LN-REF
25-04-2020, 21:18
Etter sju veker om bord og midt i COVID-19 krisa, var det endeleg tid for heimreise frå Theodore, som ligger ved Mobile i Alabama i USA. Vi er ikkje berørt av innreiseforbudet til USA fra Europa som Trump innførte 12. Mars da med det visumet vi har (B1 OCS) fortsatt kan reise til og frå USA som vanleg
Fredag 10. April fekk vi reiseruta for reise Onsdag 15. april, ingen overrasking med ATL-AMS-OSL-AES da eg alltid flyr over havet mellom ATL-AMS.
Vi flyr egentlig frå Mobil Regional Airport (MOB), men siden det er få ruter som fortsatt flyr der samt at restrernende ofte blir kansellert, flyr vi nå ut fra Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport (ATL)
Min flight med Delta Airlines på ATL-AMS var med den vanlige Airbus A330-300 som forøvrig var min niende tur i disse flya til DL mellom AMS-ATL-AMS
I Economy på disse flya er det 2+4+2 seter, vanligvis velger eg alltid et B sete som er midtgang på venstre side og lengst mulig framme. Dette for å komme raskt av flyet
Men denne gangen var eg rask med å velge sete 18C da vi så at midtsetene (D og E) var blokkert, samt at sete 18G fortsatt var ledig i håp om å få seg en fireseter for seg selv.
KLM flyr ikke til AES nå i disse COVID-19 tider, så da blei det AMS-OSL med KLM Cityhopper og videre AES-OSL med Norwegian siden dei flyr en time tidligere enn det SAS gjør denne dagen
Vi var i alt ni som skulle mønstre av, agenten hadde sendt to biler med tilhengere kl. 06:30 for å ta oss opp til Atlanta som er ca. en 6 timers kjøretur unna fra der båten ligger. Første bil med seks engelskmenn kom seg fort av gårde da en av dem hadde et tidligere fly enn oss andre via Dulles til Heathrow. (Hørte i ettertid at det var kun ni passasjer på den flighten til LHR med BA) Dei fem andre samt vi tre i min bil skulle fly til Amsterdam Airport Schiphol (AMS), kor fem skulle fly med KLM kl. 16:45 mens eg og to til skulle fly med Delta Airlines kl. 17:18
Underway
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport01.jpg
Bilturen gjekk raskt og greit med tre stopp underveis på bensinstasjoner for å strekke på beina samt påfyll av mat og drikke for turen videre.
Vår transport
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport02.jpg
Førmiddagssnaks
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport03.jpg
Ankomst Terminal F kl. 13:50 (+1 time) kor det var helt tomt for folk på utsiden, vel innenfor var det så godt som tomt også så dei i reisefølge mitt som hadde bagasje å sjekke inn gjekk rett til en av dei 3-4 agentene som hadde svært lite og gjere. Selv har eg kun reist med handbagasje siste 10 år mest pga at i Vest-Afrika blir det ofte tull med innsjekka bagasje, samt at det er lettere å komme med tidligere fly en det man er oppsatt på om man kun har med handbagasje
Utenfor Terminal F
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport04.jpg
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport05.jpg
Delta innsjekk Terminal F
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport06.jpg
Den vanlige sikkerhetssjekken i Terminal F var stengt, isteden måtte man ned i etasja under for å bruke den samme sikkerhetssjekken som man bruker når man ankommer fra utlandet etter passkontroll og bagasjehenting. Igjen var det så og seie heilt tomt der, og heller ingen masing fra TSA agenter om ditt og datt som av med sko og belter etc.
Stent vanleg sikkerhetssjekk
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport07.jpg
Vel oppe i Terminal F var det å sjekke ut flya vi skulle fly med. KLM denne dagen var Boeing 787-9 Dreamliner som stod parkert ved gate F5, vanligvis flyr KLM fra F3
PH-BHE
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport08.jpg
Min Delta Airbus A330-300 (N822NW) stod denne dagen parkert ved F2 som er heilt på enden av piren og dermed svært vanskelig å få tatt bilder av dessverre.
N822NW
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport09.jpg
Siden det var enda nokre timer til avgang, enda vi opp på et av få steder som var åpent, ECCO for middag med en meny på kun var tre retter kor vi gjekk for biff med pommes frites. Biffen var meget mør og godt, pommes frites var krydra med salt og pepper. $44.32 kosta dette
Middag
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport10.jpg
Tid for å seie Good Bye til de som skulle med KLM og bevege seg til egen gate for min avgang.
Litt folk i denne terminalen, men mye mindre enn vanleg
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport11.jpg
Vel framme oppdaga eg på Delta appen at eg hadde blitt oppgradert til Comfort+ og sete 11B som er en toseter. Vanligvis er man takknemlig for en slik oppgradering, men ikke i denne gangen med å få pax om bord. Så dei i gaten blei litt overraska da eg bad om å bli nedgradert igjen, men når eg visst dei setekartet at 18D, E og G fortsatt var ledig, i tillegg tilsvarende på mange andre midtrader, forstod dei hensikta mi
Dei i Delta One (business class) og dei med høgt kortstatus borda når dei ville, resten borda etter seterad frå bakarst rad 42 og framover til og med Comfort+ som er rad 10-14. En og en pax fram for boarding kor Delta teppet blei bruke som mal for å holde 6 fot avstand.
Boarding
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport12.jpg
Vel omboard, boarding complete og ingen ved sida av meg så fire seter sikra. Faktisk var det ingen i 2 seteren på andre sida av midtgangen, ingen i sete forran meg og ingen i sete bak meg. Så ikkje ville man få seteryggen forran i fanget, og heller ikkje være redd for å gjere det samme sjølv for dei bak meg.
I fremste Economy kabin var vi 50 passasjerer og i bakerste 43, med samla kapasitet er 259 seter så det vil si at flyet var ca. 36% fullt berre her. Rekner med at det var tilsvarende i Delta One?
Delta oppgraderte matserveringa i fjor til ei klasse for seg selv, på denne flighten under omstendigheten blei det servert ei veldig enkelt utgave som var forsåvidt heilt OK. Først delte dei ut ei flaske vann til alle før dei kom rundt med middagen kor man kunne velge mellom Pasta eller Kylling; ”Chicken Marsala w/Vegetables & Japanese Style Rice” Men kyllingen var så seig at den var uspiseleg, samme med gulrota som også var fæl. Men Ben & Jerry’s Cookie Dough isen var god som alltid. Drikke fekk man i hele flasker eller bokser, men ingen is.
Main Meal
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport13.jpg
Med få passasjerer gjekk det fort å dele ut maten samt å samle inn igjen bosset, så etter 1 time og 20 min var det av med kabinlyset. Alle vinduer var dekka til, ingen hadde leselys på, ingen prata, ingen unger som grein, svært få brukte Inflight Entertainment, igjen passasjerer eller flybetjening som vandra i midtgangen så det var ei merkeleg stille stemming om bord. Fremste seterader på sidene var blokkert til flybetjening som hadde en stille tørn resten av turen.
Resten av turen gjekk med til å sove samt sjå Hawaii Five-O episoder på mobilen. Ca. 1 time før landing kom dei rundt med frokost som var en liten kanelsnurr, fruktbeger og drikke, helt OK og greitt.
Fireseter ala seng
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport15.jpg
Moving Map
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport16.jpg
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport17.jpg
Frokost
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport14.jpg
32 min før ankomst starta nedstigninga og etter 7 timer og 52 minutter flytid landa vi på Schiphol, parkerte kl. 07:18 ved gate E2.
Fredag 10. April fekk vi reiseruta for reise Onsdag 15. april, ingen overrasking med ATL-AMS-OSL-AES da eg alltid flyr over havet mellom ATL-AMS.
Vi flyr egentlig frå Mobil Regional Airport (MOB), men siden det er få ruter som fortsatt flyr der samt at restrernende ofte blir kansellert, flyr vi nå ut fra Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport (ATL)
Min flight med Delta Airlines på ATL-AMS var med den vanlige Airbus A330-300 som forøvrig var min niende tur i disse flya til DL mellom AMS-ATL-AMS
I Economy på disse flya er det 2+4+2 seter, vanligvis velger eg alltid et B sete som er midtgang på venstre side og lengst mulig framme. Dette for å komme raskt av flyet
Men denne gangen var eg rask med å velge sete 18C da vi så at midtsetene (D og E) var blokkert, samt at sete 18G fortsatt var ledig i håp om å få seg en fireseter for seg selv.
KLM flyr ikke til AES nå i disse COVID-19 tider, så da blei det AMS-OSL med KLM Cityhopper og videre AES-OSL med Norwegian siden dei flyr en time tidligere enn det SAS gjør denne dagen
Vi var i alt ni som skulle mønstre av, agenten hadde sendt to biler med tilhengere kl. 06:30 for å ta oss opp til Atlanta som er ca. en 6 timers kjøretur unna fra der båten ligger. Første bil med seks engelskmenn kom seg fort av gårde da en av dem hadde et tidligere fly enn oss andre via Dulles til Heathrow. (Hørte i ettertid at det var kun ni passasjer på den flighten til LHR med BA) Dei fem andre samt vi tre i min bil skulle fly til Amsterdam Airport Schiphol (AMS), kor fem skulle fly med KLM kl. 16:45 mens eg og to til skulle fly med Delta Airlines kl. 17:18
Underway
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport01.jpg
Bilturen gjekk raskt og greit med tre stopp underveis på bensinstasjoner for å strekke på beina samt påfyll av mat og drikke for turen videre.
Vår transport
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport02.jpg
Førmiddagssnaks
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport03.jpg
Ankomst Terminal F kl. 13:50 (+1 time) kor det var helt tomt for folk på utsiden, vel innenfor var det så godt som tomt også så dei i reisefølge mitt som hadde bagasje å sjekke inn gjekk rett til en av dei 3-4 agentene som hadde svært lite og gjere. Selv har eg kun reist med handbagasje siste 10 år mest pga at i Vest-Afrika blir det ofte tull med innsjekka bagasje, samt at det er lettere å komme med tidligere fly en det man er oppsatt på om man kun har med handbagasje
Utenfor Terminal F
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport04.jpg
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport05.jpg
Delta innsjekk Terminal F
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport06.jpg
Den vanlige sikkerhetssjekken i Terminal F var stengt, isteden måtte man ned i etasja under for å bruke den samme sikkerhetssjekken som man bruker når man ankommer fra utlandet etter passkontroll og bagasjehenting. Igjen var det så og seie heilt tomt der, og heller ingen masing fra TSA agenter om ditt og datt som av med sko og belter etc.
Stent vanleg sikkerhetssjekk
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport07.jpg
Vel oppe i Terminal F var det å sjekke ut flya vi skulle fly med. KLM denne dagen var Boeing 787-9 Dreamliner som stod parkert ved gate F5, vanligvis flyr KLM fra F3
PH-BHE
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport08.jpg
Min Delta Airbus A330-300 (N822NW) stod denne dagen parkert ved F2 som er heilt på enden av piren og dermed svært vanskelig å få tatt bilder av dessverre.
N822NW
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport09.jpg
Siden det var enda nokre timer til avgang, enda vi opp på et av få steder som var åpent, ECCO for middag med en meny på kun var tre retter kor vi gjekk for biff med pommes frites. Biffen var meget mør og godt, pommes frites var krydra med salt og pepper. $44.32 kosta dette
Middag
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport10.jpg
Tid for å seie Good Bye til de som skulle med KLM og bevege seg til egen gate for min avgang.
Litt folk i denne terminalen, men mye mindre enn vanleg
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport11.jpg
Vel framme oppdaga eg på Delta appen at eg hadde blitt oppgradert til Comfort+ og sete 11B som er en toseter. Vanligvis er man takknemlig for en slik oppgradering, men ikke i denne gangen med å få pax om bord. Så dei i gaten blei litt overraska da eg bad om å bli nedgradert igjen, men når eg visst dei setekartet at 18D, E og G fortsatt var ledig, i tillegg tilsvarende på mange andre midtrader, forstod dei hensikta mi
Dei i Delta One (business class) og dei med høgt kortstatus borda når dei ville, resten borda etter seterad frå bakarst rad 42 og framover til og med Comfort+ som er rad 10-14. En og en pax fram for boarding kor Delta teppet blei bruke som mal for å holde 6 fot avstand.
Boarding
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport12.jpg
Vel omboard, boarding complete og ingen ved sida av meg så fire seter sikra. Faktisk var det ingen i 2 seteren på andre sida av midtgangen, ingen i sete forran meg og ingen i sete bak meg. Så ikkje ville man få seteryggen forran i fanget, og heller ikkje være redd for å gjere det samme sjølv for dei bak meg.
I fremste Economy kabin var vi 50 passasjerer og i bakerste 43, med samla kapasitet er 259 seter så det vil si at flyet var ca. 36% fullt berre her. Rekner med at det var tilsvarende i Delta One?
Delta oppgraderte matserveringa i fjor til ei klasse for seg selv, på denne flighten under omstendigheten blei det servert ei veldig enkelt utgave som var forsåvidt heilt OK. Først delte dei ut ei flaske vann til alle før dei kom rundt med middagen kor man kunne velge mellom Pasta eller Kylling; ”Chicken Marsala w/Vegetables & Japanese Style Rice” Men kyllingen var så seig at den var uspiseleg, samme med gulrota som også var fæl. Men Ben & Jerry’s Cookie Dough isen var god som alltid. Drikke fekk man i hele flasker eller bokser, men ingen is.
Main Meal
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport13.jpg
Med få passasjerer gjekk det fort å dele ut maten samt å samle inn igjen bosset, så etter 1 time og 20 min var det av med kabinlyset. Alle vinduer var dekka til, ingen hadde leselys på, ingen prata, ingen unger som grein, svært få brukte Inflight Entertainment, igjen passasjerer eller flybetjening som vandra i midtgangen så det var ei merkeleg stille stemming om bord. Fremste seterader på sidene var blokkert til flybetjening som hadde en stille tørn resten av turen.
Resten av turen gjekk med til å sove samt sjå Hawaii Five-O episoder på mobilen. Ca. 1 time før landing kom dei rundt med frokost som var en liten kanelsnurr, fruktbeger og drikke, helt OK og greitt.
Fireseter ala seng
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport15.jpg
Moving Map
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport16.jpg
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport17.jpg
Frokost
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport14.jpg
32 min før ankomst starta nedstigninga og etter 7 timer og 52 minutter flytid landa vi på Schiphol, parkerte kl. 07:18 ved gate E2.