Flyprat >
Flyforum > Konverteringsprogram for 777-300ER og 777-200LR til til fraktere
View Full Version : Konverteringsprogram for 777-300ER og 777-200LR til til fraktere
IAI, med GECAS som partner, har lansert et program som gjør at man kan konvertere 777-300ER til fraktere, med navnet 777-300ERSF. GECAS har alt bestilt 15 stykker.
Payload blir vel neppe mer enn den mindre broren, men denne er vel primært egnet som pakkefrakter, og mindre egnet til sjømat
https://www.flightglobal.com/news/articles/gecas-and-iai-launch-777-300er-cargo-conversion-461491/
GECAS and IAI launch 777-300ER cargo conversion
Så er dette programmet i gang. Førstemann ut er en ex-Emirates maskin.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200604/0e69f97a168cfa04b5e6761f5c111391.plist
Litt mer info her, og et par photoshop-illustrasjoner.
https://airwaysmag.com/airlines/gecas-launch-prototype-777-300ersf/?fbclid=IwAR1ASs8x8TyyIk6cv1CtDnIX3F9QLiDif7XxUDAf UwQfIKJH1_A3tqtPjE8
livinspeed
13-06-2020, 01:32
Tok meg frihet i å lage en sideview fra en 773ER konvertert, usikker på om de bare blanker ut vinduene eller ikke? Siden jeg ikke hadde WF-templaten min for hånden måtte det nesten bli det andre hjemlige selskapet som fikk æren av livery. Dessverre aner jeg ikke hvordan en SK cargo ville sett ut, og cargo-fonten fant jeg ikke utav, så da ble det en elendig copy paste med dertilhørende kvalitet.
https://i.imgur.com/kyPnbGn.jpg
Hvis dette er kvalitet du ikke er helt fornøyd med, så borger det bra for fremtidig jobbing. Synes den var knallfin! En pirkedetalj som muligens andre kan komme med mer info om: Jeg ser du har laget et «hakk» i den blå ringen rundt motoren, akkurat der A350’en til SAS har et tilsvarende brudd. På A350 med RR XWB-motorer er det en luke/insoeksjonspanel akkurat der som av en eller annen grunn ikke kan lakkeres. (Man ser det samme på Aeroflots nye A350 også, et «hakk» i stripa rundt motoren.) Men, er det samme problem på GE90-motorene også?
livinspeed
13-06-2020, 19:50
Hvis dette er kvalitet du ikke er helt fornøyd med, så borger det bra for fremtidig jobbing. Synes den var knallfin! En pirkedetalj som muligens andre kan komme med mer info om: Jeg ser du har laget et «hakk» i den blå ringen rundt motoren, akkurat der A350’en til SAS har et tilsvarende brudd. På A350 med RR XWB-motorer er det en luke/insoeksjonspanel akkurat der som av en eller annen grunn ikke kan lakkeres. (Man ser det samme på Aeroflots nye A350 også, et «hakk» i stripa rundt motoren.) Men, er det samme problem på GE90-motorene også?
Av det jeg har sett har GE90-115b et lokk der som i mange tilfeller har vært umalt, så jeg lot den være slik uten at jeg vet om den kan males eller ikke :) Vet blant annet VA har sine umalt med tilsvarende ringer på cowling.
GECAS melder at Kalitta bli launch operatør av typen, dog ser ut som det først blir klart i 2023
https://www.gecas.aero/kalitta-air-to-be-launch-operator-of-the-big-twin-with-agreement-to-lease-three-777-300ersf-from-gecas-cargo/
GECAS Cargo announced an agreement with Kalitta Air for three 777-300ERSF aircraft. With this agreement, Kalitta will be the first operator of the new passenger-to-freighter type, adding to their already sizable all-cargo fleet when these aircraft deliver in 2023.
Er det kjent hvor de tre maskinene skal hentes fra?
Er det kjent hvor de tre maskinene skal hentes fra?
Aner ikke, men GECAS selv sitter jo på mange maskiner som etterhvert kommer av lease. Første maskinen som konverteres er jo en tidligere Emirates maskin, og antar det er den som skal til Kalitta, selv om jeg ikke har sett det bekreftet noe sted
Cargolux vurderer også konverterte 777-300ER fraktere
https://www.flightglobal.com/strategy/cargolux-looking-very-closely-at-777-300er-freighter-conversion/141106.article
Cargolux is examining the Boeing 777-300ER freighter conversion as a potential candidate to meet its future fleet requirements, according to the airline’s chief executive Richard Forson.
Det går unna. De er et halvt år foran skjema, men nå har jo IAI god erfaring med konvertering.
The leasing company is currently working on the new aircraft prototype, which is around six months ahead of the planned schedule. This marks the project’s halfway point, and we could see the new freighter enter service before the planned launch. Rich Greener, SVP and Manager of GECAS Cargo, commented,
https://simpleflying.com/wp-content/uploads/2021/04/773-hangar-port-1000x469.jpg
https://simpleflying.com/gecas-777-freighter-conversion-half-way/amp/?fbclid=IwAR301u2-VliYsfKYcnEDV3tPj7hv_sKrYfKo72rAwZA-m3aklfjSNJvGp5s
Men ennå har de ikke begynt på selve den fysiske jobben?
Og det hadde jo opprinnelig en enormt lang tidshorisont
IAI skal også sette opp en konverteringslinje for 777-300ERSF i Seoul, som fra 2024 skal kunne konvertere 6 maskiner per år
https://cargofacts.com/allposts/business/strategy/iai-to-begin-777-300er-conversions-in-seoul-in-2024/?amp=1
Israel Aerospace Industries (IAI) will set up a conversion site for its 777-300ERSF program in Seoul as part of a new agreement with Sharp Technics K and Incheon International Airport.
Det planlegges også en konverteringlinje i Abu Dhabi, hvor israelerne skal samarbeide med de lokale der. Så er vel mye politikk inni bilder
https://www.flightglobal.com/aerospace/iai-tightens-israeli-uae-links-with-abu-dhabi-777-300er-conversion-line/145204.article
Israel Aerospace Industries is to set up a landmark freighter conversion line for Boeing 777-300ERs in the United Arab Emirates, tightening the new diplomatic ties established between the two countries last year.
Emirates vil konvertere 5 777-300ER til 777-300ERSF hos IAI. De har jo såpass mange i flåten, at det kanskje er vanskelig å finne kjøpere til alle (selv om mange er leaset)
https://twitter.com/leehamnews/status/1440414166368473089?s=21
It's out: @AirfinanceNews reports @emirates will order 5 P2Fs from IAI Bedek-@etihad JV.
Og amerikanske Mammoth skal starte på et program for å konvertere 777-200LR, og har fått tak i en ex-Delta maskin som bruk til prototype
https://twitter.com/sdp452/status/1491871487912919042
Kansas Modification Center/NIAR WERX har også lansert et konverteringsprogram for å lage 777-300ER til fraktere. Forskjellen på IAI Bedak og Mammoth sine programmer er at disse vil bygge cargodøren foran istedet for bak vingen. Planen er å sertifisere dette i løpet av 2024
https://leehamnews.com/2022/04/26/avweek-mro-event-kansas-mod-lands-first-777-300er-p2f-order/
Kansas Modification Center/NIAR WERX won an order for three conversions from Boeing 777-300ER passenger aircraft to freighters from Backbone Freighter Leasing, an affiliation of Dr. Peters Group, a European lessor. Backbone also optioned seven conversions.
Mammoth vil også få 4 ex Delta 777-200ER konvertert for Cargojet.
https://simpleflying.com/cargojet-boeing-777-freighter-conversions/
Mammomth skal konvertere 7 777 for Saudia til fraktere og sette opp et konverteringsenter i Jeddah. Uvisst om det er -200LR eller -300ER de har bestilt og om de skaffer flyene fra andre eller tar fra sin egen flåte, da de jo har 33 777-300ER i flåten per i dag
https://www.ch-aviation.com/portal/news/115524-saudia-orders-seven-mammoth-converted-b777-freighters
Saudia orders seven Mammoth-converted B777 freighters
Emirates vil konvertere 4 777-300ER til 777-300ERSF hos IAI. De har jo såpass mange i flåten, at det kanskje er vanskelig å finne kjøpere til alle (selv om mange er leaset)
https://twitter.com/leehamnews/status/1440414166368473089?s=21
De skal tydeligvis konvertere flere etterhvert og har nå bestilt totalt 10 slike jobber. Dog ikke noe tidsplan her ennå
https://www.ch-aviation.com/portal/news/116250-emirates-to-convert-more-of-its-own-b777-300ers
Emirates (EK, Dubai Int'l) has signed a commitment to convert six of its own B777-300(ER)s into freighters, increasing its total order for converted B777-300(ER)s to ten units.
Hongyuan Group bestiller 11 777-300ER konvertering, samt 9 opsjoner. Ser ut som planen er å sende disse til Air Belgium og Jiangxi Cargo Airlines.
https://www.ch-aviation.com/portal/news/120667-chinas-hongyuan-group-orders-119-b777-300sfers?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
Hongyuan Group has ordered eleven converted B777-300(ER)(SF)s from Israel Aerospace Industries with options from nine more amid plans to place the freighters with Air Belgium (KF, Brussels Charleroi) and Jiangxi Cargo Airlines (Nanchang).
For de som trenger haik, kommer den konverterte maskinen med en liten minikabin bak styrhuset
https://twitter.com/WandrMe/status/1602797811711475712
https://pbs.twimg.com/media/Fj5H01WXwAIUmoF?format=jpg&name=small
Cargojet har redusert ambisjonene litt ...
https://www.aircargonews.net/airlines/freighter-operator/cargojet-reduces-b777-conversion-plans-on-weaker-outlook/?fbclid=IwAR2EEM-Pv1tIX1z41r3lqXBy9NvFx0C0U5tfhKywsFXAg908eqxS4nGbG 64
Cargojet is cutting the number of B777 freighter aircraft it plans to convert into freighters due to the weakening economic outlook.
In announcing its full-year results, the Canadian freighter operator said that for now it would now only pursue four of the eight B777 freighter conversions as it curtails capital expenditure in response to “recent forecast for the slowing global economy”.
Første testflight av prototypen er gjennomført
https://twitter.com/ILAerospaceIAI/status/1639184577703952387
IAI has successfully concluded the 1st flight of a B777-300ER passenger aircraft after converting this to a cargo configuration for AerCap
DHL har signert en kontrakt om mMammoth om å konvertere 9 777-200LR fra fraktere. Står ikke noe om hvor maskinene skal komme fra
https://newsroom.aviator.aero/dhl-express-upgrades-its-fleet-with-the-order-of-nine-mammoth-converted-b777-200lr-freighters/
DHL Express has ordered nine Mammoth-converted B777-200LR freighters from Jetran. The first cargo aircraft will be delivered in 2024, with the remaining aircraft to be supplied until early 2027.
Jeg ser omtrent hele rekker av eks DL 77L står oppført som Jetran eller Mammoth Freighters, så jeg tipper de kommer derfra.
DHL har signert en kontrakt om mMammoth om å konvertere 9 777-200LR fra fraktere. Står ikke noe om hvor maskinene skal komme fra
https://newsroom.aviator.aero/dhl-express-upgrades-its-fleet-with-the-order-of-nine-mammoth-converted-b777-200lr-freighters/
Det er Deltas. Regner med at den tiende, som er sertifiseringsmaskin, ikke et telt med her.
Cargojet har redusert ambisjonene litt ...
https://www.aircargonews.net/airlines/freighter-operator/cargojet-reduces-b777-conversion-plans-on-weaker-outlook/?fbclid=IwAR2EEM-Pv1tIX1z41r3lqXBy9NvFx0C0U5tfhKywsFXAg908eqxS4nGbG 64
Og nå avbestiller de konverteringen av de 4 siste 777-200LR også.
https://www.ch-aviation.com/news/136228-canadas-cargojet-airways-drops-remaining-b777-orders
Cargojet Airways (W8, Hamilton, ON) announced on January 15 that it has decided to exit its commitments for four converted B777-200LR(MF)s, abandoning, for now, plans to add B777 Family aircraft.