View Full Version : Norwegian trafikktall desember 2019
DES 19
Passasjerer: 2.255.109 -19%
ASK: -25%
RPK: -21%
Load factor: 83,5% +4,9pp
Yield: 0,43 +14%
Unit Revenue: 0,36 +21%
2019 totalt
Passasjerer: 36.279.912 -3%
ASK: +1%
RPK: +2%
Load factor: 86,6% +0,8pp
https://www.norwegian.no/globalassets/documents/traffic-figures/traffic-figures-december-2019.pdf
MountainDew
07-01-2020, 09:47
Aksjen er opp vel 6% i øyeblikket.
Dag Viking
07-01-2020, 11:28
Sikkert bra tall tall, men hvordan hadde de vært med Max i drift, og hva vil skje når den kommer tilbake. Ser Elnes glatt ignorerer å ta opp dette når han skryter over tallene til e24
Sikkert bra tall tall, men hvordan hadde de vært med Max i drift, og hva vil skje når den kommer tilbake. Ser Elnes glatt ignorerer å ta opp dette når han skryter over tallene til e24
Vanskelig å vurdere den kontrafaktiske situasjonen i det du skisserer ettersom vi ikke vet hva slags justeringer Norwegian hadde gjort med MAX på vingene, og slike hvisomatte dersomatte tviler jeg faktisk på om E24 gidder å skrive om.
FlightDeck
07-01-2020, 12:33
Ganske heftig passasjerernedgang, hver femte passasjer, vanskelig å vite hvor mye som kan forklares med Max og hva som kan forklares av ulønnsromme ruter. Men ser man på de andre tallene, må jo en betydelig andel være ulønnsomme ruter.
Hvor høje er enhedsomkostninger hos Norwegian. Mener at have læst tidligere et de ligger på knap 0,45kr. I så fald går de stadig med underskud på driften, når enhedsindtægterne er på 0,36kr. Eller tager jeg fejl? Uanset hvad er en forbedring på 21% et stort skridt i den rigtige retning.
Hvor høje er enhedsomkostninger hos Norwegian. Mener at have læst tidligere et de ligger på knap 0,45kr. I så fald går de stadig med underskud på driften, når enhedsindtægterne er på 0,36kr. Eller tager jeg fejl? Uanset hvad er en forbedring på 21% et stort skridt i den rigtige retning.
Bortimot ingen selskap i Skandinavia som vel tjener penger i desember såvidt jeg vet
Men ser man på de andre tallene, må jo en betydelig andel være ulønnsomme ruter.
De har hatt fokus på å bedre tilpassningen til sesongene. En rute/kapasitet kan være lønnsom i sommerhalvåret men ikke om vinteren.
DY er mer utsatt for sesongsvingninger enn f.eks SAS. Så at de har kuttet 20% kapasitet i lavsesong er bevisst og bra.
Så får vi håpe at MAX blir friskmeldt før høysesongen, og ikke lavsesongen
Fint at man klarer å kutte ut det som dro ned heile selskap. Legg merke til at det ble først og fremst langruter fra Norden som ble kutted. -25% ASK er ganske heftig kutt og trolig skulle man har kutted enda mere...
Ser man på ASK og RASK utvikling, så gir dette -10% Revenue i forhold til 2018.
Pax-nedgangen og synkende stage-length biter enda mere, fordi begge tar Ancillary Revenue på sitt vis ned. Summerer man alt tilsammen, så kan man godt tro at DY sitter med 15% mindre Total Revenue for DES19.
Vi fa se hvor mye har skjedd på kostnads-siden... Revenue-siden begynner å komme tilbake til normale niveåer da man tar ut denne harakiri-vekst-ASK's.
Sikkert bra tall tall, men hvordan hadde de vært med Max i drift, og hva vil skje når den kommer tilbake. Ser Elnes glatt ignorerer å ta opp dette når han skryter over tallene til e24
«Skryter over tallene». Han kommmenterer vel tallene, på en måte som han mener er korrekt. Som en nøytral analytiker?