View Full Version : Tatonduk Outfitters DC6 uhell ved landing
Nærmere går det vel ikke an å komme... Maskinen er godt nedi buskaset på kort finale før den treffer en grushaug med høyre understell.
Accident: Tatonduk Outfitters DC6 at Candle on Aug 1st 2019, struck a berm on approach
http://avherald.com/h?article=4cb198d9&opt=0
Nærmere går det vel ikke an å komme... Maskinen er godt nedi buskaset på kort finale før den treffer en grushaug med høyre understell.
http://avherald.com/h?article=4cb198d9&opt=0
Litt kjent med slikt, fløy DC-3 på sandstrender og busktriper i Alaska for å hente fersk laks til hermetikk fabrikker og oppkjøpere.
Var mye wild West der oppe, men denne videoen, ser ikke hvorfor understellet knekte av plutselig. Grei og stabil innflyging, godt vær, lite vind, etc.
Noen kommentere om en Sandhaug eller noe på bakken som gjorde at leggen knakk, men ser det ikke selv. (Har ikke kjørt sakte film og prøvd å analysere, bare ser på video snutten i «real time»)
Han kom littegrann for lavt og traff en banke.
Legg merke til hvordan de svingte av til høyre i lav hastighet. Dette er prosedyre og ble gjort med vilje for å holde banen klar.
Kun i Alaska man gjør det .. ;)
Noen kommentere om en Sandhaug eller noe på bakken som gjorde at leggen knakk, men ser det ikke selv.
Du kan tydelig se den i videoen rett før det lander.
Legg merke til hvordan de svingte av til høyre i lav hastighet. Dette er prosedyre og ble gjort med vilje for å holde banen klar.
Mulig det er prosedyre, men her kan det vel like gjerne skyldes det betydelige drag som oppstår uten hjul på samme side. Skulle likt å se sving motsatt vei...
MountainDew
10-02-2020, 09:52
Ser tydelig sandhaugen hjulet treffer. På med brillan Far :lol:
Legg merke til hvordan de svingte av til høyre i lav hastighet. Dette er prosedyre og ble gjort med vilje for å holde banen klar.
Kun i Alaska man gjør det .. ;)
:colgate: Det tror jeg ikke noe på i dette tilfellet.
Flight engineer gjorde jo sitt beste for å hjelpe til å holde retningen med asymetrisk revers. Sideroret så ut til å bli slått fullt ut til venstre på slutten for å motvirke dreiningen.
. Ser tydelig sandhaugen hjulet treffer. På med brillan Far
For lat til å sette meg ned foran stor skjerm på kontoret, men bra peanut galleriet har funnet årsaken allerede. :cool:
:colgate: Det tror jeg ikke noe på i dette tilfellet.
Flight engineer gjorde jo sitt beste for å hjelpe til å holde retningen med asymetrisk revers. Sideroret så ut til å bli slått fullt ut til venstre på slutten for å motvirke dreiningen.
Hmm. Ikke sikker FE får være borti throttlene for å holde kurs med asymmetrisk reverse, det kan god motvirke hva piloten prøver å gjøre?:o
Hmm. Ikke sikker FE får være borti throttlene for å holde kurs med asymmetrisk reverse, det kan god motvirke hva piloten prøver å gjøre?:o
Den informasjonen var tatt fra rapporten til NTSB (https://www.ntsb.gov/_layouts/ntsb.aviation/brief.aspx?ev_id=20190813X05139).
DC-6 er vel i likhet med Constellation mye et FEs fly.
Den informasjonen var tatt fra rapporten til NTSB (https://www.ntsb.gov/_layouts/ntsb.aviation/brief.aspx?ev_id=20190813X05139).
DC-6 er vel i likhet med Constellation mye et FEs fly.
The flight engineer applied asymmetric reverse, in an effort, to correct for the right turning tendency, and the airplane tracked straight for about 2,000 ft before it veered sharply to the right,
Ser det nå den linken.
Har selv sittet på klappsetet på cargo DC-6 i Alaska og også fløyet mye 4-motors flygemaskiner med FE og kan ikke huske at noen FE har hjulpet til med å holde flyet på senterlinja, men i dette tilfelle ser det ut til at det hjalp.
Er jo piloten som har landingen som sparker sparker ror og med en hånd på throttlene for å holde flyet midt på banen, har aldri sett en FE ta den jobben, men har vel ikke sett alt enda :old