PDA

View Full Version : SAS og utfasingen av A340


DC 10-30
17-01-2020, 21:38
Lurer på om noen vet når, og evt. i hvilken rekkefølge SAS planlegger å fase ut A340? RKP er jo allerede historie, men det er jo 7 fly igjen. Synes også å huske at det var en uttalelse fra SAS om at de muligens ville beholde flyene for å kunne ekspandere på IC siden flyene har tilnærmet 0 i annenhåndsverdi?

Rosen
17-01-2020, 21:49
https://finalcall.travel/da/podcast-62-sas-los-angeles-star-alliance-codeshare/

Denne her berører emnet.

LN-MOW
17-01-2020, 21:59
RKF og KBC er planlagt ut før påske, ifølge info jeg fikk for et par måneder siden ..

88charlie
18-01-2020, 11:44
Står oppført på turen min til LAX neste mnd i alle fall:)

Er avhengig av bil med 4x4 så det matcher godt å fly med 340;)

Vixun
18-01-2020, 23:07
To A340 ut før påske, en A340 ut før sommeren deretter en A340 og en A330 i løpet av høsten. Ingen aning om registreringer bortsett fra at A330 trolig er RKH.

haakonks
19-01-2020, 00:06
Oii... Forsvinner de gamle A330-maskinene ut av flåten også?

Da blir det snakk om en ganske brukbar reduksjon av flåten sammenlignet med hva SAS har i dag, hvis ikke det bestilles flere A350.

EB
19-01-2020, 07:11
Var detikke planering å beholde noen A340 for satse på nye markeder?

FlightDeck
19-01-2020, 09:15
Var detikke planering å beholde noen A340 for satse på nye markeder?


Jo, det var snakk om det, men nå har vi jo ikke hørt mye om hva som egentlig er planen for langdistanseflåten og langdistanserutene på en god stund. Så kanskje det kommer noen nyheter snart? Ikke så mange som velger å beholde A340 nå til dags, SWISS er et unntak.

Uansett, tar vi utgangspunkt i at SAS skal få levert 3 A321, 8 A350 og beholde 5 nye A330 er dette til sammen 16 fly. Det er det samme som de har i dag. Dermed kan de kvitte seg med 4 gamle A330 og 7 A340 og ende opp med samme flåtestørrelse som i dag, og dermed kan hele flåtefornyelsen ende med status quo heller enn ekspansjon.

Someone
19-01-2020, 09:41
Med det som blir levert av A350 maskiner er det jo også mulig å kvitte seg med 1 av de gamle A330 maskinen, uten at antall widebodies går ned

88charlie
19-01-2020, 10:02
Kan noen kjapt forklare forskjellene på spesifikt SAS’ 330 og 340?

EvakCPH
19-01-2020, 10:59
Kan noen kjapt forklare forskjellene på spesifikt SAS’ 330 og 340?

Rækkevidde blandt andet.. hurtig søgning på de to maskiner vil give dig svaret :)

Angående A350.. hvaf blev der af SAS' option på yderligere 6(?) maskiner? Den faste ordre og optionen blev vistnok meldt ud samtidig

FBI2012
19-01-2020, 16:00
Jeg har tolket det ditt hen at de 3 stk a321LR var litt for å ´teste ut´og om det fungerer, ut-øker med flere:

“This is an entirely new aircraft type for SAS that is incredibly well suited to the Scandinavian market and our travel patterns. We are looking forward to launching new routes and to evaluate the A321LR in production,” says Rickard Gustafson, CEO, SAS.

Med 3-10 stk A321LR i flåten på long haul, får man straks større fleksibilitet og bl.a. mulighet til å flytte større long haul maskiner fra f.eks ORD, EWR med dager med lavt belegg, sette inn A321LR og benytte A330 på andre destinasjoner. Totalt sett vil dette innebære en ekspansjon.

LN-MOW
19-01-2020, 16:52
Angående A350.. hvaf blev der af SAS' option på yderligere 6(?) maskiner? Den faste ordre og optionen blev vistnok meldt ud samtidig

Ja, det var opprinnelig det, og sammen med de nye 330'ene ville det jo brakt widebodyflåten opp til 18 maskiner, som vel også ble fremhevet ..
321'erne har aldri vært nevnt som annet enn en utvidelse ...

https://eu.usatoday.com/story/todayinthesky/2013/06/26/sas-12-plane-order-with-airbus-includes-a350-900s/2459421/

SAS signed a memorandum of understanding (MOU) — short of a firm order — for eight A350-900 and four A330-300 planes as part of a renewal of its long-haul fleet.

The deal also includes upgrades of seven older A330 and A340 widebodies and an option to purchase another six A350 aircraft.

kimpe
20-01-2020, 15:31
Heisann!

Vi er i hvertfall satt opp med en 340 fra CPH til LAX i Juli mnd (og 350 hjem). :)

Kim

haakonks
20-01-2020, 15:45
Heisann!

Vi er i hvertfall satt opp med en 340 fra CPH til LAX i Juli mnd (og 350 hjem). :)

Kim
Ja, fra rundt 8. juni vil A350 primært opperere SFO,LAX,HND,PVG og HKG sammen med A340, da fire maskiner ikke er nok til A350 på alle avganger.

ORD, PEK og EWR som har vil få A350 nå i starten går da tilbake til A330 samtidig.

DC 10-30
07-03-2020, 20:24
Nå er det over en uke siden RKF var ute og luftet seg. Har den hatt sin siste ruteflyvning, eller er det bare tilfeldig? Hvis det har noe med corona å gjør, ville jeg jo tro at SAS ville «spare» timer og landinger på fly de likevel skal ha videre? Noen som vet fasit?

LN-MOW
07-03-2020, 20:34
Har ikke fasiten (her), men de har jo litt reservekapasitet om dagen. Tipper den bare sitter der til de trenger den. Kan sjekke notatene mine senere i kveld ang tidsplan.

KalleSus
07-03-2020, 23:32
RKF og KBC er planlagt ut før påske, ifølge info jeg fikk for et par måneder siden ..

Du har ju själv sagt att LN-RKF ska ut före påsk - så det är väl troligt att den ställs av nu - i samband med att SE-RSB har satts i trafik...

LN-MOW
08-03-2020, 00:36
Du har helt rett. Når jeg nå ser på lsita mi (som dog ikke er av helt fersk dato) står RKF med ut av trafikk 1/3. Klarer ikke lenger å huske alt dette i hodet .. ;)

FlightDeck
08-03-2020, 20:31
Det er vel lite trolig at noen av SAS’ A340 blir overtatt av et nytt selskap og får fly kommersielt når det er ferdig hos SAS?

Hva gjør SAS med interiøret - det er jo relativt nytt?

haakonks
08-03-2020, 21:02
Hva gjør SAS med interiøret - det er jo relativt nytt?
Reservedeler?

haakonks
08-03-2020, 22:03
Her er forresten en liste over alle SAS sine aktive A340-300, og hvilken eier de er registrert på. Så vidt jeg kan se er fire av disse eid av SAS og resten er leaset.

LN-RKF - MSN413 - SAS Norge AS
LN-RKG - MSN424 - SAS Norge AS
OY-KBI - MSN430 - SL Canopy Ltd.
OY-KBA - MSN435 - SAS Struktur Göta Kommanditbolag
OY-KBM - MSN450 - SAS Struktur Göta Kommanditbolag
OY-KBC - MSN467 - SMBCL MU Co.
OY-KBD - MSN470 - Aurlands Ltd.

Så har SAS allerede i fjord sommer pensjonert en A340, denne var også eid av SAS.

LN-RKP - MSN167 - SAS Norge AS

Someone
11-03-2020, 10:08
Du har helt rett. Når jeg nå ser på lsita mi (som dog ikke er av helt fersk dato) står RKF med ut av trafikk 1/3. Klarer ikke lenger å huske alt dette i hodet .. ;)

Skyliner melder denne nå sendes til huggern i dag. Fikk da 18,7 år hos SAS

Airbus A340 -313 413 LN-RKF SAS ferried 11mar20 CPH-CDT, for partout & scrap ex SE-REA

hilram
11-03-2020, 11:40
Jeg tipper at SAS angrer de luxe på nå på at de har beholdt så mange A340 så lenge. Wuhan-viruset stopper jo all fjerne-østen trafikk i lange tider.

WF789
11-03-2020, 11:51
Jeg tipper at SAS angrer de luxe på nå på at de har beholdt så mange A340 så lenge. Wuhan-viruset stopper jo all fjerne-østen trafikk i lange tider.

Om de skulle kvittet seg med disse tidligere så ville de jo måtte lagt ned ruter. Så den påstanden gir ingen mening.

DC 10-30
11-03-2020, 13:10
Jeg tipper at SAS angrer de luxe på nå på at de har beholdt så mange A340 så lenge. Wuhan-viruset stopper jo all fjerne-østen trafikk i lange tider.

Den må du forklare litt nærmere. Den situasjonen oppsto jo for bare et par måneder siden. A350 er jo erstatter for A340, så SAS kan jo ikke kvitte seg med fly før erstatteren er på plass. Det er jo også viktig, for alle flyselskaper, å ha kapasiteten klar når alt dette roer seg og trafikken tar seg opp igjen.

WF789
11-03-2020, 13:19
Når SAS først har widebodys stående på bakken er nok A340 noe av det billigste å ha stående.

haakonks
19-03-2020, 10:02
Da ser det ut som både LN-RKG og OY-KBC er på vei til CDT.

Mads93
19-03-2020, 10:14
Alle SAS sine A340 vil bli parkert nå.

LN-AFG
19-03-2020, 10:32
Det er også en 737 på vei fra Stockholm SE-RER. Hente crew hjem igjen eller blir den parkert også? 19 år gammel og uten winglets.

https://www.flightradar24.com/SAS9247/243a4761

haakonks
19-03-2020, 10:38
Alle SAS sine A340 vil bli parkert nå.
Jepp, men i følge en tidligere post her så var uansett OY-KBC planlagt sendt til huggern før påske uansett, så tipper begge disse maskinene er ferdig for SAS.

Mikey
19-03-2020, 10:46
Det er også en 737 på vei fra Stockholm SE-RER. Hente crew hjem igjen eller blir den parkert også? 19 år gammel og uten winglets.

https://www.flightradar24.com/SAS9247/243a4761

Denne henter hjem crew.

waytogo74
19-03-2020, 11:10
Two SAS A340 (OY-KBC and LN-RKG) are en route to Castellon in Spain for storage or scraing. LN-RKF was ferried to Castellon one week ago.

https://twitter.com/flightradar24/status/1240564310688116737

haakonks
19-03-2020, 15:34
Denne henter hjem crew.
Maskinen går videre fra CDT til MLA nå...
Mulig de skal hente en maskin der nede? LN-RKO har vært der siden slutten av januar.

Edit:
LN-RKO er nå på vei fra MLA-CPH.

hilram
20-03-2020, 09:48
Den må du forklare litt nærmere. Den situasjonen oppsto jo for bare et par måneder siden. A350 er jo erstatter for A340, så SAS kan jo ikke kvitte seg med fly før erstatteren er på plass. Det er jo også viktig, for alle flyselskaper, å ha kapasiteten klar når alt dette roer seg og trafikken tar seg opp igjen.


Jeg forsto det slik at de holdt fast på dem lenger enn opprinnelig planlagt fordi de så for seg å ekspandere rutenettet sitt. I stedet for å skyve dem ut etterhvert som først den siste A330 og nå de nye A350 kom. Men nå ser jeg det har skjedd store omveltninger på bare noen få dager.

Trdfly
10-09-2020, 20:14
Ser ut som en stk 343 er planlagt utfaset 16SEP.

raider66
16-09-2020, 09:19
OY-KBI er nå på vei vestover som SK9155. Destinasjon TUS - Tucson.

Espen

LN-MOW
16-09-2020, 14:34
Skal videre til Pinal etter tollklarering.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

MountainDew
16-09-2020, 20:10
Kommer til å ta lang tid før normal trafikk. SAS sine A340 dager er nok talte...

FBI2012
17-09-2020, 13:39
OY-KBI, har ankommet Marana Airport og Sonoraørkenen i Arizona etter stopp i Phoenix. Det er her Pinal Airpark, en av verdens største flykirkegårder befinner seg. Maskinen skal nå plukkes fra hverandre og selges som deler mens motorene leveres tilbake til sine opprinnelige eiere.

Neste A34O forsvinner trolig ut i oktober og da sitter SAS igjen med 2 Airbus av typen A340-300.

Ingenting er bestemt hva som skal skje med disse ennå, men utviklingen innen det interkontinentale flymarkedet spiller inn, samt tidspunktet for når det omfattende og kostbare C-check på disse maskinene nærmer seg.

https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=13882

Trdfly
30-10-2020, 17:16
Mandag flys OY-KBD til TUS/MZJ for utfasing.
SK9155 CPH0645 - 1000TUS1130 - 1200MZJ 02NOV20

Da er det kun OY-KBA/-KBM som er igjen..

pendler
31-10-2020, 17:05
Er det noen som vet hva disse 2 som er igjen skal fly? Min datter skal komme hjem på besøk til jul og den 13 Desember som hun skal hjem til ARN så står den oppført med en A340, kan det stemme? Lurer bare da den er satt opp med A330 dagen før og dagen etter og den har jo alltid gått med A330 tidligere. Hun er bare redd for at det skal bli trangt i Plus på denne dsa den tar så få der!!

marbe166
31-10-2020, 18:33
Er det noen som vet hva disse 2 som er igjen skal fly? Min datter skal komme hjem på besøk til jul og den 13 Desember som hun skal hjem til ARN så står den oppført med en A340, kan det stemme? Lurer bare da den er satt opp med A330 dagen før og dagen etter og den har jo alltid gått med A330 tidligere. Hun er bare redd for at det skal bli trangt i Plus på denne dsa den tar så få der!!


Jag håller chansen för att det blir några longhaullinjer på ARN på den här sidan sommaren 2021 för mindre än 5%. Lika liten eller än mindre ser jag chansen att A340 återkommer i planenlig trafik, de kommer nog bara användas som reserv.

SASViking
31-10-2020, 18:38
Er det noen som vet hva disse 2 som er igjen skal fly? Min datter skal komme hjem på besøk til jul og den 13 Desember som hun skal hjem til ARN så står den oppført med en A340, kan det stemme? Lurer bare da den er satt opp med A330 dagen før og dagen etter og den har jo alltid gått med A330 tidligere. Hun er bare redd for at det skal bli trangt i Plus på denne dsa den tar så få der!!

"Airbus A340-300" bliver brugt som fly, på de longhaul afgange SAS planlægger at aflyse. På samme måde bruger SAS "Boeing 737-700" som fly, på de korte ruter som de planlægger at aflyse. Både SK904, SK908, SK926, SK932 og SK936 står som A340 d. 13. december og det er der ikke nok A340-fly til.

pendler
01-11-2020, 11:30
"Airbus A340-300" bliver brugt som fly, på de longhaul afgange SAS planlægger at aflyse. På samme måde bruger SAS "Boeing 737-700" som fly, på de korte ruter som de planlægger at aflyse. Både SK904, SK908, SK926, SK932 og SK936 står som A340 d. 13. december og det er der ikke nok A340-fly til.

Takk for den opplysningen! Men hva med de flightene som er satt opp med A330 kommer de til å gå?

SASViking
01-11-2020, 17:12
Takk for den opplysningen! Men hva med de flightene som er satt opp med A330 kommer de til å gå?

Fly i december, der er sat op med A330 (eller A350) fra dags dato, burde flyve som planlagt. Men det er selvfølgelig med forbehold i disse Corona-tider.

pendler
02-11-2020, 09:59
Fly i december, der er sat op med A330 (eller A350) fra dags dato, burde flyve som planlagt. Men det er selvfølgelig med forbehold i disse Corona-tider.

Takk for det! Da får jeg be henne om å dra hjem en dag tidligere ;)

LN-MOW
02-11-2020, 14:55
Da er også KBD på vei til slakteren ...

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201102/66b44f32b5045a781af5b08910be338e.jpg

Trdfly
16-11-2020, 18:55
I morgen flys OY-KBA til TUS/MZJ for utfasing.
SK9155 CPH0745 - 1100TUS1230 - 1300MZJ 17NOV20
(Alt LT)

Da er det kun OY-KBM som er igjen..

RolfL
17-11-2020, 14:06
OY-KBA nu på väg västerut som SK9155 , OY-KBM preliminärt 1:a december.

FlightDeck
17-11-2020, 21:14
Dermed er Airbus A340-300 historie i SAS-flåten? Ville vel ikke vært så mange år unna uansett.

Futura
17-11-2020, 21:43
Dermed er ikke bare 4 motors fly historie i SAS, da dette nok også blir siste SAS flight med mer enn 2 motorer.
Rakk SAS å få ut alle DC10 før 340 ene kom inn?

Eirik
17-11-2020, 21:58
Rakk SAS å få ut alle DC10 før 340 ene kom inn?

Ja, kun 767 da.

Martin
17-11-2020, 21:59
Rakk SAS å få ut alle DC10 før 340 ene kom inn?

Var vel flere år mellom de?

WF789
17-11-2020, 22:03
Omtrent 10 år utifra planespotters

SASViking
17-11-2020, 22:18
Omtrent 10 år utifra planespotters

Korrekt. Sidste DC-10 var i 1991, første A340 blev leveret til SAS i 2001

LN-MOW
18-11-2020, 01:21
Og her tar KBA av fra Tuscon .. foto Melvin LaBree

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201117/c5fa4eabee2dabb9dbe8131dbf4316c7.jpg

EB
18-11-2020, 08:10
Hvor er den på vei? Trodde Tucson var siste stoppested.

Someone
18-11-2020, 09:02
Hvor er den på vei? Trodde Tucson var siste stoppested.


Ja, Marana rette utenfor Tucson. Antar den måtte via Tucson for litt toll og immigration før den tok den korte turen til andre siden av byen


Dermed er Airbus A340-300 historie i SAS-flåten? Ville vel ikke vært så mange år unna uansett.


OY-KBM står fortsatt lagret i CPH, men forstår jeg rett forsvinner den også snart?

RolfL
18-11-2020, 09:50
OY-KBM står fortsatt lagret i CPH, men forstår jeg rett forsvinner den også snart?

Preliminärt 1:a december.

Trdfly
25-11-2020, 15:32
1. desember flyr OY-KBM, SAS sin siste A343 til TUS/MZJ for utfasing.
SK9155 CPH0645 - 1000TUS1130 - 1200MZJ 01DES20
(Alt LT)

FlightDeck
26-11-2020, 20:42
Ja, Marana rette utenfor Tucson. Antar den måtte via Tucson for litt toll og immigration før den tok den korte turen til andre siden av byen







Ja, ser ut som de øvrige A340 har fløyet akkurat samme opplegg. Tucson først og så Marana. Er A340-maskinene fly SAS eier eller leier?

haakonks
26-11-2020, 21:49
Er A340-maskinene fly SAS eier eller leier?
OY-KBM og OY-KBA som ble sendt for noen uker siden var begge eid av SAS.

Trdfly
26-11-2020, 21:58
Mener å ha lest at det var pga toll-deklarering, noen som kan av-/bekrefte?

LN-MOW
26-11-2020, 22:39
Mener å ha lest at det var pga toll-deklarering, noen som kan av-/bekrefte?



Tuscon? Ja, det stemmer.

Someone
01-12-2020, 09:53
På vei over dammen nå som SK9155

hilram
01-12-2020, 12:00
Over Grønland nå. Synd jeg aldri fikk reist med A340 i regi SAS. Jeg hadde gleden av å fly med Cathay Pacific en gang, og må bare si at det var den stilleste, mest komfortable flyreisen jeg har hatt.

LN-IPA
01-12-2020, 12:17
Ja usj, trist når sånne flotte maskiner forsvinner ut! For meg er long haul = fire motorer ;)
Men - det er jo et formidabelt flåteprogram SAS har på trappene nå. I grunnen long over due. Blir bra med en moderne og drivstoffgjerrig flåte. Og ikke minst en enhetlig flåte. Den har vel aldri vært så enhetlig i SAS som den blir nå?

FlightDeck
01-12-2020, 13:08
Ut fra bildene ser det ut til at maskinene skrotes med fullt interiør. Eller blir dette demontert og sendt tilbake til SAS?

FlyHi
01-12-2020, 13:33
Ut fra bildene ser det ut til at maskinene skrotes med fullt interiør. Eller blir dette demontert og sendt tilbake til SAS?

Al interior er stadig installeret på flyet. Det var noget med at hvis det fjernes så skulle det certificeres igen. Derfor bliver det fjernet når flyet kommer til Pinal Airpark.

Vi kunne igår ikke få svar på om det skal tilbage til SAS eller hvad planerne er.

Her er lidt billeder fra OY-KBM i går.

https://finalcall.travel/da/wp-content/uploads/sites/2/2020/11/IMG_1819.jpeg

https://finalcall.travel/da/wp-content/uploads/sites/2/2020/11/IMG_1995.jpeg

https://finalcall.travel/da/wp-content/uploads/sites/2/2020/11/IMG_1950.jpeg

Flere billeder her: https://finalcall.travel/no/adjo-til-sas-siste-airbus-a340-som-forlater-sas-idag/

KnutW
02-12-2020, 00:31
Den har vel aldri vært så enhetlig i SAS som den blir nå?

Joda, SAS har lenge hatt enhetsflåte: Én av hver.

livinspeed
02-12-2020, 01:30
Ai ai, tenk så fin du kunne blitt, men så blir du malingsspann og bildeler istedet... En liten modifikasjon på en hastefotofikkel fra tidligere som en liten farvel.

https://i.imgur.com/bULZkYU.jpg


Nå brenner det virkelig virkelig på dass for en som aldri har fått prøve den flygende blyant.

Someone
02-12-2020, 07:25
Nå brenner det virkelig virkelig på dass for en som aldri har fått prøve den flygende blyant.

Swearingen Metroliner? :stir:p

Rane Viking
02-12-2020, 09:22
Farvel til en vakker og deilig skapning.

Må innrømme at jeg har vært en smule bekymret ved takeoff fra Newark et par ganger. Den gjerrig-powerede A343 har ihvertfall gjort flat-eartherne til skamme! Hadde ikke jorda vært rund, hadde vi nok sett flere rejected take-offs! ��

Eirik
02-12-2020, 11:48
Vil bli savnet, har hatt så mange fine turer ombord både foran og bak diverse gardiner.
Den korteste og mest eksotiske var nok Bangkok-Singapore i biz, flott servering på 2t lang dagflight, på en billett som kostet nesten ingenting.

Polaris
02-12-2020, 12:32
Framtiden kommer; vil minnes A340'en til SAS med den spenningen forbundet til min aller første Amerika-tur og et magisk skue over Grønland fra cockpit. Time for something new :)

LN-AFG
02-12-2020, 15:39
Husker jeg var lite imponert over A340'en da jeg prøvde den første gangen. Langt bak på economy var setene grusomt harde og setene hadde en snål utforming som ikke gav god støtte til rygg og rumpe. Jeg ble derimot fascinert av den lange take-off rollen flyet hadde. I tillegg var flyet alltid fløyet med grasiøse bevegelser, ikke noen kraftige stigninger og rolige svinger, var derfor alltid meget behagelig å fly med.

Heldigvis byttet SAS seter etter noen år og det ble litt mer behagelig å fly langdistanse på Economy. Har hatt noen turer på Business class, som var meget behagelig, men fikk aldri prøve siste utgave av nåværende Business class, håper det lar seg gjøre når Korona slipper taket.

Vil absolutt bli savnet, det er trist å se at ørkenen er full av majestetiske fullt brukbare fly, men som blir for dyre å operere nå. :cry:

LN-MOW
02-12-2020, 15:52
Ikke min favoritt. Temperaturkontrollen i kabinen er rævva og har mang en gang gått i land dyvåt av svette.

Midtiblinken
02-12-2020, 17:41
Farvel til en vakker og deilig skapning.

Må innrømme at jeg har vært en smule bekymret ved takeoff fra Newark et par ganger. Den gjerrig-powerede A343 har ihvertfall gjort flat-eartherne til skamme! Hadde ikke jorda vært rund, hadde vi nok sett flere rejected take-offs! ��
På en 340 er nok Newark til Oslo kun et lite hopp. Lang takeoff roll var nok sannsynligvis flex take off.

LN-MOW
17-12-2020, 21:54
Dere som er på facebook ... 'Boneyard Safari' er stedet. Mange ferske bilder fra Marana ..

TriStar
12-08-2023, 10:09
Har alle 340’ene til SAS blitt bag tags og annet skrot? Eller er det fortsatt noen som er lagret eller er på vingene?

DC 10-30
12-08-2023, 11:12
Har alle 340’ene til SAS blitt bag tags og annet skrot? Eller er det fortsatt noen som er lagret eller er på vingene?

Kan se ut som at 3 fly ikke er småbiter enda, men ingen flyr.

https://www.planespotters.net/airline/SAS