PDA

View Full Version : British Airways og 757 flåten


Someone
06-04-2020, 08:47
Inspirert av tråden til Fellowship (https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=144176), men hva var etterhvert strategien til 757 flåten hos BA?

Husker jeg rett ble vel disse stort sett brukt på kortere ruter innen Europa, slik at det vel ikke akkurat var kjøpt primært for rekkevidde og performance, men at det på 80-tallet, vel var for BA et fly i passende størrelse etter deres behov?

Første fly ble vel levert i 1983, men ser de fortsatte å ta levering av nye 757 maskiner helt opp til 1999, og det var jo ikke lenge etter det de første begynte forlate flåten. Så selv om det passet i starten, var det ikke utover 90-tallet, "for mye" fly sammenlignet med bruksområdet?

Fellowship
06-04-2020, 09:00
Takk for at du ble inspirert av den tråden :)

Slik jeg husker 70-tallet, så ble Boeing 737-200 bestilt for å erstatte Trident 1 og 2 i kombinasjon med One-eleven 500. Boeing 757 ble bestilt for å erstatte Trident 3.

Strategien utover 90-tallet vet nok andre mer om enn meg, men også Boeing 767-300ER ble jo av BA brukt på europa-trafikk og erstattet vel TriStar i den sammenhengen.

Hickok
06-04-2020, 09:57
Inspirert av tråden til Fellowship (https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=144176), men hva var etterhvert strategien til 757 flåten hos BA?

Husker jeg rett ble vel disse stort sett brukt på kortere ruter innen Europa, slik at det vel ikke akkurat var kjøpt primært for rekkevidde og performance, men at det på 80-tallet, vel var for BA et fly i passende størrelse etter deres behov?

Første fly ble vel levert i 1983, men ser de fortsatte å ta levering av nye 757 maskiner helt opp til 1999, og det var jo ikke lenge etter det de første begynte forlate flåten. Så selv om det passet i starten, var det ikke utover 90-tallet, "for mye" fly sammenlignet med bruksområdet?

Frem til A321 kom, var det vel ikke så mange alternativer i 757 størrelsen. Leveringene de siste årene var nok antakelig rest av en bestilling det var billigere å få levert enn å kansellere. De siste årene har vel 321 tatt den jobben 757 gjorde tidligere, kombinert med 320 og 767.

LN-MOW
06-04-2020, 12:10
Heathrow og slots har jo alltid vært et hinder. I en periode på nittitallet ble alle 737’er flyttet til Gatwick og taktikken var at det ikke skulle være mindre fly enn 757 på Heathrow.

Husker ikke hvor lenge det varte - trolig til neste slot-ekspansjon ..

Discus
06-04-2020, 14:10
Og med nye T5 så ble bags-systemet laget for container-only.