PDA

View Full Version : Post Covid19 - hva skjer med luftfarten?


Skuggenheimer
22-03-2020, 22:04
Det tar tid å komme seg etter en slik pandemi. Det som har skjedd under tiden vil være at verden har blitt mer kreativ for å få ting til å gå rundt. Opp imot luftfarten vil dette medføre mindre forflytning av pax som skal i møter her og der? Jeg vet ikke men i luftartsånd er det herved åpent for diskusjon.

Selv har jeg de siste 2 ukene trygt forvart på landet gjort det samme som jeg pleier å gjøre fra Dubai, Beijing, Sydney etc, bare at jeg/vi har gjort det via skype/vtc. Signaturer elektronisk er viden kjent.. Jeg jobber i legemiddelindustri og milliardkontrakter har funnet sted selv om vi er i krise.

Kan det være at legacy selskap vil merke nedgang post korona? Må de restrukturere sine flåter evt kutte ned ant Y og F seter?

Som i alle andre kriser vil endel selskaper gå til grunne ognoen vil overleve. Vi skal jo fly post korona viruset også...

Brannfakkel; det er vel å anta at endel av reisevirksomheten er fordi de som reiser liker det, reise Y/F klasse, bo på fasjonable hotel, opptjene poeng via arbeidsgiver(som de kan ta ut å privaten), møte elskerinner/horer etc etc..

Man må ikke på død og liv møtes "face to face"?

El er det noe med kjemi og steming i rommet som blir borte, ansiktsutrykk, trekninger, kroppsspråk etc som blir borte? Jeg har ikke fasiten - kun 2 ukers erfaring...

LN-MOW
22-03-2020, 22:08
Blir nok ikke så ulikt det som skjedde etter 9/11 og Kuawit-krisen. Noen konkurser, trimming av flyflåter, billigalg fra Boeing og Airbus .. Kanskje en oppurtunisk nykommer eller to ..

roger
22-03-2020, 22:52
Ein kjem seg vel tilbake, håpa eg. Det eg håpar vi slepp (men ser vi er på god veg dit), er at ein vert meir skeptisk til framandfolk, og skula på kvarandre værre enn ein Åfjorddaling ville skula på ein Skifjording.

Ungdommen vil vel framleis ha lyst å sjå Andes og Fiji, nokre vil ha motivasjon for Pattaya, andre for Riga. Håpar vi kjem dit igjen. Det går jo greitt å drive butikk over nettet, men det er noko anna å møtest over ein middag etter møter og konferansar.

Vi får sjå. Det er svært svært lenge til hausten. På mange måtar.

jjessen
22-03-2020, 23:20
Tror forretnings trafikken vil ta seg greit opp etterhvert. Men troligvis vil en kombinasjon av klimaskam og mindre overkapasitet på markedet redusere en del av fritidstrafikken. Ikke like mange som reiser til Gdansk og Barcelona når billettene ikke lenger koster 299[emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Skuggenheimer
23-03-2020, 03:45
Selv har jeg en "hunch" om at masser av flytrafikken opprettholdes fordi det en gang var en eksklusiv greie. Det er til å svelge galt av, jeg vet, fordi jeg i alle år har vært en av de beskrevet i mitt start innlegg - kanskje x horer..

Jeg er en flynerd men i et anfall av realisme så tror også jeg at flytrafikken etterhvert normalisere seg og vi vil ha survival of the fittest(ofte en sunn innretning i livet generelt).

Som svart her er det ingen ting som en middag etter en kontraktsinngåelse. Men må man dette. Er det det inngrodde konseptet at et biz møte skal forløpe slik og slik at vi reiser halve/hele jorden rundt for, i det ene øyeblikket klage på at "det er for mye reising i livet mitt - ungen får jo ikke noe tid med pappa(el mamma)", for i det andre øyeblikket "endelig er jeg borte fra heimen, får jeg poengene mine tilskrevet min private konto tro?, og etter møte så håper jeg vi skal på pub/nattklubb???"

Endel i siste del er selvopplevd. MÅ man fly til møter? Evt er det fordi man tror man må man gjør det?? Det har alltid vært slik!!!

Kanon
23-03-2020, 06:50
Klima flyskam og dårlig økonomi vil føre til stor nedgang i flyturer for privat personer. Bedrifter ser at møter går fint via videokonferanse.
Norwegian konkurs. Dyrere biletter, lavere etterspørsel.
Ryanair dyrere og SAS enda dyrere. Eneste jeg har tro på er Widerøe og eventuelt norsk del av SAS og Norwegian.

Wahoo
23-03-2020, 07:00
Tror både folk/bedrifter og ulike land/stater kommer til å være ganske paranoide i lang tid etter det
verste er over. Dette kombinert elendig økonomi rundt omkring vil gjøre at dette tar lang tid.
Landene som er mest avhengig av turisme, som de rundt middelhavet, vil antagelig være tidlig ute med å
åpne grensene for å få turismen igang. En mulighet er jo også at når grensene begynner å åpne vil du
bli satt i karantene igjen når du kommer tilbake. Så 1 uke i syden + 2 i karantene :P

Insomnia4u
23-03-2020, 09:43
Også i fremtiden vil deler av forretningsdrift, utdanning osv være avhengig av nettverk. Har en allerede bygget opp disse er det forholdsvis enkelt å vedlikeholde digitalt.

Skal en utvikle eller bygge opp nye nettverk utenfor vestlige land er kulturforståelse en viktig faktor. Siden ca 70% av kommunikasjon er non-verbal er fysiske møter viktig for å dempe de mange "lost-in-translation moments". Her kan det sosiale være med på bygge tillit.

Har en først bygget tillit kan en i større grad følge opp digitalt. Kanskje vil vi se en større bevissthet om fordelingen fysisk/digitalt i fremtiden. I Australia bruker flere kamera for å få en mer naturlig dybdeprosjektering når en samtaler. Denne teknologien er hentet fra fjernoperasjoner hvor en lege opererer via fjernstyring.

Angående hvilke flyselskap ser jeg enkelte spår en konsolidering hvor Lufthansa og IAG muligens kan ta over noe? Det er uansett vanskelig å se for seg en reduksjon av selskap fremover.

sk931
23-03-2020, 11:24
Post Corona...

Der vil være selskaber, som forsvinder, og så store selskaber...Givetvis også store selskaber, som konsoliderer...Kan sagtens se store nationale selskaber som LH,LX,OS og SN samle sig i et stort selskab...Og et stort nordisk selskab
er måske også en mulighed..SK,AY,FI og måske DY...
FR og EYZ skal nok reducere en hel del, og måske er det kun EYZ som kan overleve..FR har jeg ikke den store tiltro til,,,,desværre for nogen
I USA vi der også ske kæmpe forandringer...der VIL være selskaber vi kender idag, som forsvinder...og endda nogle af de meget store vil samle sig..JEg kan sagtens se AS og AA samle sig..Frontier vil atter forsvinde, samt lowfares som
Spirit og Allegiant blive en saga blot....SW wil nok overleve eller gå samme med DL eller UA

Der skal sluges nogle kameler der ovre...

Det bliver en slagtehal, det er sikkert,,,og det kommer nok til at vare lang tid før luftfart er oppe i gear igen...5 år måske...

For luftfart som vi kendte det for bare 3 uger er slut....

Hilsen Ole

view
23-03-2020, 11:26
Kommentar om nedgang i forretningsreiser, etter en uke på Teams og Skype så er det definitivt et behov for å reise også i fremtiden. Noen vil sikkert holde litt igjen og prøve å flytte mer på video, og mange kan med fordel bruke mer video så ikke sikkert det er negativt.

Tjab
23-03-2020, 11:40
500000 mennesker (med familie) som tidligere hadde råd til å fly vil ikke ha råd kanskje allerede april/mai (jeg har tippet august).
Dessverre er det en god del andre ting de heller ikke vil ha råd til som nok er viktigere enn å fly.

Og det er bare i Norge.

Jeg tror SAS overlever pga sine eiere.
Jeg tror WF overlever, men begynner å bli usikker på om de har cash nok.
Jeg tror NAS 2.0 blir en realitet.

Utlandet har jeg så å si ikke ofret en tanke, men nærliggende å tro at flere, kanskje majoriteten, av LCC går regelrett i dass.
"Infrastruktur" ruter vil bestå, fritidsreiser etc forsvinner i stor grad.

Bergern
23-03-2020, 11:53
Det kommer vel til å falle noen fra, også kommer det sikkert noen nye til, når hysteriet har lagt seg.
Jeg kan ikke skjønne at det skal bli en varig nedgang i fritidsreiser. Det kommer til å være like hard konkurranse på pris, og dermed like attraktivt med jentetur til Riga og guttetur til Liverpool.
Forretningsreisene tror jeg kanskje kan bli færre, etter erfaringer med digitale rom, særlig med tanke på rutinemøter og oppsummeringer. Man skal dog ikke se bort fra effekten av samværet utenfor møterommet heller, så noen ekstrem nedgang har jeg ikke noe tro på.

Someone
23-03-2020, 12:03
Jeg tror WF overlever, men begynner å bli usikker på om de har cash nok.
.

Widerøe har jo både en relativt sterk eier, og trolig bedre kontroll på cash ut vs cash inn enn de andre i disse dager. Skal ikke se bort fra at enden på visa blir at de kommer styrket ut relativt sett sammenlignet med de to andre

Denne sommeren blir selvsagt dårlig, men så snur det igjen. Trolig raskere enn andre kriser, da dette faktisk ikke er økonomien som har drevet frem krisen, selv om det er den som blir mest rammet her

Tjab
23-03-2020, 12:26
Widerøe har jo både en relativt sterk eier, og trolig bedre kontroll på cash ut vs cash inn enn de andre i disse dager. Skal ikke se bort fra at enden på visa blir at de kommer styrket ut relativt sett sammenlignet med de to andre

Denne sommeren blir selvsagt dårlig, men så snur det igjen. Trolig raskere enn andre kriser, da dette faktisk ikke er økonomien som har drevet frem krisen, selv om det er den som blir mest rammet her

Ja, du har nok rett her. Torghatten virker å ha regelrett god orden på sysakene.
Men det kan potensielt bli mye penger som må inn. Verden anno Q3 2020 har nok mye å si på viljen.

Er vel en del olje og industri reisende med WF, sånn sett er jeg usikker på passasjergrunnlaget de sitter igjen med på eksisterende rutenett. Men de kan nok ha mer å forsyne seg av innen andre segment.

BU662
23-03-2020, 12:26
Etter krisen???

Vel, først og fremst vil vi nytte våre friheter igjen. Gå ut på uteplasser, restauranter, bars. Møter venner, gå til konserter eller til vanlig shopping. All disse ting som ble normalt før krisen og som er ikke mulig nå. Se bare på de historiske bildene fra Mai 1945. Vi vil fa en anelse hva det ble lik.

Min første prio er det ikke å gå på en langhelg til BCN eller Italia, det vil gå til WAW, siden dette ble planlagt i lang tid. Men også fritidsreiser vil ta seg opp igjen. LCC*er vil bruke små priser å stimulere volumen. FR, EZY og Wizz vil ha det bra. Uten tvil.

Jeg tror vi kommer også å se krisen som en akselerator av konsolidering. Små selskaper vil forsvinne. Likevel vil for en visst tid alle bli mindre. Rett og slett fordi etterspørelsen vil ta tid å komme tilbake. Dette er ikke en skarp V (skarp ned og skarp opp), det vil være skarp ned og langsåmt oppe.

Krisen vil også virke som en katalysator. De usunne deler av forretningen vil forsvinne. Ruter vil bli lagt ned, frekvenser kutted. Fokus på det hva tjener penger. Rett og slett fordi mange selskaper forgjelder seg nå og må etterpå styrke lønnsomheten for å kunne tilbake-betale all disse penger.

LN-HFH
23-03-2020, 12:29
Det kommer vel til å falle noen fra, også kommer det sikkert noen nye til, når hysteriet har lagt seg.
Jeg kan ikke skjønne at det skal bli en varig nedgang i fritidsreiser. Det kommer til å være like hard konkurranse på pris, og dermed like attraktivt med jentetur til Riga og guttetur til Liverpool.
Forretningsreisene tror jeg kanskje kan bli færre, etter erfaringer med digitale rom, særlig med tanke på rutinemøter og oppsummeringer. Man skal dog ikke se bort fra effekten av samværet utenfor møterommet heller, så noen ekstrem nedgang har jeg ikke noe tro på.

Enig her. Skjønner ikke hvorfor mange her mener at fritidsreiser knapt vil eksistere i tiden etter når krisen en dag tar slutt. Ja, mange vil få mindre å rutte med i en periode, men de aller fleste vil komme tilbake i samme eller en tilsvarende jobb som de hadde tidligere, med forhåpentligvis samme lønn. Etter krisen vil vi se et drøyt år med Riga til 199 osv, men så vil prisene gå oppover igjen når markedet begynner å komme tilbake.
Man kan jo også se på hvilket marked som har hatt den største veksten de siste 20 årene, som jo åpenlyst er ferie- og fritidtrafikken. Hvorfor skulle den plutselig ikke komme tilbake igjen, og etter noen år med oppbygging fortsette veksten? Har forettningsrrafikken hatt noe vekst i det hele tatt de siste 20 årene?

Man må også huske at vi er på et forum der alle elsker å fly. Det å dra til Trondheim eller New York for et møte på firmaets regning og opptjening av poeng på privat konto, er noe de aller fleste her ville takket gledelig ja til, men ville den vanlige mannen i gata sagt det samme etter å ha vendt seg til de ufattelig mange digitale løsningene som faktisk finnes i 2020?

waytogo74
23-03-2020, 13:46
For fritidsmarkedet tror jeg dette avhenger veldig av hvor hardt og bredt koronaen tar tak. Hvis de flestes erfaring er av typen “ikke verre enn en vanlig influensa” så glemmer man fort. Helseangst er lett å skyve fra seg - f.eks. bør jeg statistisk sett være mye mer redd for diabetes enn COVID-19 men hiver allikevel innpå en bacongrill med rekesalat på vei hjem fra jobb. Dårligere privatøkonomi, ja, men ikke nødvendigvis slik at det rammer godt drevne LCC-er. De er allerede vant med å selge billige billetter og allikevel gå med overskudd. Kommer de seg over kneika så står de store godt rustet til oppturen, om enn med dårligere marginer.

For forretningsmarkedet så er egen SMB-erfaring allerede at man gjør så mye som mulig på nett og at mange i min bransje er godt vant med team som får ting gjort selv om man sitter i Bangalore, Kiev og Nydalen. Men noen ganger bare må man ta turen og være fysisk til stede. Tror mange av de som nå gjør sine første erfaringer med videokonferanse raskt vil oppdage det samme. Selv om jeg forsøker å begrense flyvningene så legger jeg allikevel igjen skremmende mye penger hos bolaget hvert år - rart med det.

Rosalie
23-03-2020, 13:59
Fritidsmarkedet kommer også til å være avhengig av kronekursen. For svak krone = færre fritidsreiser.

LN-HFH
23-03-2020, 14:26
Fritidsmarkedet kommer også til å være avhengig av kronekursen. For svak krone = færre fritidsreiser.

En svak krone = billigere for utlendinger å feriere i Norge = flere turister som legger igjen mere penger

LN-MOW
23-03-2020, 15:00
Ikek så mye luftfart til Strømstad, så den kan vi vel la ligge ....

Me nøkkelen er jo folks privatøkonomi, og nå er det jo mange som tjener penger de ikke 'kan bruke'. Og det vil bli mye lav prising fra flyselskapene for å stimulere reiselysten igjen når dette er over, eller på lavt nivå.

Discus
23-03-2020, 15:32
<mod>
Flere moderatorer har tatt en liten runde med kosten her nå.
Tråden ligger i flyforum og da forventer vi at man holder seg til tema: "hva skjer med luftfarten"
</mod>

Rland
23-03-2020, 16:01
På lørdag ca kl 1400 hørte jeg på NRK P2 et program i samsending med tilsvarende kanaler i dansk og svensk radio om hvordan de skandinaviske landene hadde respondert på corona situasjonen.

Det som ble tydeliggjort var at corona demonstrerer at det frie markedet ikke er løsningen på alle forhold i samfunnet. Til og med konservative partier begynner for første gang å bruke ordet solidaritet.

Flytrafikken har i noen tiår nå vært styrt av det frie markedet. De ulike flyselskapene har operert etter forskjellige strategier. Lavprisselskapene har kjørt etter vekststrategier der de lever på forskudd av cashflow generert av salg av billetter til flyginger opptil 1 år frem i tid til nye destinasjoner og markeder som åpner seg ved en stadig ekspanderende flyflåte.

Flyindustrien er den industrien som innledningsvis er blir tyngst rammet av coronakrisen. Lavprisselskaper med skyhøy gjeld, som Norwegian, er ekstra ille ute på grunn av store kapitalkostnader samtidig som inntektsiden faller bort. Samtidig er dette en industri som de fleste nasjoner er avhengig av for å få samfunnet til å fungere. Transport av passasjerer, varer etc etc.

Personlig tror jeg at ferie og fritidsmarkedet blir hardt rammet i lang tid fremover. Folk vil vegre seg mot å reise til feriekomplekser, cruise og steder med mye folk, men vil fortsatt reise til familie, egne leiligheter og på individuelle opplevelsesreiser. Volumet vil bli veldig mye mindre. Svært mange vil også få mye dårligere privatøkonomi.

Jeg ser ikke bort fra at konsekvensen blir noen år med retur til nasjonale/flernasjonale flyselskaper, som SAS, siden det er av stor viktighet for mange land å opprettholde en infrastruktur i luften. Alternativt kan det igjen bli regulering av flytrafikken gjennom konsesjoner og andre type rettigheter og plikter, som regulerer konkurranse og priser.

Coronakrisen har vist at markedskreftene ikke kan løse alt her i samfunnet. Jeg tror det vil ligge langt inne, selv for Erna Solberg, å overlate den norske infrastrukturen i luften til Ryanair, Wizz og andre lavprisselskaper som kun er tilstede der det er profitt

Bergern
23-03-2020, 16:40
Nå er det jo ikke sånn at dagens aktører drivere veldedighet heller. De er selskaper som ønsker å skape gevinst til sine eiere. Det er for eksempel ikke så lenge siden 'folkeselskapet' Widerøe presenterte et kutt i tilbudet sitt, fordi de tjente for lite penger på de angjeldende rutene.
Med mindre man har andre forpliktelser eller kontrakter, er det bunnlinjen som gjelder.

Wahoo
23-03-2020, 16:49
Nå er det jo et resultat av de frie marked at staten har alle ressursene å sette inn nå

Bergern
23-03-2020, 19:06
Nå er det jo et resultat av de frie marked at staten har alle ressursene å sette inn nå

Ja, er det egentlig det?

Insomnia4u
24-03-2020, 08:54
Personlig tror jeg at ferie og fritidsmarkedet blir hardt rammet i lang tid fremover.

Enig. Jeg har jobbet noen år i Asia, og den økende middelklassen får nå en kraftig økonomisk knekk. Land som f.eks Thailand har lenge vært rundhåndet med lån uten sikkerhet.

Derfor tenker jeg at vi kanskje i større grad vil se noen regionale forskjeller på verdensbasis. Land uten sosiale støtteordninger rammes nå hardt og de økonomiske problemene setter nå samfunn i vekstland mange år tilbake.

Air Asia er det eneste selskapet i Asia som jeg tror står igjen av LCC i den regionen. Thai Airways hadde store økonomiske problemer før corona, men blir reddet av regjeringen. SAS også siden de har backing fra tre land. Litt mer usikker på DY. WF pga infrastruktur.