View Full Version : "Skatter og avgift"-quiz
jcnorway
17-12-2019, 12:03
Er det noen som har lyst til å "dekode" alle avgiftene som er spesifisert her? Eksempel på skatter og avgifter på en t/r OSL-MXP i Plus.
Hva er f.eks. "Byrådsavgift"?
48065
Luftfartspassasjeravgiften på 75kr er jo den berømte passasjeravgiften. Sikkerhetsavgiften på 25kr passer vel ganske bra med €2,48 som er security charge på MXP
jcnorway
17-12-2019, 13:00
Så langt jeg vet så har vel ikke Jessheim noe Byråd. Nærmeste Byråd er vel i Oslo (selv om de selv skulle ønsket å kalle seg Byregjering ;) ). Mulig Byrådsavgiften også er MXP-relatert da?
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191217/f0b999430ccb1248a72206d672f86337.jpg
Dette er skattene og avgiftene på en full flex billett til Milano med norwegian. Ganske stor forskjell.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Men den første er tur retur, er denne det også?
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191217/12ae0ac720e62afb6f50b6953e3d33f7.jpg
Det overså jeg dessverre. Dette er for returen så samlet skatter og avgifter blir 476 kroner hos norwegian.
Sent from my iPhone using Tapatalk
jcnorway
17-12-2019, 13:42
Når vi først driver og sammeligner så er det greit å sammenligne epler mot epler..
Her er skatter og avgifter på en t/r OSL-MXP-OSL i månedsskiftet september/oktober 2020, 1 voksen, Go Light hos SAS og Lowfare hos DY.
Skatter og avgifter hos DY:
48066
Skatter og avgifter hos SK:
48067
Som dere ser så er den store forskjellen det SAS kaller "Gebyrer innenlands/utenlands" som hos SAS utgjør 453 kr av de 911 kr i skatter og avgifter. Denne finnes ikke hos Norwegian (eventuelt har de bakt den inn i grunnprisen). COUNCIL CITY TAX (eller "Byrådsavgift" som det heter hos SAS) antar jeg er en italiensk avgift.
Gebyrer innenlands/utenlands hos SAS er vel stort sett drivstofftillegg, som Norwegian vel baker inn i grunnprisen. Så bruker Norwegian en litt dårlige vekslingskurs på EUR-avgiftene ser det ut som
Sas legger vel inn Mva som en "offentlig avgift" også. Selv om det ikke er direkte feil, så er jo det helt avhengig av prisen man betaler for billetten.. Det er mer velegnet for villeding enn informativt i alle fall.
Og "drivstoffavgift".. Det får være grenser.
Drivstoffet er vel essensielt for å drifte flyet, og det er jo heller ikke noe ekstraordinært med drivstoffpriser nå, som de kunne skjule seg bak en stund.
Kan like godt begynne med pilotavgift, cabin crew avgift..
Sas legger vel inn Mva som en "offentlig avgift" også. Selv om det ikke er direkte feil, så er jo det helt avhengig av prisen man betaler for billetten.. Det er mer velegnet for villeding enn informativt i alle fall.
Og "drivstoffavgift".. Det får være grenser.
Drivstoffet er vel essensielt for å drifte flyet, og det er jo heller ikke noe ekstraordinært med drivstoffpriser nå, som de kunne skjule seg bak en stund.
Kan like godt begynne med pilotavgift, cabin crew avgift..
1) MVA er en avgift og inngår ikke i billettgrunnlaget. Og det er viktig at den er spesifisert av hensyn til forretningsreisende (da de aller fleste har mva-fradrag)
2) Hva som inngår i andre avgifter spiller jo egentlig liten rolle da man ser på totalprisen og det er den man sammenligner og betaler. ("Drivstofftillgg" er vel noe de fleste har sluttet å kalle det) Mer irriterende med "avgifter" som dukker opp etterpå som kredittkortgebyr og alt annet som gjør det helt håpløst å sammenligne. En av få årsaker til at man kan ønsk å få alt innbakt i billettprisen er de gangene netto-pris er grunnlag for rabatt eller kick-back.