PDA

View Full Version : Adventkalender 2019


Fellowship
01-12-2019, 01:18
God advent gode flyvenner! :)

Jeg drar i gang en "julekalender" igjen for den som venter på noe godt.

Åpningsluken denne gang er fra åpningsdagen til nye Oslo lufthavn 8.oktober 1998. Det mange kanskje ikke la merke til var at de kjente Dakotaene fra både Sverige og Norge sto parkert på vestsiden av flyplassen (samme tarmac som West Air bruker nå) og kastet et historisk sus over dagen.

https://live.staticflickr.com/65535/49149169687_b2b7800896_b.jpg (https://flic.kr/p/2hT9kPn)Dakotas SE-CFP and LN-WND at ENGM/OSL 08-10-1998 (https://flic.kr/p/2hT9kPn) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

KnutW
01-12-2019, 14:34
Så fint at du tar deg jobben i år også, Ole Johan! Vi ser frem til de neste 23!

darkcho
02-12-2019, 08:15
Helt enig, en av julens aller beste kalendere. Takk for at du deler :)

Fellowship
02-12-2019, 08:42
Det er 2.desember i dag :)

Kalenderen går litt bakover i tid til 2.september 1987. Selve flyet var nyere enn de to som kom frem i går. Vi sto gjerne på den haugen som var igjen på sjøsiden etter at de hadde sprengt ut for å lage vei til Snarøyveien som fikk ny trasé langs sjøen for byggingen av øst-vest banen og terminalen som åpnet i hhv 1962 og 1964.

Dette flyet, en Boeing 727-235 bestilt av National Airlines i USA, fløy første gang på skuddårsdagen i februar 1968, og fikk hos NA betegnelsen "Ship 42", og seinere også navnet "Karen".
I januar 1980 ble National overtatt av Pan Am, som dermed fikk et fotfeste også på innenrikstrafikk i USA. PA hadde fly basert på Tegel for europeisk trafikk, og i 1985 gjenåpnet de trafikk fra LHR til FBU. I 1987 hadde de utvidet denne flighten til å gå videre til Helsinki og overnatte der før den kom tidlig tilbake til FBU dagen etter. Dette bildet er tatt når den kommer tilbake fra LHR midt på dagen.
N4742 fløy for PA til "the bitter end" og ble stående på bakken fra slutten av 1991.
Et knapt år seinere fløy det som XA-SFF for Aeroexo inntil det i april 1994 ble parkert i Monertey og seinere skrapet samme sted.

Nok prat, her er luke 2 "Clipper Friendship Force", Pan Am på innflyging til bane 24 på Fornebu :
https://live.staticflickr.com/796/40843476492_4cde24382c_b.jpg (https://flic.kr/p/25ecuAy)Pan Am B727-235 N4742 at ENFB/FBU 19-09-1987 (https://flic.kr/p/25ecuAy) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
03-12-2019, 07:48
God tirsdag 3.desember :)

Luke tre er et nyere fly men i gamle farger. Bildet har vært vist før, men dere vet jo at jeg er svak for slikt.

A319 G-EUPJ ble levert til British Airways 30.mai 2000 og blir 20 år om et halvt år. Den ble altså valgt ut til å få gamle BEA farger ifm 100 års markeringen til BA. Og selv om det alltid blir best bilder i solskinn (?) så er regnet ingen hindring når jeg får mulighet til å se en slik maskin første gang. Det skulle også bare mangle når det gjelder engelske fly!

Her er luke 3, tatt på innflyging til bane 19R 8.juni 2019 da den kom som BA766.


https://live.staticflickr.com/65535/48037153546_1092bfdbb5_b.jpg (https://flic.kr/p/2gbSYah)BA A319-131 G-EUPJ in BEA retro colours, as BA766 from LHR 08-06-2019 (https://flic.kr/p/2gbSYah) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

SQ 777
03-12-2019, 13:58
Pan Am 727-200 det vakreste fly ever, samtidig PA mitt gamle favorittselskap.

Hadde selv PA 727-100 t/r Hamburg-Tempelhof i 1974. Litt av en opplevelse og sneie over hustakene og "dumpe ned" på rullebanen i byen..:up:

Takk Ole Johan ..

Fellowship
04-12-2019, 09:11
I dag er det 4.desember!

"Keep Them Flying" er et av mine favortitt-uttrykk, men jeg vet at det kreves mye arbeid både administrativt og teknisk for å få det til.
Bildet er tatt da N996DM hadde en flott oppvisning på Rygge Air Show i 2009, og for min del var dette den største opplevelsen på det stevnet. Da var det gått 16 år siden sist jeg så en operativ DC-6B ta av fra Fornebu. DC-6B er et av de flyene jeg vokste opp med, som var daglig å se på Fornebu helt frem til 1976, og dette flyet er omtrent like gammelt som meg selv.

Det fløy første gang i 1958 på Santa Monica-basen til Douglas, som et av de aller siste produserte DC-6B. Det fløy for JAT som YU-AFA, og var 1 av 7 fly i flåten ifra 1958. Så fløy det for det jugoslaviske luftforsvaret, som en av to, fra 1961 til 1975. Så skal det ha blitt donert til Zambia Air Force hvor det var i bruk i 17 år. Fra 1992 fløy det som "Fish Eagle" i Namibia registrert V5-NCF, før det kom til The Red Bulls som N996DM i april 2001. I 2013 ble det omregistrert som OE-LDM, og er fortsatt operativ etter 61 år :)

Vi åpner luke 4 til glede for alle som jobber for å ta vare på gamle fly, og i håp om at vi i 2020 kan se en DC-6B lande på Sola.


https://live.staticflickr.com/65535/49167245686_1b1c14ca59_b.jpg (https://flic.kr/p/2hUJZbw)The Flying Bulls DC-6B N996DM at ENRY/RYG 23-08-2009 (https://flic.kr/p/2hUJZbw) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

SQ 777
04-12-2019, 13:46
Var ikke denne som var på Kjeller i 2011(?) og også hadde rundflyging ? Dessverre ble jeg ikke med, men hadde BU sin i 1967.

Fellowship
04-12-2019, 16:07
Var ikke denne som var på Kjeller i 2011(?) og også hadde rundflyging ? Dessverre ble jeg ikke med, men hadde BU sin i 1967.
Den var på Kjeller i 2012, jeg har bilder derfra også, men denne gang valgte jeg dette fra første gang jeg så den. I 1967 hadde BU fortsatt 7stk DC-6B i drift så da fikk du fløyet den da ?

SQ 777
04-12-2019, 18:36
Joda, juni 1967 BU DC6B FBU-ARN.

Den ble sendt til ARN fordi vår studentcharter PA 707-320B FBU-JFK var forsinket.

For å spare tid ble vi fløyet til ARN og slapp FBU og Prestwick ( nødvendig teknisk mellomlanding ).

Fellowship
05-12-2019, 09:39
God 5.desember, julebord-dagen :)

Kalenderen har ikke bare mimring og gamle fly

VQ-BRJ ble levert ny til AirBridgeCargo for 6 år siden, og dette selskapet har nå i 3 år fløyet til OSL for å hente fisk. Her viser den vingespennet til en 747-8 på final approach til bane 01L 30.juli i sommer.

https://live.staticflickr.com/65535/49170436952_88fe859212_b.jpg (https://flic.kr/p/2hV2kQm)AirBridgecargo B747-8F at ENGM/OSL 30-07-2019 (https://flic.kr/p/2hV2kQm) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
06-12-2019, 09:58
God fredag 6.desember!

Kalenderen gjør et lite hopp til nærmere flyhistorie, for øvrig vel dokumentert nettopp her på Flyprat. Et godt og spennende initiativ og et friskt nytt fly må nok i historisk sammenheng ses på som en døgnflue, nå 6 år etter at de la ned driften. Drøyt 5 operative måneder ble det for FlyNonstop og deres flotte ERJ-190 PH-FNS. Men de fikk en fin markedsføring med flyet som var bestilt og ble holdt operativ av Denim Air og fløy rett fra fabrikken til Kristiansand i april 2013, med de nødvendige mellomlandinger på veien.

Vi hadde innenriks bilferie på nordvestlandet den sommeren, og det var nok takket være Flyprat at jeg kom på at det var lurt å være på Vigra en torsdag, for da kom FlyNonstop dit fra Nice med retur midt på dagen.

PH-FNS ble fløyet til Exeter 29.oktober 2013 og sto lagret der noen måneder før det ble overtatt av Arkia som 4X-EMB i mars 2014, og der flyr den fortsatt.

Her er luke 6: PH-FNS på final apporach to rwy 25 på Vigra.




https://live.staticflickr.com/65535/49170584312_c5a9844e34_b.jpg (https://flic.kr/p/2hV36D3)FlyNonstop ERJ-190LR PH-FNS at ENAL/AES 21-07-2013 (https://flic.kr/p/2hV36D3) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Twin Otter
06-12-2019, 15:20
Herlig gjensyn med døgnfluen fra noen år tilbake. Fikk selv knipset et bilde av den på det som hvis jeg husker riktig var det første og eneste besøket da den besøkte Sola da den faktisk kom fra Molde 25.06.2013.

Blubird
06-12-2019, 16:12
Det er ikke til å komme fra at dekoren på den Embraeren der har et snev av iskrem-innpakning over seg.

Fellowship
07-12-2019, 07:43
God lørdag, 7.desember

Planen var egentlig å åpne julekalenderen med dette bildet, men behovet for en ny minnekort-leser og det faktum at champagne-flighten varte lenger enn oppsatt rutetid (hvilket betød så høy ISO at det ble umulig å unngå kornete bilde) gjorde at bildet ble ikke klart i tide.

Men her det, en uke etter at det skjedde: SK600 kommer inn for landing på bane 01R, som den siste operative flight for SAS med B737-600 etter 21 år med flytypen. LN-RPG "Geirmund Viking" ble levert som 736 nr 16, 27.april 1999, og har fløyet for SAS i 20 og et halvt år.
Den står fortsatt på OSL, men den blir vel ferget ut før denne julekalenderen tar slutt ?

Her er luke nr 7:
https://live.staticflickr.com/65535/49179469648_6942e21ac2_b.jpg (https://flic.kr/p/2hVPCWu)SAS LN-RPG arrives as SK600 at ENGM/OSL 30-11-2019 (https://flic.kr/p/2hVPCWu) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
08-12-2019, 12:30
God 2.søndag i advent!
8.desember

Med luke 8 går kalenderen fra siste reis i 2019, tilbake 30 år til første reis for en annen 737.

Boeing 737-405 LN-BRA var det første av de nye 737-flyene Braathens SAFE skulle fornye flåten sin med etter at 767-eventyret gikk i vasken.
Levert ny 7.juni 1989 etter første flytur 21.mai, og bildet viser den oppsatt til sin første operative tur for BU 13.juli 1989, på gamle Fornebu i det vi kalte "Charter 89", og bildet er tatt fra den gamle porten på FBU nord der porten hadde sprinkler som det var lett å fotografere gjennom (Mellom SAS frakt og BS hangaren ). Dette var en torsdag, og derfor ser vi også omrisset av en annen Boeing som det sto Tower Air på i bakgrunnen.

Første tur gikk enten til Malaga, eller til Palma, jeg må innrømme at jeg ikke husker lenger (og notatene er ikke kastet, men usikker på hvor de ligger etter siste oppussing).

LN-BRA var operativ for BU i ca 10 år, i april 1998 var den det første "gamle" BU-flyet som fikk de nye fargene med blå hale. Finnes nok ikke mange bilder av den fra OSL for 1.mai 1999 ble den OO-VEK for Virgin Express, i oktober 2000 utleid et år til City Bird, deretter Virgin Express helt til det ble med inn i Brussels Airlines i mars 2007 inntil wfu 28.juni 2012, og skrapet i Marana i året etter, (så vet vi hvordan det vil gå med LN-TUF som nettopp ankom samme sted denne uka.. )

Uansett: Luke 8 viser en ruteåpning :

https://live.staticflickr.com/4758/39094713684_4a231ae35b_b.jpg (https://flic.kr/p/22yECkE)Braathens SAFE B737-405 LN-BRA at ENFB/FBU 13-07-1989 1st day in service! (https://flic.kr/p/22yECkE) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
09-12-2019, 07:46
God mandag 9.desember ! :)

Over til en av de hyggelige nyhetene i 2019, men ble det også bare en døgnflue? Hainan Airlines er ingen døgnflue, de har fløyet i 30 år, men ruta fra PEK til OSL ?
De åpnet ruten 3x pr uke i mai og avsluttet i oktober. I øyeblikket virker det jo som de ikke kommer tilbake neste år, men en fin fargeklatt ved gate på OSL var det.

Jeg prøvde å være tidlig 3.juli og var på plass kl 04:28, men HU169 hadde landet 04:07... Da var det greit å huske at den bli flyttet fra gate før morgenrushet, og jeg rakk tauingen kl 05:30 i morgensol.
De gjorde tydeligvis mer ut av oppstart av rute til Manchester i 2016 enn til Oslo i 2019. Legger også ved et bilde til med logo for samarbeid om kinesisk og engelsk filmfestival.
B-8287 ble levert i 2016 og B-8118 i 2015.
Her er luke 9:
https://live.staticflickr.com/65535/49143215583_fff99e02c5_b.jpg (https://flic.kr/p/2hSBPSp)Hainan Airlines A330-343 B-8287 at ENGM/OSL 03-07-2019 (https://flic.kr/p/2hSBPSp) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

https://live.staticflickr.com/65535/49186722188_c77d24432f_b.jpg (https://flic.kr/p/2hWsNSh)Hainan Airlines A330-343 B-8118 at ENGM/OSL 02-08-2019 (https://flic.kr/p/2hWsNSh) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
10-12-2019, 10:32
Hei, det er 10.desember!

I dag gjør kalenderen et dypdykk i airpics-databasen, og henter opp Scanairs DC-10 på Gardermoen i 1992, aktuelle som en viktig bakgrunn for Sunclass Airlines.
Scanair ble startet av SAS da de begynte å fly chartere med DC-7C på 60-tallet sammen med Vingreiser. I 1970 dukket den første SAS DC-8-50 med en Orange sol på halen under SAS logo. Fra 1971 ble solen og navnet scanair skrevet på halen på fly i ellers fulle SAS farger, og de fikk også "Scanair" over inngansgdørene. Da SAS skiftet farger i 1983, ble denne Orange versjonen valgt for Scanair og flyene ble malt om fra 1984.

Flyet ble levert til Western Airlines som N915WA i 1980, og ble kjøpt for å erstatte DC-8-63 i flåten, som SE-DHT "Dumbo" fra 22.desember 1988.
1.janaur 1994 ble Scanair slått sammen med danske Conair til Premiair, 31.mai 1995 omregistrert til OY-CNT og Premiair var blitt en del av Airtours gruppen. 14.februar 2001 var det slutt, da hadde A330 overtatt som charterfly, og flyet endte sine dager som på Hurn, registrert N833AA, etter 20 år i lufta.

Bildet er tatt gjennom vinduet fra kafeen i 2.etasje på det som var charter teminalen på GEN fra og med november 1972, (nåværene VIP terminal)
97505

LN-MOW
10-12-2019, 13:23
FYI Airpics-hotlinken funker ikke i Tapatalk.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Fellowship
10-12-2019, 15:22
FYI Airpics-hotlinken funker ikke i Tapatalk.

Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Er det forumets feil eller tapatalks feil? Det er slik vi ha linket til Airpics de siste 6 årene.

Blir det bedre slik da?

https://www.airpics.com/pics/public/97505/large.jpg

LN-MOW
10-12-2019, 15:29
Ingens feil, men Airpics og forumet er tvillinger med forskjellig etternavn. ;) Det ble vel gjort noen modifiseringer for å knytte dem sammen hvis jeg husker rett. Men nydelig bilde!

Fellowship
11-12-2019, 09:12
God onsdag 11.desember! :)

Takk for hygggelige kommentarer så langt! I dag går vi nesten tilbake til samtiden, med et gammelt fly som er blitt en del av Open Skies avtalen.

Visstnok bygget for det sovjetiske forsvaret i 1977, Antonov 30 var en viderutviking av Antonov 24 med god plass til fotoutstyr i snuten.
Det fortsatte sitt liv som 01 Red i det russiske forsvaret inntil det kan se ut som det i 2007 ble en del av en liten flåte basert i Kubinka for å ta del i Open Skies avtalen. Da fikk det den tradisjonelle sivile bemalingen og ble 01 Black, og i 2018 fikk den også registreringen RF-30083, og en oppdatert rød og blå globe-tegning på halen.

Både utseende og lyden gir et særpreg der den kommer seilende inn på bane 01L :)

Her er luke 11:
https://live.staticflickr.com/65535/49198851393_b1416e33e3_b.jpg (https://flic.kr/p/2hXwYsv)Russia Air Force (Open Skies) Antonov 30 RF-30083 at ENGM/OSL 01-08-2019 (https://flic.kr/p/2hXwYsv) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

KnutW
11-12-2019, 13:02
God onsdag 11.desember! :)Både utseende og lyden gir et særpreg der den kommer seilende inn på bane 01R :

Kremt: 01L;)

Fellowship
11-12-2019, 17:09
Kremt: 01L;)

Selvsagt! Her gikk det litt for fort i svingen før jeg måtte ut ;)

Fellowship
12-12-2019, 06:03
God torsdag, 12.desember! :)

Flyprat er stedet for å bli kjent med nye flyvenner, og i dag er kalenderen med aktuell enn noen gang. Etter å ha blitt kjent på et par Fly og vin treff, hadde vi en fin prat for en uke siden på Flyprats julebord, hvor vi bla annet snakket om at SAS skulle vise frem sin nye A350. KnutW var blant de inviterte, så derfor er det han som får æren av å ha hovedbildet i dagens luke.

https://live.staticflickr.com/65535/49205818376_2db6fc0f7b_b.jpg (https://flic.kr/p/2hY9FuU)SAS A350-941 SE-RSA for the first time at ENGM/OSL 11-12-2019 (https://flic.kr/p/2hY9FuU)

Selv fikk jeg lov til å ta bilde fra åpningen av teltet, og dette bildet får meg til å tenke på flytrappene vi ser, er de en del av det nye designet til SAS ?

https://live.staticflickr.com/65535/49206026522_beb3007065_b.jpg (https://flic.kr/p/2hYaKnC)SAS A350-941 SE-RSA for the first time at ENGM/OSL 11-12-2019 (https://flic.kr/p/2hYaKnC) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

B747-8
12-12-2019, 06:49
Veldig fine bilder og fly :) Takk!! :)

KnutW
12-12-2019, 10:08
For de som lurer på hva de blå flekkene nederst på buken er: SAS hadde plassert ut en haug med spotlys som lyste opp flyet i SAS-blå farge. Litt kult i halvmørket tidlig på morgenen, men det ble knotete å ta bilder.

B747-8
12-12-2019, 11:26
For de som lurer på hva de blå flekkene nederst på buken er: SAS hadde plassert ut en haug med spotlys som lyste opp flyet i SAS-blå farge. Litt kult i halvmørket tidlig på morgenen, men det ble knotete å ta bilder.
Jeg syns bildene ble veldig fine :)

Fellowship
13-12-2019, 09:42
I dag er det 13.desember! Lucia-dagen

Kalenderen går noen år bakover igjen til et fly som har gjort en lang og tro tjeneste, som det faktisk enda ikke er helt avklart om det er flydyktig fortsatt, i hvertfall ikke i våre vanlige vestlige databaser. Rzjets har en liten notis "RTS 2018", noe jeg tolker som "Returned to service".

Fly et er en DC-8-55 som fløy første gang 30.mars 1965
Den var bestilt av SAS, og ble levert som "Folke Viking" SE-DBD. Første DC-8 i SAS-flåten med nye "fanjet" motorer, i stedet for "turbojet" motorer som var i første generasjons jetfly. I 1970 ble SE-DBD første DC-8 med Scanair-solen på halen, solgt etter endt sommersesong i 1979 som N721UA,
et kort år som EC-DIH før det ble N916R for Overseas National Airlines september 1980
I mai 1982 ble det leid ut til Icelandair som N916R, og begynte å dukke opp på FBU igjen. Solgt til Icelandair og ble TF-FLB i 1986 med navnet "Sudurfari".

I februar 1988 solgt som 5N-AWE og bygget om til fraktfly i Miami før det fløy 6 år for Kabo Air. En kort tid som 5N-OCM før det ble 10 år for MG Airlines først som 5N-MKE, men omregistrert til 9G-MKE etter støydemping av motorene i 1996. Fra mars 2005 har det tilhørt "Congolese Air Force" som 9T-TDA, 9Q-CAQ og 9T-TCN. Det rapporteres nok ikke årlig derfra som hvor flydyktig den er i dag? Men uansett har dette flyet vært i virksomhet i mer enn 40 år og det er da imponerende :)

Bildet er tatt 16.april 1987 gjennom vinduet i glassdøren som var før inngangen til Caravelle-restauranten på FBU, og dette var mens byggingen av Pir C var i full gang, og gate 20 ikke lenger var i bruk, men det tok tid før markeringen forsvant.

Her er luke 13:

https://live.staticflickr.com/4655/25303176067_dfb5aa376f_b.jpg (https://flic.kr/p/ExXoGk)Icelandair DC-8-55 TF-FLB at ENFB/FBU 16-04-1987 (https://flic.kr/p/ExXoGk) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
14-12-2019, 08:53
God lørdag, 14.desember!

Ny luke til Icelandair, som skiftet ut DC-8 med B757 i 1990, og valgte nye farger med mørk blå hale og gul logo i 2000. På tre år har de kommet med 3 flotte fly malt med spesielle farger, og dette er den tredje av de, malt som en markering av at Island har vært uavhengig i 100 år. Flyet ble overtatt fra Arkia ex 4X-BAW i mars 2018, og ble satt i trafikk som det andre 757-300 i flåten i juni i fjor, i disse flotte fargene.

Flyet fløy første gang 1.februar 2000 og fløy for Arkia i 18 år. Sist sommer var det FI322 som var den daglige ruten, mens FI318 kom 5x pr uke og FI324 var minst 2x pr uke om det ikke var flere.

Her er luke 14, TF-ISX inn på bane 01L 2.august:

https://live.staticflickr.com/65535/49215158856_08e7aa17d3_b.jpg (https://flic.kr/p/2hYYy6E)Icelandair B757-3E7 TF-ISX at ENGM/OSL 02-08-2019 (https://flic.kr/p/2hYYy6E) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

KnutW
14-12-2019, 10:25
Her er luke 14, TF-ISX inn på bane 01R 2.august

Dobbeltkremt;) Ref post #23

Forøvrig et flott bilde av den! Jeg var på jakt etter denne i hele sommer og fikk endelig klaff. Tror sågar det var samme dag, men på take-off. Iom at østre bane var stengt og det kun var SK, DY og WF som brukte RWY 01C/19C var det gode forhold for fotografering på Gardermoen i sommer med alle godbitene garantert på vestre bane uansett vær og vind.

Fellowship
15-12-2019, 07:54
God 3.søndag i advent, 15.desember! :)

Aeroflot fløy på Fornebu fra Moskva via Stockholm hver tirsdag fra og med 1.april 1969, det tok ikke mange år før de kom lørdag også. Med Tu-134 helt til de i 1977 satte inn Tu-154, og åpnet en fredagsrute fra Leningrad også via Stockholm, og den fortsatt med Tu-134.

Dette flyet, en Tu-154B-2 ble bygget for Aeroflot i 1979 og registrert CCCP-85363. Etter Sovjetunionens fall ble det fløyet videre av Aeroflot - Russian Airlines, og det fikk russisk flagg. Det var i tjeneste i 20 år, antakelig wfu i 1999, og skrapet i 2002.
Her er det tatt på vei ut til avgang på bane 24, 15.november 1996.


https://live.staticflickr.com/4694/39953814781_fc169a3cb1_b.jpg (https://flic.kr/p/23SzKax)Aeroflot Tu-154B-2 RA-85363 at ENFB/FBU 15-11-1996 (https://flic.kr/p/23SzKax) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

LN-MOW
15-12-2019, 12:46
85363 tilhørte Leningrad-divisjonen, som senere ble Rossiya. 15.11.96 var også en fredag, så denne skulle til ARN/LED.

Fellowship
15-12-2019, 15:31
85363 tilhørte Leningrad-divisjonen, som senere ble Rossiya. 15.11.96 var også en fredag, så denne skulle til ARN/LED.

Det stemmer, jeg tenkte på det men det var ikke tid for skrive mye en søndag morgen. Jeg var der den dagen for å se SAS MD-90, og denne ble med på samme filmrull :)

Fellowship
16-12-2019, 08:21
God mandag, 16.desember ! :)

En kalender fra meg uten en form for Fellowship, er ikke en god nok kalender. Så da jeg ble minnet om er regnværsdag fra sommeren for 10 år siden, så fant jeg igjen dette bildet. Austrian Arrows som letter tidlig fra bane 01R med sin Fokker F70 OE-LFQ som OS336 på vei tilbake til Wien.

Austrian åpnet sin rute til Fornebu i 1995 med MD-87, og den ble ofte fløyet av Tyrolean med CRJ-200 og etter hvert også fokker 70 men det var mest etter at de flyttet til OSL. Vekslet med Fokker F100 også inntil de ble byttet ut med den nåværende ERJ-195.

OE-LFQ ble levert til Austrian 4.april 1996 og fikk navnet "Dornbirn". Det fløy for OS i 21 år, hvorav 5 år under navnet Austrian Arrows slik bildet viser. Det ble ferget til Brisbane og omregistrert til VH-NUZ men det virker ikke som det har fløyet der nede.

Her er luke 16:


https://live.staticflickr.com/65535/49224929267_86e87b69df_b.jpg (https://flic.kr/p/2hZQCv2)Austrian Arrows Fokker 70 OE-LFQ at ENGM/OSL 19-07-2009 (https://flic.kr/p/2hZQCv2) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
17-12-2019, 07:51
God tirsdag, det er 17.desember!
[en uke igjen]

En av nyhetene i år var jo nytt selskap inn for Luftambulansen, og uten å gå inn i noen av diskusjonene her, så vil kalenderen få markere at det er et elegant fly som er stadig i bruk. Fløy første gang på slutten av 2018 som N801CA, en Cessna 680A Citation Latitude med cn 0155. Registret LN-SAA 8.mai 2019, og fløyet av Babkock Scandinavian AirAmbulance.

Her kommer den seilende inn på, ja det er bane 01L, på "1.lørdag i advent", som var 30.november. En av de få dagene på denne årstiden hvor en er glad bare fordi solen skinner. En times tid før solen gikk ned, det er gult lys på gult fly og lange store skygger.

Her er luke 17:

https://live.staticflickr.com/65535/49229555326_5a4047d65c_b.jpg (https://flic.kr/p/2i1fkEE)Babcock Cessna 680A LN-SAA at ENGM/OSL 30-11-2019 (https://flic.kr/p/2i1fkEE) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
18-12-2019, 09:24
God onsdag, 18.desember! :)

En litt sjelden gjest tatt på fjerpark i august 2018, DAT overtok dette flyet i mai i fjor, som hadde fløyet som I-SMES for Meridiana siden 1991. Har visstnok hele tiden hatt en ren økonomi-kabin med 165 seter. I mai 2019 ble nettopp dette flyet malt om til et flott "Retro skjema", men det var tre kvart år etter at jeg så den.

En annen ting er at jeg fotograferte I-SMES på lang avstand fra terminalen i Roma i 2016, så jeg legger ved det bildet under.

Her er luke nr 18:

https://live.staticflickr.com/65535/49233814066_ec85a7f6a8_b.jpg (https://flic.kr/p/2i1CaDd)DAT MD-82 OY-RUT at ENGM/OSL 18-08-2018 (https://flic.kr/p/2i1CaDd) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
19-12-2019, 09:45
God torsdag, 19.desember!

Luke 19 handler om et fly som for tre dager siden har vært i trafikk i Finland i 10 år. OH-ATL ble levert til Finncomm, og etter to år ble det FLybe Nordic, og fra juni 2015 har det fløyet for NORRA i samarbeid med Finnair.

Vi var invitert til bryllupsfest i Kuopio, og NORRA brakte oss godt og tryt begge veier fra Helsinki.
Bildet er tatt gjennom vindu i terminalen på Kuopio der flyet har landet og taxer rett gjennom åkeren for å hente oss. Det var en taxebane der, altså.. Mer eksotisk var at når vi skulle gå ombord og det var litt kø utendørs på tarmac, så var det avgang på to F-18 ikke så langt fra oss :)

Nok prat, her er luke 19:

https://live.staticflickr.com/65535/49239995132_0b8c968dcc_b.jpg (https://flic.kr/p/2i2aR4j)NORRA ATR 72-500 OH-ATL at EFKU/KUO 15-07-2019 (https://flic.kr/p/2i2aR4j) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
20-12-2019, 07:27
God fredag. 20.desember ! :)

Kalenderen går til mer eksotiske steder, flyplassen ved Funchal på Madeira har en flott tilskuerterasse minst like fin som den som var på Fornebu da jeg vokste opp. Og terassen er tilgjengelig både med uten innsjekking,

Første gang jeg så SATA var når de hadde noen få ukentlige anløp på gamle Gardermoen på 90-talle med 733. Har sett dem innom seinere også, men det er noen år siden. Nå har de oppgradert flåten sin med 3 nye A321LRneo som også brukes til å kysse Atlanterhavet. Den første som er her, er grønn med teksten "Breathe", nr to er fiolett med teksten "Wonder" og nr 3 er blå med teksten "Magic". Sier noe om markedsføringen av Azorene.

CS-TSF er omtrent to år gammel nå, og det var flott å se den når den skulle gå

her er luke 20:

https://live.staticflickr.com/65535/48905400018_e848525e53_b.jpg (https://flic.kr/p/2hvAXA3)Azores Airlines A321-253N CS-TSF at LPMA/FNC 12-10-2019 (https://flic.kr/p/2hvAXA3) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
21-12-2019, 11:11
God lørdag 21.desember! :)

I 2019 fikk vi igjen en 767 fast i passasjertrafikk på OSL, mye takket være problemene med 737MAX flåten hos Norwegian. EuroAtlantic var et av flere leasingselskaper som tro til og stilte fly til innleie. Mange av dem var helt hvite, men denne hadde fullt skjema, og det må jo gjøre godt ved gate å se at det står "anytime, anywhere!" ;)

Flyet er fra 2002, og fløy neste 16 år for Hainan Airlines som B-2490. I september 2018 ble det CS-TST i EuroAtlantic, det hadde base på OSL hele sommersesongen og gikk hovedsakelig til Nice eller Barcelona, samt noen turer til Malaga var det vel, på DY/NAX rutenummer.

Her ses det på en tidlig avgang fra bane 01L, men fraktrampa i bakgrunnen

Her er luke 21:

https://live.staticflickr.com/65535/49170518077_1d4c7597bf_b.jpg (https://flic.kr/p/2hV2KX4)EuroAtlantic B767-34P (ER) CS-TST at ENGM/OSL 30-07-2019 (https://flic.kr/p/2hV2KX4) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
22-12-2019, 13:18
God søndag, 22.desember, og 4.søndag i advent :)
Nå tenner vi 4 lys og gjør klart det som står igjen.

Dagens luke viser et fly som fløy for første gang for 30 år siden, på dagen! Og som i 2019 igjen kom inn på fast rute på OSL gjennom Air Leap sin rute til og fra Ørland flystasjon.

Flyet fløy for Crossair i 11 år, HB-AKE, så ble det 5 år som XA-AFR for Aerolitoral før det i 2006 kom hjem til Sverige som SE-KXI. Det har fløyet for Golden Air, Aviatrans Nordic og Nextjet før det kom til Air Leap i oktober 2018.

Her kommer det seilende inn som luke 22, mot bane 01L på morgenruta fra Ørland

https://live.staticflickr.com/65535/49250236587_05e24873cf_b.jpg (https://flic.kr/p/2i35ku8)Air Leap Saab 340 SE-KXI at ENGM/OSL 02-08-2019 (https://flic.kr/p/2i35ku8) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
23-12-2019, 09:17
God Lille julaften, 23.desember! :)

I dag vil jeg bruke kalenderen til å takke alle som bidrar til å ta vare på flyhistorien rundt omkring. I november var jeg for første gang på mange år i Kristiansand i forbindelse med en konferanse jeg deltok på. Da jeg skulle reise hjem fikk se dette fine flyet, som jeg så for mange år siden da den sto falmet på en søyle foran skolesenteret på flystasjonen.

Republic RF-84F Thunderflash cn: 51-17055 ble levert ny til Luftforsvaret som et av 20 fotorekognoseringsfly til 717 skvadron mens de var på Sola flystasjon. Den gang hadde den merkingen som bildene viser, T3-H. I 1961 flyttet 717svd fra Sola til Rygge flystasjon. Deretter ble flyene kamuflasjemalt etter NATO standard, og skvadronen fikk nye kjennetegn, og T3-H ble til AZ-H. I 1969 ble Thunderflash erstattet av nye RF-5A Freedom Fighter i 717 skvadron, og i følge Flyhistorie nr 12, ble AZ-H fløyet fra Rygge til Kjevik 28.november 1969 for å kunne brukes som et utdanningsfly på Luftforsvarets skolesenter på Kjevik. Etter hvert kom flyet på en søyle foran skolesenteret, godt synlig fra veien. Etter som årene gikk falmet det ganske mye og i 2012 ble det tatt ned og satt på egne hjul foran skolesenterets hangar, og dyktige entusiaster satte i gang med et stort oppussingsarbeid for å få flyet tilbake til sin opprinnelige stand. Den ble ferdig i 2016 og har nok stått slik den står i dag siden det. Vel verdt et besøk!

Her er luke 23:

https://live.staticflickr.com/65535/49233715047_34ac138987_b.jpg (https://flic.kr/p/2i1BEcZ)Republic RF-84F Thunderflash at ENCN/KRS 13-11-2019 (https://flic.kr/p/2i1BEcZ) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

https://live.staticflickr.com/65535/49233026608_791b7e6067_b.jpg (https://flic.kr/p/2i1y8ym)Republic RF-84F Thunderflash at ENCN/KRS 13-11-2019 (https://flic.kr/p/2i1y8ym) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
24-12-2019, 08:50
God Jul ! :)

En takk til alle flyvenner og håper at kalenderen har vært til glede :)

Luke 24 åpner et spesielt minne for mange, dette er siste besøk av en Concorde i Norge, og det skjedde den første lørdagen etter at OSL Oslo lufthavn åpnet på Gardermoen, 10.oktober 1998.

F-BVFC ble levert ny 3.august 1976 og gikk rett inn i rutetrafikken startet det året. I 1979 og 1980 hadde AF et samarbeid med Braniff om å fly videre fra Washington til DFW, og da med amerikansk registrering som ble N94FC.
Etter ulykken i Paris i juli 2000 ble alle Concorde satt på bakken, F-BVFC sto da på JFK og ble ferget tilbake til Paris i september. Var tilbake i trafikk i oktober 2001 og fløy til AF avsluttet sitt Concorde-program 31.mai 2003.
27.juni 2003 ble den fløyet til Toulouse og er tatt vare på der.

For et syn og for en lyd det var når den kom seilende inn på bane 01R som AF4501 fra Paris. Så gikk den ut på en supersonisk tur over Nordsjøen før den landet igjen og tok av som ettermiddagsflyet tilbake til Paris, men da var det skumring. Jeg legger også ved et bilde tatt når den har kommet inn fra turen over Nordsjøen og taxer til en litt uvanlig fjernparkering sør for pir øst.

Her er luke 24:

https://live.staticflickr.com/65535/49263205187_62491d83d0_b.jpg (https://flic.kr/p/2i4dNAF)Air France Concorde F-BVFC at ENGM/OSL 10-10-1998 (https://flic.kr/p/2i4dNAF) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

https://live.staticflickr.com/65535/49263006051_7fed8d1159_b.jpg (https://flic.kr/p/2i4cMpi)Air France Concorde F-BVFC at ENGM/OSL 10-10-1998 (https://flic.kr/p/2i4cMpi) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

TLS at OSL
24-12-2019, 09:29
Takk til Ole Johan Beck for alle de fine bildene og ikke minst all informasjon om hvert enkelt fly.
Jeg håper du kommer tilbake neste år med en ny adventskalender!

RJon
24-12-2019, 10:47
Tusen takk for en flott kalender i år også! :)

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Blubird
24-12-2019, 10:59
Takk for mange fine bilder med tilhørende historier, og for at du tar deg bryet med å gi oss denne gleden i desember. :) God jul!

KnutW
24-12-2019, 12:42
Mange flotte bilder, men ikke minst mye interessant informasjon om hvert fly. Tusen takk for at du tar deg jobben med dette!

Riktig god jul.

putzmeister
27-12-2019, 13:43
Tusen takk for en fantastisk flott adventskalender Ole Johan.
Alltid like lærerik lesing og knallfine bilder, Ha en fortsatt god jul! :)

B747-8
30-12-2019, 23:16
God Jul ! :)

En takk til alle flyvenner og håper at kalenderen har vært til glede :)


JA, den har vært til masse glede :)

Tusen takk for en fantastisk flott adventskalender! :)
Mye detaljert informasjon om hvert fly. Veldig bra og interessant!

Og ikke minst B747 også :) :) Tusen takk!! :) :) Godt nytt år!