PDA

View Full Version : Norwegian börjar ta betalt för kabinväska på lowfare-billetter

L-1011
08-01-2020, 05:15
Enligt aftonbladet ska Norwegian börja ta betalt för kabinväska på lowfare biljetterna snart.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5e14f71e825a53001113326d

EB
08-01-2020, 05:31
Knallbra - dette er etterlengtet.

Bergern
08-01-2020, 06:38
Men hvor setter de grensen mellom 'liten personlig eiendel' og bagasje'? Under setet er jo så mangt, helt avhengig av hvor man sitter.

Concorde98
08-01-2020, 07:06
Nå flyr ikke jeg Norwegian så ofte men hva med seter som bulkhead og emergency exit? Der må jo alt opp i hylla. Men de blir vel dyrere plasser de da. På noen fly er det jo seter med mindre plass under setet foran pga en boks og lignende. Hvordan kan den vanlige pax vite om slikt? Noen seter har ikke så god plass under foran som andre. Det er klart, da må de betale for å legge opp og være helt sikre da.

Someone
08-01-2020, 07:39
Nå flyr ikke jeg Norwegian så ofte men hva med seter som bulkhead og emergency exit? Der må jo alt opp i hylla. Men de blir vel dyrere plasser de da. På noen fly er det jo seter med mindre plass under setet foran pga en boks og lignende. Hvordan kan den vanlige pax vite om slikt? Noen seter har ikke så god plass under foran som andre. Det er klart, da må de betale for å legge opp og være helt sikre da.

Ingenting som hindrer deg å legge den man har med opp i hylla? Det går vel mer på størrelsen på hva man kan ta med inn på flyet

Concorde98
08-01-2020, 07:45
Ingenting som hindrer deg å legge den man har med opp i hylla? Det går vel mer på størrelsen på hva man kan ta med inn på flyet

Jeg skjønner. Trodde alt som skulle opp måtte betales for. Vi får se, et sted må de sette grensa for kabinbaggasje som må betales ekstra for.

tdb
08-01-2020, 08:09
Men hvor setter de grensen mellom 'liten personlig eiendel' og bagasje'? Under setet er jo så mangt, helt avhengig av hvor man sitter.

30*20*38 blir målene for liten gjenstand som skal være under setet, mot 25*20*30 som det var tidligere.

Blubird
08-01-2020, 08:34
Burde om ikke annet borge for mindre kaos i hyllene ombord.

L-1011
08-01-2020, 09:27
Wizzair har redan detta koncept sedan länge.
Norwegian kanske gör en Copy Paste på Wizzair?

Bergern
08-01-2020, 09:46
30*20*38 blir målene for liten gjenstand som skal være under setet, mot 25*20*30 som det var tidligere.

Nettopp!
Det er helt umulig å forholde seg til.
Air France opererer med 40 x 30 x 15.

Volumene er like. Men hvor mye veier en liter?

Barskog
08-01-2020, 10:04
Enig at dette er riktig vei å gå, Norwegian skulle innført dette for lenge siden. Ja, utfordringen kan kanskje være at flyselskapene opererer med forskjellige mål på håndbagasje.
Ryanair: 40 cm x 20 cm x 25 cm
Wizzair: 40 cm x 20 cm x 30 cm

jjessen
08-01-2020, 10:24
Skjønner ikke helt hvordan de har tenkt å håndheve dette. Skal innsjekkings automaten da skrive ut en egen til stor trillekoffert som bevis for at den er betalt?

Sent from my iPhone using Tapatalk

LN-HFH
08-01-2020, 10:36
Skjønner ikke helt hvordan de har tenkt å håndheve dette. Skal innsjekkings automaten da skrive ut en egen til stor trillekoffert som bevis for at den er betalt?

Tenker at det vil håndheves igjennom de forskjellige boardinggruppene på større baser og knutepunkt hvor automatinsjekk benyttes i størst omfang. La de som har kjøpt plass til håndbagasjen boarde først, for deretter lett å sile ut de som har med for mye. På utestasjonene der alle sjekkes inn via skranke kan de gi en tag til de med betalt håndbagasje som festes på kabinkofferten.

EB
08-01-2020, 11:06
Nå er vel punktligheten til Norwegian i toppklasse...så vel så viktig som punktlighet er nok ønsket om å tjene mere penger. At vi andre passasjerene får en bedre flyvning er bare en positiv bonus.

OttoL
08-01-2020, 11:07

Wizzair klarer dette, så da klarer nok Norwegian det også

krølle
08-01-2020, 12:13
Vurderer om jeg skal gå til anskaffelse av en hatt, så har jeg iallefall noe å plassere i ......hattehylla:angry:

LN-MOW
08-01-2020, 12:43
Spirit har gjort dette lenge. Det funker helt greit.

mann78
08-01-2020, 12:54
Vurderer om jeg skal gå til anskaffelse av en hatt, så har jeg iallefall noe å plassere i ......hattehylla:angry:

Den hender jeg bruker en stor flosshatt, får plass til ganske mye oppi den :)

Nona
08-01-2020, 16:11
Veldig bra! Utrolig irriterende med alle som løper ombord, og fyller opp hyllene, med digre bager. Bare for å slippe å betale, for vanlig bagasje. -SAS, og andre, kommer garantert etter.

LN-MOW
08-01-2020, 16:23
Veldig bra! Utrolig irriterende med alle som løper ombord, og fyller opp hyllene, med digre bager. Bare for å slippe å betale, for vanlig bagasje. -SAS, og andre, kommer garantert etter.

Vi får se hva som skjer. Dette med tilleggstjenester begynner å bli politisk betent i en tid hvor forbrukermyndigheter forlanger transparent totalpris og hvor tilleggstjenestene ikke er er inkludert i grunnprisen så myndighetene taper inntekter på taxes. Dette er etterhvert store summer ...

Someone
08-01-2020, 16:25
Vi får se hva som skjer. Dette med tilleggstjenester begynner å bli politisk betent i en tid hvor forbrukermyndigheter forlanger transparent totalpris og hvor tilleggstjenestene ikke er er inkludert i grunnprisen så myndighetene taper inntekter på taxes. Dette er etterhvert store summer ...

Her i Europa er det vel samme skatter på det uansett?

LN-MOW
08-01-2020, 16:36
Her i Europa er det vel samme skatter på det uansett?

Nei, du regner ikke flyavgifter av annet enn grunnprisen. Du må betale moms/mva i enekelte land, men det går jo andre steder.
Det er jo også grunnen til at enkelte selskaper er glade i fueltaxen, da den gjør basisprisen og dermed flyskattene lavere.

fluxie
08-01-2020, 16:40
.....for ikke å snakke om provisjon til agenter og byråer osv. De baserer seg gjerne på basefare ex skatter og tillegg....

WF789
08-01-2020, 16:40
Bedriftsavtaler med prosentvis avslag gir også rabatt bare på grunnprisen. Vår rabatt på 6% blir bare mer og mer meningsløs.

Someone
23-01-2020, 10:40
Nå offisielt fra Norwegian med betalt håndbagasje på lowfare billetter. Ser ut som prisen blir mellom 50 og 90 kr for kabinkoffert, avhengig av lengden på flyvningen

https://media.no.norwegian.com/pressreleases/norwegian-innfoerer-nye-haandbagasjeregler-2963539

For å sikre at alle reisende får en så smidig og komfortabel reise som mulig og for å bidra til at enda flere fly går på rute endrer Norwegian i dag håndbagasjereglene. Billetter som er kjøpt før 23. januar vil ikke påvirkes av endringene.

https://res.cloudinary.com/mynewsdesk-cld/image/upload/t_limit_1000/clfmt4bqhmz2u3xjxqjz.jpg

vbe86
23-01-2020, 16:03

Det blir styrt av boarding gruppene:
A: 15 kg - 1 kolli opp og ett under sete
B: 10 kg - 1 kolli opp og ett under sete
C: 10 kg - kun 1 kolli under sete

Shimmy
23-01-2020, 18:17
Det blir styrt av boarding gruppene:
A: 15 kg - 1 kolli opp og ett under sete
B: 10 kg - 1 kolli opp og ett under sete
C: 10 kg - kun 1 kolli under sete

Hvordan vil det da fungere når det ikke er noen sperre i skranken på gaten på hvem som kan gå ombord når.
Det blir jo utrolig ressurskrevende om en skal sjekke hver enkelt billett/boarding-gruppe ved ombordstigning.
Reiser ofte med Norwegian, og selv om de ber priority å gå ombord først, har jeg sett mange med andre boarding-grupper som "sniker" seg ombord sammen med de som har betalt for priority. Mulig det å kun ha ombordstigning åpen for visse grupper er en funksjon som bare er mulig på noen flyplasser, men for dere som har mer kunnskap om dette....enlighten me ;)

mann78
23-01-2020, 18:23
Hvordan vil det da fungere når det ikke er noen sperre i skranken på gaten på hvem som kan gå ombord når.
Det blir jo utrolig ressurskrevende om en skal sjekke hver enkelt billett/boarding-gruppe ved ombordstigning.
Reiser ofte med Norwegian, og selv om de ber priority å gå ombord først, har jeg sett mange med andre boarding-grupper som "sniker" seg ombord sammen med de som har betalt for priority. Mulig det å kun ha ombordstigning åpen for visse grupper er en funksjon som bare er mulig på noen flyplasser, men for dere som har mer kunnskap om dette....enlighten me ;)

Dette må jo styres med jernhånd, sjelden norwegian overholder prioboarding på OSL.

Kan man ikke stille inn dette på boardinggrupper? Når noen scanner billetten som ikke har riktig gruppe så får man feilmelding?

vbe86
23-01-2020, 18:25
Jo. Altea er satt opp for nettopp det. Om man følger prosedyren så åpner man først opp for A, så B og til slutt se. Og ja dette må faktisk gjennomføres skikkelig om det skal funke.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Shimmy
23-01-2020, 18:29
Jo. Altea er satt opp for nettopp det. Om man følger prosedyren så åpner man først opp for A, så B og til slutt se. Og ja dette må faktisk gjennomføres skikkelig om det skal funke.

Takk for raskt svar.....da lærte jeg noe nytt i dag også :colgate:

LN-MOW
23-01-2020, 18:33
Man bør lage tre køer, merke dem godt og håndheve det hardt. Mulig man trenger et ekstra menneske i gaten for å kunne gjøre dette effektivt, men det blir mellom DY og handlingagenten ...

Andre selskaper gjør jo dette ..

vbe86
23-01-2020, 18:40
Man bør lage tre køer, merke dem godt og håndheve det hardt. Mulig man trenger et ekstra menneske i gaten for å kunne gjøre dette effektivt, men det blir mellom DY og handlingagenten ...

Andre selskaper gjør jo dette ..Ingen planer om det. Bare boarding i prioritert rekkefølge så de med gruppe C kommer sist. Mer folk hadde alltid trengtes, men det vil vel ikke DY betale for. De har jo ennå ikke kommet opp med hvordan betalingen skal foregå heller. Kun priser.
Alt dette vil jo måtte tas på slutten av boardingen så blir nok en del delayer av dette ihvertfall i starten, men så jo det på Ryanair også når de endret reglene. Nå går det jo nesten smertefritt der med like kort turnaround som DY har. Passasjerene må bare bli vant til reglene først. De blir jo godt kommunisert i bookingprosessen selv om folk jo hevder de aldri har sett det [emoji2357]

OttoL
23-01-2020, 19:26
Dette må jo styres med jernhånd, sjelden norwegian overholder prioboarding på OSL.

Kan man ikke stille inn dette på boardinggrupper? Når noen scanner billetten som ikke har riktig gruppe så får man feilmelding?

Aldri opplevd at pri bording ikke er overholdt hos Norwegian, hverken i Bergen, Bodø eller Oslo som er de siste flyplassene jeg har flydd fra med DY det siste året. Det styres automatisk i slusen og ropes opp hver gang.

Basse-HAU
23-01-2020, 19:56
Det kan da ikke være så utrolig vanskelig å programmere innsjekkningsautomater til å gi rødt lys på pax i feil boarding gruppe, så må de gå til side. Selv om det annonseres gruppe boarding for SK på OSL og CPH så er min erfaring at det kun fungerer på CPH

LN-MOW
23-01-2020, 20:11
Det kan da ikke være så utrolig vanskelig å programmere innsjekkningsautomater til å gi rødt lys på pax i feil boarding gruppe, så må de gå til side. Selv om det annonseres gruppe boarding for SK på OSL og CPH så er min erfaring at det kun fungerer på CPH

Som nevnt lenger opp, så er Altea-programvaren, som brukes til sjekkin og boarding, istand til dette.

Basse-HAU
23-01-2020, 20:41
Som nevnt lenger opp, så er Altea-programvaren, som brukes til sjekkin og boarding, istand til dette.

Da må de for Guds skyld begynne å bruke det!!!

LN-MOW
23-01-2020, 21:03

He's baaaack ....

http://enfb.net/stuff/boarding.jpg

Rland
23-01-2020, 21:07

Andre selskaper gjør jo dette ..

Når gaten er passert så kommer neste situasjon.

Hva om de som har med 2 stk bagasje plasserer begge deler i hyllen? - Skal kabinpersonalet passe på at så ikke skjer og eventuelt ilegge gebyr?

Hva skjer om de som kun har "under sete bagasje" er så syndige at de plasserer denne i hyllen?

LN-MOW
23-01-2020, 21:10
Når gaten er passert så kommer neste situasjon.

Hva om de som har med 2 stk bagasje plasserer begge deler i hyllen? - Skal kabinpersonalet passe på at så ikke skjer og eventuelt ilegge gebyr?

Hva skjer om de som kun har "under sete bagasje" er så syndige at de plasserer denne i hyllen?

Du vil sjelden få fulle bagasjehyller med dette avgiftssystemet, så hvorfor gjøre det mer komplisert? Spirit har praktisert det i flere år og jeg har kommet ombord som sistemann og uten problem funnet plass i hattehylla.

Trdfly
23-01-2020, 21:16

Som LN-MOW skriver, programmet ALTEA som brukes av DY på de aller fleste stasjoner de fly til, er det i boarding-«avdelingen» i ALTEA en gardin der du må manuelt åpne boarding gruppen du ønsker å åpne opp for boarding, de som da prøver å gå igjennom men ikke er i rett gruppe får da rødt lys og en pipelyd på SBG/manuell scanner. Her er det gate manager som står for åpning av gruppene, ikke programmet selv. *Merk at noen stasjoner der DY flyr, bruker andre flyselskaper/handlingselskaper sin egen ALTEA, der trenger ikke Gruppe-inndelingen å være på plass og de må gjøre sorteringen av gruppene på annen måte.

Sånn ellers så må man møte opp å stå klar når gruppene åpnes opp for ... boarding av resterende grupper holdes ikke igjen fordi 5 stk ikke enda har møtte opp av de 37 stk som har Prio-boarding. Dette er jo selvfølgelig vanskelig å håndheve helt på slutten av Prio-boarding, det står jo ikke gruppe A i panna til folk.

Discus
23-01-2020, 22:49
De har jo ennå ikke kommet opp med hvordan betalingen skal foregå heller. Kun priser.

Hva mener du? Det ligger jo inne i booking-prosessen og på billettkategoriene på linje med setevalg og innsjekkbags

vbe86
23-01-2020, 22:54
Hva mener du? Det ligger jo inne i booking-prosessen og på billettkategoriene på linje med setevalg og innsjekkbagsMener betalingen på gate for de som har for mye. I dag er det jo såkalte excess teams som foretar kontroller og de har egne terminaler, men her må jo hver enkelt gate manager ha mulighet til å kreve betaling. Funksjonen i Altea blir jo forbudt pga de nye personvernlovene....

Discus
25-01-2020, 11:22
Det om kanskje ikke fremkommer i diskusjonene over er at alle reisebyråbilletter og gruppebilletter normalt har inkludert bagasje så mange forretningsreisende (med byråavtaler) og grupper rammes ikke her.

Mener betalingen på gate for de som har for mye. I dag er det jo såkalte excess teams som foretar kontroller og de har egne terminaler, men her må jo hver enkelt gate manager ha mulighet til å kreve betaling. Funksjonen i Altea blir jo forbudt pga de nye personvernlovene....

Det er jo ikke mer komplisert enn at
1) excess teams utfører det
2) gatemanager (eller noen) har betalingsterminal

Someone
25-01-2020, 11:24
Det er jo ikke akkurat slik at andre selskap ikke klarer dette ganske sømløst eller Norwegian er første selskap ut her. Så kan umulig være så komplisert

LN-HFH
02-03-2020, 14:47
Virker som at hvis man kjøper håndbagasje får man gruppe A, så de har antageligvis sløyfet prioritert boarding og håndbagasje. På min forrige rundtur med DY i vinterferien fikk jeg derimot gruppe B, da var billetten kjøpt før fristen 23(?) januar, så da hadde man uansett håndbagasje.

Reserverte heller ikke sete på forhånd, og fikk derfor et tildelt, derimot kunne dette endres gratis på insjekkingsautomatene (det fikk jeg ikke gjort i vinterferien da jeg reserverte på forhånd).

krølle
02-03-2020, 20:49
Det om kanskje ikke fremkommer i diskusjonene over er at alle reisebyråbilletter og gruppebilletter normalt har inkludert bagasje så mange forretningsreisende (med byråavtaler) og grupper rammes ikke her.

Det er jo ikke mer komplisert enn at
1) excess teams utfører det
2) gatemanager (eller noen) har betalingsterminal

Så de drasset rundt på slikt i CPH før jul.