PDA

View Full Version : BA med long haul fra Manchester? [Rykte]

RJon
05-01-2020, 10:04
Ikke noe som helst håndfast, men ikke uventet at det omtales. Har ryktes en stund at BA vil ha en del av kaka.

https://www.godsavethepoints.com/rumour-british-airways-manchester-long-haul-flights/
(https://www.godsavethepoints.com/rumour-british-airways-manchester-long-haul-flights/)

According to a source which is yet to be incorrect, a strong rumour is floating around that British Airways will indeed launch long haul flights from Manchester, but in a bit of a biting blow – the rumour is that the only reason they are doing so, is because they don’t want Virgin to look good…

Oneworld, the airline alliance British Airways takes part in, already flies long haul out of Manchester, albeit, not with a single British Airways jet. American Airlines operates a Manchester to Philadelphia flight utilising a Boeing 787, and both Qatar Airways and Cathay Pacific are regular features as well. Britain’s flag carrier doesn’t have any long haul service out of the second largest flying base in the country.

Simpleflying (https://simpleflying.com/british-airways-manchester-long-haul/) har også en meget vag artikkel.

Det er vel mange år nå siden BA hadde longhaul uttenfor London?

Scandinavian
05-01-2020, 10:36
Longhaul utenfor London forsvant vel med 767 longhaul flåten. De hadde en 767 på New York fra Manchester.

Someone
05-01-2020, 10:48
Longhaul utenfor London forsvant vel med 767 longhaul flåten. De hadde en 767 på New York fra Manchester.

Det ble slutt på det lenge før 767 forsvant. BA hadde jo i sin tid en liten hub i MAN. Husker selv jeg fløy OSL-MAN med BA og ERJ-145

LN-KOG
05-01-2020, 14:59
BA hadde to underbruk i provinsen på 1980-/1990-tallet. British Airways Manchester og British Airways Birmingham som begge fløy i egne farger, dvs med Manchester og Birmingham bak British Airways. De var begge innom Fornebu.

Etter hvert ble de re-integrert i moderselskapet og man fikk franchise-modellen. Det Someone viser til, er British Regional Air Lines som fløy ERJ i BA-farger. British Regional kom fra Airlines of Britain som opprinnelig besto av British Midland, London City Airways, Manx og Loganair. BRAL var også navnet på holdingselskapet som eide British Regional og Manx.

I 2001 tok BA over BRAL og Brymon. Resultatet ble BA Connect eller Bacon på folkemunne...

FlightDeck
05-01-2020, 15:08
Det ble slutt på det lenge før 767 forsvant. BA hadde jo i sin tid en liten hub i MAN. Husker selv jeg fløy OSL-MAN med BA og ERJ-145

Manchester-New York ble lagt ned ved sommerprogrammets slutt i 2010.

SK384
05-01-2020, 21:32
BA fløy en gang i tiden til Islamabad fra Manchester. Jeg tror ruten var London - Manchester-Islamabad. Dette må ha vært på 90 tallet. Jeg har noen gamle tidtabeller liggende på jobb. Jeg skal se om jeg finner ut noe mer om ruten.

Someone
05-01-2020, 21:40
BA hadde to underbruk i provinsen på 1980-/1990-tallet. British Airways Manchester og British Airways Birmingham som begge fløy i egne farger, dvs med Manchester og Birmingham bak British Airways. De var begge innom Fornebu.

Etter hvert ble de re-integrert i moderselskapet og man fikk franchise-modellen. Det Someone viser til, er British Regional Air Lines som fløy ERJ i BA-farger. British Regional kom fra Airlines of Britain som opprinnelig besto av British Midland, London City Airways, Manx og Loganair. BRAL var også navnet på holdingselskapet som eide British Regional og Manx.

I 2001 tok BA over BRAL og Brymon. Resultatet ble BA Connect eller Bacon på folkemunne...

Mener det var vinteren 2003 jeg fløy ruten, så da var det vel «Bacon»?

Stone
05-01-2020, 23:03
BA hadde to underbruk i provinsen på 1980-/1990-tallet.
Mener å huske fra en rutebok fra den tiden at BA også fløy transatlantisk fra Manchester og Birmingham (og Glasgow?) med "long range"-konfigurerte 757.

Selv fløy jeg LGW-MAN-BGI og retur med 747-200 i januar 1988. God plass med ID90.... :colgate:

SK384
07-01-2020, 07:51
De fløy iallefall fra Glasgow til New York. Jeg er litt usikker på Birmingham.

Futura
07-01-2020, 08:57
Jeg er litt overrasket over at Manchester ikke har mer intercontinental trafikk. Jeg husker ett intervju med Janne Carlsson der han sammenliknet Scandinavias befolkning, som tilsvarte antallet som bodde i en times radius rundt Manchester.
Sist jeg fløy widebody, startet vi dagen med QF1 som gikk MEL SYD SIN BAH LHR MAN Den gikk fast med 747-300 som var flaggskipet den gang og var på den tid verdens lengste flyrute. Dog ble bare LHR-MAN flydd ett par ganger i uken, det samme gjaldt MEL-SYD. Vi fløy SYD-SIN der vi byttet til QF5 som gikk (SYD)-MEL-SIN-BKK-ATH-FRA og av og til AMS. Denne gikk med 747-200 kombi. I ATH var det bare refueling og crewbytte, så ingen pax fikk forlate flyet. Vi brukte ca 26 timer SYD-FRA hvorav vi var ute av flyene i til sammen 1,5 timer. 33år og 4 dager siden, men nå skal jeg fly widebody om 22 dager, en av EK's Worldlinere DXB-BOM