PDA

View Full Version : Ny flyplass i Hammerfest: Avinor vurderer Grøtnes


Desk pilot
19-09-2006, 12:19
Ifølge NRK Troms og Finnmark vil Avinor starte med vindmålinger på Grøtnes utenfor Hammerfest nå i år for å se om man kan bygge en ny og sikrere flyplass der.

www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/ (http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.1008886)

Lillingen
20-09-2006, 00:09
Det er sannelig på tide at de starter vindmålingene. Hammerfest trenger ny flyplass og helst en som kan ta ned 737 maskiner:D

Tommy777
20-09-2006, 00:38
Originally posted by Lillingen

Det er sannelig på tide at de starter vindmålingene. Hammerfest trenger ny flyplass og helst en som kan ta ned 737 maskiner:D

Akkurat nå, ja. Spørs om de trenger 737er når de er ferdige å bygge der oppe..

Men sikrere kan det nok bli

STARSHIP 2
20-09-2006, 00:47
Originally posted by Lillingen

Det er sannelig på tide at de starter vindmålingene. Hammerfest trenger ny flyplass og helst en som kan ta ned 737 maskiner:D

Ja, du kan jo drømme ;)

hvilken er landets nyeste flyplass(uten GM?)?. Det blir vel uaktuelt å bygge nytt uten statsstøtte? Avinor er et AS og skal tjene penger og penger i ny flyplass i Hammerfest er det vel ikke, eller? Vil tippe ca 1200m bane sånn at de kan ta imot Atlantic fra Stord

brendas
20-09-2006, 03:07
Originally posted by JohnnyEagle
hvilken er landets nyeste flyplass(uten GM?)?

Det er vel Båtsfjord?

Redcap
29-10-2006, 21:46
Tydeligvis at Hammerfest har ambisjoner for den nye flyplassen.

Her er noen skisser fra Grøtnes international airport :

Oversikt (http://www.hammerfest.kommune.no/Filarkiv/Internett/Prosjekter/Ny_flyplass/Oversikt_2.jpg)

2240m bane (http://www.hammerfest.kommune.no/Filarkiv/Internett/Prosjekter/Ny_flyplass/Oversikt_1.jpg)

ENGM RAMP
29-10-2006, 22:11
Hmmm, jeg har da bodd der oppe 1 års tid, men husker ikke navnet Grøtnes...

Noen som kan fortelle litt om hvor Grøtnes ligger i forhold til Hammerfest?

Redcap
29-10-2006, 22:27
Det ligger på Kvaløya ca midt mellom Hammerfest og Kvalsund.

Kart (http://www.hammerfest.kommune.no/Filarkiv/Internett/Prosjekter/Ny_flyplass/Ny_plassering.jpg)

Falcon
29-10-2006, 22:31
Originally posted by Lillingen
(...) 737 maskiner:D

Det blir nok 737 Widerøe-maskiner, det vel. :colgate:

Mvh Ole Orddeling

ENGM RAMP
29-10-2006, 22:36
Maaange takk Redcap

Lillingen
29-10-2006, 22:59
Vi får håpe at de går inn for å bygge der på grøtnes, fordi som jeg ser det er det den eneste plassen som er egnet med tanke på plass. s

Vi trenger ny flyplass i Hammerfest og ser gjerne at både SAS og DY har lyst å komme å fly fre Hammerfest. Også får jeg håpe at den bygges i dette århundre.

Lillingen
29-10-2006, 23:53
http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article2375301.ece

LCH
29-10-2006, 23:55
Umm, har de tenkt å bygge denne på en kunstig øy a'la Kansai og Centrair eller?

Redcap
30-10-2006, 08:00
Originally posted by LCH

Umm, har de tenkt å bygge denne på en kunstig øy a'la Kansai og Centrair eller?

Jepp, og med airport express train til downtown Hammerfest :D

Men spøk til side, Hammerfest har i dag et regularitets og kapasitetsproblem og bare det å få 1200 meters bane for å kunne ta ned DH8-300 ville vært en stor forbedring. Håper dette blir noe av

Se forørvig flere skisser på Hammerfest kommunes prosjektsider Nye Hammerfest Lufthavn - Porten til Barentshavet (http://www.hammerfest.kommune.no/index.asp?strURL=1002688i&letter=&x=)

SK384
30-10-2006, 10:18
Originally posted by brendas

Originally posted by JohnnyEagle
hvilken er landets nyeste flyplass(uten GM?)?

Det er vel Båtsfjord?

Ja Båtsfjord må være Norges nyeste flyplass inkludert Gardermoen. Båtsfjord lufthavn åpnet 9/9-1999 klokken 09.00, mens Gardermoen var nesten et tidligere ute. (offisiell åpning av Båtsfjord var muligens noe senere. 29 oktober ?)

Ellers er vel terminalen i Kirkenes den siste oppgraderingen av flyplass i Norge. Den ble åpnet en eller gang i april 2006. Jeg var der i begynnelsen av mai i år og da var den akkurat åpnet. Ser de så smått har begynt med bygging i Alta også. De holder på å planere ut vest for nåværende terminal, men det tar nok en stund ennå før vi har en ny terminal her hos oss.

LCH
30-10-2006, 10:21
Originally posted by Redcap

Originally posted by LCH

Umm, har de tenkt å bygge denne på en kunstig øy a'la Kansai og Centrair eller?

Jepp, og med airport express train til downtown Hammerfest :D

Men spøk til side, Hammerfest har i dag et regularitets og kapasitetsproblem og bare det å få 1200 meters bane for å kunne ta ned DH8-300 ville vært en stor forbedring. Håper dette blir noe av

Se forørvig flere skisser på Hammerfest kommunes prosjektsider Nye Hammerfest Lufthavn - Porten til Barentshavet (http://www.hammerfest.kommune.no/index.asp?strURL=1002688i&letter=&x=)

Men det ser jo ut som omtrent hele plassen må bygges på en fylling i fjorden, det må da bli vannvittig (no pun intended) dyrt?!

Isbamse
30-10-2006, 11:24
Tydelig at de satser på besøk av Sterling...:D

raider66
30-10-2006, 14:33
For Avinors del er det kun snakk om vindmålinger i første omgang. Det er internt en del skepsis til denne lokaliseringen, da minima vil bli høye (med andre ord muligheter for lavere regularitet) og det vil være andre begrensninger mtp inn- og utflygingsprosedyrer. Uansett er det ikke snakk om mer enn 1200 m rullebane, så noen 737-trafikk blir ikke aktuell uansett. Ellers er jeg enig i at det kan være behov for en ny lufthavn for Hammerfest, men jeg synes man skal fokusere på et alternativ som gir akseptable minima/akseptabel regularitet, akseptable PANSOPS-prosedyrer (inn- og utflyging) og gode rullebanelengder.

Lillingen
27-11-2008, 18:36
Da ser har TØI sagt sitt om saken, så får vi håpe at det blir bygget ny flyplass.
http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article3948525.ece

KennethGS
27-11-2008, 19:05
Ellers er vel terminalen i Kirkenes den siste oppgraderingen av flyplass i Norge. Den ble åpnet en eller gang i april 2006.


...hvis man ser bort i fra oppgraderingen av Rygge da... :lol:

LN-TIB
27-11-2008, 19:23
...hvis man ser bort i fra oppgraderingen av Rygge da... :lol:

Og om du ser bort fra dato på innleggene ;)

KennethGS
27-11-2008, 19:52
Tsk.. Hvem ser vel på slikt... :p

MD11
28-11-2008, 10:56
Noe sier meg at du ikke er spesielt glad i Rygge KennethGS :question: ;) Hva er årsaken til det?

Redcap
27-06-2011, 21:03
Henter denne saken opp igjen.

Vurderer direktefly
Widerøe vil ha direkterute fra den planlagte flyplassen på Grøtnes til Oslo.

- Det hele avhenger av om det bygges en flyplass som tar ned fly som er raske nok. Men ellers avgjør antallet potensielt reisende, og hva de er villige til å betale, sier kommunikasjonsdirektør i Widerøe, Richard Kongsteien.

Forsker ved Transportøkonomisk institutt (TØI) mener det er marked for en slik direkterute, og Kongsteien tror også markedet i Hammerfest vil ha direkteruter.

Grøtnes, hvor den nye flyplassen er planlagt, ligger mellom Hammerfest og Kvalsund.

Kilde (http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article5651711.ece)

Edricson
28-06-2011, 00:23
Går det med en DHC-100? OSL-HFT er 808 miles og rekkevidden med pax til DHC-100 ifølge Wikipedia er 1,174, så teoretisk sett burde det være mulig, men hvor lønnsomt kan det være? (Regner med at de få DHC-300 som finnes i nord neppe vil bindes på en såpass lang tur. Eller tar jeg feil i at WF bare har -100 på OSL?)

TCAS
28-06-2011, 00:36
Det er nok Q400 det er snakk om, selv om ikke det kommer frem av notisen. WF har bare 100 og 300 på OSL i dag, men hva man har i dag setter ikke begrensninger på hva som kan flys i fremtiden :)

Discus
29-06-2011, 23:40
Går det med en DHC-100? OSL-HFT er 808 miles og rekkevidden med pax til DHC-100 ifølge Wikipedia er 1,174, så teoretisk sett burde det være mulig, men hvor lønnsomt kan det være? (Regner med at de få DHC-300 som finnes i nord neppe vil bindes på en såpass lang tur. Eller tar jeg feil i at WF bare har -100 på OSL?)

WF var både -100 og -300 på OSL, GOT og (tidvis?) BNN går med -300. Men nå får de jo også -200 i flåten. Men uansett er det langt å humpe på en mini-Dash.

TCAS
02-07-2011, 18:38
WF har flydd charter HFT-OSL med -100 i dag. Flytid ca 3 timer og 40 minutter :)

Edricson
02-07-2011, 20:59
WF har flydd charter HFT-OSL med -100 i dag. Flytid ca 3 timer og 40 minutter :)

Uff da. Det er faktisk raskere å fly via TOS, eller?

rymle
02-07-2011, 23:14
WF har flydd charter HFT-OSL med -100 i dag. Flytid ca 3 timer og 40 minutter :)

Hørtes ut som lenge nok i en -100.

Wf-pax
02-07-2011, 23:17
Ser forresten at Widerøe flyr Warszawa - Helsinki - Hammerfest i morgen :)
Charter pga. mannskapsbytter på skip eller?

http://www.wideroe.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=650&I=4383&A=HFT&language=NO&time=tomorrow&airlines=WF

KjetilK
02-07-2011, 23:18
WF har flydd charter HFT-OSL med -100 i dag. Flytid ca 3 timer og 40 minutter :)

Ojsan! Men Q400 er ganske mye kjappere, er den ikke? Hvis den får lang nok rullebane, mener jeg...

TCAS
03-07-2011, 00:45
Ser forresten at Widerøe flyr Warszawa - Helsinki - Hammerfest i morgen :)
Charter pga. mannskapsbytter på skip eller?

http://www.wideroe.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=650&I=4383&A=HFT&language=NO&time=tomorrow&airlines=WF

Dette blir OT, men det ser ut til at de brukte ca 4.5 time Bodø-Warszawa i dag....også med en 100-maskin (LN-ILS i følge wideroe.no). Vet ikke hvem/hva/hvor/hvorfor, men ser ut til at de flyr tilbake til Warszawa på mandag, og så til Bodø igjen på tirsdag i følge Avinor.no.

grindstein
03-07-2011, 00:52
Uff da. Det er faktisk raskere å fly via TOS, eller?

Siter heller 4 timer i en WF Dash8-100 en 1 time i noen av de 737 maskinene som er og oppdrive i Norge.

Redcap
21-12-2012, 20:10
Blir ny flyplass i Hammerfest
Transportetaten slutter seg til Avinors forslag til Nasjonal Transportplan for 2014-2023 og mener at Hammerfest trenger en ny flyplass.

Transportetaten har bestemt seg for at det er behov for en ny flyplass i Hammerfest.

Samtidig mener Avinor at det er behov for ytterlige utredninger.

Det er usikkerhet om flyplassen burde være på Grøtnes eller på Fuglenesdalen grunnet værforhold.

I onsdagens Finnmark Dagblad står det at rullebanen mest sannsynlig blir 1.600 meter.

Transportforskere ved Transportøkonomisk Institutt (TØI) forventer at det innen 2025 vil reise mellom 200.000 og 250.000 passasjerer gjennom Hammerfest lufthavn hvert år.

Avinor understreker at de har et behov for ytterligere ressurser til å finansiere nye lokalflyplasser.

Men en ny flyplass vil neppe være klar før om 6-10 år.

– Avinor vil umiddelbart sette i gang et oppfølgingsarbeid der en vurderer arealreservene på dagens Hammerfest lufthavn, for å kunne avvikle den forventede trafikkøkning de nærmeste 10 årene på en tilfredsstillende måte, skriver Avinor i en utredning.

Lenke : http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article6403890.ece

LN-BEF
22-12-2012, 14:41
Siter heller 4 timer i en WF Dash8-100 en 1 time i noen av de 737 maskinene som er og oppdrive i Norge.

Må si meg enig der...

LN-VLE
06-01-2013, 15:30
Aktuelle flytyper for direkteflighter fra Hammerfest til Oslo er, i følge denne artikkelen ATR-72, Dash8-Q400 og Bombardier C100. Forutsatt en bane på minst 1550 meter.

Men jeg stusser på noe denne forskeren fra TØI sier, nemlig
"– Totalt vil summen for lufttransporten til og fra Hammerfest over lufthavnene Alta og Hammerfest kunne utgjøre 250.000 passasjerer i 2025. Helikopterpassasjerer kommer i tillegg."
Men vil så mange reise over Alta Lufthavn til Hammerfest dersom Hammerfest får ny flyplass med direkte ruter til Oslo og kanskje Stavanger også? Det virker ikke logisk at man benytter Alta lufthavn dersom man skal til Hammerfest, ihvertfall ikke i stor grad.

http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article6426821.ece

Nå har det i tidligere artikler i samme avis blitt referert til en metereologisk utredning som antyder at man ikke vil få større værmessig regularitet enn i dag, kanskje tvert i mot for begge alternativene. Men det er ikke udelt enighet om det.

http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article6420200.ece



Vidar

Gunnar
06-01-2013, 22:20
Men vil så mange reise over Alta Lufthavn til Hammerfest dersom Hammerfest får ny flyplass med direkte ruter til Oslo og kanskje Stavanger også? Det virker ikke logisk at man benytter Alta lufthavn dersom man skal til Hammerfest, ihvertfall ikke i stor grad.
Pr. dags dato er det faktisk ikke så ulogisk som det kan høres ut som. "Snøhvitekspressen" (1 time) eksisterer ikke lengere, og turen over fjellet tar 2 timer dersom du i det hele tatt kommer deg over fjellet (merk: vinter nå). På sommeren er det selvsagt bil som gjelder. Men skulle planene om å gjennopplive "snøhvitekspressen" bli realisert vil det ikke være rare PAX-mengden å hente for flyvninger Alta-Hammerfest eller omvendt, selv vinterstid...

Personlig er jeg fristet til å foreslå en nedlegging av flyplassene i Alta og Hammerfest (pluss sykehuset i Hammerfest), og flytte alt til Lakselv. Og så kan det forbli slik til Alta og Hammerfest slutter å krangle... :old

LN-VLE
06-01-2013, 23:29
Pr. dags dato er det faktisk ikke så ulogisk som det kan høres ut som. "Snøhvitekspressen" (1 time) eksisterer ikke lengere, og turen over fjellet tar 2 timer dersom du i det hele tatt kommer deg over fjellet (merk: vinter nå). På sommeren er det selvsagt bil som gjelder. Men skulle planene om å gjennopplive "snøhvitekspressen" bli realisert vil det ikke være rare PAX-mengden å hente for flyvninger Alta-Hammerfest eller omvendt, selv vinterstid...

Men er det noen som ønsker å reise til Alta for å ta "Snøhvitexpressen" dersom det går direkte fly til Hammerfest? For det er faktisk det det står. Det forskeren sier er at totalt vil det reise omtrent dobbelt så mange til og fra Hammerfest om 12-13 år samlet over Alta og direkte. Vil ikke de fleste velge å reise direkte til bestemmelsesstedet uten noe båt/buss/bil/reinskyss eller hva det skulle være? Og er det sannsynlig med en dobling av antall passasjerer på 12-13 år?



Vidar

Gunnar
07-01-2013, 11:19
Jeg bør snarest lære meg å lese... Men ja, jeg ser poenget ditt nå.

Og de fleste som skal til Hammerfest vil nok helt klart foretrekke direkteruten. Men det vil jo også ha noe å si når på dagen de forskjellige rutene går. Skal du rekke et møte i Hammerfest vil jeg gå ut ifra at tidspunktet for flyvningen(e) veier tyngere enn direkte/ikke direkte. Og når det da i tillegg bare er foreslått 2 daglige direkteflyvninger pr. dag sier det seg selv at mye av dagen ikke er "dekket". Samtidig er det vel en viss fare for at direkteflyene mellom Hammerfest og Oslo går omentrent likt med flyene mellom Alta og Oslo slik at tidspunkt ikke får den helt samme effekten.

Og så har du jo de litt særere tilfellene av at det å reise "melkeruta" tidvis er billigere enn å reise direkte. Har selv spart litt penger ved å fly OSL-BOO-TOS-ALF heller enn direkte ved en anledning. Og å reise via TOS er heller ikke uvanlig mellom Alta og Oslo selv når det finnes direkteflyvninger på omentrent samme tid...

Someone
05-05-2013, 18:22
Ser ut som regjeringen går inn for å prioritere en ny flyplass i Hammerfest

http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article6640806.ece


Stortingsrepresentant og nestleder i Arbeiderpartiet, Helga Pedersen, forteller at det blir tatt et klart stapunkt til bygging av ny flyplass i Hammerfest i eiermeldingen for Avinor som legges fram tirsdag.

Her blir det også klargjort at regjeringen er villig til å komme med midler direkte fra statsbudsjettet for å få prosjektet fram i køen av egenfiansierte prosjekter i statsforetaket Avinor.

LN-VLE
05-05-2013, 18:37
Ser ut som regjeringen går inn for å prioritere en ny flyplass i Hammerfest

http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article6640806.ece

Før forrige valg skulle U-864 opp av vannet ved Fedje. Garantert av samme dame.

Men for all del bra hvis det skjer.



Vidar

PSC TOS
05-05-2013, 21:00
Dæsken, og så en flyplass som kan ta ned MD11 også! Ikke dårlig ;)

Redcap
05-05-2013, 21:18
Dæsken, og så en flyplass som kan ta ned MD11 også! Ikke dårlig ;)

Jepp, den skal gå via Hasvik som WF930.

LN-TIB
05-05-2013, 22:29
Dette må man vel betegne som valgkampflesk i samme bås som 27% skatt Jensemann med følge kom med i dag. Dette var ikke engang med i Nasjonal Transportplan, annet enn en liten kommentar som ikke var veldig lovende;

Det er behov for ytterligere utredninger for å avklare mulighetene for fremtidig lufthavnløsning ved Hammerfest og i Lofoten.

TCAS
06-05-2013, 00:34
Oh lord, let the valg begin!

Orbiter
06-05-2013, 11:13
Dette må man vel betegne som valgkampflesk i samme bås som 27% skatt Jensemann med følge kom med i dag. Dette var ikke engang med i Nasjonal Transportplan, annet enn en liten kommentar som ikke var veldig lovende;

Jeg trodde at ny flyplass i HFT var lagt død i Nasjonal Transportplan. Det var en eller annen formulering om at det nok hadde vært bra med ny flyplass men at en ikke fant penger til det i NT14-23.

Men hva er "vitsen" med å i det hele tatt ha en nasjonal transportplan, bruke masse penger på det hele, liste opp, kostnadsestimere og til slutt prioritere alle ventende oppdrag, dersom det hele blir forkastet i første og beste valgkamp. Kan en forvente at det samme skjer med alle andre prosjekter som ble nedprioritert, eks ny jernbanetunell fra OsloS og vestover, som jernbanen sårt trenger.

Jeg er ikke imot ny flyplass i Hammerfest, annet enn at siden den blir liggende langt utenfor byen og en kan ikke lengre kjøre til flyplassen 27 min før avgang, og ennå rekke innsjekk, sikkerhetskontroll og kaffe, og ennå ha avgang før rutetid. Men jeg er forundret over saksgangen. Det kan nesten minne om hvordan det var den gangen Honningsvåg fikk tilkjent tunnell under havet istedet for ferge, det var også bare med en ministers uttalelse en gang han var på besøk.

jompa
11-05-2013, 17:45
Vil en ny flyplass fortsatt være en AFIS-flyplass? Hva er det som bestemmer dette?

Gunnar
11-05-2013, 21:24
Det er i alle fall ingen automatikk i at det vil bli en AFIS-plass. Tross alt snakkes det også om å bytte AFIS med vanlig flygeledertjeneste på dagens flyplass...

rymle
11-05-2013, 22:09
Vil en ny flyplass fortsatt være en AFIS-flyplass? Hva er det som bestemmer dette?

Trafikkmengde/kompleksitet+økonomi. For å ta den korte versjonen.

Someone
08-09-2017, 14:20
Liten oppdatering

http://media.avinor.no/pressreleases/status-for-utredningene-i-hammerfest-2139837?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=Subscription&utm_content=current_news
Ekspertgruppen i Avinor er ferdig med analysene for Grøtnes. Disse viser en værmessig tilgjengelighet på 98%.
Når det gjelder værmålinger i Fuglenesdalen pågår analysearbeidet fremdeles, dette er ventet å bli ferdigstilt i oktober.