View Full Version : Sunclass Airlines - Statustråd
Skal forresten deres A330 være fast på OSL utover høsten eller er den bare her nå i forbindelse med høstferien?
Planlagt med A330-300 til/fra OSl kun nå i høstferien. OY-VKI ser ut til å holde seg for det meste ¨i¨ Sverige i vinter...
Men det blir A330-200 til LPA/SID i vinterprogrammt, samt TFS fram til og med 5.desember. Og HKT på nyåret med ca. 14 dagers mellomrom.
HenrikL92
07-10-2021, 10:54
Planlagt med A330-300 til/fra OSl kun nå i høstferien. OY-VKI ser ut til å holde seg for det meste ¨i¨ Sverige i vinter...
Men det blir A330-200 til LPA/SID i vinterprogrammt, samt TFS fram til og med 5.desember. Og HKT på nyåret med ca. 14 dagers mellomrom.
Ingen A330 från CPH då? Eller ska man hyra in någon?
Ingen A330 från CPH då? Eller ska man hyra in någon?
Virker som om det kun blir A330-200 i forbindelse med CPH-HKT med ca. 14 dagers mellomrom.
Samt så flys slyngen OSL-CPH-SID-OSL-CPH med A330-200.
Airbus 330
11-10-2021, 15:22
Når vil de begynne å finne nye A330, for de kan da umulig fortsette med å fly så mye med mindre fly? Før gikk de til f.eks TFS fra OSL søndager og tirsdager med både A321 ogA333, alle de gangene jeg har flyd med de har de hatt fulle fly. Og når markedet har tatt seg opp igjen, så vil de være short med nok kapasitet?
Det var jo snakk om før koronaen, at de skulle bytte ut de eldre A330 maskinene og det ble spekulert i A350. Noe nytt her Tally-Ho?
Foreløpig er trafikken for ustabil. Du kan ikke sette opp kapasitet kun etter peaks og ferie. Se bare på statistikken. Vi er fortsatt langt unna 2019-tall.
raider66
11-10-2021, 20:33
Det var jo snakk om før koronaen, at de skulle bytte ut de eldre A330 maskinene og det ble spekulert i A350. Noe nytt her Tally-Ho?
Eller å ta en Condor og bestille A330-900? Det kan også være et godt alternativ :D
Espen
Eller å ta en Condor og bestille A330-900? Det kan også være et godt alternativ :D
Espen
Jeg tror nok selskapet konsentrerer seg med å holde seg i live med det materiellet de har.
Nytt materiell er noe som ligger frem i tid når trafikken har stabilisert seg som MOW er inne på.
Tally-Ho
11-10-2021, 23:11
Jeg tror nok selskapet konsentrerer seg med å holde seg i live med det materiellet de har.
Nytt materiell er noe som ligger frem i tid når trafikken har stabilisert seg som MOW er inne på.
———
Tror ikke man behøver bekymre seg for overlevelsen av Sunclass (en fortsettelse fra Scanair/Conair), og nye fly og hoteller kommer. De som har nevnt A330-900 har sannsynligvis gitt et godt tips. Nye A321 er også til vurdering.
Mitt klare inntrykk er at finansiering ikke er et problem, med sterke eiere, men at det fortsatt er litt tidlig å skrote de 2 gjenværende A330’er. Så de blir nok med videre et år til eller to. Jeg tror vi har mer informasjon snart.
———
Tror ikke man behøver bekymre seg for overlevelsen til Skandinavias største og eldste charterselskap (en fortsettelse fra Scanair/Conair), og nye fly og hoteller kommer. De som har nevnt A330-900 har gitt et godt tips. Nye A321 er også til vurdering.
Aner ikke noe om overlevelsen, men fløy med dere til Rhodos i 330'en den 3dje oktober og hjem igjen i går. Fantastisk crew og en riktig god opplevelse på begge turer. Både på mennesker, mat og drikke.
Ville bare skrive det nå som du var innom her. :)
Tally-Ho
11-10-2021, 23:36
Aner ikke noe om overlevelsen, men fløy med dere til Rhodos i 330'en den 3dje oktober og hjem igjen i går. Fantastisk crew og en riktig god opplevelse på begge turer. Både på mennesker, mat og drikke.
Ville bare skrive det nå som du var innom her. :)
———
Hyggelig å lese, og det gleder et gammelt pilothjerte…
OY-VKC flyr nå SVG-BWE. Har de noe vedlikehold der?
OY-VKC flyr nå SVG-BWE. Har de noe vedlikehold der?
Og videre derfra til SZG.
SASViking
19-10-2021, 12:34
Og videre derfra til SZG.
Charter for fodboldklubben Wolfsburg, der i morgen skal spille Champions League kamp mod Salzburg
HenrikL92
19-10-2021, 15:08
-TCG kör också fotbollscharter idag. MMX-LTN, flyger Malmö FF till London för morgondagens Champions league match mot Chelsea.
HenrikL92
15-11-2021, 19:15
Virker som om det kun blir A330-200 i forbindelse med CPH-HKT med ca. 14 dagers mellomrom.
Samt så flys slyngen OSL-CPH-SID-OSL-CPH med A330-200.
ARN-HKT & CPH-HKT står det nu TuiFly Nordic B789 som operatör under flyginformation när man försöker boka en resa med Ving under vintern. Hyr man in sig där då tydligen istället för att flyga själv.
Airbus A330-900Neo dyker upp på Sun Class egna longhaul avgångar från Arlanda till nästa vintersäsong 2022/2023
Ryktas att Sun Class har tecknat lease avtal med Air Lease Corp för A330-900.
Airbus A330-900Neo dyker upp på Sun Class egna longhaul avgångar från Arlanda till nästa vintersäsong 2022/2023
Ryktas att Sun Class har tecknat lease avtal med Air Lease Corp för A330-900.
Kan man se konfigurasjonen der og sammenligne med A330-300en deres?
Airbus 330
17-11-2021, 17:58
Ser ut som at Ving setter A332 OY-VKF fast ved OSL neste vinter, den tar alle langrutene til Thailand, Kapp verde og Kanariholmene sammen med en A321 fast ved OSL. Så ingen A330-900neo fra OSL så langt.
sarpingen87
18-11-2021, 02:02
Kan man se konfigurasjonen der og sammenligne med A330-300en deres?
I følge Check-In så vil maskinen 385 seter (all economy) i sommersesongen og i vintersesongen 84 premium og 289 economy. Minst 30 tommer benplass i economy og 34 tommer i premium.
Ving bekräftar nu att Sun Class förnyar flygplansflottan med flera A330-900Neo och A321Neo!
Först ut blir en A330-900 som kommer till nästa vintersäsong. Den verkar bli baserad på Arlanda.
”Under vintern 22/23 kommer vår nya A330-900neo trafikera Aruba, Mexiko, Jamaica, Dominikanska republiken, Vietnam och Thailand.”
https://www.ving.se/flyg/flygbolag/sunclass-airlines?fbclid=IwAR3b-FaIhdcVbFiXxO418w6CasTkNWYJutkqk1AGbmByN0r9jmLGT5l PSJ8
raider66
18-11-2021, 12:32
Som forventet :-)
Espen
Finnes det noe offisielt på antallet av de to modellene det er signert for?
Finnes det noe offisielt på antallet av de to modellene det er signert for?
Har de faktisk signert noe?
Har de faktisk signert noe?
Selv ville jeg ansett det som risikabelt å legge opp et program fra høsten/vinteren 2022 uten å ha en avtale med utleier på at maskiner faktisk kommer.
HenrikL92
18-11-2021, 17:27
Enligt denna artikel från Flygtorget så ska den levereras i november nästa år. Chefspiloten på Sunclass och kommunikationschefen hos Ving har uttalat sig i artikeln. Skrivs även om troliga nyanställningar på ARN i samband med leverans då den som sagt verkar ska ha bas där.
https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=14474
Man kan vel kanskje anta denne maskinen i første omgang blir en ren erstatning fra den gjenværende A330-300 maskinen?
Planespotters hevder deres første A330-900 er MSN1981, en maskin som alt er bygget
https://www.planespotters.net/airframe/airbus-a330-900-oy-sunclass-airlines/e0np7m
HenrikL92
21-11-2021, 20:54
Planespotters hevder deres første A330-900 er MSN1981, en maskin som alt er bygget
https://www.planespotters.net/airframe/airbus-a330-900-oy-sunclass-airlines/e0np7m
Kanske snabbare leverans än väntat då?
Kanske snabbare leverans än väntat då?
Neppe. Den må jo både passe inn i SunClass sitt program og selv om flyet ser ferdig ut kan det for det være det trengs enkelte deler med lang leveringstid før den er klar for SunClass
Er dette noe samarbeid mellom Condor og Sunclass iforhold til de maskinene Condor har gått inn for å skaffe seg?
Eller er alle tråder brutt etter at Thomas Cook tok kvelden...
HenrikL92
24-11-2021, 16:29
Planespotters hevder deres første A330-900 er MSN1981, en maskin som alt er bygget
https://www.planespotters.net/airframe/airbus-a330-900-oy-sunclass-airlines/e0np7m
Enligt denna sida https://aibfamily.flights/A330/1981 så har msn1981 varit ute på sin 8e testflight (Customer Acceptance Flight) för Starlux den 21/10. Så kanske denna inte ska till Sunclass ändå som planespotters säger.
Enligt denna sida https://aibfamily.flights/A330/1981 så har msn1981 varit ute på sin 8e testflight (Customer Acceptance Flight) för Starlux den 21/10. Så kanske denna inte ska till Sunclass ändå som planespotters säger.
Kan ha blitt levert til ALC?
Ellers ble maskinen nylig ferget TLS-CHR for lagring over vinteren
Kan ha blitt levert til ALC?
Ellers ble maskinen nylig ferget TLS-CHR for lagring over vinteren
Kan kanskje være lakkering(?), OY-VKF/-VKI blei lakkert på CHR.
Airbus 330
05-12-2021, 11:33
Ser OY-VKI har stått på bakken ved ARN i 6 dager nå, mens de flyr 2 stk A321 på rutene VKI skulle hatt. Noe skader på den, eller teknisk?
Enligt denna sida https://aibfamily.flights/A330/1981 så har msn1981 varit ute på sin 8e testflight (Customer Acceptance Flight) för Starlux den 21/10. Så kanske denna inte ska till Sunclass ändå som planespotters säger.
Denne ble levert til ALC, da helhvit og trolig uten interiør (?) 19 november i følge Airbus sin leveringsoversikt, og det står også der at den skal til Sunclass
Ser ut som en A330 er syk, så et par maskiner fra Titan er leid inn
Ser ut som HiFly sin A330-900 er leid inn for lørdagens OSL-LPA
Airbus 330
23-12-2021, 22:53
Ser ut som HiFly sin A330-900 er leid inn for lørdagens OSL-LPA
Her er den på landing i dag fra Toronto.
https://www.flickr.com/photos/folstad/51770279883/in/dateposted-public/
Noen med kjennskap til Sunclass som vet hvor lenge -VKF er ute? Skal fly med den på lørdag på OSL-LPA, og hadde jo vært spennende om de satte inn CS-TKY også den lørdagen... :D
jameson82
27-12-2021, 14:15
Noen med kjennskap til Sunclass som vet hvor lenge -VKF er ute? Skal fly med den på lørdag på OSL-LPA, og hadde jo vært spennende om de satte inn CS-TKY også den lørdagen... :D
CS-TKY stakk tilbake til Portugal igår så spørs nok om det blir god gammel årgang på deg
CS-TKY stakk tilbake til Portugal igår så spørs nok om det blir god gammel årgang på deg
Det er helt i orden. -VKF er en gammel favoritt, og hovedgrunnen til at vi flyr fra Oslo i stedet for Tromsø. 👍
Airbus 330
27-12-2021, 17:05
CS-TKY stakk tilbake til Portugal igår så spørs nok om det blir god gammel årgang på deg
I det siste har de satt opp 2 stk A321 i stedenfor VKF....
I det siste har de satt opp 2 stk A321 i stedenfor VKF....
Billigere med eget materiale. Og de har vel ikke så mye å gjøre på ukedagene akkurat nå ...
jameson82
27-12-2021, 18:29
I det siste har de satt opp 2 stk A321 i stedenfor VKF....
Men ble spurt om lørdag her og da er de som regel travelt opptatt alt matriell med kanariholmene.
Forrige lørdag var det vel en 757 G-POWH)og en 320 (G-POWK)fra Titan som fløy for VKF, så blir den ikke frisk setter de vel inn det de får tak i.
Sent from my iPhone using Tapatalk
jameson82
27-12-2021, 21:50
I det siste har de satt opp 2 stk A321 i stedenfor VKF....
VKF kommer fra Køben til OSL imorgen tirsdag som DK842
VKF kommer fra Køben til OSL imorgen tirsdag som DK842
Jepp, lander 0940 og stikker til SID 1040 så jeg i stad, så da er nok LPA på lørdag safe
Sent from my iPhone using Tapatalk
foxyhoxy
01-01-2022, 13:14
Siste mulige avgang er kl 17 informerte kaptein om nå nettopp. Det er freezing fog som er problemet og det er et spesielt problem for disse motorene
Ikke den mest optimale motoren å ha på fly fra OSL på vinterstid da hvis det gir så vanvittig utfordringer versus alle andre. Skulle tro det fantes noe utstyr som kunne bidra til å løse dette noe kjappere. Gikk da 9 timer forsinket fra gate så det ble til slutt.
Live rapportering fra Vinterværtråden .. ;)
Nå pusher vi fra gate. Endelig!
foxyhoxy
08-01-2022, 18:45
Sitter på Gardermoen nå 3 timer forsinket til LPA. De skylder på tåke, men det letter andre fly rundt oss. Er 330 vanskeligere å fly i tåke?
Returen vår er også rammet av forsinkelser. Først sent ankommet fly, deretter forandring på flightplan som vi måtte vente lenge på. Vi begynte så å taxe, men måtte snu på rullebanen pga motorproblemer. Nå er vi på 4,5 time forsinkelse. Blir spennende å se om vi kommer oss avgårde i dag.
Airbus 330
08-01-2022, 23:29
Returen vår er også rammet av forsinkelser. Først sent ankommet fly, deretter forandring på flightplan som vi måtte vente lenge på. Vi begynte så å taxe, men måtte snu på rullebanen pga motorproblemer. Nå er vi på 4,5 time forsinkelse. Blir spennende å se om vi kommer oss avgårde i dag.
Det gjorde dere tydeligvis ikke, ser avgangen nå er utsatt til søndag morgen og da med A321 OY-TCI.
Vært mye tull nå med VKF :o
Har så vidt jeg har kunnet se vært en rekke dager med 3-4 timers forsinkelser også med VKI i senere tid, til/fra DK/SE. Tilsynelatende et stramt program som har gjort det vanskelig å regulere seg inn på tid.
Det gjorde dere tydeligvis ikke, ser avgangen nå er utsatt til søndag morgen og da med A321 OY-TCI.
Vært mye tull nå med VKF :o
Nærmer seg kysten av Portugal - forventet ankomst OSL 14:56
Har så vidt jeg har kunnet se vært en rekke dager med 3-4 timers forsinkelser også med VKI i senere tid, til/fra DK/SE. Tilsynelatende et stramt program som har gjort det vanskelig å regulere seg inn på tid.
Hvis man tar OY-VKI fra 01jan, så er det for det meste ¨Vær-delays¨, kun 1stk teknisk og 1stk crew-delay, resten er deice/restriksjoner på dep-enroute-arr stasjon.
Skal man tro FR24 står VKF stadig på LPA.
Airbus 330
13-01-2022, 19:54
Skal man tro FR24 står VKF stadig på LPA.
Stemmer det, så ett bilde fra LPA i går der den sto med venstre motordeksel oppe var det vel.
Airbus 330
19-01-2022, 19:10
Stemmer det, så ett bilde fra LPA i går der den sto med venstre motordeksel oppe var det vel.
Noen som har status på VKF?
Selv med motorproblemer og ett evnt bytte av motor, tar normalt ikke 11 dager?
Noen som har status på VKF?
Selv med motorproblemer og ett evnt bytte av motor, tar normalt ikke 11 dager?
Jo det kan det,
ikke så enkelt å kjære lastebil med motor ned til Gran Canaria. Å det er ikke flust med ledige cargo-fly som er ledig om dagen.
Status på selve dette motorbyttet kjenner jeg ikke til. Men vil anta at det jeg skriver oppsummerer godt.
Hva er Sunclass charter program fra Norge kommende sommer? Hva flyr de selv og hva leier Ving inn av annen kapasitet?
Airbus 330
05-02-2022, 16:53
Hva er Sunclass charter program fra Norge kommende sommer? Hva flyr de selv og hva leier Ving inn av annen kapasitet?
Har ikke sjekket så mye andre ruter, men vi skal reise med Ving til Tenerife 2 august og den er satt opp med SAS -800 maskin. SAS flyr fast hver tirsdag fra skoleslutt og egentlig til skolestart, men nå har Ving allerede kansellert alle flyvninger til Tenerife fra 9 august pga for lite salg.
Noe som er veldig rart allerede over 6 mnd før flyvningen skal finne sted, mange frustrerte kunder leser jeg som allerede nå må finne seg noe annet å reise med til sommeren for de som ville til Tenerife.
Hva er Sunclass charter program fra Norge kommende sommer? Hva flyr de selv og hva leier Ving inn av annen kapasitet?
Leser på Facebook at Norwegian skal fly fra Tromsø og SAS fra Oslo for Ving hit ned til Kreta.
Leser på Facebook at Norwegian skal fly fra Tromsø og SAS fra Oslo for Ving hit ned til Kreta.
Njas. For OSL og Ving sin del skal Sunclass Airlines som ¨vanlig¨ operere A333 til HER/CHQ, og A321 til CHQ. Mens den SK til CHQ fra OSL, er ekstrakapasitet som Sunclass som vanlig ikke har plass i programmet for - nå skal det sies at jeg tror Sunclass hadde noen flere avganger til CHQ fra OSL før Korona.
Når det kommer til CHQ fra TOS med Ving, så har vel ikke DK stått for denne kapasiteten fra TOS før heller, har nok vært DY/SK.
Forøvrig så ligger ikke DY for Ving fra TOS til CHQ, den ligger inne med Aegean Airlines.
Ser Aegean skal fly TRD-CHQ for TUI sommeren 2022.
250 Millioner danske kroner (330 MNOK) i minus for SunClass for regnskapsåret spm ble avsluttet 30. september 2021
Bak betalingsmur
https://check-in.dk/det-er-saa-godt-som-det-nu-kan-blive/
Et underskud før skat på 250 millioner kroner i 2020/21 kunne ikke have været meget anderledes for Sunclass Airlines, når selskabet valgte at opretholde kapaciteten under coronapandemien, mener direktøren.
Ser OSL-LCA startet opp for sesongen i dag
Andre SunClass destinasjoner med sesongstart i påsken?
Ser VKF er sendt til AUH for vedlikehold. Må det noe annen wetlease på plass da, eller er trafikken faktisk redusert nok fremover til at den ikke trengs?
Airbus 330
13-04-2022, 15:54
Ser VKF er sendt til AUH for vedlikehold. Må det noe annen wetlease på plass da, eller er trafikken faktisk redusert nok fremover til at den ikke trengs?
Vil tippe overgangen mellom vinter/sommerrutene er lagt opp til dette mtp planlagt service.
Ser de bruker A330-200 til Antalya, mulig jeg får til en billig hjemreise med den i mai, veldig lenge siden sist jeg har vært ombord i en.
flyinteressert2
04-05-2022, 20:59
Noen som vet når OY-VKF kommer tilbake fra vedlikehold og skal i trafikk igjen?
Da blir det fortsatt Aviator på handling i Sverige fro SunClass på ARN, GOT og MMX de neste 5 årene
https://www.aviation24.be/airlines/sunclass-airlines/aviator-continues-to-develop-partnership-with-sunclass-airlines/
Under the new contract Aviator will provide Sunclass Airlines with full ground handling and de-icing services at Stockholm Arlanda, Malmo, and Gothenburg Airports for a 5-year-long period.
Ukentlige chartere Molde-Rhodos nå i sommerferien
https://aeroroutes.com/eng/220510-dkmol
DK1414 MOL1730 – 2305RHO 32B 3 22JUN22 – 03AUG22
DK1415 RHO1250 – 1635MOL 32B 3 29JUN22 – 10AUG22
Aeroroutes havder også Trondheim-Larnaca og Stavanger-Larnaca er nye ruter, uten at jeg vet om gamle Thomas Cook hadde disse?
https://aeroroutes.com/eng/220510-dklca
Stavanger – Larnaca 23MAY22 – 17OCT22 1 weekly A321
DK1048 SVG0715 – 1250LCA 32B 1 23MAY22 – 10OCT22
DK1049 LCA1400 – 1750SVG 32B 1 30MAY22 – 17OCT22
Trondheim – Larnaca 13MAY22 – 07OCT22 1 weekly A321
DK1020 TRD1850 – 0035+1LCA 32B 5 13MAY22 – 07OCT22
DK1021 LCA1330 – 1730TRD 32B 5 20MAY22 – 14OCT22
Thomas Cook/Sunclass har ikke operert TRD-LCA siden i 2015, siden da er det SAS som har fløyet ruten på vegne av Ving/TUI.
flyinteressert2
13-05-2022, 19:24
Skal til Palma på 17. mai med Sunclass. Fikk nettopp melding om at flyet er forsinket fra teknisk sjekk og vi har fått ny avgangstider. Noe som vet hva som er feil? Flytype er A330-200, så antar det er VKF, som er på service i Abu Dhabi nå.
Enligt ving så ska A332 ha 348 säten under sommaren...Är det något som fixas nu i AUH också månne? Ser dessutom ut som att dom verkar leasa in en Hi Fly A330neo till nästa vinter.
Länk: https://www.ving.se/flyg/flygklasser
Airbus 330
17-05-2022, 21:51
OY-VKF er satt opp som DK4997 fra AUH til CPH i morgen 18 mai.
OY-VKF er satt opp som DK4997 fra AUH til CPH i morgen 18 mai.
Og 321 OY-TCF må derfor ta turen til Las Palmas i morgen assistert av LZ-MDF, en A321 fra Fly2Sky.
For den norske delen av selskapet: Ving hadde de i forrige regnskapsår, som ble avsluttet september 2021, kun 60 millioner i omsetning og bare 8500 reisende. Så tapet ble på 165 millioner. Egenkapital var i praksis tapt, før eierne skjøt en friske midler
https://e24.no/boers-og-finans/i/AL1zz5/ving-norge-mer-enn-tredoblet-underskuddet-i-nytt-kriseaar
Ving Norge mer enn tredoblet underskuddet i nytt kriseår
Da utøker DK flåten sin, med en 32B ex-MT maskin som siden har vært hos Air Transat i Canada og Nordwind Airlines i Russland. Denne blir nå OY-TCN.
https://www.planespotters.net/airframe/airbus-a321-200-vq-bry-nordwind-airlines/e22v4d
Da utøker DK flåten sin, med en 32B ex-MT maskin som siden har vært hos Air Transat i Canada og Nordwind Airlines i Russland. Denne blir nå OY-TCN.
https://www.planespotters.net/airframe/airbus-a321-200-vq-bry-nordwind-airlines/e22v4d
Forstår den er i CPH alt, men ennå helhvit?
Forstår den er i CPH alt, men ennå helhvit?
Ser sånn ut ja: http://www.oy-reg.dk/billeder/l28651.jpg
Er SunClass short på en A321? Ser Privelige har fløyet en 757 for dem fra TRD og TRF de siste par dagene
Da utøker DK flåten sin, med en 32B ex-MT maskin som siden har vært hos Air Transat i Canada og Nordwind Airlines i Russland. Denne blir nå OY-TCN.
https://www.planespotters.net/airframe/airbus-a321-200-vq-bry-nordwind-airlines/e22v4d
Når er den planlagt i trafikk?
Ser på Planespotters at Sunclass står oppført med en 330-900 i bestilling nå...
Noen som vet når denne er på plass?
Ser på Planespotters at Sunclass står oppført med en 330-900 i bestilling nå...
Noen som vet når denne er på plass?
November, hvis jeg husker rett. Skal baseres på Arlanda. Står om dette litt opp i tråden.
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
raider66
17-07-2022, 21:48
Vi får håpe på flere slike maskiner. Det er vel ikke så mye fornuft med bare ett fly av denne typen på sikt, for et selskap som SunClass. -VKI og -VKF blir jo ikke noe yngre med tiden.
Espen
Tally-Ho
17-07-2022, 23:53
3 nye A330 Neo er i bestilling, den første er forsinket til senvinteren. I høst kommer en erstatnings-A330, i påvente av den forsinkede. Skal flys «dry», med DK-crew.
Det forventes at DK også vil utøke A321-flåten innenfor de neste to år.
raider66
18-07-2022, 10:44
Det forventes at DK også vil utøke A321-flåten innenfor de neste to år.
Tør vi håpe på en fornyelse av flåten med nye A321NEO eller skal markedet støvsuges for CEO?
Espen
Tør vi håpe på en fornyelse av flåten med nye A321NEO eller skal markedet støvsuges for CEO?
Espen
Neo kan bli en utfordring. Her er det ikke mange ledige slots hos Airbus fremover ,med mindre de har sikret seg opsjoner direkte eller med et leasing selskap.
Brukte Ceo kommer på markedet fra noen selskaper fremover der leieperioden kommer til ende.
raider66
18-07-2022, 16:21
Brukte CEO er nok mest realistisk ja, selvom det kunne dukke opp noen russiske slots også. Men disse er kanskje identifisert og fordelt allerede....
Espen
3 nye A330 Neo er i bestilling, den første er forsinket til senvinteren. I høst kommer en erstatnings-A330, i påvente av den forsinkede. Skal flys «dry», med DK-crew.
Det forventes at DK også vil utøke A321-flåten innenfor de neste to år.
Vet du når de to neste A330neo kommer?
Når er den planlagt i trafikk?
Ser ut til at OY-TCN skal fly fra TRD i dag....
Noen som vet når OY-TCN er planlagt malt?
I høst kommer en erstatnings-A330, i påvente av den forsinkede. Skal flys «dry», med DK-crew.
Gitt at det er snakk om en relativt kort leasing-periode, kommer denne "ventepølsa" kanskje fra ett av de ymse ACMI-selskapene rundt Middelhavet?
Gitt at det er snakk om en relativt kort leasing-periode, kommer denne "ventepølsa" kanskje fra ett av de ymse ACMI-selskapene rundt Middelhavet?
Hi Fly med A330-900neo,
som tidligere nevnt i tråden.
flyinteressert2
11-08-2022, 13:57
VKI skal vel ikke fly så mye fra OSL fra neste uke. Ser det er A321 som skal fly mye fra OSL fremover. Noen som vet hvilken 321-maskin som skal brukes fra OSL fremover eller er det flere ulike?
Noen som vet hvilken 321-maskin som skal brukes fra OSL fremover eller er det flere ulike?
Disse maskinene roteres løpende over nettverket.
Hi Fly med A330-900neo,
som tidligere nevnt i tråden.
Er vel første gang Ving tilbyr full "lie-flat" business til Asia?
https://www.ving.no/oppgraderte-flyklasser#hifly
flyinteressert2
15-08-2022, 20:57
Hei!
Er alle problemene med OY-VKF et tegn på "slurv" med vedlikehold? Eller et hardt "presset" fly med tanke på antall flyvninger? Eller er det noe annet som kan forklare de stadige problemene?
Hei!
Er alle problemene med OY-VKF et tegn på "slurv" med vedlikehold? Eller et hardt "presset" fly med tanke på antall flyvninger? Eller er det noe annet som kan forklare de stadige problemene?
Tvert imot. Vedlikeholdet er godt. Og at man 'tar seg tid' til å rette feil, er et tegn på god sikkerhetskultur.
Men all mekanikk får feil fra tid til annen. Og du kan også se nye fly som settes ut av spill. Men VKF begynner å dra på årene, så da kreves det litt mer omsorg og sannsyligheten for at en del feiler blir større. Og oppstår det en feil, er terskelen for no-go adskillig lavere enn om oljelampa blinker i bilen din.
HenrikL92
16-08-2022, 17:04
-VKI lämnat för AUH, antar någon större service?
Airbus 330
17-08-2022, 10:22
-VKI lämnat för AUH, antar någon större service?
De har som regel service der ja.
Ser ut som OY-VKI er satt opp fra OSL i sommerferien 2023, på et ganske så likt program som i år
flyinteressert2
25-08-2022, 19:53
Noen som vet hvordan arbeidsforholdene osv er i Sunclass Airlines? Driver Sunclass også med ansatte i bemanningsbyråer/datterselskaper eller er piloter/kabinansatte ansatt direkte i selskapet?
Tally-Ho
25-08-2022, 21:26
Hei, Sunclass har røttene tilbake til Scanair, og ligger stort sett «under radaren», da de selger billettene gjennom «familieselskapene» Ving, Tjæreborg, Spies…», som alle tilhører samme konsern, NTLG. Pilotene og kabinpersonell er ansatt direkte i selskapet, og med unntak av HEL-basen, benyttes ikke rekrutteringsbyråer. Alle piloter (også HEL) er ansatt direkte i selskapet. Basene er CPH (hovedbase), BLL, ARN, GOT, MMX, HEL og OSL. Selskapet var en del av Thomas Cook Group, men reorganiserte seg sammen med tyske Condor, etter konkursen i UK, og business as usual.
Sunclass arbeider etter den «nordiske modellen», noe som gjenspeiler seg i lønn og arbeidsforhold. Her skal det legges til at man i alle år har benyttet seg av såkalte «sommerfugler» i kabinen, som arbeider på korte sommerkontrakter.
mlindgreen
26-08-2022, 15:25
Hei, Sunclass har røttene tilbake til Scanair, og ligger stort sett «under radaren», da de selger billettene gjennom «familieselskapene» Ving, Tjæreborg, Spies…», som alle tilhører samme konsern, NTLG. Pilotene og kabinpersonell er ansatt direkte i selskapet, og med unntak av HEL-basen, benyttes ikke rekrutteringsbyråer. Alle piloter (også HEL) er ansatt direkte i selskapet. Basene er CPH (hovedbase), BLL, ARN, GOT, MMX, HEL og OSL. Selskapet var en del av Thomas Cook Group, men reorganiserte seg sammen med tyske Condor, etter konkursen i UK, og business as usual.
Sunclass arbeider etter den «nordiske modellen», noe som gjenspeiler seg i lønn og arbeidsforhold. Her skal det legges til at man i alle år har benyttet seg av såkalte «sommerfugler» i kabinen, som arbeider på korte sommerkontrakter.
Personalet er ansat på overenskomst med FPU (danske flyverbranchens personaleunion), som jo blandt SAS personale er kendt som en forening med lorteoverenskomster og som ødelægger den nordiske model.
flyinteressert2
26-08-2022, 17:08
Er piloter og kabinansatte både i Norge, Sverige, Danmark etc organisert i FPU? Eller gjelder det kun danske ansatte?
Tally-Ho
27-08-2022, 23:13
Personalet er ansat på overenskomst med FPU (danske flyverbranchens personaleunion), som jo blandt SAS personale er kendt som en forening med lorteoverenskomster og som ødelægger den nordiske model.
…
Så vidt jeg vet har FPU organisert både SAS Connect, deler av Norwegian, Sunclass etc. Til min overraskelse hører jeg at startlønnen i Connect er høyere enn i SAS (Core), både for flight deck og CA’er. Sunclass (Ex Thomas Cook Scandinavia) har vært, og er fremdeles blant lønnslederne i Skandinavia, og i alle fall i dette selskapet står den «nordiske modellen» sterkt. Kontraktspiloter er ikke et tema der, og man har kun nordiske ansatte. Håper dette var oppklarende.
I oversikten til ATDB er ALC sin A330-900 MSN2050 allokert til SunClass. Det blir i såfall A330-900 nummer 2 for dem
SunClass första fabriksnya Airbus A330-900Neo levereras inom kort.
Leasad på 12 år från ALC.
OY-VKO kommer förmodligen baseras på Arlanda.
OY-VKO kommer förmodligen baseras på Arlanda.
Ja, men ser den ligger inne på HKT rutene fra også OSL og CPH kommende vinter
Airbus 330
26-09-2022, 16:21
Ja, men ser den ligger inne på HKT rutene fra også OSL og CPH kommende vinter
Kan stemme det, ett raskt søk viser at en miks av A332/A333 foruten den faste A321 ligger inne fra OSL på Kanariholmene i vinter.
HenrikL92
26-09-2022, 16:41
När kommer HiFly´s CS-TKY då?
Den och -VKO som turas om med flighter till Thailand?
flyinteressert2
26-09-2022, 20:24
Noen som vet hvor lang tid en sjekk VKI er på nå tar? Skal være en C-sjekk
Ref OY-VKO tråden
https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=155515
Ser ut som SunClass justerer fargene ved å legge til et gult magebelte på motoren (ala SAS) og en logo på motoren
joandreas
05-10-2022, 10:00
Ser enkelte avganger med sas a330 for SVG - LPA 17 des til mars ca
usikkert om det er flere.
Braathens 319 satt opp i juni.
Airbus 330
05-10-2022, 11:53
Ser enkelte avganger med sas a330 for SVG - LPA 17 des til mars ca
usikkert om det er flere.
Braathens 319 satt opp i juni.
Er nok bare snakk om en vanlig A320neo dessverre, bare Ving som har skrevet feil i oversikten sin. Gjorde sånn på min flight til TFS i sommer også, ble en A320neo gitt ;)
Ser ut som SunClass justerer fargene ved å legge til et gult magebelte på motoren (ala SAS) og en logo på motoren
Det gjorde jaggu susen!
flyinteressert2
14-10-2022, 19:26
Noen som vet om VKI er forsinket fra teknisk sjekk i Abu Dhabi? Ser Sunclass har leid inn CS-TKH fra Iberojet. Skal muligens denne fly så lenge VKI er på sjekk?
Airbus 330
14-10-2022, 22:35
Noen som vet om VKI er forsinket fra teknisk sjekk i Abu Dhabi? Ser Sunclass har leid inn CS-TKH fra Iberojet. Skal muligens denne fly så lenge VKI er på sjekk?
Lurer også på det samme, VKI har nå vært ved AUH i 2 mnd nå den 16 okt. Litt lengre tid en vanlig service?
Ser de har leid inn en Gullivar A330-200 nå i helgen
HenrikL92
19-10-2022, 16:42
Hiflys CS-TKY också flugit till NAP nu likt OY-VKO, ska denna lånas in något eller är dom planerna skrotad?
Virker som om registreringene OY-VKJ, -VKP og -VKX er reservert for A330-900neo i tillegg til OY-VKO.
Virker som om registreringene OY-VKJ, -VKP og -VKX er reservert for A330-900neo i tillegg til OY-VKO.
Harmonerer om ikke annet med det tidligere antallet widebodies i selskapet, om det blir fire nye A339.
Harmonerer om ikke annet med det tidligere antallet widebodies i selskapet, om det blir fire nye A339.
Var det ikke tidligere snakk om 3 totalt?
Var det ikke tidligere snakk om 3 totalt?
Jeg har til gode å lese eller høre om noe mer enn tre nye A339, utover de registreringene som er nevnt her.
Var en tur til Napoli i morges og der var det en blankpolert A330 parkert på den andre siden av rullebanen...
Airbus 330
01-11-2022, 17:50
Lurer også på det samme, VKI har nå vært ved AUH i 2 mnd nå den 16 okt. Litt lengre tid en vanlig service?
Ser det nå skrives flere steder at OY-VKI er parkert?
Gikk det SÅ dårlig på servicen slik at den ble parkert, eller er det i påvente av deler?
flyinteressert2
01-11-2022, 19:32
Hvor leser du dette? Ser Iberojet er innleid t.o.m 15/11, så mulig VKI kommer tilbake etter det?
Airbus 330
01-11-2022, 22:11
Hvor leser du dette? Ser Iberojet er innleid t.o.m 15/11, så mulig VKI kommer tilbake etter det?
Her f.eks: https://www.airfleets.net/ficheapp/plane-a330-357.htm
Her f.eks: https://www.airfleets.net/ficheapp/plane-a330-357.htm
Flyene får "Parked"-status etter en viss tid:
The 'Parked' status corresponds to planes which have not flown for 20 days but of which we have no information that they have left the operator's fleet.
Her f.eks: https://www.airfleets.net/ficheapp/plane-a330-357.htm
Står ikke noe annet enn at den er aktiv, men har vært parkert siden august 2022 - da den dro til Abu Dhabi for service.
I følge tidligere poster så var VKI 3 mnd. på vedlikehold i AUH for temmelig nøyaktig 2 år tilbake. Kan muligens gi en pekepinn på tidsrammen denne gang.
Airbus 330
04-11-2022, 23:08
VKI står og venter på deler, som forventes ca 14 november.
HenrikL92
26-11-2022, 09:29
OY-VKF tog i veckan premiär flighten ARN-AUA, lånemaskinen CS-TKH är kvar och fick ta premiären ARN-HKT, CS-WFP har lånats in för att täcka upp från OSL på bland annat dagens LPA flight.
Den første A339 kommer i starten av desember.
Kan godt være at jeg er helt på bærtur, men har en mistanke om at (ex-)HiFly A339-maskinen dukker opp på OY-reg / eller så er det OY-VKO som er klar for Sunclass Airlines. På Ving.no finner man ikke lengre HiFly som skulle være operatør for DK sin A339-maskin i vinter som tidligere planlagt.
Fløy t/r med SunClass til SID tidligere denne måneden, var en ganske stappfull 332, hadde definitivt betalt de kr 1800 det kostet ekstra for "premium" om det var noe ledig. At den maskinen var stappfull var nok godt for bunnlinjen til SunClass da...
Fløy t/r med SunClass til SID tidligere denne måneden, var en ganske stappfull 332, hadde definitivt betalt de kr 1800 det kostet ekstra for "premium" om det var noe ledig. At den maskinen var stappfull var nok godt for bunnlinjen til SunClass da...
Sunclass får det samme uansett. Det er turoperatøren som selger setene på en charter.
Scandinavien_Airlines
28-11-2022, 11:14
Sunclass genåbner charterservicen på ARN-Aruba
HenrikL92
08-12-2022, 17:55
En A339 med reg OY-VKJ har varit ute på testflight NAP-NAP under dagen. Ingen mer info än hexcode hos FR24, bör vara CS-TKY som blivit omregistrerad?
OY-VKJ flys til CPH litt over kl 16 i ettermiddag
Sent from my iPhone using Tapatalk
HenrikL92
10-12-2022, 09:24
Enligt planespotters så leasar Sunclass -VKJ från ALC, inte från HiFly (?)
Enligt planespotters så leasar Sunclass -VKJ från ALC, inte från HiFly (?)
Ch-Aviation: Portugal's Hi Fly to phase-out only A330-900
Tipper derfor flyet har blitt levert tilbake til ALC,
og derfor leid ut videre til Sunclass Airlines på normal måte.
joandreas
10-12-2022, 15:50
DK1742 flys av wamos a330. Her på LPA er mye forsinket uansett.
Sent fra min SM-A526B via Tapatalk
MountainDew
10-12-2022, 16:01
Hvilket individ skal Sunclass bruke på DK1558 OSL TFS i morgen?
HenrikL92
10-12-2022, 18:39
Från nästa vecka ska A339 även användas på LPA & SID flighter från ARN, lägg därtill även på TFS & HKT. Spännande att se om det är enbart OY-VKJ som ska användas eller om CS-TKH blir kvar en stund till och flyger parallellt.
OY-VKF fortsätter på ARN-AUA flighten.
flyinteressert2
10-12-2022, 18:45
Noen som vet hvilken maskin som skal fly CPH - Phuket i morgen ettermiddag?
Noen som vet hvilken maskin som skal fly CPH - Phuket i morgen ettermiddag?
CPH-HKT er planlagt med OY-VKJ.
CS-TKH er planlagt i produksjon for DK fram til OY-VKI kommer tilbake fra vedlikehold i AUH.
Airbus 330
10-12-2022, 22:49
Hva skjedde med OY-VKO som står i NAP, skulle vel vært levert i mnd skifte nov/des?
joandreas
17-12-2022, 10:27
Dk1742(stockholm) blir flydd av iberojet a339 cs-tkh.
Sent fra min SM-A526B via Tapatalk
flyinteressert2
20-12-2022, 17:24
Er det Sunclass-piloter som flyr OY-VKJ, selv om den tilsynelatende er innleid bare i vinter?
Er det Sunclass-piloter som flyr OY-VKJ, selv om den tilsynelatende er innleid bare i vinter?
OY-VKJ - tidligere CS-TKY ble tilbakelevert av HiFly til utleier ALC.
Så leiet ALC flyet ut til Sunclass Airlines som nå selv opererer flyet, leie perioden skal tydeligvis være av kortere sort - trolig ut vinterprogrammet 22/23. Dette samstemmer jo med planen om at HiFly skulle operere CS-TKY for DK gjennom W2223-programmet.
Ellers melder Spies (den danske versjonen av Ving) om godt salg og tilnærmet utsolgte fly, på tross av litt dårligere tider. Så tyder kanskje på at folk prioriterer ferien, og kan tyde bra for de klassiske selskapene innen det segmentet, som blant SunClass
https://presse.spies.dk/pressreleases/nytaarsbrag-hos-spies-rejsesalget-oppe-med-103-procent-3226381
Nytårsbrag hos Spies: Rejsesalget oppe med 103 procent
flyinteressert2
10-01-2023, 13:52
Noen som vet noe om når OY-VKI kommer tilbake?
Airbus 330
10-01-2023, 16:44
Noen som vet noe om når OY-VKI kommer tilbake?
I følge Hangar.no så venter de på deler til flyets galley, dette var i november så det tar tydeligvis lang tid.
https://www.hangar.no/satser-mot-nytt-ar-med-flatefornyelse-i-full-gang/
flyinteressert2
23-01-2023, 19:09
Noen her som vet hvordan arbeidsforholdene er i Sunclass for tiden?
Noen som vet noe om når OY-VKI kommer tilbake?
OY-VKI sitt opphold i AUH ser ut til å dra ut enda lengre ut i mars,
siste jeg hørte var fortsatt at det er delelevaeranse som er grunnen.
Aeroroutes har listet opp det som er SunClass nye ruter i 2023, som ikke ble fløyet i 2022. Dog er jo flere av disse kjent for lengst
https://www.aeroroutes.com/eng/230314-dkns23
Aarhus – Palma de Mallorca 24JUN23 – 29JUL23 1 weekly A321
Alesund – Palma de Mallorca 27JUN23 – 15AUG23 1 weekly A321
Bergen – Varna 19JUN23 – 31JUL23 1 weekly A321 (Briefly served in 2021)
Bodo – Palma de Mallorca 02MAY23 – 13JUN23 1 weekly A321
Lulea – Gran Canaria/Las Palmas 21OCT23 / 28OCT23 1 weekly A321
Norrkoping – Larnaca 15MAY23 – 02OCT23 1 weekly A321
Oslo – Burgas 23JUN23 – 04AUG23 1 weekly A321
Oslo – Kos 23JUN23 – 04AUG23 1 weekly A321
Sandefjord – Larnaca 23JUN23 – 04AUG23 1 weekly A321
Stockholm Arlanda – Gazipasa 04JUN23 – 24SEP23 1 weekly A321
Stockholm Arlanda – Split 05MAY23 – 22SEP23 1 weekly A321
Litt på siden av SunClass, men det henger jo sammen her: Nå vet jeg ikke hvordan det gikk i Norge og Sverige, men det danske benet i form av Spies gikk i pluss på driften i fjor
https://www.trendsandtravel.dk/flot-regnskab-hos-spies/?fbclid=IwAR3__UU-Iow9hxoWU9orNJHyb60KteW_mN5tufhm20NygBVtR4dI5hGDid 4
Det beviser Danmarks største charter-rejse-udbyder Spies, som i dag kan præsentere et årsregnskab med et overskud på 48 millioner kroner på driften.
flyinteressert2
03-04-2023, 18:46
Noen som vet hva som skjer i Sunclass? De ansetter en rekke nye personer i mange posisjoner. Chief Pilot, Chief Techical Pilot, Head of Traning og flere andre stillinger i det siste..
Enten så slutter flere, eller så går veldig mange av med pensjon samtidig? Høres rart ut - noen med informasjon her?
Airbus 330
09-04-2023, 17:33
OY-VKI sitt opphold i AUH ser ut til å dra ut enda lengre ut i mars,
siste jeg hørte var fortsatt at det er delelevaeranse som er grunnen.
VKI står fortsatt og venter på deler til Galley, lurer på hva som var galt med det som var der når dette setter flyet på bakken i 7-8 mnd?
Og hvem tar regningen på at den har blitt så vesentlig forsinket, da den egentlig skulle inn på storservice som tar ca 1 mnd?
SunClass fikk et pluss på driften i regnskapsåret som ble avsluttet 30 sep 2022, og som da inneholdt ganske mye korona. EBIT kom inn på +38 mill danske kroner, mot minus 177 året før
Netto resultat etter skatt ble riktignok -26 mill DKK. Mot -180 mill året før
De nedbetale og 1/6 av bankgjelden deres som da fallt fra 700 til 583 mill DKK. Og ser ut som det er det de må/skal betale i avdrag på denne per år (116 mill DKK)
Egenkapitalen er riktignok negativ med en halv mrd, men det må ses i sammenheng med resten av konsernet
https://regnskaber.cvrapi.dk/22444804/amNsb3VkczovLzAzLzkzLzc5L2EyLzE3L2ExMmYtNDU2Yi05Yj M4LTAzMjk4NmQ4OGZkZA.pdf
OY-VKF skal forlate flåten våren 2024
flyinteressert2
18-04-2023, 17:10
VKJ var planlagt til Naples i dag, men kom seg ikke avgårde. Skal den leveres tilbake til leasingselskapet? Og betyr det i så fall at VKI omsider skal hjem?
Airbus 330
18-04-2023, 21:22
VKJ var planlagt til Naples i dag, men kom seg ikke avgårde. Skal den leveres tilbake til leasingselskapet? Og betyr det i så fall at VKI omsider skal hjem?
VKI blir stående i påvente av deler ved AUH til slutten av mai leste jeg på Hangar.no
Kan være at det er VKO som skal inn i trafikk kanskje?
sarpingen87
18-04-2023, 22:28
VKI blir stående i påvente av deler ved AUH til slutten av mai leste jeg på Hangar.no
Kan være at det er VKO som skal inn i trafikk kanskje?
Sunclass har vel bare 1 A330-300 i flåten, stemmer ikke det? Om VKI blir stående til slutten av mai er jeg spent på hva som vil fly meg og kompisen til Chania 11. mai.
Airbus 330
18-04-2023, 22:48
Sunclass har vel bare 1 A330-300 i flåten, stemmer ikke det? Om VKI blir stående til slutten av mai er jeg spent på hva som vil fly meg og kompisen til Chania 11. mai.
Det stemmer det, de har kun VKI igjen.
Den skulle vært klar i januar også er det bare blitt forsinkelser på forsinkelser...
Både OY-VKI og OY-VKO skal i trafikk innen ikke alt for lang tid,
selv om det dryger ut i tid.
sarpingen87
18-04-2023, 23:04
Både OY-VKI og OY-VKO skal i trafikk innen ikke alt for lang tid,
selv om det dryger ut i tid.
Hangar melder at det drøyer til slutten av mai før VKI er tilbake så noe må de finne på isteden. Håper bare ikke de setter inn A321 isteden for, for det er nedtur når man har gledet seg til å fly widebody og har booket gode seter for å ha god komfort nedover pga helsen.
sarpingen87
20-04-2023, 15:56
Både OY-VKI og OY-VKO skal i trafikk innen ikke alt for lang tid,
selv om det dryger ut i tid.
Da fikk jeg vite fra Ving at OY-VKI skal i trafikk 3. mai.
Derfor Ving har endret mye avgangstider og byttet fra -300 til -200 på en rekke ruter i dag?
-eggs
sarpingen87
20-04-2023, 23:09
Derfor Ving har endret mye avgangstider og byttet fra -300 til -200 på en rekke ruter i dag?
-eggs
Jeg pratet med Ving sin kundeservice som bekreftet til meg at OY-VKI skulle være tilbake 3. mai. Vet det er endret litt frem til da.
Var en turn til Napoli i går og der hadde denne dukket opp siden jeg var der uka før. Ser ut til å være en A339, dog uten motorer.
https://www.dropbox.com/s/5nzz2dkfz3ezzky/PXL_20230423_085808295.jpg?raw=1
Var en turn til Napoli i går og der hadde denne dukket opp siden jeg var der uka før. Ser ut til å være en A339, dog uten motorer.
https://www.dropbox.com/s/5nzz2dkfz3ezzky/PXL_20230423_085808295.jpg?raw=1
VKO har stått på NAP siden 6. oktober, dog muligens et annet sted på området.
VKO har stått på NAP siden 6. oktober, dog muligens et annet sted på området.
Jeg la ikke merke til andre som hadde det lett gjenkjennelige Sunclass "flagget"... Der er riktignok mye rart på den siden av flyplassen! Den gjømmer seg kanskje i en av hangarene. Jeg antar at denne A339 også var i hangaren forrige uke siden den foreløpig ser ut til å være et glidefly.
Det der er vel VKO? Som da tydeligvis har mistet motorene mens den har vært i Napoli
Airbus 330
24-04-2023, 22:11
Det der er vel VKO? Som da tydeligvis har mistet motorene mens den har vært i Napoli
Det er VKO ja.
VKO har jaggu stått lenge nok til å komme med på GoogleEarth:
VKO har jaggu stått lenge nok til å komme med på GoogleEarth:
Og MED motorer ... ^_^
sarpingen87
30-04-2023, 01:47
Kan i følge Airshoppen sin side se ut som Sunclass får A321neo maskiner inn i flåten, den nyeste A321ceo de flyr idag er jo fra 2015. Noen som vet mer?
Twin Otter
22-05-2023, 14:29
Om ikke lenge blir vel Sunclass Airlines omdøpt til Strawberry Airlines?
Om ikke lenge blir vel Sunclass Airlines omdøpt til Strawberry Airlines?
Tror du overdriver litt konsekvensen av navnebyttet til eierselskapet....
Det er sagt at også selskaper i Ving-familien vil få en smak av jordbær…så vi får se hva som skjer.
flyinteressert2
23-05-2023, 20:53
Noen som vet om VKI kommer tilbake i slutten av mai? Eller er det nye utsettelser?
EC-NHM (A333) fra Wamos Air er ferdig som erstatning for OY-VKI,
CS-TKH (A339) fra Iberojet kom til Oslo og tok over stafettpinnen videre,
OY-VKI er (fortsatt) planlagt tilbake i månedsskiftet mai/juni.
OY-VKO er planlagt satt i trafikk i midten av juni.
Vilken är statusen på Sunclass egna Airbus A330-900?
Virker som om OY-VKI om ikke mange dagene endelig får luft under vingene ;)
flyinteressert2
05-06-2023, 14:53
Noen som som noe mer konkret om når OY-VKI kommer til Skandinavia?
Tipper det er customer acceptance flight (NAP-NAP) OY-VKO er satt opp med i morgen.
Hjemhenting av OY-VKO er jo bare et steinkast unna ;)
OY-VKI fortsatt rett rundt svingen, hvis ikke noe annet har dukket opp i veien....
HenrikL92
10-06-2023, 09:39
ARN-PMI nästa lördag 17/6 är enligt FR24 planerad med A339, blir det premiär för OY-VKO då?
HenrikL92
11-06-2023, 09:32
OY-VKI lämnar AUH idag och ankommer CPH ikväll.
OY-VKI lämnar AUH idag och ankommer CPH ikväll.
Nytt forsøk i ettermiddag
flyinteressert2
12-06-2023, 20:47
Når et fly blir hentet hjem (som VKI nå) og tiden blir utsatt og utsatt, hvordan foregår dette? Er det tekniske ting man finner ut av må utbedres og er pilotene tilstede hele tiden? Fortsatt ikke kommet seg avgårde..
På vei nå, VKI
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230612/76d973dcdc83379459c8e8556f8cb9c3.jpg
Kan i følge Airshoppen sin side se ut som Sunclass får A321neo maskiner inn i flåten, den nyeste A321ceo de flyr idag er jo fra 2015. Noen som vet mer?
Forstår jeg det rett så skal det komme 2 A321neo til høsten, men om dette er nye eller brukte maskiner vet jeg ikke (kanskje ex-Novair?)
...men om dette er nye eller brukte maskiner vet jeg ikke (kanskje ex-Novair?)
I følge kommunikasjonssjef i Ving, Claes Pellvik, skal hele flåten til SunClass byttes ut med 9 nye A321 og 4 A330-900 innen 2030.
Selv om det ikke nevnes eksplisitt, er det vel å anta et dette er en fremforhandlet avtale på fabrikknye fly som den de nå mottar.
https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=15350
flyinteressert2
02-08-2023, 18:01
Noen her som kjenner til pilotlønningene i Sunclass og hvor de ligger?"
joandreas
02-08-2023, 18:53
40 til 115 tusen(danske kroner..). Om man stoler på dette. https://www.pilotjobsnetwork.com/jobs/Sunclass_Airlines
Sent fra min SM-A526B via Tapatalk
Noen som vet når disse 2 A321Neo maskinene kommer i høst?
Kan det være Ex Novair maskiene?
Første A321NEO til Sunclass skal vist nok være msn:11690 og test registration D-AZXO
OY-VKF ble ferget til Malta i dag. Men antar for vedlikehold?
OY-VKF ble ferget til Malta i dag. Men antar for vedlikehold?
Det stemmer, planlagt vedlikehold i over en ukes tid.
Airbus 330
01-09-2023, 16:26
Første A321NEO til Sunclass skal vist nok være msn:11690 og test registration D-AZXO
Da er den ute i friluft, dog uten motorer og maling.
https://www.flickr.com/photos/marcelklein/53156085143/in/pool-4541878@N23/
Da er OY-VKF lagt ut for salg, uten motorer. Tilgjengelig fra april 2024, så da vet man når den forsvinner fra SunClass
https://newsroom.aviator.aero/skytech-aic-to-market-one-a330-200-airframe-for-sunclass-airlines/
Skytech-AIC has been appointed by Sunclass Airlines to market for sale one Airbus A330- 243 aircraft without its RR Trent 700 engines.
Airbus 330
18-09-2023, 17:22
Da er OY-VKF lagt ut for salg, uten motorer. Tilgjengelig fra april 2024, så da vet man når den forsvinner fra SunClass
https://newsroom.aviator.aero/skytech-aic-to-market-one-a330-200-airframe-for-sunclass-airlines/
Er det noen grunn til at den selges uten motorene?
Trodde det var vanlig at originalmotorene fulgte flyet. :72:
Er det noen grunn til at den selges uten motorene?
Trodde det var vanlig at originalmotorene fulgte flyet. :72:
Det er jo litt uvanlig å ikke ha motorer tilgjengelig, ja. Det kan jo tenkes at de er leaset, noe som i og for seg ikke er uvanlig. Men det vil jo ha en heftig påvirkning på verdien av flyet, også ved salg for skroting.
https://elfc.com
Er vel såpass enkelt de ikke eier motorene, så kan ikke selges da [emoji6]
ENGM RAMP
18-09-2023, 19:24
Er vel såpass enkelt de ikke eier motorene, så kan ikke selges da [emoji6]
De kan få med VKI gratis på kjøpet spør du meg, som jo har stått her siden torsdag med teknisk :P så jeg kan få tilbake oppstillingsplassen "min" :):rolleyes:
De kan få med VKI gratis på kjøpet spør du meg, som jo har stått her siden torsdag med teknisk :P så jeg kan få tilbake oppstillingsplassen "min" :):rolleyes:
Den forsvinner så snart dte dukker opp en egnet A330-900 som erstatter
Neste A330-900neo (OY-VKP) kommer i mot slutten av 2023, samme gjelder den første A321neo (OY-VKA). Samtidig som første 32Q ankommer, begynner OY-VKC/-VKD å klargjøres for å avslutte karrieren hos DK. Neste 32Q husker jeg ikke i farta når var planlagt, neste vår tror jeg.
Så ligger det vel en A330-900neo til et sted der ute i framtiden som overtar for OY-VKI, som til slutt skal ut - husker ikke hva som blei sakt som tidsperspektiv på den.
Neste A330-900neo (OY-VKA) (...)
OY-VKP, that is.
OY-VKP, that is.
Oh yes! Skriveleif som skreiv litt ;)
trønderdev
22-09-2023, 21:46
Hei! Jeg er helt ny på forumet, så jeg beklager på forhånd om jeg stiller dumme spørsmål. Uansett, de aller fleste A321 fra DK er vel relativt nye, utenom wingtip-fencede VKC/VKD, de er vel nok så gamle. Er det sånn at OY-TXX flåten også skal byttes ut relativt kjapt, til tross for at de er under 10 år gamle?
Hei! Jeg er helt ny på forumet, så jeg beklager på forhånd om jeg stiller dumme spørsmål. Uansett, de aller fleste A321 fra DK er vel relativt nye, utenom wingtip-fencede VKC/VKD, de er vel nok så gamle. Er det sånn at OY-TXX flåten også skal byttes ut relativt kjapt, til tross for at de er under 10 år gamle?
Slik jeg tolker utspillene fra SunClass så skal hele flåten være fornyet innen 2030, så "relativt kjapt" er nok ikke planen
Alle flyene deres er dessuten leased så på et eller annet tidspunkt vil de jo returneres til eier. Ren spekulasjon fra min side, da jeg ikke kjenner til leasingavtalene deres, men i 2026 er mesteparten av A321 flåten deres 12 år gamle, og det er ikke en helt uvanlig leasingperiode.
Velkommen til forumet forresten :)
A321 flåten deres 12 år gamle, og det er ikke en helt uvanlig leasingperiode.
Og på 12 år skal det også gjøres en D-check.
Jeg var på tur til Side i Tyrkia med Ving ganske nylig. Flyturen med Sunclass var opprinnelig satt opp med Airbus A330-300, men det ble byttet til A330-900neo begge veier, det ble oppgitt teknisk som årsak.
Turen nedover var DK802 den 16.09.2023 som var satt opp med en A330-300 med oppsatt avgangstid 17:20 og ankomst kl 22:20. Det ble tidlig meldt om en forsinkelse grunnet materiellbytte til en A330-900neo, den hadde fra før av vært på en tur frem og tilbake mellom Palma og Stockholm, for så å bli ferjet til Oslo for å flys til Antalya. Etter en supertreg boarding kom vi oss av gårde 19:42. Fløy inn noe av forsinkelsen, men landet likevel 00:24, mer enn to timer forsinket. Det er rett rundt 3000 km ned dit, så da ble det ikke noen kompensasjon.
Det samme hendte på hjemturen. Oppsatt rutetid var avgang kl 23:50, med landing kl 02:50. Vi ble over tre timer forsinket ut fra Antalya, faktisk avgang ble kl 02:55, rett over tre timer forsinket, vi landet kl 05:34, så en drøy halvtime ble flydd inn der, akkurat nok til at det ikke ville holdt til noen kompensasjon. Boarding var ganske effektivt der nede, de brukte begge broene og fikk folk på plass ganske fort i motsetning til på OSL der de bare lot være å bruke den ene broen som bare stod ubrukt.
Både tur/retur ble med OY-VKO. Det så jeg før avgang på flightradar, gikk da inn på SeatGuru for å se kart, men fant ikke noe på A330-900neo hos Sunclass. Så jeg søkte litt rundt og fant den på Airfleets, der stod den med konfigurasjonen W:88 Y:289. Noe jeg tolket som at den hadde en premium-kabin der foran, noe jeg også husker fra Sunclass sine A330-200 som jeg fløy til Kapp Verde med i november i fjor.
Vi var plassert på rad 4, dermed øynet jeg håpet om at et lite materiellbytte hadde gitt meg bedre plass. Men den gang ei, her var det så tett Y som det gikk an å få det, tror ikke det hadde vært mulig å skvise inn flere seter i den. Klarte såvidt å klemme inn knyttneven mellom kneet og seteryggen foran, men klarte ikke å stå oppreist foran setet uten "kongsbergknekk" i knærne. Det var svært ukomfortabelt trangt i den maskinen, var stillegående og fin, men alt for trangt, selv på en så kort tur som tur/retur Antalya.
Bytter de konfigurasjon etter sesong? Det vil si at de installerer premium-kabinen for vintersesongen når de skal fly den maskinen langt, som til Aruba og Thailand etc. så setter de inn en trang økonomi-seksjon foran der for sommersesongen i middelhavsområdet?
Både tur/retur ble med OY-VKO. Det så jeg før avgang på flightradar, gikk da inn på SeatGuru for å se kart, men fant ikke noe på A330-900neo hos Sunclass. Så jeg søkte litt rundt og fant den på Airfleets, der stod den med konfigurasjonen W:88 Y:289. Noe jeg tolket som at den hadde en premium-kabin der foran, noe jeg også husker fra Sunclass sine A330-200 som jeg fløy til Kapp Verde med i november i fjor.
Bytter de konfigurasjon etter sesong? Det vil si at de installerer premium-kabinen for vintersesongen når de skal fly den maskinen langt, som til Aruba og Thailand etc. så setter de inn en trang økonomi-seksjon foran der for sommersesongen i middelhavsområdet?
Ja, DK bruker å bytte konfigurasjon ut fra sesong på A330. - Noe Airfleets ikke reflekterer.
Akkurat i disse dager holder de på å oppdatere nettsidene sine, så burde være oppdatert i morgen ettermiddag: https://inflightshop.sunclassairlines.dk/
mlindgreen
25-09-2023, 21:24
OY- VKO config Y373 (Winter) / Y385 (Summer)
Source: https://www.planespotters.net/airframe/airbus-a330-900-oy-vko-sunclass-airlines/e0np7m
I would call this a flying torture chamber even though the A330-900 is certified for up to 460 passergers.¨
Source: https://aircraft.airbus.com/en/aircraft/a330-advanced-to-boost-profitability/a330-900
flyinteressert2
20-11-2023, 19:44
Noen som vet hva VKF gjør i Istanbul?
Noen som vet hva VKF gjør i Istanbul?
Solgt. Bygges om til frakter.
Edit: Det var VKG, det, ja ... Muligens for å fly tyrkere til Cardiff for EM-kvalik?
flyinteressert2
20-11-2023, 20:32
Her står det at den ikke skal leveres før etter vintersesongen? https://www.hangar.no/sunclass-har-lagt-ut-airbus-a330-for-salg/
Har selv en reise til Tenerife på nyåret hvor 330-200 står oppført som flytype.
Kan det være at MOW blander kortene litt og tenker på VKG? Den står jo i Istanbul.
Kan det være at MOW blander kortene litt og tenker på VKG? Den står jo i Istanbul.
Helt klart. Mistenker at de skal fly tyrkere til Cardiff.
Hvis jeg ikke hørte feil er den på ISL for (planlagt) vedlikehold.
OY-VKC er nå i morgentimene ute på testflyvning. Forberedelse til retur/utfasing, gitt at nye OY-VKA er operativ fra og med i dag?
Skal ut å fly med VKF om noen uker, men husker ikke om det er usb uttak i setene?
Noen som vet?
Skal ut å fly med VKF om noen uker, men husker ikke om det er usb uttak i setene?
Noen som vet?
Var ikke USB på VKF sist jeg var om bord. De nye 330-900 har USB A og C
Sent from my iPhone using Tapatalk
Skal ut å fly med VKF om noen uker, men husker ikke om det er usb uttak i setene?
Noen som vet?
Det skal være usb-A på vkf og vki.
flyinteressert2
26-02-2024, 19:50
Har alltid lurt på følgende: f. eks i kveld fra Stockholm gikk det en tomflyvning med VKO til Oslo (landet kl. 19.08 på OSL) Er det de samme pilotene som flyr Oslo- Phuket igjen senere i kveld da? Avgangstid her er kl. 22.45.
Ser det samme ofte- posisjonsflyvninger gjøres jo daglig. Ofte blir flyene flyttet også midt på natten - kommer det nye piloter på for dette, eller er det piloter som allerede er på jobb? Samme i går med VKF - kom fra Tenerife til OSL, litt senere på kvelden gikk den tom til Billund.
MountainDew
26-02-2024, 20:35
Det kommer nye "friske" piloter på før avgang til Phuket.
Har alltid lurt på følgende: f. eks i kveld fra Stockholm gikk det en tomflyvning med VKO til Oslo (landet kl. 19.08 på OSL) Er det de samme pilotene som flyr Oslo- Phuket igjen senere i kveld da? Avgangstid her er kl. 22.45.
Ser det samme ofte- posisjonsflyvninger gjøres jo daglig. Ofte blir flyene flyttet også midt på natten - kommer det nye piloter på for dette, eller er det piloter som allerede er på jobb? Samme i går med VKF - kom fra Tenerife til OSL, litt senere på kvelden gikk den tom til Billund.
Nå i vintersesongen som omtrent alle flyvninger går til Kanariøyene, virker det å medføre en del mer posisjonering generelt for Sunclass' del.
Kan se ut som VKF har siste arbeidsdag om en knapp måned, 7. april?
Airbus 330
10-03-2024, 20:25
Kan se ut som VKF har siste arbeidsdag om en knapp måned, 7. april?
Ser sånn ut ja, ser de har satt opp A330-900 fra OSL etter denne dato.
Virker som om registreringene OY-VKJ, -VKP og -VKX er reservert for A330-900neo i tillegg til OY-VKO.
Noen som kjenner status på neste A330neo for Sunclass?
Noen som kjenner status på neste A330neo for Sunclass?
Såvidt jeg har forstått 2025 levering.
Lufthansa Technik skal fortsette å levere deler til SunClass sin flåte frem til 2030.
https://newsroom.aviator.aero/sunclass-airlines-and-lufthansa-technik-expand-their-cooperation/
Sunclass Airlines and Lufthansa Technik expand their cooperation
Kan se ut som VKF har siste arbeidsdag om en knapp måned, 7. april?
Kan for øvrig også se ut til at salgsprosessen av VKF er kommet langt.
Ligger da an til at OY-VKF lander på OSL for siste gang søndag førstkommende, med mindre det skulle dukke opp noe ad hoc.
Minus 193 MNOK ble resultatet i regnskapsåret som ble avsluttet september 2023. Spesielt de 9 første månedene gikk dårlig.
Dermed måtyte selskap igjen ha påfyll av kapital
https://e24.no/naeringsliv/i/4onrmE/stordalens-flyselskap-tapte-nesten-200-millioner
Stordalens flyselskap tapte nesten 200 millioner
193
Blir interessant å se hvordan de øvrige selskapene i NLTH gjorde det i 2023, de er jo i praksis flyselskapets eneste kunder.
Minus 193 MNOK ble resultatet i regnskapsåret som ble avsluttet september 2023. Spesielt de 9 første månedene gikk dårlig.
Dermed måtyte selskap igjen ha påfyll av kapital
https://e24.no/naeringsliv/i/4onrmE/stordalens-flyselskap-tapte-nesten-200-millioner
193
Det er vell ikke så rart. De hadde vell mye innleie siden vki var i Abu Dhabi og vko var forsinket. Thailandsturene deres var vell heller ikke den største suksen.
Hvor mange 321neo er bestilt?
Andre A321NEO nærmer seg. Fremtidige OY-VKB (D-AVYH) MSN11742 er ute å viser seg frem i XFW. :cool:
https://www.flickr.com/photos/143531276@N06/53615380729/
https://live.staticflickr.com/65535/53615380729_2c679db056_5k.jpg
Hvor mange 321neo er bestilt?
Uvisst om det har vært publisert et eksakt tall noen gang, men de skal i utgangspunktet har skyflet ut alle A321 "classic" til fordel for neo-varianten innen 2030.
HenrikL92
06-04-2024, 12:25
Är det OSL-TFS-OSL imorgon 7/4 som blir sista flighten för OY-VKF?
Airbus 330
06-04-2024, 14:42
Är det OSL-TFS-OSL imorgon 7/4 som blir sista flighten för OY-VKF?
Det ser slik ut, hvis det ikke skulle komme noe ad-hoc.
Da har VKF landet for siste gang på osl.
Uvisst om det har vært publisert et eksakt tall noen gang, men de skal i utgangspunktet har skyflet ut alle A321 "classic" til fordel for neo-varianten innen 2030.
Noen som vet om de er planlagt brukt fra Norge?
Den eneste neo'en OY-VKA flyr enn så lenge utelukkende ut fra Kastrup. Ellers roteres A321-maskinene løpende rundt på hele nettverket, så de dukker nok tidsnok opp.
Foreløpig er det kjent at de skal benyttes mellom Bergen og Kapp Verde kommende vintersesong.
OY-VKC er da også trolig endelig ferdig for Sunclass.
Med gode 21 år på buken, utelukkende mellom Skandinavia og "sydens varme land", blir det interessant å se hvor ferden går videre.