PDA

View Full Version : Ny, ren og pen SAS B747


Blubird
04-05-2020, 20:16
Kom over dette sjeldent fine bildet av en tilsynelatende ny, ren og førstereis-klar B747 fotografert på Arlanda i 1977.

https://www.airliners.net/photo/Scandinavian-Airlines-SAS/Boeing-747-283BM/6003847/L

LN-RTP
04-05-2020, 21:21
Kom over dette sjeldent fine bildet av en tilsynelatende ny, ren og førstereis-klar B747 fotografert på Arlanda i 1977.

https://www.airliners.net/photo/Scandinavian-Airlines-SAS/Boeing-747-283BM/6003847/L

Pent fly, ser ut som en -200 serie med GE motorer.
(Er det innleid?)
Trodde på en måte at SAS hadde -100 med Pratt&Whitney motorer, men blander kanskje sammen men andre selskaper. :o
Noen som har flåte oversikt av SAS sine jumboer?
(Hadde en stor poster på gutterommet av 747 cockpit med en SAS Jumbo som sees gjennom frontruta like etter avgang, sikkert ikke umulig at det bildet hisset meg opp til å dra på flyskole og på eventyr.:colgate:)
Skulle gjerne hatt den posteren igjen, drømme seg tilbake til tenårene på en måte.

Edit: Ser på flyet i bakgrunnen at det har Pratt motorer. Har mange tusen timer på de, ikke så nøye på det som GE motorene, tåler mere juling:
Kommer man ut for windshear på en jumbo med Pratt så kan man gi full spiker og over-booste motorene så det blir som å ha en femte motor. Skal ikke gjøre det for lenge og muligens må motorene skiftes, men flyet berget. (Har aldri vært 747 i windshear ulykke )

Blubird
04-05-2020, 22:00
Så vidt jeg ser ble den levert fabrikkny til SAS (derav koden 83) og tjenestegjorde der frem til den ble leaset eller solgt til Avianca i 1982. Maskinen krasjet faktisk under innflygning til Madrid påfølgende år, underveis fra Paris.

Hickok
04-05-2020, 22:03
Det er faktisk ikke GE motorer, men PW JT9D-70A med helt spesiell cowling.

LN-RTP
04-05-2020, 22:37
Det er faktisk ikke GE motorer, men PW JT9D-70A med helt spesiell cowling.

Du verden, har ikke sett slike Pratt motorer før, trodde jeg visste alt om classic 747, men tok feil der..

Her fant jeg noe: . The engine proposed by P&W for the 747F was the JT9D‑70A. Its nacelle, designed by Rohr Inc., was designed to fit DC‑10s and Airbus A300s, as well as 747s. It was thought that the common nacelle concept would have wide appeal to airlines which operated to or three of these types of aircraft. In addition, some of the engine accessories were relocated in the nacelle to facilitate maintenance.

http://www.seaboardairlines.org/aircraft/jt9d-70a.htm

KnutW
05-05-2020, 10:24
Som -RTP måtte jeg også dobbeltsjekke de motorene. Og jaggu er det ikke et lite P&W-merke på dem! Men de ligner veldig på GEs CF6-50. SAS var vel også det eneste selskapet som fløy A300 med P&W motorer?

SAS startet med to 747 i 1971 og fikk fire til rundt 1980; to rene pax og to combi. Alle var -200B, men tydeligvis med litt forskjellige motorer.

De leide inn en 747F i 1996 og fløy en fraktrute Gøteborg-Sharjah-Macau-Osaka et par år. Hadde en nederlandsk nabo som fløy som skipper på den.

raider66
05-05-2020, 12:29
Tidlig på 80-tallet leide SAS inn en 747-143 (ex Alitalia) som primært ble benyttet på Scanair-flyginger. Flyet hadde ikke titler, men ordinær SAS logo på halen. Registreringen var N356AS. Dette er den eneste -100 serien jeg vet om som ble operert av SAS.

Espen

Lund
05-05-2020, 14:44
SAS lejede en B747-124 N747BA fra Boeing, august til oktober 1983. Flyet blev brugt til Had flyvning for Air Algeri
N356AS blev også lejet af Boeing, og med SAS logo, fra juli til december 1982. Blev, mellem Scanair flyvninger, også brugt til had flyvninger.

raider66
05-05-2020, 15:04
SAS og Hadj-flyginger kunne jeg godt tenke meg å lese mer om her på forumet.

Espen

LN-RTP
05-05-2020, 17:07
SAS og Hadj-flyginger kunne jeg godt tenke meg å lese mer om her på forumet.

Espen

Aldri sett SAS i sandkassa når det var Hadj sesong.
Fløy de kontraktene med 3 forskjellige selskaper. Den beste var absolutt en Garuda Hadj kontrakt når jeg jobbet for Evergreen International Airlines:
Base i Jakarta og bodde på Borobudur og var ungkar på den tiden, tror det var 1991.
Det var også med 747 Classic så det er såvidt innafor denne tråden..:colgate:

LN-MOW
05-05-2020, 19:07
Aldri sett SAS i sandkassa når det var Hadj sesong.


Det var muligens mens du ennå kjørte drosje i Trondheim .. ;)

LN-RTP
05-05-2020, 19:44
Det var muligens mens du ennå kjørte drosje i Trondheim .. ;)

Neida, er eldre enn jeg ser ut, i 1983 fløy jeg bush i Alaska.
Hvis SAS bare fløy Hadj det året er det naturlig jeg ikke så dem på Hadj terminalen i Jeddah, eller flyplassen i Medína.

Har mange historier om Hadj ja, noen av flygerne fikk seg dame i Jakarta for dem lovte dunker med hellig vann fra Mekka. (Hellig vann er visst fine greier og Hadj paxen hadde det med hjem.)
Flygerne brukte bare vann fra springen, men det så jo likedan ut og gjorde sin nytte.:colgate:

Tom turene fra Jedda til Jakarta var lettvint for flyvertinnene, ingen pax.
Dem kom ofte opp til cockpit for å prate med oss.
En gang inviterte vi en vertinne til å snakke med en astronaut. Skipperen lot som han sov i setet sitt og det var mørkt i cockpiten, vi hadde på intercomen og ga mikrofon til vertinnen og ba henne prate med astronauten : Hun syntes det var spennende og sa Hello Mr. Astronaut, how are you doing? Han svarte med trøtt og skurret stemme: I am so tired and it is so cold, so cold..Slik gikk samtalen i 10 minutter og vertinne føk bakover for å fortelle resten av crewet at hun hadde pratet med en romfarer i raketten sin.
Purser kom opp like etterpå og spurte mistenksomt hva vi hadde funnet på nå? Vi la ut men hun trodde ikke noe på det. :colgate: