PDA

View Full Version : Mustique

imm
18-09-2006, 19:58
I 1990 reiste jeg med et flyselskap få, om noen av dere sikkert har flydd med: Mustique Airways.
Turen gikk fra Barbados til Union Island i landet St.Vincent & The Grenadines.
Turen tok ganske nøyaktig en time, og flyet, en BN Islander, tok ikke så mange passasjerer som skulle med på turen. Vi var en for mye. Det løste vi greit ved at jeg fikk sitte på cockpit sete ved siden av kapteinen.
Det var en uforglemmelig tur, og det var fantastisk å fly inn over de små øyene og se alle de fantastiske fargene i vannet.

Union Island var landingsplassen. Den gang var rullebanen svært kort, og lå i like under et fjell. Vi kom over fjellet og stupte nedover fjellsiden mot rullebanen, og hadde det vært hull i gulvet, følte jeg det som om jeg kunne strekt ut bena og sneiet borti tretoppene. Det var skikkelig skummelt, men vi landet trygt. Så kunne turen gå bort til ei lita bu, hvor det satt en dame med ruller i håret, og stemplet "innreist" i passene våre.

Så spaserte vi ned til havna hvor en 60 fot seilbåt lå klar til å ta oss rundt blant de flotteste øyer man bare kan drømme om. Turen gikk hjem rett før solnedgang, da det ikke fantes landingslys på rullebanen. Tut og kjør!

Dette var før digitalbildenes tidsalder, men jeg forsøkte å ta digitalbilder fra fotoalbumet. Kvaliteten ble sådær, men dere ser vel både meg og flyet...

www.mustique.com

imm
18-09-2006, 20:00
neste bilde:

Blubird
18-09-2006, 20:40
Ser ut som 1 stykk happy kar i sete 0B ja. ;)

VoiceCom
18-09-2006, 23:00
Originally posted by imm

I 1990 reiste jeg med et flyselskap få, om noen av dere sikkert har flydd med: Mustique Airways.

Hmmm - i Januar 1985 fløy jeg med et lite rutefly fra Grenada til Barbados etter å ha seilt den motsatte veien et par uker i min brors seilbåt. Jeg var 16 år på den tiden og husker ikke helt hva vi fløy, men Mustique Airways hørtes kjent ut. Vi fløy ihvertfall BA 747 over dammen.

Tror jeg har noen lysbilder et sted - får se om jeg får gravd litt i dem en dag...

Husker imidlertid godt nyttårsfeiringen på stranden på Barbados... ;)

imm
19-09-2006, 19:07
Kanskje var det Mustique Airways, men jeg har mer tro på at det var LIAT og at du var på tur med en Dash 8.
http://www.liatairline.com

Forøvrig har jeg feiret et par nyttårsaftner selv på Barbados, og skal dit igjen i desember.

Trety
20-09-2006, 10:43
Spennende og morsom lesning, skulle gjerne ha vært i dine sko på den turen! :up:

imm
20-09-2006, 21:12
Spennende lesning, spennende flyvning.
Jeg har vært 6 ganger med Mustique, og en av turene er helt uforglemmelig:

Vi hadde vært ute å seilet, og kom inn mot flyplassen på ettermiddagen. Det hadde vært et regnvær uten like, og store deler av rullebanen var under vann. Flere av flyene sto parkert med vann til midt på hjulene. Vannet var iferd med å renne bort, men det gjorde tiden også. Flyplassen hadde ikke lys på rullebanen, og alle fly måtte få tatt av før det ble for mørkt. Det var villt kaos. Mange små fly, masse folk som skulle avgårde, og en rullebane som lå delvis under vann.

Det ble ingen tid til å sjekke hvem som skulle med hvilket fly: "Barbados!" roper en mann og peker på to fly. "Grenada!" roper han og peker på et par andre. "COME ON, HURRY UP" "Somebody for St.Lucia?" roper han, og finner noen folk og sender de full fart inn i et fly. Ingen sjekk av noen ting.

Det ene flye lettet etter det andre. De sto halvveis inne på rullebanen, for den andre delen var for full av vann. Og hver minste meter av banen ble brukt før flyene lettet.
Det var virkelig spennende å se. Flyveren vår tok av seg sko og sokker, brettet buksene opp til knærne og gikk ut til flyet. Vi fulgte etter. Kuer beitet på rullebaneområdet, og man visste ikke hva man tråkket i under vannflaten. Det var bare å håpe på det beste.

Vel ombord ble turtallet satt til litt over maks virket det som, hele flyet ristet, og så ble det full trøkk og så vidt vi klarte det.

Umulig å fortelle hvor kaotisk og hektisk dette var, jeg lover: det var en opplevelse uten sidestykke!