PDA

View Full Version : Swiss setter alle A220 midlertidig på bakken (Okt '19)


Someone
15-10-2019, 16:21
Etter det tredje motorhavariet på bare noen måneder har nå Swiss satt alle sine 29 leverte A220 (9 -100 og 20 -300) på bakken for nærmere inspeksjon og forbedringer.

Det vil nok betyr svært mange kanselleringer de nærmeste dagene

https://www.rts.ch/info/economie/10787130-pres-de-30-airbus-a220-de-swiss-cloues-au-sol-pour-revision.html

Nearly 30 Swiss Airbus A220s grounded for overhaul

EvakCPH
15-10-2019, 16:42
Det her kan jo potentielt sætte hele AirBaltic på bakken... 30 fly ude hos Swiss må også kunne mærkes ganske kraftigt.

Someone
15-10-2019, 17:52
GVA er hardt rammet. Alt unntatt JFK og ZRH er kansellert

OttoL
15-10-2019, 18:33
Det her kan jo potentielt sætte hele AirBaltic på bakken... 30 fly ude hos Swiss må også kunne mærkes ganske kraftigt.
Air Baltic har "kun" 11 av 40 fly som A220. Resten en blanding mellom CS300, 737 og Q-400.

Someone
15-10-2019, 18:35
Air Baltic har "kun" 11 av 40 fly som A220. Resten en blanding mellom CS300, 737 og Q-400.



En A220-300 er identisk med en CS300, så de har 20 av typen [emoji6]

Men slik jeg forstår skal Swiss «kun» ha dem inn til en kort sjekk. Med mindre de finner noe mer

LN-MOW
15-10-2019, 18:36
Air Baltic har "kun" 11 av 40 fly som A220. Resten en blanding mellom CS300, 737 og Q-400.

A220 eller CS300 spiller ingen rille .. de har samme motorer. 2 x PW PW1524G

SQ 777
15-10-2019, 18:50
Dessverre, selvfølgelig, kveldens flight fra/til ZRH er kansellert..... Det hoper seg opp nå...

Edvard
15-10-2019, 19:07
Oppdatert oversikt.

Restrictions on flight operations of SWISS route network

https://www.swiss.com/ch/EN/various/breaking-news-2

Jetstar
15-10-2019, 20:14
Er det noen siste generasjons motorer som ikke har problemer nå? De har jo tøyd strikken for langt tør jeg påstå? RR sliter med varmeutvikling og sprekker på dreamlinerene, GE sliter med den nyeste største til 777x, P&W sliter med havarier på a320neo (spesielt i India) og nå a220 (jeg som tenkte girkassa skulle gjøre en forskjell her). Pluss de måtte bytte motorene på tidlige embraer e2 som wif sine. Da sitter vi igjen med leap motoren til cfm. Disse har vel også rukket å havarere på max om jeg ikke husker feil? Alt i alt så har man gått fra noe som "alltid" funker, til noe som bruker mindre fuel, men som man slettes ikke kan stole på lengre? Ryker vel en P&W på en embraer også snart da...

kaijoar
15-10-2019, 20:45
Skumle greier dette her. Flymotorer som var så til å stole på at vi fikk ETOPS osv, og nå er det nesten ikke nye motorer uten feil... Kan bli skeptisk av mindre, hvor lenge til vi ser første doble motorhavari?

Someone
15-10-2019, 21:14
Ser ut som Swiss allerede har første A220 tilbake i trafikk. HB-JCM, en A220-300 tok nettopp av mellom ZRH og CDG, og Swiss bekrefter det på Twitter også, selv om de har glemt den nå heter A220 ;)

https://twitter.com/FlySWISS/status/1184176854623760384

After a comprehensive engine inspection the first C Series have already returned into service in perfect condition. Based on the current planning the flight operations can be resumed on Thursday in a largely regular manner.

Da sitter vi igjen med leap motoren til cfm. Disse har vel også rukket å havarere på max om jeg ikke husker feil?

Leap'n som hadde en inflight shut down var på en Southwest MAX under en ferry flight etter groundingen.

Leap på både NEO og MAX har hatt sine problemer, men de har vært relativt mindre, sammenlignet med mye annet i dag. Dog har det vært noe smårusk (utover produksjonsproblemer) og noen motorer har måttes byttet og det har vært større slitasje på enkelte deler. Det er jo egentlig litt av det som er PW GTF sitt problem, hvor det på endel deler under endel forhold er veldig høy slitasje

Eneste motor de siste årene som vel har gått relativt knirkefritt er Rolls Royce Trent XWB på A350

Glean EBG
16-10-2019, 12:26
Ser ut til at sjekken gikk fort eller at de har ombestemt seg da det meste/mange er til bake i trafikk

CFM
16-10-2019, 15:23
A220 eller CS300 spiller ingen rille .. de har samme motorer. 2 x PW PW1524G

Air Baltic mener de har en annen versjon, PW1521G og derfor har business as usual.

Someone
16-10-2019, 22:27
Air Baltic mener de har en annen versjon, PW1521G og derfor har business as usual.



Joda, men samtidig er også de byttet en drøss med motorer siden de fikk første fly

Erik HB
17-10-2019, 03:40
Motorbytte har nok vært "Business as usual" for disse maskinene.

Someone
17-10-2019, 22:22
Slik jeg forstår det har nesten alle A220 hos Swiss nå tilbake i trafikk. Unntaket er den som blåste motoren og som står i Paris, samt en maskin som var inne til planlagt vedlikehold

Blubird
12-02-2020, 14:43
En airBaltic-flyvning til Malaga landet i Bordeaux i dag etter "left engine shutdown", ref. én av pilotene på den aktuelle flygningen.

Det var for øvrig YL-AAU, som vel er siste A220 airBaltic har mottatt, levert i desember.

Fnate
12-02-2020, 14:54
Hvorfor kan man aldri sette flyene på noe mer kreativt og spennende sted en bakken?

Det må finnes et bedre sted????

LN-MOW
12-02-2020, 16:15
Det må da være bedre med 'på bakken' enn 'i bakken' ?

Eneste alternativ ellers er vel space, og da trenger man vel litt sterkere motorer ..

TG923
12-02-2020, 16:18
Er jo blitt ganske vanlig å lagre i skyen...

Blubird
12-02-2020, 19:30
Aviation Herald melder at det var en uncontained engine failure og trekker paralleller til hendelsene med SWISS sine maskiner.

(...) was enroute at FL390 about 80nm south of Bordeaux (France) when the left hand engine (PW1500G) suffered an uncontained failure and was shut down.

http://avherald.com/h?article=4d338076&opt=0