og høyden i underlydshastighet. 20 minutter etter avgang kommer vi ut over Bristolkanalen til punktet som treffende nok heter UPGAS. Etterbrennerne sjaltes inn igjen, men denne gangen parvis, «so as not to upset your champagne glasses». Hensynsfullt.

Det første magiske nummeret, Mach 1, glir forbi i 29 500 fot uten så mye som en krusning i champagneglasset. Som George Edwards, sjefen for BAC, sa da han fikk en kommentar om at man ikke merker noe som helst når man går gjennom lydmuren: «That was the hard bit». I cockpit ser man en liten fluktuering i instrumentene som er forbundet til utvendig trykk, ellers er det fullstendig udramatisk. Nesten skuffende.
Fart og høyde øker kjapt, M1.2 i 36 000 fot, M1.45 i 39 000 og M1.7 i 45 000. Ved M1.7 kuttes etterbrennerne og Concorde supercruiser opp til den endelige magien som nås i 56000 fot: M2.00.

Mach 2. Over 600 meter i sekundet. Oslo - Trondheim på 10 minutter. Tromsø – Bergen på en halvtime. Lindesnes – Nordkapp på tre kvarter. 60 kuldegrader i luften, 120 varmegrader foran på nesa. Flykroppen er 20 cm lenger nå enn da vi tok av. Alle andre i verden som samtidig befinner seg i samme høyde og samme fart sitter med trykkdrakt og surstoffmaske.

Her er det derimot hvit nellik på hvit duk, champagne i et glass og premier cru i det andre. Røkelaks til forrett og hummer til middag. Samt ostetallerken etterfulgt av kaffe, cognac og sjokolade. Og soloppgang i vest.

Soloppgang i vest? Forklaringen er at vi flyr 1,7 ganger fortere enn jordrotasjonen. Det betyr at vi tar igjen solen, og fordi vi startet fra London etter solnedgang stiger solen opp over horisonten i vest. Snedig. Det bidrar i alle fall til å gjøre den første Concorde-turen til en uforglemmelig opplevelse.
Opplevelsen blir ikke mindre uforglemmelig av å bli tilbudt å sitte i cockpit under innflygning og landing. Ja takk!

Vi dupper under Mach 1 rundt 20 000 fot og kommer straks etter inn over Long Island i selskap med alle de andre «der nede». Trafikken går tett og vi blir radarledet det siste stykket inn til finalen på bane 13 L, den nordre hovedbanen på Kennedy. Et par minutter før landing kommer en Boeing 707 skliende inn fra venstre foran oss. 707’en flyr sakte og har god tid. Flygelederen oppdager fort at dette ikke er det mest elegante sjakktrekket han har gjort denne kvelden:
-«Speedbird Cancard 195, whass jer minimah approsjh speed?»
-«165 knots, Sir.»
Flygelederen svarer ikke «Ah shait!», men det er nok det han tenker. Omtrent samtidig innser også kapteinen at dette blir i trangeste laget: «He took that one in a bit too close, didn’t he?» Samtykkende nikking i cockpit.
-«We can make a visual break over and land on 13 Right” sier han til flygelederen for å foreslå en grei løsning.
-«Sarry, thas too bizzi wi’ deparsjers!» svarer flygelederen.
«OK, we are going around!” svarer kapteinen og skyver gassen i bånn.

Tre og et halvt sekund senere står purseren i døra: «What’s going on, gentlemen?» Han får en forklaring. «I will inform the passengers.» Og borte var han.

«What’s the fuel status, please?» spør kapteienen. Concorden er akkurat like tørst nå som da vi tok av og en go-around drar fort unna et par tonn. Det viser seg at vi har nok til et par ekstrarunder før vi eventuelt må diverte.
Neste runde går helt etter boka og vi lander på bane 13 L tre og en halv time etter avgang fra Heathrow.

Det blir en relativt kraftig oppbremsing for å rekke en avkjøring og jeg tror i fullt alvor at vi kommer til å kjøre i grøfta når vi svinger av rullebanen og inn på taksebanen. Ukjent som jeg er med alle Concordens finurligheter glemmer jeg at nesehjulet sitter 12 meter bak cockpiten. Svinger på bakken utføres på en ganske spesiell måte. Ved 90-graders svinger henger cockpit nesten ut over gresskanten når nesehjulet følger senterlinjen på taksebanen.

Etter at vi har parkert må jeg tråkle meg motstrøms tilbake til setet mitt for å hente håndbagasjen og blir stående å blokkere midtgangen for selveste John McEnroe. Jeg forventet å få en tennisracket i hodet, men selv han tar det forbausende pent og rolig. Det har ingen hast med å forlate en Concorde.

KnutW
14-05-2020, 01:16
Epilog:

Denne retrorapporten ble til etter en coronaindusert opprydding i gamle mapper. Såvidt jeg kunne se er det heller ingen tidligere tripreports fra Concorde, så jeg tenkte at jeg kunne forevige historien mens jeg ennå husker noen detaljer.

Concorde er myteomspunnet, det finnes mange mer eller mindre feilaktige oppfatninger om den. Enkelte tror at fordi man fløy fortere enn lyden og motorene satt langt bak vil det være helt stille i kabinen. Feil! Det var et veldig høyt støynivå i kabinen. En samtale med passasjeren i nabosetet gikk ganske greit, men å snakke med folk på den andre siden av midtgangen gikk ikke uten å rope.
I tillegg var det trangt og lavt under taket. Men setene var gode og benplassen brukbar. Dog milevis fra dagens business- og førsteklasseseter med flatseng og luksus.

Tenk deg en CRJ-900 som er dobbelt så lang, går tredobbelt så fort, bråker firedobbelt så mye og har tidobbelt drivstofforbruk. Sett inn dobbelt så gode seter. Da har du sånn cirka Concorde.

Noen tror at overlydssmellet høres bare akkurat når flyet bryter lydmuren. Feil! Sjokkbølgen bak et supersonisk fly er der hele tiden mens flyet beveger seg i overlydshastighet. Det er egentlig to sjokkbølger, en fra nesen og en fra halen. Så det blir et veldig kjapt dobbeltsmell når de treffer bakken. Styrken på smellet avhenger av farten og størrelsen på flyet.

Nesepartiet på Concorde er fascinerende. Som alle har sett kan nesen vippes ned. Dette er for at flygerne skal få bedre utsikt forover. Angrepsvinkelen ved landing er høy, og uten den funksjonen ville det ikke være mulig å se rullebanen fra cockpit. Det er tre steg på nesen: Bare visiret senket, nesen senket 5 grader og nesen senket 12 grader. 5 grader ble brukt på taksing og take-off, 12 grader på landing.

Det dukker sikkert opp spørsmål, jeg skal prøve å svare så godt jeg kan. Ellers er det endeløse timer med youtube-videoer og nettartikler.

En fun-fact til slutt: British Airways serverte over én million champagneflasker ombord i de årene de fløy Concorde!

Eirik
14-05-2020, 10:12
Så gøy å lese, og visste ikke at du hadde flydd Concorde.
Er det (mange) flere her inne som har ?
Concorde98 og jeg var ombord på charteren fra OSL i -98, men misunner deg den ordinære turen over dammen.
Apropos bil, en kompis av meg ikke kjøpte, men solgte´ bilen sin for å få råd til LHR-JFK noen uker før Concorde´n parkerte for godt.

Edit: misunner deg og å ha `truffet John McEnroe, han var stor helt. Nærmeste ´treff der var å ankomme feriestedet Portofino i Italia en dag etter at han hadde hatt konsert med bandet sitt.

Someone
14-05-2020, 10:22
Gikk BAs Concorder fra Terminal 3, og ikke Terminal 4 som var deres hovedterminal? Hva var grunnen til det? Vet de jo hadde mye trafikk på T3 også

Fnate
14-05-2020, 10:31
Wow, dette var skikkelig gøy å lese. At jeg ikke har fløyet Concorde er noe av det kjipeste jeg vet. Husker jeg lå og så på bilder og leste om det når jeg var ung og ikke hadde spenn.

Når jeg er voksen og endelig har penger nok er det eneste man kan fly med snart en strukket kompositt-737 uten hummer og champagne men med munnbind.

MAKAN

KnutW
14-05-2020, 11:16
Gikk BAs Concorder fra Terminal 3, og ikke Terminal 4 som var deres hovedterminal? Hva var grunnen til det? Vet de jo hadde mye trafikk på T3 også

Denne turen var et halvt år før T4 ble åpnet. Tror BA flyttet Concorde-flygingene over til T4 ganske raskt etter at den åpnet. Den neste Concorde-turen min var fra T4, der den hadde fast tilhold inne i kroken på østsiden.

Twin Otter
14-05-2020, 11:44
Fantastisk fin og velskrevet rapport. Liker måten du formulerer deg på. Glad for at du tok deg tid til å skrive litt om turen i et fly de fleste av oss bare kan oppleve gjennom andres beretninger eller arkivmateriale.

Someone
14-05-2020, 11:45
Denne turen var et halvt år før T4 ble åpnet. Tror BA flyttet Concorde-flygingene over til T4 ganske raskt etter at den åpnet. Den neste Concorde-turen min var fra T4, der den hadde fast tilhold inne i kroken på østsiden.

Ah så min husk var ikke helt feil. Så skylder på din manglende tidsangivelse [emoji6]

Henshaw
14-05-2020, 11:58
... Den neste Concorde-turen min var fra T4...

Ikke bare har du fløyet Kånkård, men flere ganger også.

Makan

KnutW
14-05-2020, 12:39
Så skylder på din manglende tidsangivelse

En tidløs rapport, Espen! Denne turen var i november 1985.

KnutW
14-05-2020, 14:22
Så gøy å lese, og visste ikke at du hadde flydd Concorde.
Er det (mange) flere her inne som har ?
Apropos bil, en kompis av meg ikke kjøpte, men solgte´ bilen sin for å få råd til LHR-JFK noen uker før Concorde´n parkerte for godt.

Joda, det ble et par transatlantiske turer. Det er sikkert flere her som har fløyet den, og jeg vet det var en gjeng som tok turen med Air France fra Gardermoen. Var ikke Air France også med en Concorde på "gamle" Gardermoen en gang ifm noe charter-opplegg til Paris?

Selge bilen for å fly Concorde?! My man, her snakker vi ekte entusiasme!

KnutW
14-05-2020, 14:28
Wow, dette var skikkelig gøy å lese. At jeg ikke har fløyet Concorde er noe av det kjipeste jeg vet. Husker jeg lå og så på bilder og leste om det når jeg var ung og ikke hadde spenn.

Når jeg er voksen og endelig har penger nok er det eneste man kan fly med snart en strukket kompositt-737 uten hummer og champagne men med munnbind.

MAKAN

Nemlig. Opp igjennom livet finner man ut at det er det man ikke gjør som man egentlig blir gående rundt å angre mest på. Moralen er: Klink til når anledningen byr seg!

Eirik
14-05-2020, 14:34
Nemlig. Moralen er: Klink til når anledningen byr seg!

Yess !!!

Eirik
14-05-2020, 14:41
Joda, det ble et par transatlantiske turer. Det er sikkert flere her som har fløyet den, og jeg vet det var en gjeng som tok turen med Air France fra Gardermoen. Var ikke Air France også med en Concorde på "gamle" Gardermoen en gang ifm noe charter-opplegg til Paris? !

Og en på Sola. Har hørt en historie om passasjerer på en kansellert SK eller AF flight fra CDG som fikk tilbud om å `haike opp med Concorde´n i en av de anledningene.

Selge bilen for å fly Concorde?! My man, her snakker vi ekte entusiasme!

ja, og vært lykkelig uten bil siden (han har derimot tatt flysertifikat!).

kekker
14-05-2020, 14:55
TUSEN TAKK FOR TR.

Det her var balasm for coronasjela!

Fellowship
14-05-2020, 20:15
Tusen takk for flott rapport og veldig humørfylt velskreven fortelling, Knut! :)

Selv har jeg dessverre kun sett Concorde noen ganger, aldri reist med den.

Eirik
14-05-2020, 21:43
Fløy du på noen form for ID-billett (hvis det var mulig), eller punga du fullt ut ?
2 x t/r ?

KnutW
14-05-2020, 21:57
Fløy du på noen form for ID-billett (hvis det var mulig), eller punga du fullt ut ?
2 x t/r ?

Nix. Her var det bare å bla opp!

OttoL
15-05-2020, 09:19
Rått! Takk for at du deler :)

Martin
15-05-2020, 12:17
Nix. Her var det bare å bla opp!

Er det lov å spørre hva du betalte for en tur i 1985?

KnutW
15-05-2020, 13:44
Er det lov å spørre hva du betalte for en tur i 1985?

Mener å huske det var 16-17000kr., men er ikke helt sikker. Tror BA tok førsteklassepris+20%.

Eirik
15-05-2020, 17:19
Mener å huske det var 16-17000kr., men er ikke helt sikker. Tror BA tok førsteklassepris+20%.

Det var jo ikke ille-ille, selv om 1985 er en god stund siden.

Det er mulig jeg husker feil, men lurer på om en kunne booke Concorde på BRA-poeng en periode da Braathens og BA hadde et samarbeid. Og at det i såfall var et sted mellom 100- og 200.000 poeng, i de tider da det formelig rant inn BU-poeng på konto for både flighter en tok- og ikke tok, mener jeg sjekket opp om det var mulig.
Korriger meg hvis på tyttebærtur, dette er definitivt fritt etter hukommelsen.

KnutW
15-05-2020, 19:36
@Eirik: Tror det stemmer at det etter hvert fantes en del tjuvtriks med poeng og/eller superdeals for å få seg en tur med den. Kurér-billetter var også mulig en gang i tiden.

jb1
16-05-2020, 08:02
Fantastisk rapport. Jeg har sett Concorde på JFK, LHR og CDG på avstand. Jeg har vært ombord i en museumsvariant i Paris også, men aldri fløyet. Jeg var ikke i nærheten av å ha råd da den fortsatt fløy som skoleelev/student. Bare å vente på neste supersonisk!

Sent from my iPhone using Tapatalk

SBT
16-05-2020, 12:43
"vi takser ut til enden av bane 28L på Heathrow. "

Idag heter den 27L, fint utsyn til den fra Hilton Garden Inn, hvis du har rom i 7. etasje.

Jeg så Concord en gang i Miami, de fløy vel ikke med overlydsfart på hele strekningen, og så så jeg den komme inn til terminalen på Stavanger, mens jeg var ved gateskranken, hvor damen i skranken ikke var noe spesielt overrasket over det, ,den kommer her nesten hver dag, sa hun, men det var vel ikke så mange ganger den var der, så hun sa det vel på spøk.

KnutW
16-05-2020, 13:30
@SBT: Rullebanenummerering forandres av og til når magnetisk misvisning endres over en viss grenseverdi. På Heathrow gikk de fra 10/28 til 09/27 rundt 2000. Tilsvarende har skjedd på 15-20 flyplasser i Norge de siste årene også.
I en sommerperiode på 90-tallet var Concorden på Sola omtrent en gang annenhver uke, sågar to stykker samtidig ved en anledning.

Eirik
16-05-2020, 13:34
I en sommerperiode på 90-tallet var Concorden på Sola omtrent en gang annenhver uke, sågar to stykker samtidig ved en anledning.

Fant et bilde her:
https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=54312

og har visst vært på BGO og.

KnutW
16-05-2020, 14:45
...og har visst vært på BGO og.

Ja, det var omtrent på samme tid. Flyginger ifm pax-bytte på cruiseskip.

SudCaravelle
16-05-2020, 15:23
Takk for nydelig rapport.. Det der må være en herlig opplevelse å kunne mimre til. Ser for meg en del økonomiske dilemmaer hvis den balja fremdeles gikk i dag.

Har stort sett alltid jobbet i maritimt og da var det mange av de gamle gutta som hadde artige opplevelser med oppgraderinger og lignende til denne fuglen da der reiste godt over snittet. Noen av storyene var nok som mange Woodstock-historier, men en del av dem også sanne.

Tror de hadde en del artige kampanjer hvor man fløy Concorde vestover og jumbo hjem igjen til "vanlig" business flex pris.

Svunnen tid.

Takk igjen.

Concorde98
16-05-2020, 15:41
Tusen takk for super rapport! Ja du, en ting jeg ikke angrer på er turen med Concorde i 98. Det var rett og slett ikke til å tro når man boardet den spisse slanke flykroppen på stylter.
Veldig morsomt å lese om flyturen over dammen. Husker skyvet under take off ja. Tenk å opplevd det en gang til!
Nå er det annerledes flyturer ja. Med munnbind.
Å få sitte i cockpit må ha vært rått! Jeg besøkte cockpiten inflight i hverfall.
Tusen takk igjen!
PS Concorden jeg fløy er nå museum og satt på Google maps av meg. :) Jeg har ikke besøkt henne der da eller lagt til bilder.

Concorde98
16-05-2020, 15:54
Ellers artig å lese fakta om trøkket under take off. 👍 Utrolig også at de strakk seg så voldsomt inflight.

KnutW
16-05-2020, 16:05
Ellers artig å lese fakta om trøkket under take off. 👍 Utrolig også at de strakk seg så voldsomt inflight.

Strekket, eller rettere sagt utvidelsen pga friksjonsvarmen, varierte litt fra tur til tur. Det lå som regel mellom 15 og 25 cm. Det var én av de mange problematiske aspektene ved konstruksjonen. En av løsningene var at kabingulvet lå på ruller, slik at kabinen holdt seg på plass mens skroget varierte i lengde.

Concorde98
16-05-2020, 16:26
Strekket, eller rettere sagt utvidelsen pga friksjonsvarmen, varierte litt fra tur til tur. Det lå som regel mellom 15 og 25 cm. Det var én av de mange problematiske aspektene ved konstruksjonen. En av løsningene var at kabingulvet lå på ruller, slik at kabinen holdt seg på plass mens skroget varierte i lengde.

Takk for forklaringen! Det var en mektig maskin for sin tid.

LN-HFH
17-05-2020, 18:19
Fantastisk rapport!! Veldig artig å lese!

Har selv bare opplevd concorde igjennom museumsbesøk, både på Sinsheim, hangarskip-museet på Manhattan og Bristol, og sett den som står i en krok på LHR da selvfølgelig. Imponerende syn og gåsehud hver gang. Hvis noen er concorde-sugende når ting begynner å løsne opp ambefaler jeg den i Bristol. Den er desidert best bevart av de jeg har sett, all orginalbelysning både å cockpit og kabin fungerer. Kabinen er også meget inntakt, og ikke pakket inn i pleksiglass. På selve flyet, som er godt bevart inne i en hall, vises det er spektakulært lys- og lydshow. Bristol er kanskje ikke den byen folk her oppsøker mest, men er man på den kanten av England er det absolutt verdt et besøk!
49055

KnutW
18-05-2020, 10:11
Du har Bath 20 km fra Filton, den er også verdt et besøk. De kan greit kombineres.

Bergern
18-05-2020, 10:27

Spennende greier. Har lufttrykket noe å si for strekket også?

KnutW
18-05-2020, 14:20
Spennende greier. Har lufttrykket noe å si for strekket også?

Nei, ikke meg bekjent. Kun temperatur og eksponeringstid. Men det ble godt og varmt. Vinduene hadde en kjøling, men dørhåndtakene ble ubehagelig varme mot slutten av cruise-fasen.

SK384
15-08-2022, 09:20
Når en sitter på sykehuset må en prøve å slå ihjel tiden med noe. I dag begynte jeg å bla litt i gamle trio rapporter og da dukket denne opp som jeg ikke har sett tidligere. Utrolig spennende rapport Knut. Jeg har dessverre ikke reist med Concorde. Jeg har imidlertid sett den ta av fra LHR en del ganger. Før 11. september var det en takterasse på terminal 2 med flott utsikt over ene rullebanen. Jeg har tilbrakt noen timer der opp gjennom årene. Husker godt når Concorden tok av. Den bråkte noe helt infernalsk.

KnutW
15-08-2022, 11:30
Husker godt når Concorden tok av. Den bråkte noe helt infernalsk.

Jepp, den hørtes godt. Det «artige» -hvis man kan kalle det det- er at den i sin tid ikke bråkte mer enn de fleste andre fly i samtiden. Trident, BAC-111, F.28, Caravelle, DC-8 og 707 lå omtrent på samme nivå.
Men så kom fan-motorene; 747, DC-10 og TriStar dro støynivået ned betraktelig.
Og nå for tiden er det nesten ikke lyd i det hele tatt. Jeg er sv og til på Gardermoen og fotograferer, tenker på det hver gang når jeg står 2-300 meter unna en 350/777/787 som tar av, og snakker med sidemannen med vanlig innestemme. Verden går forover!

SBT
15-08-2022, 21:48
På Gardermoen kan du bo på Comfort Runway, med vindu mot runway, og med vinduet åpent, er det mange fly som er så støysvake når de starter at de bråker mindre enn de servicebilene som kjører forbi langsmed med runway. Både Flyr og SAS har maskiner som man kan neste ikke høre.

KnutW
15-08-2022, 23:20
Både Flyr og SAS har maskiner som man kan neste ikke høre.

De flyr vel stort sett samme flytyper som alle andre, 737 og A320. Men på Gardermoen tar stort sett alle av med redusert kraft, enkelte ganger ned mot 50-60% av maksimalt pådrag. Derved reduseres også støyen betraktelig i forhold til fullt pådrag. Grunnen er lange rullebaner, ofte kombinert med korte flydistanser og lavere vekt.
Concorde tok stort sett bestandig av med nesten maks startvekt, dvs alltid med fullt pådrag og ditto støy. Jeg er faktisk ikke sikker på om «derate/flex-power» var mulig? Hvis noen vet dette så si ifra! Men det hendte de tok av uten etterbrenner hvis de var lette.

fjasebase
16-08-2022, 05:42
De flyr vel stort sett samme flytyper som alle andre, 737 og A320. Men på Gardermoen tar stort sett alle av med redusert kraft, enkelte ganger ned mot 50-60% av maksimalt pådrag. Derved reduseres også støyen betraktelig i forhold til fullt pådrag. Grunnen er lange rullebaner, ofte kombinert med korte flydistanser og lavere vekt.
Concorde tok stort sett bestandig av med nesten maks startvekt, dvs alltid med fullt pådrag og ditto støy. Jeg er faktisk ikke sikker på om «derate/flex-power» var mulig? Hvis noen vet dette så si ifra! Men det hendte de tok av uten etterbrenner hvis de var lette.

Minimum for FAA sertifisering er 75%. Regner med at fly ikke er sertfisert annerledes i Europa

Chriscross
16-08-2022, 18:53
Denne hadde jeg gått glipp av. Takk for rapport.

Mener å huske en historie i avisen om en ungdom som hadde funnet ut at den billigste måten å få fly Concord var å kjøpe frokostblanding som hadde en kampanje med BA-poeng (het nok ikke Avios da). Tror det var rundt årtusenskiftet. Han (og alle han kjente) ble nok litt lei frokostblanding tilslutt.

Discus
17-08-2022, 08:25
De flyr vel stort sett samme flytyper som alle andre, 737 og A320.
Det er ganske stor forskjell på 320CEO og 320NEO )og jeg tipper også på 738 og 737-MAX) når man står på litt avstand.

Fnate
17-08-2022, 12:22
Det er ganske stor forskjell på 320CEO og 320NEO )og jeg tipper også på 738 og 737-MAX) når man står på litt avstand.

Det er jo rimelig stor forskjell inni også