PDA

View Full Version : Air Berlin spørsmål


Someone
16-09-2006, 22:29
Har ett spørsmål angående AB. Har mest sannsynlig tenkt meg en tur til Wien iløpet av høsten og har derfor begynt og søke etter billetter. Når jeg da søker på nettet er ett av alternativene som kommer opp AB via Berlin. Spørsmålet mitt er derfor om AB "tillater" connections eller om jeg reiser på "egen" risiko?

Har alltid trodd AB var som f.eks DY dvs. at hvis man ikke rakk forbindelsen videre var det ens eget ansvar å skaffe ny billett, selv om hvis det stemmer burde ikke AB ha kommet opp som alternativ

Noen som kjenner AB bedre enn meg? Fant ikke svar på hjemmesiden deres!

PP
16-09-2006, 22:36
Air Berlin tillader connections og gennemgående billetter. Så hvis du køber en gennemgående billet fra CPH til VIE er det deres ansvar at du når frem - Air Berlin skulle desuden have en god kundeservice samt kundepolitik så det ville jeg ikke være nervøs for! Er det forresten fra CPH du skal rejse?

LN-KGL
16-09-2006, 22:39
Air Berlin kan på den sterkeste anbefales - Europas beste lavprisselskap:exclamati

Someone
16-09-2006, 22:41
Takk for svar og ja det er fra CPH. Har hørt mye bra om AB, men var ikke klar over at de tillot connections.

Er ikke blitt bestemt helt ennå hvilken dato jeg skal reise, men jeg er dessverre ikke veldig fleksibel når det kommer til avreise tidspunktet og hvis det blir den helgen jeg tror det blir ser det ut som om det blir AB ned via Berlin og retur direkte med SAS.

AirbusTrond
17-09-2006, 01:52
Litt OT: Men hvorfor har Air Berlin så grusomt stygg og utdatert livery?! Bokstavtypen er jo fra 80-tallet minst, fargene er kjedelig og utdatert. En skam for de fine Airbus-flyene, etter min mening. Forresten, er det noen som vet hvem som lager liverys - er det firma som har spesialisert seg på dette, eller er det type standard design/reklame-byrå?

LN-KGL
17-09-2006, 02:45
Synes ikke Air Berlin har noe utdatert livery og fontbruk - bare se her

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2005/MAN/AB_arrival.jpg

Dessuten ligner den mørkerøde fargen på den samme fargen en riktig god italiensk rødvin har. Dette fargeskjemaet er mye mer å fortrekke i forhold til enkelte av de mest utspjåka med heslig fargevalg og kurvaturer i alle retninger.

Det finnes både spesialister for flydesign, generalister av reklamebyrå som spiser alt og så er det vel noen selskaper som har innsidetegnere. Man ser lett hva som kommer fra spesialister ;)

TOS
17-09-2006, 11:23
Originally posted by Someone

Har alltid trodd AB var som f.eks DY dvs. at hvis man ikke rakk forbindelsen videre var det ens eget ansvar å skaffe ny billett, selv om hvis det stemmer burde ikke AB ha kommet opp som alternativ


Et lite apropos: Nå tilbyr vel også DY gjennomgående billett mellom enkelte av deres destinasjoner, men langt fra alle (jeg antar at det er knyttet til hvor ofte de har avganger).

LCH
17-09-2006, 14:24
Kurt, den rødfargen gjør seg mye bedre i glasset på Fly & Vin enn den gjør på en flykropp, er enig i at den er kjedelig og utdatert. Når det gjelder firmaer som leverer designtjenester til flyselskaper, så er vel Landor det desidert største, andre firmaer er f.eks. Lila Design.

http://www.landor.com

http://www.liladesign.com

LN-KGL
17-09-2006, 19:43
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/800/Airbus/A320_AirBerlin.jpg

Med små endringer så kan også Air-Berlin gjøres moderne.

Endringen som er gjort her er:
- ekstralinjen fjernet
- bellyfargen trukket litt oppover
- rødfargen er justert til litt dypere vinrød
- skifttypen er endret til som heter Berlin Sans
- den mislykkede kurvede forbindelse mellom belly og hale fjernet
- hele halen er gitt rødfagen
- et element som Air-Berlin har benyttet før (bl.a. på Fokker 100ene) trukket inn igjen - den stiliserte svanen i flukt (de tre steker med vinkel) som forbinder de to AIR-BERLINer.

VC-10
17-09-2006, 21:20
Jeg reiste med Air Berlin sist torsdag CPH - BER, og syntes at dette var et meget bra selskap.
Servicen var ikke noe å si på. Tåke på TRD gjorde at jeg kom 3 timer for seint til CPH, og jeg var for sein til å kunne sjekke inn i avgangshallen, som man egentlig må.
Jeg ringte først til det sentrale service-senteret, der en hyggelig dame ga meg direktenummeret til AB i CPH. Der var de like hyggelige og jeg fikk beskjed om at det ordnet seg, hvilket det også gjorde.
I tillegg har de fast seating, noe jeg synes er et stort pluss.

Servicen ombord var også helt grei, så jeg kan absolutt anbefale AB til andre!

:) VC-10

AirbusTrond
17-09-2006, 21:53
Originally posted by LN-KGL

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/800/Airbus/A320_AirBerlin.jpg

Med små endringer så kan også Air-Berlin gjøres moderne.

Endringen som er gjort her er:
- ekstralinjen fjernet
- bellyfargen trukket litt oppover
- rødfargen er justert til litt dypere vinrød
- skifttypen er endret til som heter Berlin Sans
- den mislykkede kurvede forbindelse mellom belly og hale fjernet
- hele halen er gitt rødfagen
- et element som Air-Berlin har benyttet før (bl.a. på Fokker 100ene) trukket inn igjen - den stiliserte svanen i flukt (de tre steker med vinkel) som forbinder de to AIR-BERLINer.

Hm, ja det ble mye bedre. Ekstralinjen er ikke pen slik den er i dag. Rødfargen er fortsatt litt kjedelig, men bedre (foretrekker rødvinsfargen i glasset). Skrifttypen er bedre (dog synes jeg bindestreken kunne vært kuttet, evt kunne man skrevet AIRBERLIN i ett ord). Synes for så vidt at dagens forbindelse mellom belly og hale er grei nok, men det er bedre med hele halen rød.:)

Jeg synes lavprisselskapene godt kunne vært litt mer spenstig - f.eks. synes jeg easyJets fly er fine og avspeiler lavpriskonseptet og .com på en bra måte.