View Full Version : Nytt amerikansk lavprisselskap - Avelo Airlines
Andrew Levy, tidligere CFO i United, jobber med å etablere et nytt amerikanske lavprisselskap, og skal nå ha hentet $125 millioner for å starte opp. Hva navnet blir er fortsatt ukjent slik jeg forstår, men toppselskapet heter Houston Air Holdings Inc, og det virker ganske så seriøst.
Det skal ha kjøpt opp restene etter tidligere XTRA Airways, med de rettigheter og sertifikater de hadde. Inspirasjonen er litt fra Allegiant, og en 737-800 skal være leaset fra GECAS. Først skal det flys litt charter i sommer, før målet er å starte opp med ruteflyvninger mot slutten av 2020.
Så innen da virker både navn og ruter være ukjent
https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-02-12/former-united-cfo-raises-125-million-for-startup-u-s-airline
Former United CFO Raises $125 Million for Startup U.S. Airline
Ting går fremover, og ser ut som de nå har begynt å ansette
https://recruiting.paylocity.com/recruiting/jobs/All/3d150f3c-07b0-41cd-8577-9a90b874401e/TEM-Enterprises
Det ryktes at navnet blir Avelo Airlines, og at de planlegger hente nesten $90 millioner i en lukket emisjon nå i slutten av januar
Da ser det ut som både hjemmeside og logo er på plass
https://www.aveloair.com
Hva vet vi egentlig?
In 2019 we first learned about how Andrew Levy, a former executive at both Allegiant Travel and United Airlines, was starting a new US budget airline. We haven’t learned much about the business model lately, but the plan at the time was as follows:
This would be a US budget airline offering regularly scheduled flights in the US
The airline would likely fly Boeing 737-800s with 189 seats
The airline would offer a basic transportation service, and be high quality, highly reliable, and extremely low fare
The airline would operate to secondary markets, creating a “defensible” route network; we’re not just talking about secondary airports in major cities, but rather point-to-point markets that are underserved
In early 2020, the people behind the airline raised $125 million
The airline would have a connection to Houston, hence the name “Houston Air Holdings” (that’s not to say that most flights will be to or from Houston, though)
The airline already acquired XTRA Airways’ Part 121 commercial airline certification, so it overcame that hurdle
The airline is also hiring as of recently (under the XTRA Airways branding), including for some operational roles, so it looks like we could expect the airline to launch in the not-too-distant future.
https://onemileatatime.com/avelo-airlines/
Ser de nå har fått sin 2. 737-800 registrert på seg. Begge de første er rundt 15 gamle ex-Turkish maskiner, leaset fra et japansk leasingselskap kalt Fuyo General Lease.
Boeing 737 -8F2 34407 1873 N803XT Avelo Airlines regd 08feb21 at IND
Ser ut som de inntil videre har beholdt det originale callsign etc fra AOCen de kjøpte på billigslag:
Callsign: Casino Express
IATA: XT
ICAO: CXP
Ser de nå har fått sin 2. 737-800 registrert på seg. Begge de første er rundt 15 gamle ex-Turkish maskiner, leaset fra et japansk leasingselskap kalt Fuyo General Lease.
Dét gjelder N802XT og N803XT, mens N801XT er drøye 13 år og har tjenestegjort tidligere for egyptiske AMC samt for TUI i Belgia.
Og første maskin er malt hos AAR i Indianapolis. Foto John Giambone i dag.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210218/9aba6323468120169740092ee9a0521e.jpg
Avelo Airlines søker en god del personell nå om dagen;
personell til hovedkvarteret rekrutteres i Houston, TX.
personell og crew til flyops rekrutteres i Brubank, CA.
https://recruiting.paylocity.com/recruiting/jobs/All/3d150f3c-07b0-41cd-8577-9a90b874401e/TEM-Enterprises
Så da vil nok Avelo Airlines satse på å bli en større utfordrer på Hollywood Burbank Airport/Bob Hope Airport, Southwest er i dag den største operatøren på BUR.
Flyselskapet JSX (JetSuiteX) har forøvrig en av sine baser på Burbank, der de flyr rundt med sin nisje med «VIP-rutefly» operert med Embraer ERJ135/145.
Da er de første rutene annonsert, alle ut fra Burbank, til en rekke mindre steder, hvor jeg vel bare hadde hørt om halvparten. Første flight blir 28 april
https://www.prnewswire.com/news-releases/meet-avelo-americas-newest-airline-301264717.html
Destinasjon - oppstart - ukentlig frekvens
Santa Rosa, CA (STS) 4/28/21 Daily
Pasco, WA (PSC) 4/29/21 3x
Bozeman, MT (BZN) 4/30/21 4x
Phoenix/Mesa, AZ (AZA) 5/3/21 Daily
Ogden, UT (OGD) 5/4/21 6x
Grand Junction, CO (GJT) 5/9/21 4x
Medford, OR (MFR) 5/9/21 4x
Eugene, OR (EUG) 5/12/21 4x
Bend/Redmond, OR (RDM) 5/13/21 3x
Arcata/Eureka, CA (ACV) 5/19/21 4x
Redding, CA (RDD) 5/20/21 3x
189 seter ombord, majoriteten med 29" pitch, men 60 seter får litt større benplass og kan kjøpes fra $18. $10 for første baggen og det samme for priority boarding
Midtiblinken
08-04-2021, 15:54
Ja de vil fly dit ingen flyr i dag, så de ikke har noe konkurranse. 189 seter til Redding, klarer de og fylle de så blir jeg imponert, med priser du kan leve av vel og merke. Samme med Grand Junction. Det bor lite folk på der som ikke kun må reise men de kan kun reise til Burbank.... Ogden er en time unna Salt Lake City, så kanskje noen vil kjøre. De i Oregon er greit store byer med folk, men de kan kun reise til Burbank, som ikke akkurat er LA hvis du skal til Riverside eller downtown. Håper for de at de har dype lommer.
Ja de vil fly dit ingen flyr i dag, så de ikke har noe konkurranse. 189 seter til Redding, klarer de og fylle de så blir jeg imponert, med priser du kan leve av vel og merke. Samme med Grand Junction. Det bor lite folk på der som ikke kun må reise men de kan kun reise til Burbank.... Ogden er en time unna Salt Lake City, så kanskje noen vil kjøre. De i Oregon er greit store byer med folk, men de kan kun reise til Burbank, som ikke akkurat er LA hvis du skal til Riverside eller downtown. Håper for de at de har dype lommer.
Et drømmeprosjekt for Bongos Tryllereiser.
What can possibly go wrong ... ?
Ja de vil fly dit ingen flyr i dag, så de ikke har noe konkurranse. 189 seter til Redding, klarer de og fylle de så blir jeg imponert, med priser du kan leve av vel og merke. Samme med Grand Junction. Det bor lite folk på der som ikke kun må reise men de kan kun reise til Burbank.... Ogden er en time unna Salt Lake City, så kanskje noen vil kjøre. De i Oregon er greit store byer med folk, men de kan kun reise til Burbank, som ikke akkurat er LA hvis du skal til Riverside eller downtown. Håper for de at de har dype lommer.
Fra en fyr som kanskje er mer i Redding enn de fleste her paa forumet er jeg ikke like skeptisk ;) Husker tilbake til jeg til min store overraskelse saa en DC-9-21 lavt over Slater Road Bellingham i 2000 - godt vant med SAS DC-9-21 og ogsaa godt vant med Dash-8 200 fra Horizon som «stort» fly paa Bellingham International AirPort - Alligent startet noe LN-MOW ennaa rister paa huet over, men ganske snart kom selv Kanadiere ned fra Vancouver for aa fly ex SAS DC-9-21 fra Bellingham til Las Vegas (YVR var dengang 43 minutter unna) grense passeringen tok normalt 2 minutter :p.
Snurr tiden frem til 2019 og Alligent hadde 3-4 daglige i Bellingham. Redding er ikke verdens navle, men stoerre enn Sandefjord og med Mt.Shasta 25 minutter unna kunne selv Ryanair funnet et marked. De «smaa» byene i Oregon har mye og voksende trafikk - mange av mine kollegaer innen IT som foer Covid pendlet 3-4 timer daglig har naa med permanent Home Office flyttet til nettopp Redmond / Bend (formally MAGAluf) til EUREKA etc. Stort hus, skoler etc til 40% av hva en knoettliten leilighet kostet har foert til en enorm flytting. Ja Burbank er lenger unna Riverside enn Ontario men naermere Pasadena / Hollywood enn LAX og ONT
Tror dette har en Bongo Kvalifikasjon paa 1.37
Levy er vel også delvis flasket opp hos Allegiant, før han endte hos United, så ikke mulig har tar noen triks fra boken deres
Midtiblinken
09-04-2021, 16:59
Fra en fyr som kanskje er mer i Redding enn de fleste her paa forumet er jeg ikke like skeptisk ;) Husker tilbake til jeg til min store overraskelse saa en DC-9-21 lavt over Slater Road Bellingham i 2000 - godt vant med SAS DC-9-21 og ogsaa godt vant med Dash-8 200 fra Horizon som «stort» fly paa Bellingham International AirPort - Alligent startet noe LN-MOW ennaa rister paa huet over, men ganske snart kom selv Kanadiere ned fra Vancouver for aa fly ex SAS DC-9-21 fra Bellingham til Las Vegas (YVR var dengang 43 minutter unna) grense passeringen tok normalt 2 minutter :p.
Snurr tiden frem til 2019 og Alligent hadde 3-4 daglige i Bellingham. Redding er ikke verdens navle, men stoerre enn Sandefjord og med Mt.Shasta 25 minutter unna kunne selv Ryanair funnet et marked. De «smaa» byene i Oregon har mye og voksende trafikk - mange av mine kollegaer innen IT som foer Covid pendlet 3-4 timer daglig har naa med permanent Home Office flyttet til nettopp Redmond / Bend (formally MAGAluf) til EUREKA etc. Stort hus, skoler etc til 40% av hva en knoettliten leilighet kostet har foert til en enorm flytting. Ja Burbank er lenger unna Riverside enn Ontario men naermere Pasadena / Hollywood enn LAX og ONT
Tror dette har en Bongo Kvalifikasjon paa 1.37
Jeg har aldri vært i Redding, kun flydd over. Husker ikke om jeg har vårt i Sandefjord heller.... Du har kanskje rett, men her er det kun point to point. Fra Burbank. Til Redding og Ogden. Med 189 seter. Menge vil til området, men de fleste bor ikke i Burbank. Bozeman er flott, alle de store flyr dit. Men alle går gjennom hubber og får da connecting traffikk.
Bellingham er Seattle til Las Vegas. Folk får ikke nok av billige billetter til LV. Og kanadierne kommer. 40% av de som flyr ut av Buffalo med mitt selskap er kanadiere.
Og hvem vil til Pasadena over resten av LA området? Det er mange flyplasser og selskaper og velge mellom. Men jeg ønsker de lykke til.
Forstår jeg det rett så var vel egentlig planen å starte opp på Østkysten først, men at det dukket opp en mulighet da det ble mange ledige gater og slots i Burbank. Og selv om det j langt fra er hovedflyplassen i Los Angeles, så bør det jo ganske mange mennesker innenfor det som trygt kan sies å være en relativt kort kjøretur?
Midtiblinken
11-04-2021, 19:18
Forstår jeg det rett så var vel egentlig planen å starte opp på Østkysten først, men at det dukket opp en mulighet da det ble mange ledige gater og slots i Burbank. Og selv om det j langt fra er hovedflyplassen i Los Angeles, så bør det jo ganske mange mennesker innenfor det som trygt kan sies å være en relativt kort kjøretur?
Som vil til Ogden eller Redding? Nok til og fylle en 737 flere ganger om dagen til priser de kan leve av? SWA flyr sikkert fra BUR og LAX til SLC og SEA. Håper jeg tar feil, men jeg ser ikke fremtid her. Jeg har ingen peiling hva de har bak seg, men $200M må være minimum.
Burbank er lite og få gates, men tror ikke det er slot kontrollert. Svært få i USA bruker slots.
Som vil til Ogden eller Redding? Nok til og fylle en 737 flere ganger om dagen til priser de kan leve av? SWA flyr sikkert fra BUR og LAX til SLC og SEA. Håper jeg tar feil, men jeg ser ikke fremtid her. Jeg har ingen peiling hva de har bak seg, men $200M må være minimum.
Burbank er lite og få gates, men tror ikke det er slot kontrollert. Svært få i USA bruker slots.
De starter med $125 mill
Med gater og slots, tenke jeg først og fremst på gater. Forstår det slik at også på BUR, som mange andre flyplasser, så disponere og/eller eier flyselskapene sine egne gater?
Midtiblinken
12-04-2021, 11:31
De starter med $125 mill
Med gater og slots, tenke jeg først og fremst på gater. Forstår det slik at også på BUR, som mange andre flyplasser, så disponere og/eller eier flyselskapene sine egne gater?
Vet ikke helt, men tror de leaser de av Airport Authority, og f eks i NY Port Authority. Vet ikke om kan kan “eie” gater, tror du kjøper retten til og disponere de. Mest troing og lite veting her......
Du leaser, men det er alltid noen ‘anonyme’ gater for chartere og andre som ikke har egne gater.
Da var de i gang. Første ruteflight tok av fra BUR tidligere i kveld (norsk tid)
Deres andre base blir New Haven (HVN) i Connecticut, som vel nylig har blitt bygget ut.
Ser også de her skal basere 737-700, så har tydeligvis kommet over noen billige utgaver av den modellen også, slik at de da både vil ha -700 og -800 i flåten. Så blir da -800 i BUR og -700 i HVN
https://www.prnewswire.com/news-releases/avelo-expands-to-east-coast-announces-tweed-new-haven-airport-base-301285665.html
NEW HAVEN, Conn., May 6, 2021 /PRNewswire/ -- America's first new mainline airline in nearly 15 years — Avelo Airlines — today announced its first East Coast base at Tweed New Haven Airport (HVN). Avelo will start operations at HVN in 3Q 2021, bringing choice, low fares, and convenience to Southern Connecticut with a mix of popular to-be-announced nonstop flights to popular destinations.
Ser også de her skal basere 737-700, så har tydeligvis kommet over noen billige utgaver av den modellen også, slik at de da både vil ha -700 og -800 i flåten. Så blir da -800 i BUR og -700 i HVN
Ser ut til at det kommer i hvert fall tre -700 fra Southwest:
Boeing 737 -7H4 36617 2491 N905WN Avelo Airlines at SBD 11jul21 after paint prior delivery (+ 36623/2558 N916WN, + 36626/2600 N921WN)
Deres andre base blir New Haven (HVN) i Connecticut, som vel nylig har blitt bygget ut.
Ser også de her skal basere 737-700, så har tydeligvis kommet over noen billige utgaver av den modellen også, slik at de da både vil ha -700 og -800 i flåten. Så blir da -800 i BUR og -700 i HVN
https://www.prnewswire.com/news-releases/avelo-expands-to-east-coast-announces-tweed-new-haven-airport-base-301285665.html
Mens de fra Burbank gikk for det som trygt kan kalles mindre flyplasser så virker fokuset på New Haven ene alene være Florida, og de store destinasjonene der, når de åpner opp ruter fra HVN i november.
https://onemileatatime.com/avelo-airlines-new-haven/
Orlando (MCO) as of November 3, 2021, with 5x weekly flights
Fort Lauderdale (FLL) as of November 5, 2021, with 5x weekly flights
Tampa (TPA) as of November 8, 2021, with 3x weekly flights
Fort Myers (RSW) as of November 11, 2021, with 2x weekly flights
Oppdatert rutekart:
https://cdn.onemileatatime.com/wp-content/uploads/2021/08/Avelo-Airlines-Routemap.png?width=1200&auto_optimize=low&quality=75&height=732&aspect_ratio=100%3A61
Da var de igang fra New Haven også ….
https://thepointsguy.com/news/avelo-airlines-inaugural-flight-new-haven/
Avelo fyller opp kassen med ytterligere $42 millioner
https://newsroom.aviator.aero/avelo-airlines-raises-42-million-in-series-b-funding/
Avelo Airlines Raises $42 Million in Series B Funding
Da blir det noen nye rute fra New Haven.
Enda noen til!
Mulig det begynner å mettes med sol-destinasjoner for denne sesongen, mens mer by-destinasjoner etterlyses kanskje?
Ny rute: Charleston CHS - Orlando MCO.
Ny rute: Charleston CHS - Orlando MCO.
Det er vel i direkte konkurranse med Breeze?
Ellers har de også annonsert noen ruter fra Wilmington (i den nordlige karolineren), i tillegg til based i New Haven, står også Orlando og Baltimore på rutekartet
https://www.wect.com/2022/04/28/ilm-airport-announces-new-airline-service/
ILM airport announces nonstop routes to New Haven, Orlando and Washington D.C. with Avelo Airlines
Midtiblinken
29-04-2022, 18:29
Jeg tviler fortsatt på at de klarer og holde på folk. Vi er i et marked der folk forlater AA og UA f eks.
raider66
29-04-2022, 23:05
Jeg tviler fortsatt på at de klarer og holde på folk. Vi er i et marked der folk forlater AA og UA f eks.
Til fordel for hvem?
Espen
Midtiblinken
30-04-2022, 00:52
Til fordel for hvem?
Espen
Noen forlater AA for UA, andre UA for AA. Men Delta tar de fleste, noen til FedEx.
Ikke glem UPS. Fedex er visst ikke fullt så hotte, etter hva jeg hører ...
Midtiblinken
30-04-2022, 14:34
Ja, en del drar dit og. Og noen forlater. De har de to siste år hatt klasser der folk ikke dukker opp pga annen jobb.
De tjener godt i UPS, men ikke bra selskap og jobbe i, etter min mening. Folk blir pga lønna. FedEx behandler pilotene mye bedre. Begge har lik type flyging, og det er ikke noe for meg.
fjasebase
30-04-2022, 17:17
Ja, en del drar dit og. Og noen forlater. De har de to siste år hatt klasser der folk ikke dukker opp pga annen jobb.
De tjener godt i UPS, men ikke bra selskap og jobbe i, etter min mening. Folk blir pga lønna. FedEx behandler pilotene mye bedre. Begge har lik type flyging, og det er ikke noe for meg.
Jeg har hørt det samme. Har møtt flere piloter der som sier “it’s a great place to work except when you’re at work”. For mange spiller det ingen rolle, da det er veldig vanskelig å forlate en jobb som betaler så bra som UPS
Midtiblinken
30-04-2022, 22:14
Jeg har hørt det samme. Har møtt flere piloter der som sier “it’s a great place to work except when you’re at work”. For mange spiller det ingen rolle, da det er veldig vanskelig å forlate en jobb som betaler så bra som UPS
Da jeg mistet min forrige “airline jobb” drev jeg den lokale basen for et frakt selskap. Stort sett UPS vi jobbet med på min base, og jeg jobbet veldig tett på de, var på ramp morgen og kveld. Den på toppen skrek til den under som skrek til den under som… De er en gjeng med truck drivers som ikke skjønner og ikke liker det som har med flyging og gjøre. Og stort sett natt.
FedEx er stort sett og natt, men drevet av folk som forstår aviation.
Begge disse har de best betalte pilot grupper, men mange som er 60 ser ut som de er 90. Blir samme som long haul i midt østen, lange dager og netter, øst en dag, vest neste.
Ny rute: Charleston CHS - Orlando MCO.
Orlando blir forresten en base, så da blir det vel fort enda flere ruter derfra
I tillegg til hubbene i New Haven og Burbank så fortsetter de å legge til ruter til Florida. Og da både til den nye MCO basen, men også andre destinasjoner
https://twitter.com/IshrionA/status/1552642736318185473
NEW: @AveloAir
will be announcing two more new destinations and three new routes:
- Lexington (LEX) to Orlando (MCO)
- Lexington (LEX) to Tampa (TPA)
- Kalamazoo (AZO) to Orlando (MCO)
https://pbs.twimg.com/media/FYwyFyiWIAIZqyH?format=jpg&name=900x900
En effekt av Avelo er at man lærer navn på nye byer, flyplasser og IATA-koder i USA.
Som nå: Binghampton, NY. BGM
https://airwaysmag.com/avelo-airlines-to-fly-to-binghamton-from-florida/
Fort Myers blir deres 4. base
https://www.ch-aviation.com/portal/news/119398-uss-avelo-airlines-to-open-fort-myers-fl-base-in-4q22?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
US's Avelo Airlines to open Fort Myers, FL base in 4Q22
Wilmington, DE, blir også ny base. Med 1 fly, for å fly frem og tilbake til Florida
https://www.ch-aviation.com/portal/news/120847-uss-avelo-airlines-to-open-wilimington-de-base
Avelo Airlines (XP, Burbank) has announced plans to launch its fourth base - at Wilmington, DE - with five routes to Florida operated by a single B737-800.
Også base på RDU, for å frakte flere folk til Florida
https://www.aeroroutes.com/eng/221111-xpfeb23rdu
Avelo Airlines yesterday (10NOV22) announced new route launch at Raleigh/Durham, which becomes the airline’s 5th base, effective February 2023.
Wilmington, DE, blir også ny base. Med 1 fly, for å fly frem og tilbake til Florida
Med oppstarten fra Wilmington så er ikke lenger Delaware den eneste staten i USA uten en flyrute lenger
https://www.youtube.com/watch?v=9rBgSgk4vmw
Mulig ny destinasjon, og gjenopptagelse av rutetrafikk fra St. Augustine Northeast Florida Regional Airport - som ligger litt sør for Jacksonville, FL. Står ikke at det er Avelo Air det er snakk om, men alle de tre destinasjonene er jo Avelo Air sine baser på østkysten og de er eneste operatør ut fra New Haven og Willmington.
The agenda documents show that a carrier is interested in a total of nine flights per week between the following destinations: New Haven, Connecticut; Wilmington, Delaware; and Raleigh/Durham, North Carolina.
https://www.bizjournals.com/jacksonville/news/2023/02/27/st-augustine-airport-board-to-consider.html?csrc=6398&utm_campaign=trueAnthemTrendingContent&utm_medium=trueAnthem&utm_source=facebook&fbclid=IwAR3OA2MtDBnghJx4Bx6-nfWt4e82plvRZNYnzLFtF5XDDhSSijYngOH8fmI
En drøss nye ruter ut fra Wilmington
https://aviationweek.com/air-transport/airports-networks/avelo-airlines-boosts-wilmington-base
By the end of June, the airline will serve 14 cities from ILG, including seven in Florida. Between June 22 and June 28, the airline will launch service to nine cities from Wilmington. The routes will be served 2X-weekly with the exception of Myrtle Beach (MYR), South Carolina, which will be served 3X-weekly.
In addition to MYR, the new destinations include: Nashville (BNA); Daytona Beach (DAB) and Melbourne (MLB) in Florida; Charleston (CHS) and Greenville/Spartanburg (GSB) in South Carolina; Raleigh/Durham (RDU) and the Wilmington (ILM) in North Carolina; and Savannah (SAV), Georgia.
Er vel ingen hub der ennå, men ser ut som de kommer med en rekke ruter til/fra Las Vegas fra endel av deres andre litt ymse destinasjoner
https://www.aeroroutes.com/eng/230623-xpsep23las
Avelo Airlines yesterday (22JUN23) announced new routes launch at Las Vegas, where its Boeing 737-700 fleet scheduled to operate 4 new routes from September 2023.
Er vel ingen hub der ennå, men ser ut som de kommer med en rekke ruter til/fra Las Vegas fra endel av deres andre litt ymse destinasjoner
https://www.aeroroutes.com/eng/230623-xpsep23las
Blir visst en base der forresten
https://newsroom.aviator.aero/avelo-airlines-doubles-down-on-vegas-with-new-base/
Avelo Airlines announced today it will open its sixth U.S. base in Las Vegas this September
Nye ruter til Salem, OR, som dermed får sine første ruter siden 2008
https://twitter.com/ishriona/status/1679483642001883140?s=46
NEW: @AveloAir
is launching flights to Salem, Oregon (SLE):
- SLE to Burbank (BUR)
- SLE to Las Vegas (LAS)
Ser ut som ganske subsidierte ruter
https://twitter.com/IshrionA/status/1679494306061746176
Incentives of course play a key role in securing this new service. SLE received an $850,000 SCASD grant last year and there’s $350,000+ in local funding + waived fees at the airport.
De legger ned crewbasen på LAS, og starter opp ny base på STS - Santa Rosa (nord for SAN Fransisco).
On May 1, Avelo will open a new crew base at Charles M. Schultz-Sonoma County Airport (STS) in Santa Rosa, California, the Houston-based ultra-low-cost carrier announced Wednesday.
Other remaining Avelo crew bases include Burbank, Raleigh-Durham International Airport (RDU) in North Carolina, Tweed New Haven Airport (HVN) in Connecticut, Orlando International Airport (MCO) and Wilmington Airport (ILG) in Delaware.
https://thepointsguy.com/news/avelo-launches-new-crew-base-sonoma/
Legger ved rutekartet fra Avelos´ nettside tatt i dag.
Morsomt at de er «Houston-based» - men dit flyr de jo ikke:-)
Midtiblinken
05-02-2024, 18:15
Morsomt at de er «Houston-based» - men dit flyr de jo ikke:-)
For der bor det folk og har andre aktører.
Morsomt at de er «Houston-based» - men dit flyr de jo ikke:-)
Ikke så veldig uvanlig det. Ikke mange som flyr til Arendal heller. ;)
Ikke så veldig uvanlig det. Ikke mange som flyr til Arendal heller. ;)
Men neppe overvekt av selskaper som ikke flyr til der de har hovedsete…
Ser at de for første gang leverte et positivt (overskudd) kvartal og at de planlegger å gå fra dagens 16 maskiner til 21 maskiner i løpet av året.
Ser at de for første gang leverte et positivt (overskudd) kvartal og at de planlegger å gå fra dagens 16 maskiner til 21 maskiner i løpet av året.
Kommer inn 5 737-800 (ex-GOL).
https://www.ch-aviation.com/news/137275-uss-avelo-airlines-to-add-former-gol-linhas-areas-b737ngs
De planlagger nå sine første internasjonale ruter.
https://paxex.aero/avelo-international-mexico-dominican-republic/
The carrier applied on Friday for authority to operate flights from the US to both Mexico and the Dominican Republic.
Kommer med deres største ruteslipp noen gang i dag.
Så spørs det hvor mange ruter i andre enden som forsvinner da ;)
Kommer med deres største ruteslipp noen gang i dag.
Så spørs det hvor mange ruter i andre enden som forsvinner da ;)
Nye baser i Hartford og Lakeland, sistnevnte måtte jeg Google, men ligger øst for Tampa.
Også en rekke ruter fra de to, og nye destinasjoner i Karibia
https://x.com/ishriona/status/1816108280680174026
NEW: Avelo Airlines plans major route expansion:
From Hartford (BDL):
• Cancun (CUN), Montego Bay (MBJ), Daytona Beach (DAB), Lakeland (LAL), Concord (USA), Wilmington, NC (ILM), Houston (HOU)
From Lakeland (LAL):
• San Juan (SJU), Atlanta (ATL), Concord (USA), Manchester (MHT), Rochester (ROC), Wilmington, DE (ILG)
From Concord (USA):
• Manchester (MHT), Albany (ALB), Rochester (ROC), Wilmington, DE (ILG)
BDL, CUN, MBJ are new cities for Avelo.
Avelo Air er under «hardt vær» etter at de stakk av med charterkontrakt på deportasjonsflyvninger i rega av ICE.
SANTA ROSA, Calif. - A small airline will close its hub in the North Bay after accepting a contract with the US Department of Homeland Security to operate deportation flights from Arizona.
Avelo planes will no longer be at the Charles M. Schulz Airport in Santa Rosa as of May 1.
In a statement sent to KTVU on Wednesday, an Avelo spokesperson said the reason the airline was leaving Sonoma County was because of "low demand" and "achieving necessary financial results there has proven more elusive than expected."
https://www.ktvu.com/news/avelo-leaves-sonoma-county-airport-conduce-ice-deportations
Avelo Airlines has filed additional service changes to its planned summer 2025 season, as the airline removed schedule listing for 7 routes.
Concord NC – Albany NY Last flight 24APR25
Concord NC – Detroit Planned service 13JUN25 – 01SEP25 cancelled
Concord NC – Lakeland Last flight 28APR25
Concord NC – Nashville Last flight 28APR25
Concord NC – Washington Dulles Planned service from 23MAY25 cancelled
Santa Rosa – Boise Last flight 27APR25
Santa Rosa – Salt Lake City Last flight 27APR25
Previously reported cancellations for Northern summer 2025 season:
Daytona Beach – Concord Planned 2 weekly 737-800 12JUN25 – 31AUG25 cancelled (2 weekly 03APR25 – 24APR25 unchanged)
Daytona Beach – Hartford Planned 2 weekly 737-800 12JUN25 – 31AUG25 cancelled (2 weekly flights until 28APR25 unchanged)
Lakeland – Manchester NH Planned 2 weekly 737-800 13JUN25 – 01SEP25 cancelled (2 weekly flights until 28APR25 unchanged)
https://www.aeroroutes.com/eng/250416-xpns25cxld
Midtiblinken
24-04-2025, 22:39
Vel, garanterte kontrakter holder lyset på en stund.
Avolo holder tirsdagen "hellig"
https://www.aeroroutes.com/eng/250429-xpns25
Avelo Suspends Tuesdays Scheduled Flights From June 2025
Avelo har fått kontrakt for depo-flyvninger. Det er ikke tatt godt i mot i kundebasen ...
https://www.npr.org/2025/04/30/g-s1-63572/avelo-airlines-deportation-flights-backlash
Avelo har fått kontrakt for depo-flyvninger. Det er ikke tatt godt i mot i kundebasen ...
https://www.npr.org/2025/04/30/g-s1-63572/avelo-airlines-deportation-flights-backlash
Også nevnt i post # 60 ;)