Log in

View Full Version : Widerøe starter Kristiansand - London Stansted -> Southend


Cecilie
13-12-2017, 17:28
Widerøe har lagt ut en post på Facebook hvor de annonserer pressekonferanse i Bergen og Kristiansand i morgen. Kanskje E2'en skal trafikkere KRS-BGO?

https://www.facebook.com/wideroe.no/posts/10156145293013816

raider66
13-12-2017, 19:25
Hva med KRS-STN, LGW eller noe slikt?

Espen

Jens W
13-12-2017, 19:30
Kanskje E2'en skal trafikkere KRS-BGO?

Mye ståhei for en "fillerute" i så fall. Holder en knapp på neste taler sitt tips.
Hva med KRS-STN, LGW eller noe slikt?

Espen

Someone
13-12-2017, 19:44
Mye ståhei for en "fillerute" i så fall. Holder en knapp på neste taler sitt tips.

Eventuelt begge få rett. Flyet må jo i begge tilfeller komme seg til KRS på en måte. Selv om f.eks BGO-LGW-KRS er en mulighet

fly4fun
14-12-2017, 08:18
Det går nok til utlandet fra begge steder.
Rykter tar ofte feil, men det sies UK og tyskland

Jens W
14-12-2017, 11:27
KRS: Fire ukentlige LON, dobling TRD
https://www.fvn.no/nyheter/okonomi/i/m6RGM1/Presenterer-ny-rute-fra-Kristiansand (betal, så alt man ser)

Edit: STN iflg NRK https://www.nrk.no/sorlandet/ny-flyrute-fra-kjevik-til-london-1.13824913

Someone
14-12-2017, 12:19
I følge NRK skal KRS-STN gå med Q400 og ikke Embraer

Cecilie
14-12-2017, 12:19
Wow, kul satsning fra både Bergen og Kristiansand :) Sist gang Kristiansand hadde direkterute til London, var jo med FlyNonstop (også E190, dog den "gamle" versjonen) - uten at jeg husker rutetidene fra FlyNonstop-tiden, så virker vel en ettermiddagsavgang 4 dager i uken greit ut?

Så skal vel flyet også slinges mellom KRS og BGO.

Cecilie
14-12-2017, 12:20
I følge NRK skal KRS-STN gå med Q400 og ikke Embraer

Åja, da gjelder ikke posten min over :p

Someone
14-12-2017, 12:24
Som som klarer lage en oversikt med hvor, hva og når?

bamseh
14-12-2017, 12:42
Som som klarer lage en oversikt med hvor, hva og når?
Widerøe har klart det selv:
https://www.wideroe.no/nyeruterdesember2017

Hhv fra Bergen:
https://www.wideroe.no/nyefrabgo

..og Kristiansand:
https://www.wideroe.no/krslon

Someone
21-12-2017, 21:30
ATWOnline har faktisk en artikkel om saken

http://m.atwonline.com/airports-routes/wideroe-breaks-out-scandinavian-home
Wideroe breaks out from Scandinavian home

doof
13-08-2018, 09:50
KRS-STN starter også opp i dag. 13. August.

FlightDeck
13-08-2018, 11:13
KRS-STN starter også opp i dag. 13. August.

Ser det henger et stort banner med reklame for ruten på Kjevik. Både Flynonstop (til City) og Norwegian (til Stansted) har prøvd seg tidligere. Widerøes to ukentlige med Dash-8 bør det vel være mulig å fylle. Spørsmålet er bare om de klarer å få et prisnivå som de tjener penger på.

DHC7
13-08-2018, 14:29
Ser det henger et stort banner med reklame for ruten på Kjevik. Både Flynonstop (til City) og Norwegian (til Stansted) har prøvd seg tidligere. Widerøes to ukentlige med Dash-8 bør det vel være mulig å fylle. Spørsmålet er bare om de klarer å få et prisnivå som de tjener penger på.
Den skal gå fire ganger i uka :-)

FlightDeck
14-08-2018, 09:00
Den skal gå fire ganger i uka :-)

Riktig! Fine flytider også med avganger fra Kristiansand kl. 17.00 og retur 20.00 - og avganger mandag, torsdag, fredag og søndag.

doof
04-11-2018, 16:54
Widerøe endret fra i dag rutetidene på KRS-STN ruten.
Den går fortsatt mandag, torsdag, fredag og søndag.
Nye avgangstider: KRS 10:50-STN 11:50, STN 12:25-KRS 15:25.
I følge artikler i Fedrelandsvennen så endres tidene for å optimalisere bruken av fly samt for å tiltrekke seg britiske turister til Norge.

FlightDeck
04-11-2018, 23:07
Widerøe endret fra i dag rutetidene på KRS-STN ruten.

Den går fortsatt mandag, torsdag, fredag og søndag.

Nye avgangstider: KRS 10:50-STN 11:50, STN 12:25-KRS 15:25.

I følge artikler i Fedrelandsvennen så endres tidene for å optimalisere bruken av fly samt for å tiltrekke seg britiske turister til Norge.


Widerøe hadde i utgangspunkt fine flytider for helgeturer fra Kristiansand. Men ankomsten til Kristiansand var sen og gjorde det umulig med videreforbindelser til Bergen, Stavanger, Trondheim og Oslo, som jeg vil tro Widerøe er avhengig av for å få en slik rute til å gå. Ikke at det er mange passasjerer det er snakk om, men det kan være mange nok for å få marginene med seg.

Jens W
05-11-2018, 02:03
Widerøe hadde i utgangspunkt fine flytider for helgeturer fra Kristiansand. Men ankomsten til Kristiansand var sen og gjorde det umulig med videreforbindelser til Bergen, Stavanger, Trondheim og Oslo, som jeg vil tro Widerøe er avhengig av for å få en slik rute til å gå. Ikke at det er mange passasjerer det er snakk om, men det kan være mange nok for å få marginene med seg.

Dette betyr nok litt. Fra TRD er det nesten perfekt, dog litt lang ventetid på retur (2:15), og et godt alternativ herfra nå som formiddag SVG-LHR ryker.

Firefly
23-01-2019, 18:14
Vi øker fra fire til fem ukentlige avganger mellom Kristiansand og London i sommerhalvåret og daglige avganger i sommerferien, sier Christian Skaug, kommersiell direktør i Widerøe.

Someone
23-01-2019, 20:15
Fint å se at ruten virker gå bra.

Noen som vet hvordan de andre rutene som ble startet samtidig (fra BGO) går?

Trdfly
16-01-2020, 11:43
Widerøe sin rute mellom Kristiansand og London Stansted, blir flyttet til London Southend fra 29. mars 2020. Ruten blir daglig fra sommerprogrammet.

Someone
16-01-2020, 11:48
Inn til sentrum er det vel ikke så stor forskjell fra SEN og STN? Litt avhengig av hvor man skal?

Men at den øker til daglig tyder vel på den går brukbart?

fluxie
16-01-2020, 12:18
Slik jeg har forstått det kommer man til samme stasjon som når man reiser fra STN og togturen tar like lang tid.

Scandinavien_Airlines
16-01-2020, 12:19
Inn til sentrum er det vel ikke så stor forskjell fra SEN og STN? Litt avhengig av hvor man skal?

Men at den øker til daglig tyder vel på den går brukbart?

Mon det så også på sigt betyder at SK vil flytte fra STN til Southend idet at presset fra RYR til STN er så stort?

Southend er mere åben uden rigtige ruter fra netværkselskaber en hyggeligere mindre regional lufthavn hvor man kan komme hurtigere igennem end netop med STN, ligeså er der tog fra døren i Southend ligesom i STN, og rejsetid til london er cirka 45 minutter til liverpool Street.

LN-KOG
16-01-2020, 14:40
Southend som flyplass er mye mer effektiv enn Stansted, så dette er gode nyheter.

FlightDeck
16-01-2020, 18:01
Har tatt det toget en gang, og da tok det 1 time og 20 minutter. Men ser nå at de tilbyr kortere turer også - på 52 minutter til Liverpool Street. Southend er for øvrig en ganske hyggelig småby ved utløpet av Themsen, blant annet med en ekstremt lang pir.

Ellers vil jeg tro Widerøe har fått en bedre deal økonomisk her. Southend er en mye finere og mer effektiv flyplass enn Stansted, så det er bra for passasjerene.

zeffen
17-01-2020, 18:22
Southend tar en del lengre tid enn Stansted i praksis. Nå er ikke Stansted min favoritt, men Southend er definitivt et steg ned på listen med mindre man skal ganske langt øst (og ikke nordøst) i London

Man må huske at med toget fra STN kan man bytte på Tottenham Hale inn mot undergrunnssystemet. Det tar 34 minutter til Tott Hale. Fra Tott Hale tar det igjen 15 min til f.eks. Oxford Circus.

Sammenligner man det med SEN tar det 54 minutter med en stoppende tjeneste til Liverpool Street og så 10 minutter til Oxford Circus med undergrunnen.

Det er heller ingen busslinjer inn mot London å snakke om, i motsetning til Stansted som har ekspressbusser til de fleste deler av byen til en billig penge.

Ser påen måte hvorfor WF gjør dette med en rute fra KRS siden det reduserer kostnadene og fordelen med å fly direkte sikkert er større en ulempen med SEN, men det er definitivt en nedgradering.

(Forøvrig, med Dash/E2 hadde vel egentlig LCY vært ideell, og WF-piloter har vel STOL-trening, men mulig totalkostnadene er for store?)

LN-KOG
17-01-2020, 18:29
Southend tar en del lengre tid enn Stansted i praksis. Nå er ikke Stansted min favoritt, men Southend er definitivt et steg ned på listen med mindre man skal ganske langt øst (og ikke nordøst) i London

Man må huske at med toget fra STN kan man bytte på Tottenham Hale inn mot undergrunnssystemet. Det tar 34 minutter til Tott Hale. Fra Tott Hale tar det igjen 15 min til f.eks. Oxford Circus.

Sammenligner man det med SEN tar det 54 minutter med en stoppende tjeneste til Liverpool Street og så 10 minutter til Oxford Circus med undergrunnen.

Det er heller ingen busslinjer inn mot London å snakke om, i motsetning til Stansted som har ekspressbusser til de fleste deler av byen til en billig penge.

Ser påen måte hvorfor WF gjør dette med en rute fra KRS siden det reduserer kostnadene og fordelen med å fly direkte sikkert er større en ulempen med SEN, men det er definitivt en nedgradering.

(Forøvrig, med Dash/E2 hadde vel egentlig LCY vært ideell, og WF-piloter har vel STOL-trening, men mulig totalkostnadene er for store?)

Jeg synes sammenligning din er dårlig. Jeg har flydd til begge flyplasser og fra jeg lander på SEN til jeg er på toget, tar det ca et kvarter. På STN har jeg knapt kommet til passkontrollen. Det er faktisk dør til dør fra utgangspunktet - ikke togtida - som teller. Det tenker jeg WIF har tenkt på.

Someone
22-01-2020, 07:17
Rutetider til SEN


WF372 KRS0700 – 0800SEN DH4 6
WF372 KRS1050 – 1150SEN DH4 x67
WF372 KRS1545 – 1645SEN DH4 7

WF373 SEN0830 – 1130KRS DH4 6
WF373 SEN1220 – 1520KRS DH4 x67
WF373 SEN1715 – 2015KRS DH4 7

Twin Otter
10-03-2021, 09:42
Hva er status på SEN fra KRS. Ble det noe særlig trafikk her? Kan det bli aktuelt å flytte ruta til Heathrow dersom passasjergrunnlaget øker?

OttoL
22-03-2022, 13:10
Virker som om denne ikke kommer tilbake igjen? Southend er jo helt ribbet for rutetrafikk nå

LN-MOW
22-03-2022, 13:39
Ingen grunn til det så lenge vi får bruke Heathrow.

OttoL
22-03-2022, 13:41
Ingen grunn til det så lenge vi får bruke Heathrow.
Ok la meg omformulere:


Ser ikke ut som om KRS-LON kommer tilbake?

LN-MOW
22-03-2022, 14:20
Ok la meg omformulere:


Ser ikke ut som om KRS-LON kommer tilbake?

Ah ... sorry, aner ikke.

Scandinavian
22-03-2022, 14:39
Hva er sannsynligheten for at Widerøe får beholde slots på Heathrow? Er disse midlertidig lånte, eller tildelte?

LN-MOW
22-03-2022, 15:45
Hva er sannsynligheten for at Widerøe får beholde slots på Heathrow? Er disse midlertidig lånte, eller tildelte?

Når tiden blir moden, vil man måtte søke om permanente slots. Men først må man nok nøste opp i eierskap gjenopptagelse. Med så mye penger på spill, er nok dette komplisert ...

Men det kommer jo også alltid an på kostnad i forhold til inntekt .. prestisje gir ikke penger i kassa. Jeg tipper WF flytter på ett eller annet tidspunkt .. Men vi får se.

joandreas
07-03-2023, 17:08
Jeg regner med at denne er avsluttet ifølge Agderposten. (Kan ikke sjekke)

Sent fra min SM-A526B via Tapatalk

livinspeed
07-03-2023, 21:51
Jeg regner med at denne er avsluttet ifølge Agderposten. (Kan ikke sjekke)

Sent fra min SM-A526B via Tapatalk

Hvis du refererer til nylig artikkel i Agderposten/FVN gjelder det sommerrutene til Bodø og Evenes, WF legger skylden på kapasitet.

petter380
07-03-2023, 23:00
Hvis du refererer til nylig artikkel i Agderposten/FVN gjelder det sommerrutene til Bodø og Evenes, WF legger skylden på kapasitet.


Litt snodig, var stappfulle E2 sommeren 2021 (fløy dem da), så Q400 i 2022 og nå ingenting i 2023 [emoji85]

Hickok
07-03-2023, 23:14
Rutetilbudet ut av BGO er økt kraftig, så det er vel antakelig ikke ledige fly.

fluxie
08-03-2023, 09:09
Det er riktig. I tillegg til økningen som vi har TRF-Syden. Kapasiteten som man tidligere hadde med E2 innen Norge blir i sommer sendt sørover i Europa. Det fører til at man må bruke DH4 til å dekke opp en del av de rutene som man tidligere hadde med E2 innenriks. Da betyr det at noe av det som vi tidligere flydde med DH4 (f.eks disse sommerrutene) blir prioritert bort.

OJB
08-03-2023, 11:11
Litt snodig, var stappfulle E2 sommeren 2021 (fløy dem da), så Q400 i 2022 og nå ingenting i 2023 [emoji85]

Det hadde nok litt sammenheng med COVID hvor utenlandsreiser ble vanskelig og folk dro nordover isteden. Jeg var mye i SSJ den sommeren og har aldri sett så mye folk på ferie nordpå før både i 2020 og 2021. Nå drar folk ut av landet igjen som aldri før. Jeg er ikke overrasket over WF sin prioritering her.