PDA

View Full Version : Hvordan håndtere IFE-fritt fly med barn?

SudCaravelle
10-12-2019, 09:29
Begynner å få en smule bonde-anger nå, men prøver å planlegge hjemturen fra DXB som blir med DY.

Flyet er uten skjermer og så har jeg forstått at det ikke er 100% sikkert at Wifien fungerer. Jeg er helt noldus på tver, brett osv. (har ikke hatt TV i stuen på hvem vet hvor lenge).

Planen var å kjøpe tre iPad til barna, men da var plutselig hele besparelsen på DY flighten borte og jeg synes det blir for drøyt. Så.. Hva er best?

Hvilket jalla-nettbrett kan vi kjøpe tre av som ikke koster skjorta som jeg kan klare å konfigurere? Hvordan laster jeg da ned lovlige filmer på disse brettene så disse er på brettene offline? Ryktene sier at vi har en Netflix-konto, men jeg vet ikke om den dekker hele familien.

På forhånd takk.

Someone
10-12-2019, 09:38
Vi har en sånn billig greie fra Acer. Ser ut som en vanlig pad, men kostet godt under 2000kr for 3,5 år siden

Der har vi kjøpt og lastet ned flere filmer gjennom Google Play.

Vi bruker den også i bilen og andre turer, og etter såpass langt tid er den full av sprekker og riper og holdes sammen av litt teip. Men den er nedskrevet for lengst så jeg bryr meg ikke. Det viktigste er at den underholder eldstemann, som er fornøyd med den. Og han er av den litt aktive typen.....

Henshaw
10-12-2019, 10:04
Billigste nettbrettet man finner klarer fint å se Netflix.
Det finnes tre forskjellige prisnivåer på Netflix, trenger den dyreste for å kunne laste ned på tre enheter samtidig.
Om dere har laptop i fin liten størrelse med Windows 10 kan man også laste ned Netflix appen fra Windows store eller hva det heter, der kan man også laste ned.
Ellers har jeg fint sett på Netflix på flyturer på telefon også, har man et flip cover slik mange har er det veldig enkelt å skli det nedi den øverste bladlommen slik at telefonen blir hengende i oppe på seteryggen.

mann78
10-12-2019, 11:01
Dette er jo en god mulighet til å lære barna at livet er best uten skjermen [emoji4]. I dag bruker jo foreldre skjermen som barnevakt.

kimpe
10-12-2019, 11:04
Hei Sudcaravelle!

Tok selv den DY-avgangen hjem fra DBX i Oktober, og hadde ingen problemer med internett på den i hvertfall. Var et par steder over Iran den var litt ujevn, men ellers bra. IFE ombord er det, og den funker bra selv uten connection til internett. Men utvalget ikke særlig stort, og du må ha egen telefon/brett som du selv sier.

Når det gjelder nettbrett finnes det billige varianter både fra Lenovo og Huawei til under kr 1500 pr stk hos f.eks Elkjøp. Funker som fjell til akkurat dette de.

Kim

SudCaravelle
10-12-2019, 11:32
Dette er jo en god mulighet til å lære barna at livet er best uten skjermen [emoji4]. I dag bruker jo foreldre skjermen som barnevakt.

Det er faktisk svært viktig.. Som nevnt har vi et meget TV/Tablett-fritt hjem og barna spiller faktisk stort sett kort/sjakk og de to eldste er meget glade i å lese. De ha aldri sett ett sekund på telefon på restaurant eller lignende.

Det jeg er ute etter er at de skal kunne kose seg med noen filmer i tillegg på disse 7 timene.

SudCaravelle
10-12-2019, 11:34
Hei Sudcaravelle!

Tok selv den DY-avgangen hjem fra DBX i Oktober, og hadde ingen problemer med internett på den i hvertfall. Var et par steder over Iran den var litt ujevn, men ellers bra. IFE ombord er det, og den funker bra selv uten connection til internett. Men utvalget ikke særlig stort, og du må ha egen telefon/brett som du selv sier.

Når det gjelder nettbrett finnes det billige varianter både fra Lenovo og Huawei til under kr 1500 pr stk hos f.eks Elkjøp. Funker som fjell til akkurat dette de.

Kim

Godt å høre.. Jeg kjøpte tre Lenovo saker med høretelefoner nå så får vi se.

Et lite tillegsspærsmål - hvordan var mat og drikke utvalget?

kimpe
10-12-2019, 12:11
Når det gjelder mat og drikke var det full servering 2 ganger på turen (må kjøpe ja, ikke gratis). Drikke var alt fra champagne til rødvin, øl, brus, drinker etc.

Ang mat så spiste jeg en varm sandwich som var helt ok, de hadde også et par andre varmretter du kunne kjøpe, i tillegg til snacks og sjokolade. Men neste tur kommer jeg nok til å ha en Upper Crust-baguette i bagen min fra flyplassen, var ikke gourmet akkurat noe av det de hadde. :)

Men du får i deg noe for å justere blodsukkeret i det minste!

Kim

Chriscross
10-12-2019, 19:14
Viaplay og Netflix funker på nedlasting offline. Ellers så så jeg noe som heter SF kids, det gir EB poeng om du bestiller gjennom Eurobonusportalen.

Pointless
18-12-2019, 06:53
Amazon Prime (Prime Video) har også mulighet til å forhåndsnedlasting av innhold.
Skal ikke kimse av lydbøker eller ebøker heller [emoji4] mange slike tjenester har gratis prøveperioder på 1-3 måneder.

Someone
18-12-2019, 08:37
Skal ikke kimse av lydbøker eller ebøker heller [emoji4] mange slike tjenester har gratis prøveperioder på 1-3 måneder.

Det er absolutt et veldig godt forslag. Vi holdt en 5 åring opptatt med lydbøker store deler av sommeren

SudCaravelle
18-12-2019, 09:19
Amazon Prime (Prime Video) har også mulighet til å forhåndsnedlasting av innhold.

Godt tips.. Blir papirbøker på bakken.