View Full Version : SAS flytter fra Narita til Haneda
FlightDeck
09-12-2019, 08:24
SAS bytter flyplass på ruten fra København til Tokyo - fra Narita til Haneda. Ifølge SAS vil dette gi en økning i mulighet for videreforbindelser i Japan på 30 prosent. Det står ikke noen dato, men virker som det skjer før sommeren neste år. A350-900 settes dessuten inn på ruten.
Scandinavian Airlines System (SAS) is pleased to announce a direct route to Tokyo Haneda International Airport from Copenhagen Kastrup. The route gives travelers better access to downtown Tokyo and with All Nippon Airways (ANA), a fellow Star Alliance member, the route will increase connectivity to 30 domestic destinations in Japan.
In connection with the route between Copenhagen and Haneda, SAS will discontinue the service between Copenhagen and Tokyo Narita Airport. More capacity between Japan and Scandinavia will be added in spring 2020 when All Nippon Airways opens a new route between Haneda and Stockholm.
https://www.sasgroup.net/en/sas-to-open-direct-route-to-haneda/
Kan ikke se noe er lagt ut til salg ennå, men antar vel siste søndag i mars?
Tidene:
SK983 CPH-HND 14:05-07:55+1
SK984 HND-CPH 11:50-16:10
Avgangen fra CPH er vel hakket tidligere enn i dag
Scandinavien_Airlines
09-12-2019, 13:00
Tidene:
SK983 CPH-HND 14:05-07:55+1
SK984 HND-CPH 11:50-16:10
Avgangen fra CPH er vel hakket tidligere enn i dag
Hva de nuværende tider på NRT?
Star Flyer
09-12-2019, 13:08
Hva de nuværende tider på NRT?
SK983 CPH-NRT 15:45-09:40/10:40
SK984 NRT-CPH 11:10/12:10-15:30/16:05
(ca. +- 5 minutter).
Kommer litt an på sommer- eller vintertid.
haakonks
09-12-2019, 15:41
A350-900 settes dessuten inn på ruten.
A350 kommer ikke på ruten før i begynnelsen av juni, og kun noen av avgangene frem til SAS får flere maskiner i årsskiftet 2020/2021.
Det tynnes ut på Narita. Har virkelig internasjonale terminalen på HND kapasitet til all denne flyttingen eller skal ANA og JAL fly int. fra sine terminaler?
Det tynnes ut på Narita. Har virkelig internasjonale terminalen på HND kapasitet til all denne flyttingen eller skal ANA og JAL fly int. fra sine terminaler?
Det er jo det som har vært en av de største begrensningene og derfor det er vanskelig å få slots der. Hadde det ikke vært plass hadde de ikke fått slot
Men på tross av HND sin vekst så kan NRT vise til økte passasjertall, dog i form av lavprisselskaper, da de internasjonale selskapene jo har stor nedgang i sin trafikk
petter380
09-12-2019, 23:12
Endelig, på tide! Har flydd CPH-NRT fire ganger og femte står for tur om noen uker. Skal nyte siste A340 tur og Narita opplevelse, forandring fryder [emoji2]
MountainDew
09-12-2019, 23:31
Vil det bli fast A350 på ruten?
haakonks
10-12-2019, 07:29
Vil det bli fast A350 på ruten?
Nei. Ikke enda, blir miks med A340 og A350 fra begynnelsen av juni.
SAS fløy til HND frem til 1978, men da så ruteprogrammet litt annerledes ut, og man kunne velge mellom søtlig, vestlig eller sørøstlig rute
https://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/288031/sas-resumes-tokyo-haneda-service-from-late-march-2020/
Sommerprogram 1978:
SK981/982 1 weekly DC8 Copenhagen – Moscow Sheremetyevo – Tokyo Haneda
SK983/984 1 weekly DC8 Copenhagen – Athens – Kuwait City – Bangkok – Manila – Tokyo Haneda
SK985/986 1 weekly DC8 Copenhagen – Athens – Kuwait City – Calcutta – Bangkok – Manila – Tokyo Haneda
SK989/980 2 weekly DC10 Copenhagen – Anchorage – Tokyo Haneda
Haneda Airport International Terminal will be renamed in line with the expanded use of Haneda Airport Terminal 2 for domestic and international flights scheduled for March 2020 onward. The current International Terminal is scheduled to be renamed to Terminal 3.
Info fra ANA
Haneda har Observation Decks som er "second to none"...JAL om formiddagen og ANA om eftermiddagen....OGså på INTL terminal er der et observation deck....Det er noget Japanerne kan...Narita er også fantastisk ligeson Nagoya.....Må snart afsted igen...
Hilsen Ole
Scandinavian
10-12-2019, 16:27
Tror omtrent ikke du finner en flyplass i Japan som ikke har observation decks. Og selv når de er inngjerdet så tenker de på fotografene. :)
Med flytting til Haneda blir det også oppdaterte/nye codeshare ruter med ANA ut derfra
https://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/289568/sas-adjusts-ana-domestic-japan-codeshare-routes-from-late-march-2020/
SAS operated by ANA
Tokyo Haneda – Fukuoka
Tokyo Haneda – Nagoya
Tokyo Haneda – Osaka Itami
Tokyo Haneda – Sapporo New Chitose
Da er ruten til HND i gang og var SE-REH, en A330-300, som tar første turen
Nye rutetider til HND, for den planlagte gjenopptagelsen av ruten fra Mars 2023, og nå med realistiske rutetider som passer den nye omveien
https://www.aeroroutes.com/eng/221219-skns23hnd
Revised schedule:
SK983 CPH1120 – 0755+1HND 359 D
SK984 HND1145 – 1840CPH 359 D
Det gir flytid på 13:35 til HND og 13:55 tilbake til CPH.
waytogo74
19-12-2022, 15:32
Finnair har visstnok flydd mest sør for Russland på turen østover og polarruten tilbake til Helsinki. Skal tro om SAS vil gjøre det samme?
Nye rutetider til HND, for den planlagte gjenopptagelsen av ruten fra Mars 2023, og nå med realistiske rutetider som passer den nye omveien
https://www.aeroroutes.com/eng/221219-skns23hnd
Det der er jo de mest forferdelige rutetider tenkelig. Man kommer frem akkurat når det passer å sovne... Har gjort det der med BA en gang og det var krise.
Beklager OT.
Men makan!
Dag Viking
20-12-2022, 07:57
Det der er jo de mest forferdelige rutetider tenkelig. Man kommer frem akkurat når det passer å sovne... Har gjort det der med BA en gang og det var krise.
Beklager OT.
Men makan!
Eneste den avgangstiden fra CPH duger til, er å tømme baren for champagne
Noen som har noen tanker/spekulasjoner om hva som skjer med ruten etter september 2023 ? Eller kanskje noen som vet noe?
Ikke mulig å booke noe, og stusser på at ruten "opphører" 1 måned før vinterprogrammet starter.
haakonks
14-03-2023, 17:12
Da er det offisielt at SAS starter opp ruten til Tokyo, Haneda igjen:
In June 2023, SAS will resume its traffic from Copenhagen to Tokyo Haneda with three weekly flights.
As of 01 June 2023, SAS will resume traffic to Haneda, Tokyo three times a week.
Until the weekly flights begin, SAS will operate a number of flights at the end of March and during April to accommodate the high-demand period around Easter (dates in fact box below).
The route will be operated by the Airbus A350, one of the most environmentally friendly aircraft on the market with 30% lower emissions and 40% less noise than previous generation aircraft.
FACT BOX
Start of weekly flights from June 2023:
Copenhagen-Haneda - Wednesday, Friday, Sunday, 11:20-07:55+1
Haneda-Copenhagen - Monday, Thursday, Saturday, 11:45-18:40
Flights operating March 2023:
Copenhagen-Haneda
29 March, 31 March
Haneda-Copenhagen
31March
Flights operating April 2023:
Copenhagen-Haneda
02 April, 05 April, 07 April, 11 April, 12 April, 14 April, 15 April, 18 April, 20 April, 25 April
Haneda-Copenhagen
02 April, 04 April, 07 April, 09 April, 13 April, 14 April, 16 April, 17 April, 20 April, 22 April, 27 April
https://www.sassalesinfo.com/news/traffic-news?year=2023#traffic-news-march-2023-sas-resumes-traffic-to-tokyo
Onsdagens CPH-HND tok forresten den sørlige ruten rundt Russland, mens ser ut som returen vil gå polarruten
Ligger inne med 3x ukentlig kommende vinter. Dog med en grusom avgangstid for en flight østover fra CPH
https://www.aeroroutes.com/eng/230428-skhnd
SK983 CPH1000 – 0755+1HND 359 257
SK984 HND0955 – 1630CPH 359 136
Ligger inne med 3x ukentlig kommende vinter. Dog med en grusom avgangstid for en flight østover fra CPH
https://www.aeroroutes.com/eng/230428-skhnd
Neida, perfekt avgang det, fint å justere tidssone i øst med en lang dag etter flight uten søvn.
petter380
02-05-2023, 22:51
Neida, perfekt avgang det, fint å justere tidssone i øst med en lang dag etter flight uten søvn.
Uten barn, enig. Med, uaktuelt - gjelder både øst-/vestover. [emoji85]