krølle
18-02-2020, 11:35
Har prøvd å få til en ørliten amatørmessig rapport fra vår nyårsferie.
Fruen ville til Australia, noe jeg ikke var så veldig oppstemt på gitt lengden på reisen,
og når jeg i tillegg gjorde det kunststykket å si at en kollega anbefalte Tokyo, ja da var løpet kjørt. Så det var å begynne å planlegge turen da.
Så ble det å lete og lete og fundere, priser, ruter, alternativer.
Da dukket den besynderlige ideen opp i skrullingens hode, kanskje reise hjem via Unaiten.
Ekte Amerikansk frokost med omelett og hasbrowns har jo vært et savn en stund, og så er det neeesten like langt begge veier.
Etter å ha surfet nettet rundt, allianser, gud vet hvor mange forskjellige søkemotorer jeg har vært innom, antar Skyscanner ble drittlei meg og mine stadige krumspring på routings etc.
Så falt valget på å bestille 1 og 1 billett. Det hang litt i sammen med at TK kom med et godt tilbud fra OSL, så da var OSL-IST-TYO i boks til en rimelig penge, og når Nassenøff nesten hadde gi vekk priser LAX-LGW-SVG så manglet bare TYO-SYD-LAX.
Scoot ble jeg aldri klok på, så det vi landet på Jetstar TYO-CNS-SYD, kjøpte en bundle pakke som inkluderte bags og mat. Og fra SYD ble det Hawaiian SYD-HNL-LAX.
Turen endte vel opp ca 25.000 billigere enn om jeg hadde godt for en allianse.
All reise foregår i bakre gemakker, men jeg avventet i det lengste i håp om å få noe med sengeplass, om så vi måtte droppe TYO, men den gang ei.
Det ble 2 nye selskap, JQ/HA og 2 nye flytyper B777 og B788, ja, jeg vet jeg er sent ute, men liksom litt lite av den typen mellom SVG-WAW(KRK)
SK SVG-OSL er der ikke noe å fortelle om, de kjenner dere godt. Nesten fullt fly, selv så kloss opp i Nyttårsavslutningen.
TK OSL-IST-TYO, her kjørte TK A321 NEO, flott maskin, flott innvending, bra skjerm i seteryggen med godt utvalg og selvfølgelig topp servering.
Fra IST var det avgang 01:55 og her kom TK inn med en, for meg, overraskelse, nemlig middag servert kl0300. Javel, hallo spør du meg, ankomst TYO er 1940 lokal tid, så når vi får frokost kl 1700 cirka ble det litt opp ned.
Men bortsett fra det, turen var grei, flyet og inflight underholdning var helt ok og når vi i tillegg landet 1 time før rute så passet det godt, ja bortsett fra tidspunktene for maten da. Desseverre ingen bilder IST-TYO hverken fly eller mat.
Etter noen fine dager i TYO så var det å hive seg på toget til NRT og T3 for videre flygning med Jetstar's 787.
Etter å ha labbet langt om lenge var vi fremme i T3 og kunne slå oss ned i foodcourt for litt vomfyll før innsjekk. T3 minnet litt på en innendørs friidrettsarena gitt bemaling i gulvet.
Det nærmet seg innsjekk så da var det å labbe ned og stille seg i 100 meters køen som gikk ned indre bane, i en bue og inn i et innsjekksområde, hvor det delte seg opp i en kø til CNS, 1 til OGG og 1 til HKG. Alle skranker var ikke bemannet og når enkelte foran oss skulle emigrere, utfra antall kolli så gikk der en drøy time før det var våres tur. Fikk sjekket inn, ingen spørsmål om excess håndbagasje eller noe slikt.
JQ's 787 bestod ikke knyttenevetesten. Kom oss avgårde noe forsinket og håpet var at iallefall kapteinen hadde rett kurs for inflight kart viste hele turen at vi fløy fra MEL til en eller annen ikke navngitt destinasjon, men heldigvis stod der CNS der vi landet.
Hadde bestillt biff med ris til middag og crewet med sine i-pader hadde stålkontroll på hva vi hadde bestilt og ikke bestilt.
På JQ betaler du for alt, vel bortsett fra å titte på flightmap og ev chatte via skjermen med medpassasjerer. Det siste avstod jeg for tror ikke fruen hadde satt pris på om jeg begynte å taste med damen i 24A.
Selvom vi hadde gjennomgående billett så kunne de ikke merke bags til SYD, så når toll og pass var unnagjort så måtte vi forflytte oss selv og bagasje fra en terminal til en annen i CNS og sjekke inn til deres 320 på nytt.
Her ble håndbagasjen veiet, min veide 10kg mens fruens veide 4, så da var det greit siden vi ikke overskred totalvekt.
Ingen knyttnevetest bestått her heller, men overlevde. Her kom stålkontrollen til crewet til syne igjen. Kunne ikke erindre jeg hadde fått valg til å bestille meg noe på denne flighten, så når jeg bestillte litt drikke fikk jeg spørsmål om jeg ikke ville ha mer, jeg hadde fortsatt aus 45 å handle for. Brukte de opp for å si det slik.
Etter 2 dager i SYD fikk jeg en mail fra JQ som inneholdt en kupong på nok 134 til bruk på neste bestilling, wow, jippi, men de går nok ikke dunken, kommer nok ikke til å bruke den. Blir liksom litt dyrt for å "hente" bonusen.
Når vi hadde mettet oss nok i SYD var det på tide og sette headingen mot kjent territorium, nemlig en flyplass. Denne gang var det Hawaiian's A330 som skulle fly oss SYD-HNL-LAX. Avgang søndag kveld 2140 med en estimert flytid på ca 10 timer. Herlig å ankomme HNL søndag morgen kl1000. Kan jeg skryte at jeg har hatt 2 søndager på rad..
HA var helt greit, ok benplass, inkludert knyttneve, men her kommer maten igjen,
lurte på hva den posen var som de kom rundt med etter avgang, og må si jeg ble litt snurt når jeg så at maten, om en kan kalle det for det de tilbør oss til HNL var 1/2 kald wrap, 1 miniatyrkjeks og 8 eplebåter......Men frokosten var god om ikke annet.
Litt artig, men jeg mistenker at Kapteinen fra SYD-HNL enten er Norsk eller Svensk. Prøvde å finne ut av det via crewet, men fikk bare vite at både far og bror var Kapteiner i Hawaiian. Mener å huske navnet var noe med Thors..... et eller annet. Dessverre så var de vekke før vi kom oss ut så fikk ikke noe mer greie på det.
Med 5 timer transfer i HNL fikk vi oss en kjapp tur til Pearl Harbour før det var ny 330 til LAX.
4:30 flytid ble belønnet med en varm sandwich som ikke smakte all verdens.
Så var det klart for siste delen LAX-LGW-SVG med NAI's 787-9. Innsjekk gikk som en drøm, 5 mins og så var det gjort. Men boarding gjenstod, 3 stk med pappbrett med Prorityy, Sone A og Sone B. Akkurat som når de skille sauer i SIrdal etter sommerbeitet. Sone B køen strakk seg fra Gate 159 og forbi 157 og 158, men vi kom oss da ombord. Flyet, lyst og fint, setene, litt så som så, inflight var utmerket og heldigvis gratis.'
I motsetning til JQ så brukte DI en laaaang liste printet med de som skulle ha mat o.l, så det tok etpar timer før maten var ute og servert. Oppfattet at de delte ut SPML først, men madamen som hadde en slik bestilling fikk allikvel sin sist. Helt greit måltid. Frokosten bestod av en sandwich, smakte faktisk godt.
Vi hadde 8 timer connection i LGW, av en eller annen grunn kom ikke alterantivet LAX-LGW-OSL-SVG opp ved booking, det hadde spart oss for 3 1/2 time.
Mulig de hadde opplyst det ombord, dessverre fant jeg ikke ut før rett før avgang at en kunne kjøpe seg inn i loungen på LGW når en fløy DI/DY for samme pris som jeg betalte for min lille rett hos Gordon og i tillegg kunne få tatt et magadrag på innsiden av security. Måtte bruke all min viljestyrke for å motstå fristelsen til å betale meg inn for et par drag...
LGW-SVG no comment.....
Selvom dette var en reise som gikk fra 11-31/1 så var det faktisk bare OSL-IST og LGW-SVG hvor der var lite belegg. Samtlige andre flygninger var om ikke stappfulle, så kloss opptil.
Fasiten ble 50 timer i fly, og 22 i transfer ventetid, men opplevelsene i TYO/SYD/HNL og LAX gjorde at det var verdt hver time brukt.
Så nå har jeg endelig reist, om ikke i en rett linje, jorden rundt.
Beklager kvaliteten, størrelsen på bildene, men de måtte beskjæres for å kome gjennom sensuren
Fruen ville til Australia, noe jeg ikke var så veldig oppstemt på gitt lengden på reisen,
og når jeg i tillegg gjorde det kunststykket å si at en kollega anbefalte Tokyo, ja da var løpet kjørt. Så det var å begynne å planlegge turen da.
Så ble det å lete og lete og fundere, priser, ruter, alternativer.
Da dukket den besynderlige ideen opp i skrullingens hode, kanskje reise hjem via Unaiten.
Ekte Amerikansk frokost med omelett og hasbrowns har jo vært et savn en stund, og så er det neeesten like langt begge veier.
Etter å ha surfet nettet rundt, allianser, gud vet hvor mange forskjellige søkemotorer jeg har vært innom, antar Skyscanner ble drittlei meg og mine stadige krumspring på routings etc.
Så falt valget på å bestille 1 og 1 billett. Det hang litt i sammen med at TK kom med et godt tilbud fra OSL, så da var OSL-IST-TYO i boks til en rimelig penge, og når Nassenøff nesten hadde gi vekk priser LAX-LGW-SVG så manglet bare TYO-SYD-LAX.
Scoot ble jeg aldri klok på, så det vi landet på Jetstar TYO-CNS-SYD, kjøpte en bundle pakke som inkluderte bags og mat. Og fra SYD ble det Hawaiian SYD-HNL-LAX.
Turen endte vel opp ca 25.000 billigere enn om jeg hadde godt for en allianse.
All reise foregår i bakre gemakker, men jeg avventet i det lengste i håp om å få noe med sengeplass, om så vi måtte droppe TYO, men den gang ei.
Det ble 2 nye selskap, JQ/HA og 2 nye flytyper B777 og B788, ja, jeg vet jeg er sent ute, men liksom litt lite av den typen mellom SVG-WAW(KRK)
SK SVG-OSL er der ikke noe å fortelle om, de kjenner dere godt. Nesten fullt fly, selv så kloss opp i Nyttårsavslutningen.
TK OSL-IST-TYO, her kjørte TK A321 NEO, flott maskin, flott innvending, bra skjerm i seteryggen med godt utvalg og selvfølgelig topp servering.
Fra IST var det avgang 01:55 og her kom TK inn med en, for meg, overraskelse, nemlig middag servert kl0300. Javel, hallo spør du meg, ankomst TYO er 1940 lokal tid, så når vi får frokost kl 1700 cirka ble det litt opp ned.
Men bortsett fra det, turen var grei, flyet og inflight underholdning var helt ok og når vi i tillegg landet 1 time før rute så passet det godt, ja bortsett fra tidspunktene for maten da. Desseverre ingen bilder IST-TYO hverken fly eller mat.
Etter noen fine dager i TYO så var det å hive seg på toget til NRT og T3 for videre flygning med Jetstar's 787.
Etter å ha labbet langt om lenge var vi fremme i T3 og kunne slå oss ned i foodcourt for litt vomfyll før innsjekk. T3 minnet litt på en innendørs friidrettsarena gitt bemaling i gulvet.
Det nærmet seg innsjekk så da var det å labbe ned og stille seg i 100 meters køen som gikk ned indre bane, i en bue og inn i et innsjekksområde, hvor det delte seg opp i en kø til CNS, 1 til OGG og 1 til HKG. Alle skranker var ikke bemannet og når enkelte foran oss skulle emigrere, utfra antall kolli så gikk der en drøy time før det var våres tur. Fikk sjekket inn, ingen spørsmål om excess håndbagasje eller noe slikt.
JQ's 787 bestod ikke knyttenevetesten. Kom oss avgårde noe forsinket og håpet var at iallefall kapteinen hadde rett kurs for inflight kart viste hele turen at vi fløy fra MEL til en eller annen ikke navngitt destinasjon, men heldigvis stod der CNS der vi landet.
Hadde bestillt biff med ris til middag og crewet med sine i-pader hadde stålkontroll på hva vi hadde bestilt og ikke bestilt.
På JQ betaler du for alt, vel bortsett fra å titte på flightmap og ev chatte via skjermen med medpassasjerer. Det siste avstod jeg for tror ikke fruen hadde satt pris på om jeg begynte å taste med damen i 24A.
Selvom vi hadde gjennomgående billett så kunne de ikke merke bags til SYD, så når toll og pass var unnagjort så måtte vi forflytte oss selv og bagasje fra en terminal til en annen i CNS og sjekke inn til deres 320 på nytt.
Her ble håndbagasjen veiet, min veide 10kg mens fruens veide 4, så da var det greit siden vi ikke overskred totalvekt.
Ingen knyttnevetest bestått her heller, men overlevde. Her kom stålkontrollen til crewet til syne igjen. Kunne ikke erindre jeg hadde fått valg til å bestille meg noe på denne flighten, så når jeg bestillte litt drikke fikk jeg spørsmål om jeg ikke ville ha mer, jeg hadde fortsatt aus 45 å handle for. Brukte de opp for å si det slik.
Etter 2 dager i SYD fikk jeg en mail fra JQ som inneholdt en kupong på nok 134 til bruk på neste bestilling, wow, jippi, men de går nok ikke dunken, kommer nok ikke til å bruke den. Blir liksom litt dyrt for å "hente" bonusen.
Når vi hadde mettet oss nok i SYD var det på tide og sette headingen mot kjent territorium, nemlig en flyplass. Denne gang var det Hawaiian's A330 som skulle fly oss SYD-HNL-LAX. Avgang søndag kveld 2140 med en estimert flytid på ca 10 timer. Herlig å ankomme HNL søndag morgen kl1000. Kan jeg skryte at jeg har hatt 2 søndager på rad..
HA var helt greit, ok benplass, inkludert knyttneve, men her kommer maten igjen,
lurte på hva den posen var som de kom rundt med etter avgang, og må si jeg ble litt snurt når jeg så at maten, om en kan kalle det for det de tilbør oss til HNL var 1/2 kald wrap, 1 miniatyrkjeks og 8 eplebåter......Men frokosten var god om ikke annet.
Litt artig, men jeg mistenker at Kapteinen fra SYD-HNL enten er Norsk eller Svensk. Prøvde å finne ut av det via crewet, men fikk bare vite at både far og bror var Kapteiner i Hawaiian. Mener å huske navnet var noe med Thors..... et eller annet. Dessverre så var de vekke før vi kom oss ut så fikk ikke noe mer greie på det.
Med 5 timer transfer i HNL fikk vi oss en kjapp tur til Pearl Harbour før det var ny 330 til LAX.
4:30 flytid ble belønnet med en varm sandwich som ikke smakte all verdens.
Så var det klart for siste delen LAX-LGW-SVG med NAI's 787-9. Innsjekk gikk som en drøm, 5 mins og så var det gjort. Men boarding gjenstod, 3 stk med pappbrett med Prorityy, Sone A og Sone B. Akkurat som når de skille sauer i SIrdal etter sommerbeitet. Sone B køen strakk seg fra Gate 159 og forbi 157 og 158, men vi kom oss da ombord. Flyet, lyst og fint, setene, litt så som så, inflight var utmerket og heldigvis gratis.'
I motsetning til JQ så brukte DI en laaaang liste printet med de som skulle ha mat o.l, så det tok etpar timer før maten var ute og servert. Oppfattet at de delte ut SPML først, men madamen som hadde en slik bestilling fikk allikvel sin sist. Helt greit måltid. Frokosten bestod av en sandwich, smakte faktisk godt.
Vi hadde 8 timer connection i LGW, av en eller annen grunn kom ikke alterantivet LAX-LGW-OSL-SVG opp ved booking, det hadde spart oss for 3 1/2 time.
Mulig de hadde opplyst det ombord, dessverre fant jeg ikke ut før rett før avgang at en kunne kjøpe seg inn i loungen på LGW når en fløy DI/DY for samme pris som jeg betalte for min lille rett hos Gordon og i tillegg kunne få tatt et magadrag på innsiden av security. Måtte bruke all min viljestyrke for å motstå fristelsen til å betale meg inn for et par drag...
LGW-SVG no comment.....
Selvom dette var en reise som gikk fra 11-31/1 så var det faktisk bare OSL-IST og LGW-SVG hvor der var lite belegg. Samtlige andre flygninger var om ikke stappfulle, så kloss opptil.
Fasiten ble 50 timer i fly, og 22 i transfer ventetid, men opplevelsene i TYO/SYD/HNL og LAX gjorde at det var verdt hver time brukt.
Så nå har jeg endelig reist, om ikke i en rett linje, jorden rundt.
Beklager kvaliteten, størrelsen på bildene, men de måtte beskjæres for å kome gjennom sensuren