View Full Version : Nordiske trafikktall Januar 2020
Vekst i HEL også i Januar, men så spørs det hvordan deres Asiatrafikk påvirkes det neste månedene
Innenriks: 273,967 (-0.5%)
Utenriks: 1,332,338 (+3.4%)
Totalt: 1,606,305 (+2.8%)
Intressant att se att HEL för första gången har en nedgång på inrikes.
Var inte finnair ute och sa att viruset inte skulle påverka deras resultat nyligen? Möjligen har det ingen ekonomisk påverkan (även om jag har svårt att tro det) men det måste ju påverka pax.
Helt generelt er vel finsk innenriks mer følsom for andre endringer, som for eksempel "flyskam". Det er mye lettere å reise i Finland med andre fremkomstmiddel, som tog, bil og buss, enn både i Norge og Sverige: En kombinasjon av at landet er mer "kompakt", flatere og har mer utbygde togsystemer - spesielt sammenlignet med Norge, og spesielt på langdistanse. Finland har sterk økning i antallet passasjerer på sine tog, også langdistanse.
Avinor totalt melder om +0,9% for januar 2020. Innenriks er opp 0,6% og utenriks opp 1,1%, uten at jeg hatt sett detaljene
Intressant att se att HEL för första gången har en nedgång på inrikes.
Var inte finnair ute och sa att viruset inte skulle påverka deras resultat nyligen? Möjligen har det ingen ekonomisk påverkan (även om jag har svårt att tro det) men det måste ju påverka pax.
HEL hadde jo nedgang på innenriks for totalen i 2019
https://forum.flyprat.no/showthread.php?p=1188521
Dog er det snakk om lite, så ikke umulig det skyldes litt mindre kapasitet og konkuranse, blant annet har jo Norwegian redusert mye av det lille de hadde her.
Januar 2020 tallene for OSL:
Innenriks 880 824 passasjerer -0,6%
Utenriks 1 061 135 passasjerer -0,2%
Transit 2 614 passasjerer
Totalt 1 944 573 passasjerer -0,4%
jikswoboB
10-02-2020, 12:52
Det blir sämre innan det blir bättre: -6% i januari för ARN. Det är framför allt inrikes som forsätter tappa (-12%). Det skylls främst på flygbolagens minskade kapacitet. Antar att det är DY som ligger bakom mesta av reduceringen här.
https://www.swedavia.se/om-swedavia/swedavias-nyhetsrum/
I uminnelige tider har det vært diskutert om det er høna eller egget som kom først. Og sannelige er det samme temaet oppe på Arlanda. Er det flyselskapene som medfører at det blir en nedgang i passasjertallet eller er det en nedgang i antall potensielle passasjerer som vil reise. Jeg tror det er sistnevnte som er tilfelle og styres av den yngre garde - og flyskam er blitt til fy skam deg. Det ser ut som at OSL er bitt av samme basillen. Nå får vi se om CPH fortsetter mot strømmen og ikke skammer seg?
Det ser ut som at OSL er bitt av samme basillen.
Mulig, men det er også forskjell på -12ish% og -0,6%, for å se på innenrikstallene. Sistnevnte er jo en ikke-signifikant endring
Tror det er flere faktorer for Sverige sin nedgang.
1. Flypassasjer avgiften, virker som at ikke flyselskapene klarer å lempe den over på kundene uten at etterspørselen faller.
2. Økt konkurranse fra Tog. I Syd Sverige så er Tog en godt alternativ til fly.
3. Flyskam, henger nok litt sammen med pkt 2
At BRA og Norwegian trekker ned kapasiteten så mye er nok fordi de ikke klarer å tjene penger på rutene. Og da blir det en spiral nedover, færre avganger-> færre passasjerer->færre avganger-> færre passajerer
Mulig, men det er også forskjell på -12ish% og -0,6%, for å se på innenrikstallene. Sistnevnte er jo en ikke-signifikant endring
Enig, en viss nedgang av og til er jo kun aa forvente.
jikswoboB
10-02-2020, 14:31
Flygskatten tror jag inte har så stor påverkan. Den är lägre i Sverige än i Norge och där har den haft marginell effekt?
Miljödebatten påverkar nog mer vad beträffar inrikesflyget. Många företag och offentliga verksamheter har ju tydliga resepolicys för anställda att tåg ska väljas framför flyg. Tror det får tydlig effekt på resandet mellan t.ex. Stockholm och Göteborg.
Hvilke P-verdier vil du gi disse to eksemplene Someone?
jikswoboB
10-02-2020, 14:39
I uminnelige tider har det vært diskutert om det er høna eller egget som kom først. Og sannelige er det samme temaet oppe på Arlanda. Er det flyselskapene som medfører at det blir en nedgang i passasjertallet eller er det en nedgang i antall potensielle passasjerer som vil reise. Jeg tror det er sistnevnte som er tilfelle og styres av den yngre garde - og flyskam er blitt til fy skam deg. Det ser ut som at OSL er bitt av samme basillen. Nå får vi se om CPH fortsetter mot strømmen og ikke skammer seg?
Förstås intressant diskussion fast DY har ju samtligt varit tvungen att göra drastiska åtgärder för att inte kollapsa av sina ökade kostnader. Svenska marknaden har ju haft svag lönsamhet så det fans väl inget annat att göra än att skära där.
BMA var den av de større i Sverige som gjorde det minst dårlig på innenriks med «bare» -9,2%. MMX fikk -17,5% på innenriks, mens GOT hele -20,1%
jikswoboB
10-02-2020, 21:39
BMA var den av de større i Sverige som gjorde det minst dårlig på innenriks med «bare» -9,2%. MMX fikk -17,5% på innenriks, mens GOT hele -20,1%
DY lade ner ARN-MMX nu i januari, så där har vi nog förklaringen till raset. På ARN-GOT verkar DY bara flyga 1 avgång per dag. Nu vet jag inte hur många turer man hade tidigare men har för mig att det var åtminstone 3? SAS och BRA är nog glada för Norwegians uttåg.
CPH Januar 2020
Denmark 104 966 passasjerer -8,3%
Europe 1 558 720 passasjerer +1,1%
Interkontinentalt 299 740 passasjerer -5,3%
Total 1 963 426 passasjerer -0,4%
375.723 -29,8% på KEF i januar. I tillegg til WOW effekten, så har det vært usedvanlig mye dårlig vær på KEF i januar, som også drar ned tallene